VAN IJPEREIT EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. Orgaan der Liberale verbintenis van Yper en het Arrondissement. «EENDRACHT MAAKT MACHT.» Vijftien do jaar Zaterdag 16" Maart 1901. Nummer 11. Vaders stiel. De invloed der kloosters in Spanje. Hunne kleine zaken. Geldzakken. Tegen de Jezuïeten. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen. 15 cent sper drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 Cr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering dor beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Pvblicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hocgéaaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij un onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of persennaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Een Brusselsch blad schreef dezer dagen eenige regelen over de zucht van vele ouders om hunne zoons tot bureelisten, tot klerken op te leiden, en die zich weldra in deze op leiding bedrogen vinden. Er is in die opmerking zeer veel waarheid: Toen, eenige jaren geleden, de handel bui tengewoon bloeide, was er op de bureelen voor vele vlaamsche jongens plaats. Vandaag raken de bureelen meer en meer gesloten voor de Vlaamsche jongens, daarbij nog ge rekend dat de zaken niet meer gaan zooals vroeger. Zou het dan ook geen tijd worden dat de ouders er van afzagen hunne zoons in een vak op te leiden, dat geene goede toekomst meer oplevert? Wij denken van ja: klerk zijn wordt een armzalig stieltje en daar zijn er inderdaad meer dan te veel, zooals in het laatste kongres openlijk gezegd werd. Als de zoon van eenen braven ambachts man wat goed leert in de school en eene schoone hsnd schrijft, deDken de ouders on- middelijk dat hij een overvlieger is, en te veel verstand heeft om den stiel van zijnen vader aan te leeren. Voegt daarbij dat in onzen tijd meer dan vroeger, de zucht be staat om hooger te gaan en dat is zeer lofwaardig; doch niet meer als men dat hooger denkt to bereiken in eene positie, die niet geschikt is om een blij venden wel stand aan te brengen. Men denkt hooger te vliegen als men het schort of het schootsvel dat vader droeg, kan wegwerpen, beter ge kleed gaan dan bij en in eenen hoogeren kring verkeeren dan zijne ouders deden. Het - klerk zijn schijnt daartoe een ge makkelijk stieltje; doch men vergeet dat die positie voor velen niets vast in zich heeft en niet zelden,bij achteruitgang der zaken en als het bureelwerk der zaken ontbreekt, zelfs het zout in de pap niet meer oplevert. Hoe velen zoeken soms jaren lang naar eene plaats, die niet moer te vinden is en de wijl zij niets anders geleerd hebben en dik wijls te oud zijn om nog iets anders te lee ren zijn zij de ongelukkigste menschen der wereld. Zij zijn aan eene zekere weelde, aan een beter kleedsel gewoon geworden zij hebben een zeker onderricht, hebben ge lezen en zich met politiek ingelaten, denken reeds iets te zijn in de wereld, en vinden geen werk, geen brood. Indien zij wat min der eigenliefde gehad en bet r geredeneerd hadden, zouden zij integendeel gewerkt, eenen stiel geleerd en misschien eene goede positie in de samenleving hebben bekomen. Ook, zeggen soms de ouders, de stiel van vader gaat niet meer; wat zou hij zich op dezen hebben toegelegd De stiel van vsder gaat niet meer? Maar dat is niet zelden eigen schuld, omdat men niet op de hoogte van den tijd is gebleven. Alle stielen gaan vooruit; zij vervormen zich naar de behoeften der samenleving; de kunst wordt meer en meer op de nijverheid toege past; men vraagt elegant werk en hierin was vader misschien niet meer thuis Indien de jongen, dien men als te geleerd aanzag om te werken, zich op zijnen stiel had toegelegd, daaraan verbeterd had wat er >aan te verbeteren vielindien hij naar den vreemde was gegaan om te zien wat er in zyn vak aan to leeren was. Kortom, indien hij hat vak van zijnen vader had gebracht op de hoogte van den tijd, hij zou gelukkiger zijn geweest dan een vak te kiezen dat zoo wisselvallig is als dat