VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels» en Annoncenblad.
Alexander Hannotiau.
Chemiix de ier
Veertiende jaar
Nummer 34.
i
Chemin de Fer Vicinaux.
Hoe rijmt men dat te zamen?
Moordaanslag op Mer Labori.
"11
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent
per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. Do annoncen voor België, tor uitzondering der beide Vlaanderen, als
mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalcnastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
un onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteilen bevattende worden niet opgenomen.
I leur es de depart. gTYPRES pour
1 Juli 1899.
YPRES-FURNES.
YPRES-KEMMEL.
WARNETON-KEMMEL.
KEMMEL-YPRES.
De kaloten hebben hunne paters
en nonnenscholen en niet te min ma
ken zij zich meester van de gemeen
tescholen om er den baas te spelen
en de centen in hunnen zak te ste
ken. In't Staatsblad vinden wij XI IIde
hoofdstuk van 't budget vanlager on
derwijs 106.800 fr. voor de geestelij-
en zijn werk.
Het gebeurt meermaals, hier als el'ders,
dat vreemdelingen beter eene stad kennen
dan de inwoners zeiven en dat deze gansch
verwonderd, schier ongeloovig opkijken,
wanneer men hun het bestaan openbaart
van iets dat ze heusch niet vermoedden.
Dat is nu namelijk het geval met Sander
Hannotiau voor Brugge: hij kent veel beter
onze stad dan de Bruggelingen eenige
zeldzame uitzonderingen daargelaten en
hij verbaast U teenemaal, als hij u de proef
op de som levert, met u dingen, zichten,
hoekjes en kantjes van Brugge te wijzen,
over wier bestaan gij onkundig waart en
■welke gij nooit zoudt opgezocht hebben in
het tuintje van een godshuisje, of op de ach
terplaats van een somber kloostergebouw.
Alex. Hannotiau is, met Edm. VanHovc,
de schilder van Brugge. Dit klinkt wel
vreemd als men weet dat hij niet hier, maar
wel te Brussel woont en dat het gewoel en
het leven der groote stad afbotsen op zijnen
ke schoolopzieners en 30,000 fr. aan
dezen die de lessen van godsdienst ge
ven in plaats van de onderwijzers
die neigden zich met dat onderwijs
te belasten. Dat is dus de bagatelle
van 136.800 fr. die de staat en dus
al de lastbetalers aan de geestelij
ken betalen. Daarin is niet gere
kend hetgeen de gemeenten betalen
aan de Priesters, die zooals te IJpe-
ren en elders les van catechismus
geven in de gemeenteschool en die
1 vet en zeer vet betaald worden. De
geestelijken gaan dus naar de ge
meentescholen en worden er rijk en
vet betaald en niettegenstaande dat
maken zij de ouders wijs dat de ge
meentescholen slecht zijn; dat het
slechte scholen zijn! En als de arme
kinders hunne eerste communie
moeten doen worden zij niet verkleed
door den pastoor als zij naar de ge
meenteschool, naar die slechte school
gaan! En in de kerke wordende kin
ders der gemeenteschool, die slechte
school, de iaatsten in de catechismus
geplaatst! Ha! vaische priesters! de
gemeentescholen zijn goed voor u,
omdat gij er uwe zakken kunt vullen
maar zij zijn slecht voor de vaders en
moeders, die er hunne kinderen naar
toe zenden, omdat zij weten dat zij
daar een goed en degelijk onderwijs
zullen genieten!
Hoe rijmt men dat te zamen?
In hetzelfde staatsblad lezen wij
dat het gouvernement voor omtrent
12 millioen 360 duizend franken toe
lagen geeft aan de lagere scholen
(paters- nonnen- en gemeentescholen).
Men mag zonder overdrijving zeg
gen, dat paters en nonnenscholen de
twee derden van die somme dat is
kultus voor - de Schoone onder de Schoo-
nen waarmede hij Brugge vereert.
