Onze Beginselen en deze der Progressisten. Een liberaal banket te Brugge. De hervorming der spelling. STADSNIEUWS. 't Nieuwsblad is kwaad. Heden Zaterdag, 18 Oogst 1900, Algemeene repetitie dat bij uitgeput was, wilde werken en leven. O! leven vooral! En hij vroeg hulp. Men sloot hem op zonder verder kompli- menten, zooals wij hooger zegden. Wat valt daartegen In te brengen? De overheid kan immers haren tijd niet verslijten aan het bestudeeren van sociale- en zielentoestan den. Zij sluit de deur van de cel en van haar hart, en, daarmêe punctum Toen, een uur later, een politieagent in de cel van den ongelukkige kwam, om hem een bete broods toe te steken, was de opge slotene dood. Een ontboden geneesheer stel de vast dat de vagebond gestorven was aan uitputting, aan honger. Wij zullen over het eerste bedrijf van dit melodrama, helaas niet zeldzaam, het doek laten vallen. Het ander bedrijf heeft plaats in Italië De koning Umberto keert terug van een feest en wordt vermoord. De moordenaar, een anarchist, een gezworen vijand van de samenleving, een monster, wordt een uur nadien kant en klaar ingekofferd. Het eerste wat men hem vraagt is: Wat zou uwe Edelheid wel willen gebruiken 't Gebeurde zoo voor Ravachol, voor Vail- lant, voor Caserio, voor Luccheni, voor Sal- son en zooveel anderen. Het menu was om zoo te zeggen op voor hand klaar gemaakt. Gevangenbestuurder en bewakers waren aux petits soins voor hunne anarchistische gasten. Niets ontbrak aan de smulpartij, zelft niet de gebruikelijke fijne cigaret na het nagerecht. 't Is heel schoon humaan te zijn, zelfs voor anarchisten Maar mogen wij nu het naspel met zijn gevolgtrekking neerschrijven De oude vagebond aan wie de maatschap pij wel is waar niet veel verliezen zal stierf bij gebrek aan spoedige hulp eu verzorging. Als de openbare machten zoo bezorgd zijn voor bekende en bestatigde misdadigers, zou den zij ook wel wat meer menschelijkheid mogen aan den dag leggen voor dompelaars. Want wie zegt ons dat vagebonden altijd booswichten zijn? Wie zegt ons dat hunnen onwettigen toestand niet veelal voortspruit uit een samenloop van omstandigheden onaf hankelijk van hunnen wil? Wie zegt ons dat hun hart bepaald bedorven is? En wie zegt ons vooral dat er van die ver dwaalden, van die gedeklasseerden, van die ongelukkigen niets beters meer te maken is in eene samenleving die geen wrok koestert, die de spons vaagt over oude schulden en slechts denkt aan edele verzoening? Een vagebond is geen onmensch en mis schien, o! veelal geen schuldige. Daarmêe kan het doek over het finaal vallen. Goliath La Flandre Libérale zou willen weten welk verschil er is tusschen onze beginselen en deze der progressisten. Een groot politiek blad moest zoo iets op zijn duimken kennen, te meer omdat de bei de partijen een gedrukt en tamelijk algemeen verspreid programma hebben. Wij veronderstellen dan ook dat La Flan dre zich dommer gebaart dan zij in werke lijkheid is. Onze overeenkomst met de vooruitstreven de liberale burgers, ziedaar waar de schoen haar wringt en een haarkenpluk tusschen ons en de progressisten, zou de oude Flan dre in den zevenden hemel verplaatsen. Wij gaan het liberaal orgaan al zijne illu- siën ontnemen en de zaak klaar trekken, omdat zuivere toestanden nog altijd de beste zfyn. Ziehier wat de Werkliedenpartij in hare Verklaring van Beginselen zegt 1. De rijkdommen, in het algemeen, en de voortbrengstmiddelen in het bijzonder, zijn of natuurlijke bestanddeelen of de vrucht van den handen- of den hoofdarbeid der vo rige geslachten, zoowel als van het huidige geslacht; bijgevolg moeten zg aanschouwd worden als het gemeenschappelijk erfgoed van het menschdom. 