Een Nuttig Voorstel. Ander plan. Met dolk en kogel. STADSNIEUWS. Goed nieuws uit China. Voor den werkman. Oh! Oh! onze schoone tuindagfeesten. Prijsdeeling aan de leerlingen der Middelbare school. zal de geschiedenis zijn van morgen. Die man, die universeele minister, welken de be- houdsgezinden bewierookt en half dronken gemaakt hadden van loftuigingen, wordt eensklaps de zondenbok, beladen met aide zonden van Israël, en hij wordt ongenadig in de woestijn en de eenzaamheid gejaagd. En men wil dat zijne verdwijning volledig weze, want men kendehem zelfs geene plaats toe in het «Salon der ge weigerden, in't Senaat. West-Vlaanderen gaf den voorkeur aan eerbied waardige nuliteiten gelijk d'Ar- doye en anderen boven het glorierijk kind van Kortrijk, gelijk men eertijds zegde. De vrees maakte de bewaarders wreed en ondankbaar; hetis nog deze ondankbaarheid niet die hen redden zal. Ondanks alles zullen zij den laatsten stap doen;zij zullen aan het volk toekennen wat zijn recht is: de politieke gelijkheid. Indien onze bewaarders 't gevoel hunner waardigheid bezaten, de gedachtenis van de zen die België één en onafhankelijk maakten zij zouden de volkseischen vooruit loopen en het gouvernement zou zelf de bijl zwaaien die den tronk der oude stelsels zou splijten, waarachter de schelmen zich verschuilen want het volk, opgestaan al Spartacus, wil zijn geluk. Alvorens de pen neer te leggen, moeten we als priester en christen een vooruitzien- den wensch vormen. De strijd begint tusschen de verdedigers van de rechten des volks. De volksgezinden zullen nog en altijd met het volk zijn. Maar langs welken kant zal de geestelijk heid zich rangschikken? Zij mogen voorzeker, onze priesters, als burgers hun gedacht hebben, den voorkeur geven van dit of dat kiesstelsel. Waartoe zij het recht niet hebben, 't is van hun invloed hunne waardigheid, de heilige zaken te ge bruiken ten voordeele van gemeene zaken en 't rijk volk. Wij zullen hun niet vragen met ons te zijn wij smeeken den godsdienst niet bloot te stel len in eene vrije zaak. Want het volk zou openbaarlijk zeggen Gij zijt met Bethune, het bedrog en den diefstal; gij bedekt de kerk met die vuilig heid wij willen er niet onder zijn en blijven er buiten. Priesters Daens. Wij hebben met genoegen vernomen, zegt de Brugsclie Beiaard, dat de hee- ren Termote, Buyl, Vande Venne, Nolf, Ton- nelier en Verheyen, in eene der laatste zit tingen der Kamer een voorstel hebben neer gelegd, inhoudende dat de abonnementsprijs op het Beknopt Verslag op éénen frank zal bepaald worden. Nu dat alle burgers ter stembus worden toegelaten, is het onontbeerlijk dat allen worden in de gelegenheid gesteld de beraad slagingen van Kamer en Senaat van dichtbij te volgen. De verslagen der dagbladen zijn over 't al gemeen onvolledig en soms moedwillig par tijdig. Het Beknopt Verslag is buiten alle par tijberekeningen opgesteld en laat aan de kie zers toe de houding en de taal hunner last gevers te bevoordeelen met volle kennis van zaken. Wij wenschen de liberale afgevaardigden van West-Vlaanderen hartelijk geluk om hun initiatief. Zij hebben gehandeld in overeenstemming met den wensch, die in menige kiesvereeni- ging onzer provintie is uitgedrukt. Hun voorstel zal ter bespreking gebracht worden in de zitting van November aan staande. Alle leden der Linkerzijde zullen het stem men. Hoe zal de rechterzijde zich gedragen? Zullen er bij haar geen twintigtal leden aangetroffen worden, die alle kleingeestige beschouwingen ter zijde zullen schuiven en begrijpen dat er geene spraak van zuinigheid kan noch mag zijn? Hebben overigens de klerikalen er geen belang bij, dat hunne redevoeringen in de Kamer, onder zoovele oogen als mogelijk worden