Sedert twaalf jaar komt Hannotiau naar
hier, waar hem echter geen vijftig personen
kennen: hij dwaalt er rond, weken lang,
schetst en teekont, schildert, dringt in de
godshuisjes, treedt in de kerken en slentert
op de prondelmarkt, koopt snuisterijen en
zeldzaamheden en vertrekt naar de hoofdstad,
wanneer hij zijn voorraad studiën en aan-
koopen voldoende meent, als een kermisvo
gel zoo blij
Die man is gek van Brugge! Hij dweept
er mèe en droomt er van! Brussel, met zijne
weidsche paleizen en prachtige lanen, zijne
halve en geheele mondaines, zijn rumoer,
zijn cosmopolitism:, liL;u hun koel en on
verschillig; bij hem is 't Brugge for ever
En, wanneer ge met hem door de hoofdstad
kuiert en voor eene bezienswaardigheid stil
houdt, om er een waardeerend woord over
te uiten, dan klinkt het meer dan eens, half
treurig: Mon cher, cela ne vaul pas
voire Bruges! In zijne ruime werkplaats
zelve, op den Ninoofschen steenweg, te Mo
lenbeek, spreekt U alles van die voorliefde:
8 millioen 240 duizend franken in-
slokken. Voor die 8 millioen 240
duizend fra iken moeten zij de koste-
looze kinderen leeren en dat gratis
zonder het onderwijs te verplichten
te betalen. Hewel! Vaders en moe
ders gij die kinders hebt die naar
nonnen of paterscholen gaan weten
maar altijd wel dat het al geld is dat
de klokke slaat. Er zijn geen weken,
dat er geen geld mede te dragen is,
en dat elk volgens zijn vermogen
geven moet. En als er in die scholen
eenige honderden kinders zijn, ziet
eens wat groote sommen geld dat
niet opbrengt? 't Is niet genoeg dat
het gouvernement, dat is wij, lasten-
betalers, millioenen en millioenen
aan paters en nonnen betalen, dan
moeten wij ieder, naar zijn vermogen
een tweede maal betalen! Is dat
rechtvaardig voor geestelijken zoo te
handelen? en weet gij nu waarom de
gemeentescholen slecht zijn? Hoe
meer leerlingen zij in hunne scholen
kunnen trekken hoemeer zij van den
Staat krijgen. Veronderstelt dat zij
al de kinderen hebben, dat al de ge
meentescholen weg zijn dan zouden
paters en nonnen geheel de toelage
van 12 millioen 360 duizend franken
in den zak steken! En daarbij al het
geld dat de ongelukkige ouders, die
er hunne kinders zenden, geven
Ziedaar waarom de schijnheilige
geldzuchtige en vaische priesters
zeggen dat de gemeentescholenslecht
zijn!
Ziedaar waarom zij de arme kin
ders der gemeenteschool met de eer
ste communie niet willen verkleeden!
Ziedaar waarom de kinders der
gemeentescholen de Iaatsten moeten
zitten in de Kerke, als er Catechis-
scbetsen, studies, lichtteekeningen, bibelots,
dingen van grootere en mindere waarde,
kerkelijke en wereldsche staatsiegewaden,
huisraad, aardwerk en gleiers, ja, tot door
gerookte pijpen en geijkte pintglazen toe,
herinneren aan- of komen van Brugge
Ditzwakvooronzestadheeftalde critici ge
troffen, die zich over hem uitgelaten hebben.
