Kiezerslijst. KIEZERS! Om kiezer te zijn, Waarom Liberaal Vlaamsche Ster. Een slachtoffer der verleiding Bericht voor de wielrijders. Schoolboeken. burgerstand De katholieke regeering, aan den wensch ▼an het Belgische volk voldoende, heeft aan de wetgevende kamers de herziening van ons tegenwoordig kiesstelsel en de invoering der evenredige vertegenwoordiging voorgesteld. De gewichtigheid dezer hervorming, hare noodzakelijkheid voor den goeden gang der openbare zaken en hare onbetwiste recht vaardigheid worden thans door de meest klaarziende politieke mannen van het land herkend. Altijd heeft de evenredige vertegenwoor diging op het programma der vooruitstre vende partij gestaan, de gematigde liberalen hebben ze met geestdrift aangenomen en, onder hare eerste aanhangers telde zij de H. H. Eugeen Struye, senator en gemeente raadslid, en Baton Surmont de Volsberghe, senatoren Burgemeester, van Ieperen. Kort geleden sloot zich de H. Iweins d'Eeckboutte kamerlid en gemeenteraadslid onzer stad, bij hare aanhangers aan. Redenen van rechtvaardigheid en het al gemeen welzijn spreken ten voordeele van de vertegenwoordiging aller partijen in de besturende lichamen. Om deze redenen, en daarenboven ons steunende om de meening onzer tegenstrevers, komen wij uwe stem men vragen, opdat de liberale gedachten in den gemeenteraad vertegenwoordigd wezen. De lijst, die wij voorstellen, bevat maar zeven namen, daar slechts de minderheid van den raad te herkiezen valt. Wat dus ook de uitslag der kiezing weze, de katholieke par tij zal aan het bewind blijven. De kiezing van 15" October kan daarom niet voor gevolg hebben van de liberale partij, waartoe wij behooren, de overhand te geven. Maar, met uwe stemmen aan ons te geven, zult gij al leenlijk den wensch uitdrukken dat alle bur gers mogen medehelpen aan den goeden gang der gemeentezaken en aldus, zult gij geholpen hebben tot het invoeren eener poli tiek van bedaardheid, waarvan wij ook voor standers zijn. Het voorbeeld der groote steden, Antwer pen, Brussel, Gent en Luik, waarin de be sturen onze verscheidene politieke partijen vertegenwoordigd zijn, is daar om te bewij zen dat, op bestuurlijk oogpunt, de evenre dige vertegenwoordiging onbetwistbare voor- deelen bezit boven het oude stelsel. Dank aan de overeenkomst onder de partijen hebben de gemeenteraden dezer steden in geldelijke zaken zoowel als in die der openbare wer ken, maatregelen durven nemen, die een raad, uit ééne partij bestaande, niet zou ge waagd hebben te stemmen. De evenredige vertegenwoordiging geeft aan de minderheden een noodwendig over heid of kontrool. Wij vragen UE ons dat overzicht te geven zooals gij het eens aan den H. Colaert, die het toen tegenover onze partij vroeg, ge- chonken hebt; diezelfde heer Colaert die nu met de minderheid zijner eigene partij, de evenredige vertegenwoordiging bestrijdt. Eindelijk zal het kiezen der liberale candi- daten eene paal stellen aan het bevoordeeli- gen der vrienden die door ons stadsbestuur maar al te veel gedaan wordt. KIEZËR§, Wij steunen ons op de tegewoordige open bare gedachte, op de redenen, die thans de katholieke regeering de evenredige vertegen woordiging doet voorstellen; wij nemen zelf in acht de schijnlijke, toch bedriegelijke sterkte der partijen in onze stad. Om die re den hebben wij de eer UE. te verzoeken op 15" October voor ons te stemmen; UE. ter- zelvei tijd verzekerende dat wij wel het ver trouwen zullen waardig blijven,dat gij in ons zult gesteld hebben. Brunfaut Auguste, nijveraar. Dedeystere Seraphien, brouwer. Deweerdt Karei, werkliedenkandidaat. Nolf Ernest, advokaat Onraet Jules, zaakwaarnemer. SpeybroucK