Schrikkelijke Soorwegramp
Kamer van Volksvertegenwoordigers.
STADSNIEUWS.
Beter later dan nooit.
De voltrekking der vaart van Yper
naar Gomen.
Brand.
Wielrijders.
Nu elk bedrijf was het orkester
verplicht de Marseillaise uit te
voeren, die men rechtstaande toelui
sterde en met herhaalde handgeklap
toejuichte.
Het einde der \ertooning was het
teeken van donderende toejuichingen
en duizenden geroepen van: Leve
de vrijheidWeg met de Jezuieten.
TB HEULE (Kortrijk)
Drie dooden en verscheidene
gekwetsten.
Eene schrikkelijke spoorwegramp heeft
zaterdagavond plaats gehad in de nabijheid
der statie van Heule, in de omstreken van
Kortrijk.
De reizigerstrein n. 135 uit Rousselare
naar Kortrijk, vertrekkend ten 5u. 37 m.
(rechtstreeksche trein te rekenen van In-
gelmunsterj liep in de statie van Heule met
volle snelheid opeen koopwarentrein, welke
op een afwijkingsspoor stond.
Zulks was het gevolg van eene verkeerde
beweging met de wisselnaald.
De schok was verschrikkelijk en vervaar
lijk nood geroep steeg op. Eenige rijtuigen
werden in spaanders gelegd.
Het personeel der statie vroeg hulp te
Kortrijk en te Gent en deze werd onmiddelijk
gezonden.
De spoorbanen werden ontruimd en de
slachtoffers onder de puinen weggetrokken.
Drie personen werden op den slag gedood.
Nadere bijzonderheden.
Dinsdag is het parket van Kortrijk, door
den wetsdokter M. Peel, vergezeld, ander
maal te Heule afgestapt.
De statieoverste werd opnieuw onder
vraagd.
De magistraten deden zich vooral juiste
inlichtingen geven aangaande de wisselnaald
(excentriek) welke in deze zaak zoo'n groote
rol speelt.
Dan bezochten de magistraten de ge
kwetstendie in naburige herbergen verzorgd
worden.
De eigenlijke oorzaak van de ramp is nog
niet gekend en het onderzoek duurt voort.
Tusschen de reizigers die zich in den
express bevonden moeten wij nog noemen
M. den dokter Pillen, dokter te Lauwe. Of
schoon zelf gekwetst aan het linkeroog en
de rechterhand, legde hij een buiteDgewo-
nen iever aan den dag in het verplegen der
gewonden.
Dr. Pillen werd op het oogenblik der bot
sing in eenen hoek geworpen, waar zich ook
M. Wyseur bevond. Hij verliet het rijtuig
langs eene opening in een paneel, terwijl een
andere reiziger langs de zoldering vluchtte.
De toestond van de meeste gekwetsten
verbetert Men hoopt Mev. Jules Dumortier,
geboren Maria-Louisa Baeckland, van Kor
trijk, te redden. Zij wordt verzorgd in het
hotel Au Cercle des Voyageurs.
Sedert Zondag bevindt haar echtgenoot
zich aan hare bedsponde. Het zal verschei
dene maanden duren vooraleer zij volkomen
genezen is.
De stoker, Jan Vermynck, van Yper,heeft
een goeden nacht gehad. Zijne vrouw en een
zijner zonen passen hem op in het Café
St.-Arnould.
De toestand van den machinist Aug. Glaeys
ook van Yper, blijft dezelfde; de man lijdt
verschrikkelijk. Hij ligt te bed in het koffie
huis Au Bien-Elre Bourgeois, Statiestraat.
Zijne vrouw en zijne kinderen werden bij
hem toegelaten.
De volgende personen werden insgelijks
gekwetst, doch slechts lichtelijkMM. Jozef
Coudijser, Vourstraat, 57, KortrijkYan
Ooteghem.Doornikschen steenweg id.; Henri
Leperre, Iseghemstraat, id.Cyriel Braye,
Isidoor Mayaert, te Ruddervoorde; Van
Coppenolle, handelaar, en Van Hansbeke,
paardenkoopman, te MeenenLeperre, van
Oostende.
Dinsdag-morgen werd de werkman Qus-
taafBogaert, 20 jaren, die meewerkte aan
het oplichten der lokomotief, erg gekwetst
dooreen werktuig dat omviel.