gebracht? Het stelsel van het licht onder den dom per te houden is zoo nadeelig voor hen, als voor de andere partijen. De kapitalisten geven den moed niet op. Wel zien zij dat het leger der werkers da gelijks versterkt door eendracht en inrich ting wel gevoelen zij dat de volkswind waait uit alle gatenwel zijn zij overtuigd dat de eisch tot loonsverhooging en werk- verniindering onweerstaanbaar oprijst en het slavenjuk der werklieden moet verlicht wor den. Doch, sluw als vossen, die rond een hinnenhok sluipen, hadden zij gauw lont ge roken en veranderden van strijdplan om een laatsten aanval te wagen. Ha, gij eischt meer, zegden zij tot de ver- eenigde werklieden, en gij dwingt ons hoo- ger loon af door de macht van uw getal 1.... Goed. Maar nu zullen wij op onze beurt den prijs der koopwaren verhoogen en op die wijze.... zit gij weer bij 't vuur! En inderdaad, men kan het nagaan. In bij na alle nijverheden bestatigt men eenen op slag in de grondstoffen. Over eenige maanden was het ter oorzake van den oorlog in Trans vaal; nu wettigt men den nieuwen opslag door den oorlog in China. En vroeger? Toen de bloem en de petrol opsloegen en de kolen stukken van menschen kostten? Toen stegen de prijzen, net gelijk nu, enkel en alleen ter oorzake van een woe- kerverbond tusschen de kapitalisten- hande laars gemaakt, waardoor zij op eenig dagen zoo rijk moesten worden als de koningen uit de tooverlegenden. Reeds in 1840 had Michiel Chevalier uit gerekend, dat de aangroei der voortbrengs- kracht door de ontdekkingen dezer eeuw, en de onderwerping der natuurkrachten geste gen was: voor de ijzernijverheid van 1 tot 25, voor de maalderij van 1 tot 141, voor de weverijen van 1 tot 320, voor het vervoer van 1 tot 11,500. En de man koesterde de hoop eene gelijk matige verbetering te zien ontstaan in het werkmanslot. Ge zijt er wel mede Volgens M. Ch. Gide verdubbelde de for tuinen driemaal, terwijl de dagloonen ten hoogste genomen slechts 2/3 klommen. M. Coste bewees in de Société Statisti- que te Parijs, dat van 1851 tot 1890 de loonen stegen 161 p. h. de winsten van 't kapitaal 236 de successorale weerden 300 In Engeland, zegtBubdler Baxter ontvan gen 2S millioen werklieden op de 20 milliards der totale voortbrengst, 7 milliards en half als loon, en 7 millioen leegloopers (action- narissen, enz.) houden 12 milliards en half voor hen alleen. De verhouding van de winst en de loonen hield dus op verre na geen gelijken stap. Het leeuwenaandeel was voor de groote schui mers, het kruimelken voor de arme wroetersl Die ongelijke verdeeling werd reeds vroe ger door eenigen opgemerkt, die er veran deringen wilden aan toebrengen, maar hun ne pogingen stuitten af op de onverschillig heid der belanghebbenden zeiven. Sinds zijn de tijden veranderd. Een rechtveerdig gedacht kan sluimeren, slapen, maar niet sterven. Het liedje van Door Van Ryswyck op de halfnaakte bedelaren geraakt uitgezon gen, en de ambachtsman, in plaats van den bedelzak te dragen, wil het eerlijk brood voor vrouw en kind. Dat heilig recht heeft hij gewonnen in de geesten en in de harten. De tijd van verduldigheid is uit of beter opgeklaard en alle werkers, eender van welk geloof of denkwijze, slaan nu de han den ineen om dat heilig recht te veroveren in feite. Zal het nieuwe plan der uithongeraars dat verhinderen W ij gelooven het niet. De vrucht is gerijpt en kan in haar hulsel- ijeniet meer teruggedreven worden. Integendeel, de reactie op een rechtveer dig gedacht verwekte te allen tijde inniger strijd en betere uitslagen. Maar waken moeten wij, gelijk de Boers op de kopjes hunner goudvelden en zilver mijnen, opdat geene ru we ossenpoot die vrucht zou komen verpletteren. (Klokke Roeland) De laffe