Emiel, landbouwer. Vermeulen Polidoor, brouwer. De kiezerslijst, opgemaakt voor 1900-1901 is te raadplegen in het lokaal der liberale associatie, her berg De Zalm den Zondag van 9 tot \2 ure 's morgens. De kiezers, die vermeenen te re clameren, hebben nu den noodigen tijd om hunne bezwaren aan het kol- legie van burgemeester en schepenen j schriftelijk te late» kennen tot den 31 October aanstaande. Wij wakkeren dus onze vrienden aan naarstig te onderzoeken of zij op de lijst met het aantal stemmen aan geduid zijn waartoe zij recht meenen te hebben. Er zijn nog vele menschen, welke niet weten wat voorwaarden er noodig zijn om ket kiesrecht te bezitten Voor de Gemeente, Senaat en Provincie. Eene stem: 30 jaar oud. drij jaar verblijf in de gemeente en een jaar verblijf voor den Senaat en de Provintie. Voor de Kamer van Volksvertegenwoor digers. 25 jaar oud en een jaar woonst in de gemeente. Eene stem bij, dus twee stemmen a) 35 jaar oud zijn, getrouwd of weduw naar met kinders. Vijf fr. persoonlijke be lasting betalen in de gemeenten van min dan 2000 inwoners, 10 fr. in deze van 2000 tot 10,000, 15 fr. in de andere. Voor de Kamer van Volksvertegenwoor digers moet men 5 fr. persoonlijke belastin gen betalen in de gemeenten onder de 10,000 inwoners. b) Eigenaar zijn sedert een jaar van eenen eigendom van 48 fr. kadastraal inkomen. c) Of eigenaar sedert twee jaar vaneen opgeschreven rentebrief van 100 fr. jaar- lijksch inkomen. Of een staatspensioen ge nieten van 100 fr. per maand. De kiezers die de voorwaarden van a, b ene vereenigen, krijgen eene stem bij voor ieder van hen en hebben dus drie stemmen. Twee stemmen bij, dus ook drie stemmen: a) De diplomas van hoogere studies. b) De getuigschriften van volledige middel bare studies. c) Het uitoefenen van zekere ambten in de kieswet geschreven. d) Het eigendom van 150 fr. kadastraal inkomen. Zoodus iemand, die stemmen bij heeft voor eenige der bovengemelde redens en daarbij nog 35 jaar oud is en getrouwd is of weduw naar met kinders en noodige lasten betaalt, of een renteboakje van 100 fr. inkomen of een staatspensioen van minsten 100 fr. in de maand geniet of eigendom van 48 fr. kadas traal inkomen bezit of diplomas heeft van hooger onderwijs, er in begrepen deze der lagere onderwijzers, heeft vier stemmen voor den gemeenteraad. Men moet zijn kiesrecht doen gelden van den 1" Augustus tot den 30" September. Van den 1" tot den 14" Augustus worden de kie zerslijsten door de gemeentesekretarissen opgemaakt. Van den 15" tot den 31" Augusti goedgekeurd en gesloten door het kollege van burgemeester en schepenen. Van den 1" tot den 30" September de noodige rekla- men ingediend. Na den 1 October door de be roepshoven onderzocht en vastgesteld. Daar de kieswet zeer ingewikkeld is, roe pen wij er de bijzondere aandacht op onzer politieke vrienden. Niets ware beter en rechtvaardiger om al le bedrog te vermijden dan het zuiver alge meen stemrecht op 25 jaren met een jaar verblijf in de gemeente. Wij zijn liberaal 1 en waarom? Om onein dig vele redens onder andere omdat wij den Burgemeester alleen meester willen op het stadhuis en de pastoor in de kerk voor zoo veel hij zich met zijnen godsdienst bezig houdt. Wij zullen daarover eens spreken. En vooreerst wat wil het woord liberaal zeggen. Liberaal komt van een fransch woord, dat vrij, onafhankelijk, ongedwongen wil zeggen. Ja, wij zijn liberaal, omdat wij vrij onaf hankelijk wil zijn! Niemand heeft ons iets te gebieden, noch onder politiek noch onder godsdienstig opzicht. Alles wat wij doen komt uit eigene beweging voort en het is onze vrije wil. Wij werken, op politiek ge bied, omdat wij overtuigd