.1
Eene dame van Harelbeke, een der slacht
offers van de ramp van verleden zaterdag,
die slechts licht gekwetst scheen, is maandag
aan de gevolgen barer verwondingen over
leden.
Zitting van Dinsdag 12 Maart 1901.
Spoorwegramp van Heule.
M. Tack vraagt uitleggingen aan den
minister over de oorzaken der spoorweg
ramp Zaterdag 9 Maart omtrent 6 u. 30 in
de statie van Heule voorgevallen en die
menschenlevens en verscheidene gekwetsten
voor gevolg heeft gehad.
M. Nolf ondersteunt de ordemotie van
den heer Tack. 't Is geen acht dagen ge
leden, zegt hij, ik onderhield mij met mijne
ambtgenooten van vvest-Vlaanderen over de
noodzakelijkheid of aan de Regeering de
vraag te stellen om het remtoestel Westing-
house niet dient opgedrongen te worden
voor de rijtuigen der maatschappij van West-
Vlaanderen.
De vraag werd niet gesteld, daar de heer
Crombez ons zegde dat ze reeds vruchteloos
in den Senaat was gesteld geworden. Ge
zien de herhaalde ongevallen op de lijnen
der Engelsche maatschappij, vraag ik aan
de Regeering welke maatregelen zij vanzins
is te nernen om de veiligheid der reizigers
te waarborgen, 't Is hoog tijd dat men ze
bescherme tegen het onverzadelijk winstbe
jag waarmede de aandeelhouders dier maat
schappij zijn bezield.
Is het wel aan te nemen dat we op zekere
treinen nog de handrem hebben welke de
fransche Regeering niet meer duldt? Al de
rijtuigen behooren tot den ouden tijd en
zouden nog enkel deftig kunnen voorkomen
in een geschiedkundigen stoet van vervoer
middelen.
Het personeel wordt overwerkt en slecht
betaald. Nauwelijks twee jaar geleden, viel
er ook een ongeluk voor van dien aard op
de overganesbrug nabij den vijver van Zille-
beke. Een reizigerstrein was tegen eenen
wagen aangebotst en do paarden en voerlie
den werden gedood, terwijl de' baanwachter
in zijne hut in slaap was gevallen. Dit is
niet verwonderlijk, vermits het Engelsch
vennootschap met dien dienst eenen werk
man had belasl die voor den avonddienst aan
dien barreel 50 centiemen loon ontving.
Welnu, die werkman had in den dag reeds
twaalf tot veertien uren op het land gearbeid.
Eenige maanden geleden hebben wij bij
den minister een vertoog ondersteund ten
voordeele der baanwachters, sein wachters,
excentriekwachters, aardewerkers en arbei
ders in dienst der maatschappij. Die werk
lieden klagen omdat zij van 14 uren en half
tot 18 uren daags te arbeiden hebben voor
2 frank en omdat zij aldus niet in staat
zijn aan hun werk de noodige oplettendheid
te wijden.
Al die feiten pleiten voor het overnemen
der lijnen door den Staat, maar intusschen
moet de Staat tusschen beide komen en ik
vestig de aandacht der Regeering op dit punt.
M. Liebaert, minister van spoorwegen
verklaart dat de Staat niets vermag te
gen de Compagnie van West-Vlaanderen.
Onze brievendragers.
Op de twee volgende vragen door den heer
Nolf in de zitting van 8 Maart 1901 gedaan
1° De wijze, waarop thans de jaarwed
den worden vastgesteld, maakt aet niet mo
gelijk dat de brievenbestellers eene verbete
ring van hunnen toestand kunnen verwach
ten, dan wanneer zij de gelegenheid hebben
van dienst of verblijfplaats te veranderen.
Dit heeft voor gevolg dat hunne bevordering
voor velen van hen zeer twijfelachtig is. Zoo
blijven, bij voorbeeld, op de postbureelen
van den buiten veel brievenbestellers hun
leven lang aan 't zelfde bureel gehecht. Het
gebeurt dat de brievenbestellers op den bui
ten de gelegenheid hebben plaatselijke brie
venbestellers te worden, slechts wanneer zij
eenen ouderdom hebben bereikt die hen on
geschikt maakt een zwaarderen dienst te
doen.