2. Slechts om reden van maatschappelijk nut en met bet doel aan elk menschelijk we zen zooveel mogelijk vrijheid en welzijn te verschaffen, kunnen afzonderlijke menschen of groepen het recht hebben over dat erfgoed te beschikken. 3. De verwezenlijking van dit ideaal brengt natuurlijk de verdwijning mede van het ka pitalistisch stelsel, dat de maatschappij in twee noodzakelijk vijandige standen verdeelt; de eene die, zonder werken, van den eigen dom kan genieten; de andere die verplicht is een deel zijner voortbrengst aan de bezit tende klasse af te staan. 4. De werkers kunnen hunne volkomene vrijmaking maar verwachten van de afschaf fing der standen en van eene grondige ver vorming der bestaande maatschappij. Die vervorming zal niet uitsluitend ten voordeele zijn van het proletariaat, maar van de geheele menschheiddaar zij echter strijdig is tegen de onmiddelijke belangen van den bezitteden stand, moet de ontvoog ding der arbeiders grootendeels het werk der arbeiders zeiven zijn. 5. Op stoffelijk gebied moeten zij voor doel hebben zich het vrije en kosteloos ge bruik van alle voortbrengstmiddelen te ver zekeren. Die uitslag kan maar verkregen worden in eene maatschappij waar het geza menlijk werk meer en meer in de plaats komt van het afzonderlijk werk, dat is, door het collectief of gezamenlijk gebruik der natuur lijke rijkdommen en voortbrengstmiddelen. Als partij deelen de progressisten deze verklaring niet. Wij zijn collectivisten, zij niet. Maar anderzijds verwerpen de vooruitstre vende liberalen niet onvoorwaardelijk het collectivisme. Vele progressisten zijn aanhangers aan den afkoop of de onteigening der kolenmij nen. Zij aanzien het collectivisme uit een meer oportunistisch standpunt dan wij engelooven over 't algemeen nog in eene mogelijke duur zame verbetering der tegenwoordige samen leving. Dergelijk verschil van opinie is anneme- lijk. De progressisten willen overigens rechten, bescherming en onderwijs voor de werkende klasse. Zij willen hare opheffing tot de Staats macht en gelooven in de wijsheid en in het regeeringsvermogen der massa. 't Is hetgeen hen onderscheidt van de doc- trinairen. Al de partijen willen hervormingen voor de werklieden, op voorwaarde dat zij her vormen in onzen naam, zonder ons en dik wijls tegen ons, op slechte wijze of op onvol doende wijze. De progressisten begrijpen en willen dat de werkende klasse den wettelijken invloed bezit waarop zij recht heeft en door en voor zich zeiven hervormt. En daarom streven zij met ons zonder om wegen naar Zuiver Algemeen Stemrecht met Evenredige Vertegenwoordiging; zij willen met ons de volledigste arbeidsbescherming, schoolvoeding, schoolkleeding, verplichtend onderwijs, enz. Zijn zij geene collectivisten, deelen zij daaromtrent ons geloof en onze hoop niet, zij sluiten het collectivisme niet buiten als eene opinie van roovers en geweldenaars. Zij willen met ons den wettelijken weg openen tot alle hervormingen door de meer derheid der natie gewild en die langs wette lijken weg te bereiken zijn. Zij hopen dat bij een volk, beschermd en onderwezen, in 't bezit zijner rechten en vrijheden, het gezond verstand triomfeeren zal. Zij hebben gelijk en zij alleen trachten van hunne klasse en van geheel de maatschappij de onweders af te keeren, die hen bedreigen. Met die menschen, die in hunne omgeving een lastigen strijd voeren, gaan wij gaarne hand in hand. Waren er alzoo duizenden gelijk er he laas maar honderden zijn, de samenleving zou op vredelievende wijze hervormd wor den en de wereld zou eene toekomst van ge luk en welstand tegemoet gaan. Is La