zijn dat wij wel handelen. Wij denken door ons eigene kracht en voor eigene rekening. Wij willen noch banden voor het lichaam noch banden voor den geest. In een woord j wij willen noch slaaf zijn, noch sla ven maken. De liberalen werken opdat al de men schen zoo geleerd mogelijk en hoe meer hoe liever worden, opdat zij in de wereld door eigene kracht zouden kunnen denken, zoo doende goed vooruitgaan, en eerlijke en verstandige burgers worden De liberalen werken, opdat al de men- schen de werkman zoowel als de edel man dezelfde rechten zouden bekomen. Doch niemand meer noch onder zedelijk noch stoffelijk gebied onder den voet zou ge houden worden noch door edel noch door de geestelijkheid. O! Ik vraag het u, is het niet edel, is het niet schoon en grootsch liberaal te zijn en te strijden voor ontslaving van geest en lichaam Is het niet schoon te strijden om de ban den aan flarden te trekken, waarmede de geestelijkheid het menschdom naar geest en lichaam wil muilbanden Ja, zeker de naam liberaal is een eere- titel. Wij zijn fier dien naam te mogen dragen En de kaloten, zult gij mij vragen genie ten die ook van de vrijheid van denken? De vrijheid is handel en wandelOh! dat is een ander paar mouwen. Verplaatst u, in uw gedacht, in een boerendorp. In dat dorp woont een man, die denkt voor al de inwoners. Die man is de pastoor. Hij zegt, dat hij de herder is en al het overige moeten zijne schapen zijn. Is er een of ander schaap, dat zich van de kudde wil verwijderen, de herder zendt aanstonds, honden op hem los, om het wederspannige schaap weder in de kudde te jagen. Wat de pastoor doet, moeten de schapen of de inwoners, achter doen. Wat de pastoor zegt, moeten zij nazeggen. Wat de pastoor voorhoudt moeten zij gelooven. De pastoor zegt welke gazet en welke boeken zij mogen kiezen. De pastoor zegt naar welke school de kinderen moeten gaan. Zulk eene maat schappij en zulk eene herberg zijn slecht en de schapen mogen zich in die maatschappij niet laten inschrijven en geenen voet in di -> herberg zetten. Is het kermis in de naburige stad of dorp, wacht u wel daar een sprongs- ken te doen want de pastoor wil het nietl En schouwburgen en vertooningen? O spre ken wij van de uitvindingen des duivels niet! De pastoor verbiedt het vrijen; maar wilt gij, jongelingen eene vrouw; of gij, jonge dochter, eenen man I Ode pastoor zal daar voor zorgen. Gaat het later in 't huishouden niet, 't is nog de pastoor die er zijnen neus komt in te steken. De pastoor recruteert het personeel voor kloosters van het mannelijk en vrouwelijk geslacht. De pastoor schooit (nooit voor hem), 't Is voor het een of het ander goed werk ener zijn er bij honderden. Geeft gij niet, ge zit in de pastoors zijne mouw en ge komt er nooit meer uit! In tijd van kiezing wordt de priester kies- draver. De pastoor stelt de lijst der raads- heeren vast en loopt en doet loopen, omdat zijne schepsels zouden zegepralen. Op het stadhuis zullen zij dus de bevelen van den pastoor uitvoeren. De pastoor als zorgvuldige herder raadt zijne schapen aan van bij zulk een winkelier kleermaker, smid, doctor, advokaat en nota ris te gaan. Als dat spel zoo nog wat voortgaat dan zal de pastoor zijne schapen voorschrijven hoe zij gekleed moeten gaan en wat ze 's noens moeten eten. ('t is waar dat hij zulks doet in den heiligen tijd van den vasten!) Ja de pastor van zulk dorp. en er zijn er meer dan een in Vlaanderen, is Burgemees ter, secretaris, klerk van notaris, advokaat kwaraad en wel eens doctor. Hij is meester in de kerk, op het stadhuis en ook in het huisgezin van zijne schapen! En denkt ge ter goede trouw dat de pas toors die rol niet zouden willen