moord op Koning Umberto van Italië heeft in heel de beschaafde wereld en in al de klassen der maatschappij een diepe verontwaardiging verwekt. Zij is de voort zetting van eene reeks afschuwelijke mis daden sedert jaren gepleegd door eene bende gevaarlijke kerels tegen wie de goeverne- menten niet streng genoeg kunnen optreden. Die bende, het anarchism, welke hare ver takkingen en geheime genootschappen over heel de wereld heeft en droomt van de on mogelijke samenleving waarin geen over heid, wet noch gezag meer zouden bestaan, waarin het menschdom zou terugkeeren tot de piimitieve barbaarschheid, heeft dolk, kogel en dynamiet tot eenig propaganda middel gekozen. Zij treft de grooten der aarde, liefst de staatshoofden, geen onderscheid makende tusschen koningdom en republiek, zelfs de vrouwen niet ontziende. Alle middelen, hoe onmenschelijk ook, zijn de anarchisten hei lig. Men herinnert zich nog den afschuwe lijken aanslag te Barcelona gepleegd, waar te midden eener schouwburgvertooning, een dynamietbom werd geworpen in de rij der orkestzetels, een veertigtal mannen en vrou wen doodend Een andermaal werd een der gelijk vernielingstuig te midden eener pro cessie geslingerd, de dood en verminking veroorzakende van een aantal onschuldigen. Men wil die kerels doen doorgaan voor gekken, het hoofd op hol gebracht door al lerhande dwaze leerstelsels, in de hersens geraakt door de rampen die het volk teiste ren. Wij noemen hen eenvoudig schurken, laffe bandieten die men door alle mogelijke middelen, zelfs door eene internationale sa menwerking, moet schadeloos maken. Wanneer de geschiedenis gewaagt van aanslagen tegen koningen of goevernements- hoofden in landen van onbeperkte alleen heerschappij, waar de individueele vrijheid nog aan kluisters ligt, waar gewetensvrij heid en eigen oordeel niet geduld zijn, waar het politiek leven nul is en de massa met den knoet gedreven wordt, kan men aan zulke euveldaden eenige verklaring geven, alhoewel ze niet te verschoonen zijn. Een mensch, wie hij dan ook weze, verraderlijk treffen, zal altoos een schelmstuk blijven. Maar de anarchie speelt vooral met dolk en kogel in landen waar het volk de breed ste grondwettelijke vrijheden geniet. De moord op President Carnot, op de keizerin van Oostenrijk, op den Spaanschen Minister Canovas en thans op koning Umberto, de aanslagen tegen koningin Victoria, tegen den vorst van Griekenland leveren daarvan de bewijzen. Wij kunnen begrijpen dat zekere droo- mers de bestaande regeeringsvormen niet aanzien als het ideaal aller instellingen.Maar denken zij misschien het koningdom te doo- den met een lid eener dynastie onder hun moordend staal te doen vallen? Denken zij al de ellende uit de wereld te verdrijven wanneer zij, achter hoek of kant verborgen, een kogel jagen in het hart van een koning of republiekshoofd In stede de maatschappij een stap vooruit te brengen, stooten zij haar tien schreden achteruit. Want na zulke afschuwelijke da den, door niets gewettig'd, zelfs niet door de slavernij,volgt altoos eene reaktie waarbij de lieve vrijheid van denken en handelen veel van hare beste pluimen laat. De anarchie stellen wij gelijk met de ra zernij. Tegen beiden moet men muilbanden gebruiken, 't Doet ons zeer als men de min ste vrijheid van overtuiging, zelfs al is zij de onze niet, dwarsboomt. Maar de overtui ging van moordenaars telt niet mede in eene maatschappij die bedacht is op hare veilig heid. Goliath. De socialistische minister van koop handel, Millerand, heeft onlangs bij een feest maal van werklieden in dienst der nijverheid, eene redevoering gehouden, waarin de vol gende zinsnede voorkomt Haat zegde hij is een bewijs van onverstand, evenals gewelddadigheid soms