van een klerk. Had dan zelfs de toekomst niet aan al zijne ver wachtingen beantwoord, hij zou toch altijd met het werk zijner handen den kost hebben verdiendeen goed werkman is zijnen kost weerd en wordt, altijd geacht. Hoe komt hetdat zoovele knappe en vlug ge workliê uit den vreemde zich hier komen nêerslaanj? Omdat denzoons van goed beklan te winkels deze verlaten, om een vakjte zoe ken dat zij denken hooger en gemakkelijker te zijn. Indien zij in hetjvak huns vaders waren opgegroeid, gekend door de goede faam van oudsindien zij zich bekwaam hadden ge maakt en zich uitgebreid, zouden zooveel vreemden hier het gras niet onder de voeten komen wegscheeren. Er is op dejpositie,? welke raen^tejBrussel bespreekt, ernstig na te denken en te vragen of het niet hoog tijd wordt af te zien van die plaatsenjacht en terug te keeren tot het ster ke hand en hoofd, zooals onze oükeDS deden I Klerk spelen is ten slotte metselden eene bedekte armoede. Daar zijn er immers veelte veel; zij, die ze moeten gebruiken, hebben meer dan te veel keus en kunnen er voor eenige franks in de maand en zelfs soms voor niet, zooveel krijgen als zij willen. Wat toekomst kan dit vak dan nog ople veren Wat wij zeggen in deze sociale ramp werkenwerken en nog werken I Ziedaar het eenige middel om in den grooten opdrang van vragers, door de wereld te komen. Leert een ambacht, jongens; leert als gij kunt, den stiel van uwen vader, verheft die, breidt dien uit, en gelooft ons, gij zult meer kans hebben om een heerenleven te krijgen dan met het klerkenleven Dat alles is in het algemeen gesproken er zijn natuurlijk uitzonderingen maar uit zonderingen maken den regel niet. In alle geval, de baan is voor het oogen- blik totaal bedorvendaarin is niet alleen geen goud, neen, daar is zelfs geen koper meer op te roepen. Goliath. Over de oorzaken der beweging tegen de klerikalen, die zich onlangs door gansch Spanje zoo krachtig heeft verklaard, het dagblad Vossische Zeiting geeft zeer groote inlichtingen. De eerste dezer oorzaken bestaat, zegt het, in de buitengewone vermenigvuldiging der kloosters van allen aard. Volgens de jongste optelling, zijn er tegenwoordig in Spanje 70281 paters en nonnen, die langzamerhand zich meester hebben gemaakt van het groot ste deel der rijkdommen van het land en van de bestiering. Het duitsch dagblad na herinnert te heb ben de geschiedenis van pater Montana, den dweepzuchtigen biechtvader van de Koningin en den opvoeder van den jongen Koning, vervolgen aldus De politieke bedrijvigheid der paters ver toont zich onder alle opzichten. Niet tevre den het hof en het Staatsbeheer aan hunnen invloed onderworpen te nebben, zij zijn de opstokers en de leiders van het Carlismus in Na vara en in het Basque land, en van de verdeeldheid in Gatalogne en Riscaye. Op het economisch gebied werken zij, zoo wel in 't groot als in 't klein. Al de groote financieele ondernemingen, zooals de mono polie van den tabak, de overzeescbe ver voerdiensten, de bank van Spanje enz. zijn den eigendom der kloosterorden. Wat meer is deze hebben binnen hunne gestichten fa brieken en werkhuizen van allen aard ge bouwen, en gelijk zij geene lasten noch dagloonen moeten betalen, maken zij den strijd voor hunne mededingers of concur renten gansch onmogelijk. De strijdvtegen het klerikalismus in Span je, heeft dus een politiek en economisch karakter. In het officieel onderzoek over de fortuin der kloosters, dat het ministerie van Finan- cie (2de deel) uitgeeft, vinden wij, een zeer zeldzaam uittreksel der patenten waaraan de goede Paters en de goede zusters onder worpen zijn. Men telt 600 kloosters die artikelen van linnenhan del, naaiwerk, confectiën maken of verkoo- pen; 503 die gemeubelde gasthoven, kosthuizen, huizen van stil leven, gemeubelde kamers en appartementen, afspanningen houden 300 die apotheken, kruidenhandel, droge rijen houden 40 die de bleekerijen uitbaten 34 die windmolens uitbaten 12 gemiddeld die drukkerijen hebben ondernemingen van openbare baden fa brieken van misbroodwinkels van kazuifels. 