Flandre nu voldaan. Wij lezen in den Brugschen Beiaard-. Een Dixmudsch liberaal schrijft aan den Journal de Bruges eenen brief en doet het voorstel een liberaal banket te Brugge aan te bieden aan de liberale gekozenen van West- Vlaanderen, die zoo machtig de le venskrachten der liberale partij bewezen heb ben. Deze betooging zou ter eere zijn van MM. De Lannier en De Ridder, senators, en Lust, plaatsvervanger; Termote, Buyl, Nolf en Vandevenne, volksvertegenwoordigers, en Seresia, Pieters, Brunaert en Van Leynsseele plaatsvervangers. Deze liberale betooging van heel de pro vincie West Vlaanderen, nu zoo kloek verde digd in de beide Kamers, zou inderdaad grootsch wezen en wij hopen haar dra ver- wezentlijkt te zien. De minister van openbaar onderwijs en schoone kunsten, van Frankrijk, heeft een besluit geteekend volgens welk een zeker getal woorden en vormen der syntaxis vereenvoudigd zijn, of beter voortaan zullen geduld worden in hunne vereenvoudiging in de examen en prijskampen afhangende van de besturen van den Staat. Het ministeriëel besluit beoogt nog de pho- netische spelling niet, die het laatste doel is der hervormers, maar het is voor hen reeds eene officiëele zegepraal. Een groot deel der onverstaanbare kunstspreuken der oude spraakleer zijn voortaan afgeschaft. Deregels op amour, délice en orgue, op gens, op hymne, op aigle, automneoeuvre, Paques périodede regels op de samengestelde naamwoorden en bijvoegelijke naamwoor den, waarvan het eene het meervoud aan- neetm, en andere niet; de schrikkelijke de gekke regels der deelwoorden, dit alles dat ons jong geheugen onthield door veel straffen, maar dat ons verstand weigerde te begrijpen, dit alles heeft gisteren een eersten en doodelijken houweelslag ontvangen. Wat zullen de vrouwen tevreden zijn! riep gisteren een lid van den hoogeren raad van het openbaar onderwijs in mijne tegen woordigheid uit, juist een dezer gebenedijde bevrijders. De vrouwen, en de mannen dan! Maar wat heeft het tijd gekost om tot dien eersten uitslag te komenHet is misschien twintig jaar dat men daarover twist. Ver zoekschriften met tien duizend handteekens bekleed werden naar de fransche academie gezonden. Zij bevatten honderden namen van het hooger onderwijs, der verschillige aca demies, van de charterschool, van de school der studiën, van de hoogere Normaalschool van de Faculteitennamen van archivaris sen, van boekbewaarders van vreemde leeraars, zwitsersche, belgische, engelsche, duitsche, spaansche, zweedsche, al de over heden, al de bevoegdheden der Hoogeschool. De hervormers deden bij de Academie gel den dat er vroegere gevallen waren geweest. Op de 20,000 woorden van het woorden boek van 1740, 5,000 zijn vereenvoudigd geweest, vooral de woorden die h en y be vatten. Sedert dien, bij elke uitgave, zijn wijzigingen gebracht geweest in de spelling van zekere rangschikkingen van woorden. De hoogere Raad is dus den weg der ver gunningen ingetreden. Maar hij heeft met de spraakkunst begonnen, 't Is iets en 't is zelfs veel. Men zal zonder onderscheid mogen schrijven: Elles se sont tuoutues;fes coups que nous nous sommes donné ou donnés. Eveneens de deelwoorden met het hulpwerkwoord avoir vervoegd, wor den min stuursch. Men zal schrijven les li- vres que fai lu ou lus; les fleurs qu'elles ont cueilli owcueillisla peine que j'ai pris ou prise «.En dan men zal niet meer gehouden worden het uitlatingsteeken te plaatsen aan entrouvrir, enz.nog het ver- bindingsteeken aan entreballer, est il of y a t il. Men zal naar beliefte quatre cent of quatre cents trente hommes schrijven, quatre vingt oïquatre- vingt- dix femmes. Men zal