Zoo schreef, onder andere, de Petit Bleu in
den aanvang dezes jaars: M. Hannotiaus'est
identifié k Bruges et de son grand amour
pour la ville, que M. Georges Rodenbach a
appelée la Morte, est née une oeuvre d'un
sentiment pénétrant, oü les anciennes de-
meures se dressent dans toute leur poésie,
avec leur caractère sombre et mélancboli-
que. G'est lAme même de Bruges, que Ton
sent palpiter dans ces toiles. Que ce soit
le Viet I hospice, sur les briques gercées
duquel se détacbe une statue polychromóe
de sainteou bien a la porte d'une mai-
son, oü des commères en long manteau
noir potinent; ou bien encore dans un bé-
guinage, que traverse ie cortège funèbre
d'une béguine, toujours subsiste une iden-
tique puissance d'évocation. Et lorsque
mus is! Ziedaar hoe de onrechtvaar
dige priesters de ouders trachten te
dwingen om de gemeenteschool te
verlaten! en ziedaar hoe mechant
Colaert, die als schepen van onder
wijs de kinderen der gemeenteschool
zou moeten verdedigen ze integen
deel laat vervolgen! En denkt niet
dat wij tegen den godsdienst zijn als
wij het masker van het aangezicht
der vaische priesters trekken. Neen
ia het geheel niet maar wij willen
met priester Daens dat er meer vrij
heid, meer broederlijkheid en meer
rechtvaardigheid in de wereld kome
en dat men geen priester, pater of non
is om achter de Centen te zitten, ge
lijk eenen duivel achter eene ziel. De
priesters moeten een geloove maar
geen geldgeloove hebben. Christus
had geenen steen om zijn hoofd er op
te rusten en zijne navolgers vinden
d? pluimen bedden nog veel te hard!
Hoe rijmt men dat te zamen. Laat
ons maar allen werken en van heden
af zweeren van met de toekomende
stemming voor mannen te stemmen
die voor het geluk van onze school-
kinders zullen zorgen. Voor de kalo
ten zijn de schoolkindet'skleine melk
koeien Voor de liberalen zijn de
sohoolkinders den troost van vader
en moeder en de toekomst van het
vaderland
Kiest ouders, voor het geluk uwer
kinders tusschen de twee!
De toestand van M1 Labori.
Het geneeskundig bulletijn van Mr Labori
bestadigt dat de koorts afneemt, maar de
pijnen duren voort
In zijne omgeving verzekert men dat Mr
M. Hannotiau quitte sa ville d'idéal, c'est
pour chercher, ailleurs encore, des coins
semblables, qui lui rappellent ceux de ifi-
bas, comme cette vieiile et pittoresque
maison de la rue des Chartreux, a Bruxel-
les. Mais c'est Bruges, Bruges toujours qui
l'aitire et bien vite il y retourne pour y
chercher eet admirable dessin des Pre-
neurs de mésanges, oh les personnages
ont l'air d'avoir élé créés pour Breughel
Gij zou it nu wellicht kunnen denken, dat
zulks aan manie grenst. Waarachtig
niet! Die bij den kunstenaar gansch ver
staanbare voorliefde tot eene schilderachtig
mooie stad, heeft daarom zijn geest niet zóó
danig in beslag genomen, dat hij geen open
oog voor het schoone van elders zou blijken
te hebben. Hannotiau waardeert integendeel
zeer hoog alle kunstvoortbrengselen, van
wien ze komen, of waar ze zich ook mogen
bevinden: hij bezit eene uiterst fijne kunste
naarsziel, die geniet, ontvlamt en opgaat in
Het Schoone
Medard Verkest.
(Wordt voortgezet).
I T V R
LAD
Toperinghe, 5-30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52
11-45 2-46 3-43 6-24 8-10 9-41
ilouthem, 5-08 8-00 10 57 12-33 5-02 7-38
Comines 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29
5-02 7-38
Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 3-18
5-45 9-17
Roulers, 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48
6-23 7-37.
Langhemarck-Ostende, 6-54 9-48 11-57 3-39
6-07. (4-00 's m. en 8-13 's av. tot Cortemarck),
Oourtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29
5-02 7-38.
ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 12.33
2-29 5.02.
Oourtrai-Gand, 5-08 8-00 10-57 2-29 5-02
7-38.
De Poperinghe vers Hazebrouck, 7-11 9-19 12-03
4 01 6-38 8-28.
4-41 7-23 9-46 10-30 1-01 3 51 6 36
10-30 (le samedi seulement).
FÜRNES-YPRES.
4-45 7-27 9-50 10-24 1-05 3-55 6-05
10-24 (les mercredis seulement}
7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10
KEMMEL-WARNETON.
7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36
KEMMEL-NEU YE-ÉGLISE.
6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07
NEUVE-ÈGLISE-KEMMEL.
5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31
5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17 10
19.00 21.30
6.03 8.3S 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37