10 eindelijk die fabrieken en een verkoop hebben van alcool en alcoolische sterke dranken (Chartreuze, Trapistendrank enz.) Andere die handel drijven onder zonder linge commerciale namen Foorkramers, Bazar van keukongerief en speelgoed, Kooplieden van zwijns, Frabrikanten en kooplieden van kaas, Kooplieden van bezems in 't groot, Schoenen op maat, Fabrikanten van uurwerkglazen en brillen, Kooplieden van kijkglazen, nu onvermij delijk. In alles 5.600 kloosters die aan de patent onderworpen zijn Waarbij men moet voegen 3.850 onder wijzende kloosters, die collegiën en aller hande scholen houden 9510 handelshuizen En ziedaar hoe het rijk Gods van deze wereld niet is. Priesters, paters en nonnen zijn de groot ste geldzakken die er op aarde loopen Een spreekwoord zegt: Duivels zak is nooit vol. Men zou moeten zeggen: Pastoors zag is nooit vol I Zij preken en leeren dat men de rijkdommen dezer wereld moet ver achten. En zij leven in weelde en overvloedbe wonen rijke huizen, eten en drinken zich vet en houden snelle meiden om zich te dienen. Zij preken en leeren dat den armestaat een zalige staat is. En zij doen Woeste al tweemaal in twaalf jaar hunne jaarwedde vechoogen en hun een rijk pensioen uit de staatskasse betalen Zij spreken en leeren dat de rijken aal moezen moeten geven en goede werken doen dat is geld in de offerblokken steken en mis sen doen lezen. Maar dat geld van die goede werken komt in hunne handen en de armen krijgen er het hon !erd duizendste deel nog niet van Is het dus te verwonderen dat de kloosters van alle slacht en ten alle kante opschieten als paddestoelen? Alwie een lui, gemakkelijk en vadsig le ven wil lijden wordt priester pater of non. Die kennen noch kommer, noch werk, noch armoede, noch werkstaking! Zij wo nen in groote, luchtige huizen, vinden er al tijd een goed gedekte tafel, en een zacht, en warm bed in een gezonde, ruime kamer en hebben altijd nieuwe kleederen en schoei sel tegen dat de oude half versleten zijn 1 Welk verschil met den werkman die van 's morgens tot 's avonds moet zwoegen of met den burger en handelaar die des 's nachts denkt hoe en op welke manier hij den vol genden dag eenen cent zal kunnen verdienen. Wij kennen hier te Yper een klooster die over 80 jaren een klein huisje bezaten dat tegenwoordig eene halve straat in bezit heeft! En zulke zijn er veel in ons landeken Als het zoo voortgaat zullen wij letterlijk van priesters, paters en nonnen uitgezogen en opgeeten worden Spanje met zijne 175 duizend geestelijken van alle slacht wordt het gewaar en komt in opstand tegen dat gespuis Portugal volgt Spanje na. Frankrijk met zijne 162 duizend priesters, paters en nonnen maakt netten om de burge rij en het werkvolk tegen de alles innemende en opslorpende geestelijk te benijden. En in ons lan leken, het luilekkerland, der zwarten zal ook eens, willen of niet, wetten tegen de doodehand moeten ma ken. En zeggen dat vele liberalen den dag van vandage hunne centen aan de zwarte rokken geven met hunne kiuders naar paters en nonne scholen te zenden, met centen in het offerpateel te werpen, met missen te doen leezen, met kaarsen voor de eerste commu nie te koopen enz. enz. Een goede liberaal gebruik veel beter zijn geld en geeft de almoezen in persoon aan de noodlijdenden, zoo weet hij dat zijn geld niet zal dienen om luie en vatsige menschen te kweeken en om op den dag der stemming met zijn eigen geld bevechten te worden. Geefdusaande zwarte uitzuigers niets, al ware het maar e?n ceDt! Den 2S Maart werd te Port-Bon, een spaansch stadje aan de fransche grens, eene vertooning gegeven van het drama Electra door Galdos. De tooneelzaal was proppens vol. Vele Franschen waren van de omlig gende localiteiten opgekomen. Binst de twee eerste bedrijven deed zich geen enkele betooging voor; maar de bijzondere passages van de volgende bedrijven zijn onthaald ge worden op het geroep van Weg met de Jezuïeten! HET WEEKBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1901 | | pagina 2