het recht hebben une demie heu- j re te schrijven 1 O droom! en zooveel andere gelukken. Maar de spelling der woorden is dezen keer niet aangeraakt. Wij hebben nog het recht niet kelke te schrijven, gelijk M. Ménard het doet, noch téorie, noch borne, noch Vexpli- cacion. Maar dat zal komen. De hervormers zijn er zeker van. Maar wat niet komen zal, en wat men nooit zal zien, 't is dat het woord occidé oc- cis zal vervangen. Het Journal d'Ypres mag er zich over bedroeven of niet. Eenige artikels ons te laat toege- komen, zullen maar binnen acht da gen opgenomen worden. Wij verzoeken onze medewerkers hunne bijdragen vóór den VRIJDAG in te zenden, Stukken die ons later toekomen vinden zelden nog eene plaats in het nummer van de week. Redaktie. Het Nieuwsblad, spuwt nog eens vuur omdat wij, zooals gewoonte, ee/ie waarheid gezegd hebben; het spreekt van beestighe den!!! en denkt kluchtig te zijn met te spotten van het groot gebouw der lange Thouroutstraat. Zou de schrij velaar van het Nieuwsblad dan /ergeten hebben dat het zeer onvoorzichtig is te spreken van eene koord in het huis van een gehangene? Hij denkt slim te zijn, en och heere I hij begaat nog eens eene dwaasheid!Dat hij maar op- passe indien hij niet wil denzelfden weg in slaan 't Vuilblad, in zijn nummer van zondag 11. sprekende over het turnfeest van de St. Michielsschool, begaat nog eens eene dwaas heid. Het zegt: Deturnfeeste van dinsdag is wel gelukt, omdat ze in 't drooge gegeven werd, anders viel ze ook in 't water! Dus dat t Vuilblad wil zeggen: ware het feest in de open lucht gegeven geweest, het zou eene groote fiasco geweest zijn, daar het beter door 't volk had kunnen ge waardeerd worden. Wat samenwerking en krachtdadigheid betreft, 't verschil was te groot tusschen onze weezenkinders en de processiekunstenaars, onze weezen vrochten met gelijkheid en vlijt, terwijl de anderen vrochten met onverschilligheid, ook welken uitslag kan men bekomen van jongens die moeten deelmaken van eene turnmaatschap- PÜ, en toeren maken tegen hunne goesting! Zeg eens vuilblad, wat antwoordt gij daarop? Denkt gij niet dat het beter ware eene plaats te gaan bespreken in 't nieuw gebouw langs den Vlamertingschen steenweg, daar is daar meer plaats; want er zijn er nogal bij u die den kop beginnen te missen. Maar a propos, sprekende van het niouw gebouw, men hoort gelijk niets meer van het schandaal dat aldaar gebeurd is, toen de duivel eenen hollander liet martelen en deed sterven, zal die zaak in den doodboek blijven, of zal moeder Justitia deze zaak we ten klaar te trekken? Volgens men zegt be staan er genoegzame bewijzen om de plich- tigen te straffen, maar als er duivels in 't spel zijn, zal het moeilijk klaar komen. En toch moet vroeg of laat zulke schan dalige zaak te berde komen al moesten het de kraaien uitbrengen. En zeggen dat zulke schandalige feiten gebeuren in een gesticht dat onder het toe zicht staat van kaloten van 't fijnste ras, en dat nog wel in de I9ia eeuw 1 En zij durven dan spreken van de mas sacres van China! Schijnheiligaards! 'T is schande!! OXJ:D - pompier S. BERICHT om 8 1/2 ure 's avonds, van t programma voor Oostende. Vertrek van't muziek uit't lokaal, 6 1/2 naar de statie. Vertrek uit Yperen, ten 6,54 's morgends. Aankomst te Oostende, 8,51 Concert op de groote markt van 12 tot 1 u. Vertrek uit Oostende, 8,11 's avonds. Aankomst te Yperen, 10,05 Prijs voor gaan en keeren 3d» klas, 2,20 f 2d8 klas, 3,70 f. De reiskaartjes zullen gegeven worden heden avond, in den Café du Commerce, van 8 tot 10 ure 's avonds. t» k»

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1900 | | pagina 2