Zou men, om de jaarwedden der brie
venbestellers vast te stellen, niet meer reke-"
ning kunnen houden met de jaren dienst,
zonder de vermeerdering van hunne wedde
als voorwaarde te stellen tot ze van eene
klasse naar de andere overgaan
2° Ware het niet noodig over te gaan
tot eene nieuwe verdeeling in klassen der
postbureelen met 't oog op de jaarwedde der
brievenbestellers? De thans bestaande ver
deeling bevat leemten, schijnt het. Hoe komt
het, bij voorbeeld, dat in 't arrondisse
ment Yper de brievenbestellers in de ste
den van tweeden rang, zooals Poperinghe
(11,498 inwoners), Wervick (8,735 inwoners)
Waast.en (3,601 inwoners), in de derde klasse
zijn gerangschikt, wat de jaarwedde betreft,
terwijl die van minder belangrijke steden,
als Meesen (1,464 inwoners) in de tweede
klasse voorkomen?
Zou men de postbureelen van groote ge
meenten als Langemarck (7,241 inwoners)
en Komen (5,657 inwoners) niet gelijk kun
nen stellen met de bureelen van steden van
tweeden rang -
Antwoordt M. Liebaert, minister van
spoorwegen posten en telegrafen
De brievenbestellers zijn verdeeld in plaat
selijke brievenbestellers en brievenbestellers
van den buiten volgens den aard en den
duur hunner bezigheden.
De eenen en de anderen bekomen eene
verhooging van jaarwedde, na een zeker
getal dienstjaren.
Er kan geen sprake zijn aan de brieven
bestellers op den buiten de jaarwedden van
de plaatselijke brievenbestellers toe te ken
nen, daar de dienst dezer laatsten belang
rijk is en daar hun werk langer duurt.
De bureelen zijn, met het oog op de jaar
wedden der brievenbestellers, in drie klas
sen verdeeld.
Voor het vormen dier klassen heeft het
beheer rekening gehouden met de loonen door
de bijzondere nijverheidsmannen betaald en
met wat het levensonderhoud kost.
Na zekere geregeld terugkeerende termij
nen wordt eene som me op de begrooting
ingeschreven om de bureelen, waarvoor die
maatregel gerechtigd schijnt, tot eene hoo-
gere klasse te verheffen.
De Kamer zet de bespreking voort der
interpellatie van !M. Delbastée ten voordeele
der brievendragers.
M. Nolf ondersteunt de dagorde van
M. Giroul. Dit debat niet willende verlen
gen, zie ik van het woord af.
Ik hecht er nochtans aan te verklaren dat
ik mij vereenig met de opmerkingen, aan
geboden door de redenaars die vóór mij heb
ben gesproken, vooral wat betreft de brief
dragers op den buiten, wier loon ontoerei
kend is en weinig in verhouding staat tot
de diensten door deze agenten aan den Staat
bewezen.
Ik zal dus voor de dagorde stemmen, aan
geboden door mijn achtbaren vriend den
heer Giroul.
De minister verklaart dat de brievendra
gers werklieden zijn wier dagloon geregeld
is op dat der nijverheids werklieden. Hij
houdt staan dat de vergelding der brieven
dragers hooger is dan deze der nijverheids
werklieden.
De bespreking zal Dinsdag voortgezet
worden.
Wetsontwerp.
De minister van nijverheid en arbeid heeft
een wetsontwerp neergelegd dat de schade
vergoeding regelt in geval van werkonge
vallen.
Zitting van Woensdag 13 Maart 1901.
Kwijtschelding.
De Kamer verwerpt, in tweede lezing,
met 64 stemmen tegen 49 het amendement
door M. Buyl voorgesteld, dat in de zitting
van Donderdag 28 Februari 1901 aangeno
men was geweest met 48 stemmen tegen 45.
Dit amendement luidde als volgt
Zullen uit de naamlijsten of uit de
processtukken geschrapt worden de
straffen opgelegd aan agenten der open-
bare besturen voor alle andere feiten
dan daden van kwade trouw, indien de
belanghebbenden geene zware straf on-
dergaan hebben gedurende het tijdstip
der vijf laatste jaren.
M. Nolf stemde voor het amendement.
M. Van Merris klerikale volksverte
genwoordiger van ons arrondissement, stem
de er tegen. M. Colaert woonde de
zitting niet bij.
Koninklijke Gift.
M. Vandervelde verklaart dat hij gun-
stiglijk voorbereid is ten voordeele van het
wetsontwerp en hoopt dat de verklaringen
der Regeering hem zullen toelaten eene be
vestigende stem uit te brengen.