eene erkenning van zwakheid is. Noch door haat noch door daden van geweld zal het dan ooit arbeiders gelukken, hunne geheele vrijheid te veroveren. Zij zullen die slechts kunnen bereiken door do ruimste en duide lijkste erkenning hunner plichten en hun ner verantwoordelijkheid. En waar geen verantwoordelijkheid zonder macht, geen plicht zonder recht denkbaar is, acht ik het een van de eerste plichten der regeering, de vereeniging der werklieden te vergemakke lijken en daardoor het gevoel hunner sterkte, maar tevens ook dat van hun verantwoor delijkheid in te boezemen. Onze Minister van Binnenlandsche Zaken heeft eindelijk van den heer Joostens, onzen gezant te Pekin, een telegram ontvangen gedagteekend van 2 Augusti. M. Joostens drukt daarin de hoop uit dat onze stadsgenoot, M. Merghelynck, in den loop der volgende week verlost zal wor den, en voegt er bij, dat al de Belgen, verblijvende te of die de wijk genomen heb ben naar Peking, welvarend zijn. Van den 4 tot den 16 Juni hebben deleden onzer legatie, geholpen door 8 Oostenrijksche mariniers, de Belgische legatie verdedigd, zonder haar te kunnen redden, en dan zich verscholen met al de vreemdelingen in de Engelsche legatie. Deze telegram is met vreugde vernomen geworden. 11 Een oude en treffelijk werkman van Yper, sieur Talon, wonende op de beestenmarkt, n° 6, in de ketel, die vijf en dertig jaren lint jes gemaakt heeft bij den Eerweerden heer Ernest Seys- Staelens, denvermaarden volks vriend en verdediger der oude werklieden, is met Tuyndag afgedankt geweest en is moeten naar Komen gaan slaven om zijn brood te verdienen. Eere aan Mijnheer Ernest Seys- Staelens 1 Ziedaar de beloften van onze katholieke kopstukken. Vóór de kiezing alles, wat men denken zou subsidiën aan vinke niers trabol visschers kunstenaars, enz. En wat is van al die beloften ge worden? leugens en ver blinding. Ziedaar de werking van onze regeerders, en sommige kie zers zijn dom genoeg geweest om zich met zulke beloften te laten misleiden en be driegen. En tot proef Zondag, ten 6 ure, voor de vinken 1! Niets. O Z Wat zegt ge nu daarvan, Pulle Depret Luchtbal of ballon, of karote gelijk gij het noemen wilt. O Nederlaag met luchtscherm. O Z Maandag 6, hondenloop! O Z Donderdag, 9, Volksspelen op 't Zaalhof! O! Leggen van den eersten steen, nieuwe post Rijselstraat, waarvan de afbraak in Maart 185)8 plaats gehad heeft. Niets I O Z Voor het overige van het zeer aantrekkelijk programma zou het misschien ook O kunnen zijn, want volgens men zegt zal de genie het plein weigeren om er het vuur werk op te plaatsen, uit dank voor de hel dendaad dat onzen Poperingschen burge meester gedaan heeft om ons garnizoen te plagen en nadien beklaagd heeft 1 Maar 't bestaat 1 Wij zullen bij acht dagen eens het volledige programma ontleden. Carle. Deze plechtigheid heeft Maandag 6 Augus ti om 10 ure 's morgens plaats gehad. Zij was voorgezeten door den Burgemeester, die MM. Louis Biebuyck en Remy Bouquet aan zijne zijde had. M. de Bestuurder Bussers heeft de gebrui kelijke redevoering uitgesproken. Onder werp: Van de rol die op den leeraar rust in de opvoeding en het onderwijs van het kind. Wij juichen die redevoering toe onder de uitdrukkelijkste voorbehoudingen welke ze kere passages ons opleggen, waar M. Bussers gemeend heeft de geestelijkheid te veel te moeten vleien en haar om zoo te zeggen het monopolium der opvoeding te moeten toe kennen. Voor M. Bussers prent de priester den kinderen de deugd inWij verklaren zulke bevestiging voor valsch. Ziehier, voor elke klas, de namen der leer lingen die de lste algemeene prijzen bekomen hebben. «fc. .<1 „irrrrm «rrnrn»»

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1900 | | pagina 2