spelen overal is gansch het land door? Overal zijn er man nen die het volk als hondjes aan een koorde ken zouden willen leiden. Eenieder kent die rappe kadees Zeg mij eens b. v. wie tegenwoordig Bel- gie bestiert? Is het de aartsbisschop van Mechelen niet? En wie bestiert zoovele vlaamsche dorpen en kleine steden? Is het de geestelijkheid niet. Immers de gemeente overheden zijn eenvoudig tusschengeplaatste personen. Zij zijn door den invloed der gees telijkheid gekozen, en moeten of niet onder hunnen voet liggen. Ils doivent se soumet- tre ou se démetlre. Nu 't is juist, wat wij, liberalen niet wil len. De burgemeester moet alleen meester zijn op het stadhuis, dan zal hij voor allen gelijk zorgen. Is de pastoor er meester dan vervolgt hij de schapen die de kudde verlaten en bevoordeeligt te veel kloosters en de ker ken die het niet noodig hebben. De pastoor moet in zijne kerk blijven. Dat hij zich daar bezig boude met zijnen gods dienst, (maar zijnen godsdienst alleen) daar hebben de liberalen niets tegen I Integendeel ze zullen hem eerbiedigen en prijzen. Maar komt de pastoor buiten de kerk dan wordt hij voor ons een politieke tegenstre ver en wij bevechten hem als zulks. Volgens wij komen te vernemen is de Commissie der Vlaamsche Ster reeds bijeen gekomen om de reeks van 4 vertoonin gen vast te stellen. D'eerste vertooning is vastgesteld op Zondag 5 November, en zal bestaan uit: Tooneelspel in 4 bedrijven en een Kluchtspel in 1 bedrijf. Om de vertooning nog luisterlij ker te ma- keu heeft de maatschappij de medehulp van mej. JULIA VERGULT van Antwerpen ge vraagd. Bravo! Sterrelingen, het is nu van't jaar 1857 dat gij bestaat en aan het volk laat zien dat het tooneel eene school van zeden en volksverlichting is en alhoewel gij door het stadsbestuur alle hulpgeld geweigerd zijt vergeet gij uwe leus niet.- Moedig, onder nemend, zonder hoogmoed. Te beginnen van 1 November zal de nieu we wet op het rijden toegepast worden, ge heel het land door zal men altijd den rechter kant houden om te kruisen en men zal links overstekendien maatregel zal zoowel voor rijtuigen als voor rij wielen toegepast worden men moet zich ook voorzien van een goede bel of grelot die men 50 meters verre hoort klinken en een goede lantaarn; bij gebrek van dit laatste kan men zich voorzien van een Yenitieaansche ballon die men vind in al le winkels en in het bureel van het week blad. Feestkalander en Wedstrijden voor Velocipèden. 1 October Jette St Pierre Snelkoers 1 October. Ypres: Velo-Ringsteking, Pij- penkoers, versierde velos. 2 October, Hoogledesnelloopen Handicap. 8 October, id, id. id. De gemeenten zijn verzocht hunne feesten aan te kondigen. In den boekhandel dezes blads worden verkrijgbaar gesteld Handboekje van gezondheidsleer, 2d9 graad, bewerkt naar het officieel programma van 1" Mei 1897, door M. Verkest. 40 c. Lessen uit de vaderlandsche geschie denis, 2d0 graad, opgesteld volgens het offi cieel programma van 1" Mei 1897, door M. Verkest. 45 c. Beide werkjes ontvingen van wege de ci itiek en in de schoolwereld een allergun stigst onthaal. van den 22 tot den 29 September 1899. Geboorten. Mannelijk gesl. 0. Vrouwelijk gesl. 0. Huwelijken. Vanbleu Joseph, schrynwerker, en Deleu Elise, zonder beroep. Vangheluwe Victor, hovenier, en Legrand Julienne, zonder beroep. Dalle Alphonse, landbouwer, enDebandt Marie, landbouwster. Sterfgevallen. Waterbley Adeline, 25 jaren, zonder be roep, ongehuwd, St. Jansbuiten. Buseyne Amélie, 83 jaren, zonder beroep, weduwe van Vermeersch Louis, St. Jans buiten. Cooren Constance, 78 jaren, kantwerk-

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1899 | | pagina 2