Zitting van Donderdag 14 Maart 1901.
De Kamer neemt het wetsvoorstel aan op
de Koninklijke gift met 59 stemmen tegen
7 en 31 onthoudingen.
Wij hebben reeds gezegd dat de rechttrex-
king en verbreeding der Klaverstraat van
openbaar nut zijn verklaad geweest in i896.
Sederr dien zijn vier jaren verloopen ge
durende welke onzen schepenraad weinig
bewijzen van iever aan den dag heeft gelegd.
Al het werk heeft zich tol hiertoe bepaald in
den aankoop van eenige bouwvallige huisjes
die men afgebroken heeft. De straat ligt se
dert dien in een erbarmelijken staat. Onlangs
nog hebben twee raadsleden, in openba
re zitting van den gemeenteraad, daarover
geklaagd en gevraagd wanneer men de wer
ken ging voortzetten.
Om daaraan een einde te stellen heeft het
schepencollegie toch besloten met rechterlij
ke dwangmiddelen te werke te gaan, hetgeen
het van over twee jaar had behooren te doen.
Het Journal dYpres, in zijn voorlaatste
Nr, deelt de explooten mede bij welke voor
de burgerlijke rechtbank gedagvaard zijn op
den 27 dezer maand, vijf eigenaars van acht
te onteigene huizen, ten einde over te gaan
tot het vaststellen der schadeloosstelling aan
hun te betalen.
Alles doet dus voorzien dat de kromme en
enge klaverstraat, die reeds zoo veel geld
heeft gekost, bij eenige jaren zal kunnen
rechtgetrokken en verbreed worden.
In zitting van 7 Mei 1898, maakte M. Sur-
mont aan den gemeenteraad bekend, dat de
studiën betrekkelijk het hernemen der vaart
van de Leie naar het Yperleed geëindigd wa
ren en dat, volgens de verklaring van den
bevoegden Minister, de noodige kredieten
aan de wetgevende kamers in het volgende
jaar zouden gevraagd worden.
Het Journal d' Ypres, dat zoowel inge
licht schijnt te wezen over al hetgeen de
werken in ons arrondissement betreft, zal
ons waarschijnlijk kunnen zeggen welke
credieten ons klerikaal gouvernement sedert
1898 voorgesteld heeft om de vaart te vol
trekken; ofwel heeft M. Surmont, die zich
altijd vijandig heeft verklaard aan dit werk
van openbaar nut, misschien willen gek
scheren met onzen gemeenteraad en onze
nijveraars, wanneer hij bovengemelde mede-
deeling deed? Dit zou ons geenszins verwon
deren van wege dit spotziek karakter.
Een begin van brand, is Dinsdag rond 4
ure namiddag ontstaan, bij sieur Tavernier
glaswerker, boomgaardstraat alhier, dat er
ge gevolgen zou gehad hebben, ware het
niet geweest van de geburen die na naarstig
werken zich van den brand hebben meester
gemaakt. Ware het in den nacht gebeurt,
voorzeker had men groote ongelukken te
betreuren had
Het huis Tavernier is een der ouderwetsche
huizen die men voorzeker veel beter gedaan
had gansch plat te trekken ia plaats van nen
nieuwen gevel te geven. Volgens men zegt
zou de brand veroorzaakt zijn door een hou-
len balk welke in de schouw doorkomt, en
alzoo de brand aan de kleerkas overgezet
heeft.
De schade beloopt op eenige honderde
franken daar kleeren, lijnwaad enz. door de
brand vernield zijn.
Eene wielrijdersvereeniging komt zich te
stichten in onze stad onder den titel van
Union Cycliste Fronttere voor doel
hebbende, het verkrijgen van vrijen ingang
in Frankrijk op vertoog van de lidkaart
met portret welke aan een geringen prijs
zal worden afgeleverd, alsook het bekomen
van wielrijderswegen of het verbeteren de
zer wegen, daar, waar ze verwaarloosd
worden, in een woord, den wielrijder aan
genaam te zijn zooveel het de maatschappij
in haar macht zal gelegen zijn.
De zetel dezer wielrijdersbond is gevestigd
in het hotel Prins Albert Boulevard
Malou per, alwaar ieder wielrijder van ge
heel de streek verzocht is zich te laten in
schrijven ten einde een getal te geraken,.
«.ggwoo-sco-oe*'