Schrikkelijke Soorwegramp Kamer van Volksvertegenwoordigers. STADSNIEUWS. Beter later dan nooit. De voltrekking der vaart van Yper naar Gomen. Brand. Wielrijders. Nu elk bedrijf was het orkester verplicht de Marseillaise uit te voeren, die men rechtstaande toelui sterde en met herhaalde handgeklap toejuichte. Het einde der \ertooning was het teeken van donderende toejuichingen en duizenden geroepen van: Leve de vrijheidWeg met de Jezuieten. TB HEULE (Kortrijk) Drie dooden en verscheidene gekwetsten. Eene schrikkelijke spoorwegramp heeft zaterdagavond plaats gehad in de nabijheid der statie van Heule, in de omstreken van Kortrijk. De reizigerstrein n. 135 uit Rousselare naar Kortrijk, vertrekkend ten 5u. 37 m. (rechtstreeksche trein te rekenen van In- gelmunsterj liep in de statie van Heule met volle snelheid opeen koopwarentrein, welke op een afwijkingsspoor stond. Zulks was het gevolg van eene verkeerde beweging met de wisselnaald. De schok was verschrikkelijk en vervaar lijk nood geroep steeg op. Eenige rijtuigen werden in spaanders gelegd. Het personeel der statie vroeg hulp te Kortrijk en te Gent en deze werd onmiddelijk gezonden. De spoorbanen werden ontruimd en de slachtoffers onder de puinen weggetrokken. Drie personen werden op den slag gedood. Nadere bijzonderheden. Dinsdag is het parket van Kortrijk, door den wetsdokter M. Peel, vergezeld, ander maal te Heule afgestapt. De statieoverste werd opnieuw onder vraagd. De magistraten deden zich vooral juiste inlichtingen geven aangaande de wisselnaald (excentriek) welke in deze zaak zoo'n groote rol speelt. Dan bezochten de magistraten de ge kwetstendie in naburige herbergen verzorgd worden. De eigenlijke oorzaak van de ramp is nog niet gekend en het onderzoek duurt voort. Tusschen de reizigers die zich in den express bevonden moeten wij nog noemen M. den dokter Pillen, dokter te Lauwe. Of schoon zelf gekwetst aan het linkeroog en de rechterhand, legde hij een buiteDgewo- nen iever aan den dag in het verplegen der gewonden. Dr. Pillen werd op het oogenblik der bot sing in eenen hoek geworpen, waar zich ook M. Wyseur bevond. Hij verliet het rijtuig langs eene opening in een paneel, terwijl een andere reiziger langs de zoldering vluchtte. De toestond van de meeste gekwetsten verbetert Men hoopt Mev. Jules Dumortier, geboren Maria-Louisa Baeckland, van Kor trijk, te redden. Zij wordt verzorgd in het hotel Au Cercle des Voyageurs. Sedert Zondag bevindt haar echtgenoot zich aan hare bedsponde. Het zal verschei dene maanden duren vooraleer zij volkomen genezen is. De stoker, Jan Vermynck, van Yper,heeft een goeden nacht gehad. Zijne vrouw en een zijner zonen passen hem op in het Café St.-Arnould. De toestand van den machinist Aug. Glaeys ook van Yper, blijft dezelfde; de man lijdt verschrikkelijk. Hij ligt te bed in het koffie huis Au Bien-Elre Bourgeois, Statiestraat. Zijne vrouw en zijne kinderen werden bij hem toegelaten. De volgende personen werden insgelijks gekwetst, doch slechts lichtelijkMM. Jozef Coudijser, Vourstraat, 57, KortrijkYan Ooteghem.Doornikschen steenweg id.; Henri Leperre, Iseghemstraat, id.Cyriel Braye, Isidoor Mayaert, te Ruddervoorde; Van Coppenolle, handelaar, en Van Hansbeke, paardenkoopman, te MeenenLeperre, van Oostende. Dinsdag-morgen werd de werkman Qus- taafBogaert, 20 jaren, die meewerkte aan het oplichten der lokomotief, erg gekwetst dooreen werktuig dat omviel. .1 Eene dame van Harelbeke, een der slacht offers van de ramp van verleden zaterdag, die slechts licht gekwetst scheen, is maandag aan de gevolgen barer verwondingen over leden. Zitting van Dinsdag 12 Maart 1901. Spoorwegramp van Heule. M. Tack vraagt uitleggingen aan den minister over de oorzaken der spoorweg ramp Zaterdag 9 Maart omtrent 6 u. 30 in de statie van Heule voorgevallen en die menschenlevens en verscheidene gekwetsten voor gevolg heeft gehad. M. Nolf ondersteunt de ordemotie van den heer Tack. 't Is geen acht dagen ge leden, zegt hij, ik onderhield mij met mijne ambtgenooten van vvest-Vlaanderen over de noodzakelijkheid of aan de Regeering de vraag te stellen om het remtoestel Westing- house niet dient opgedrongen te worden voor de rijtuigen der maatschappij van West- Vlaanderen. De vraag werd niet gesteld, daar de heer Crombez ons zegde dat ze reeds vruchteloos in den Senaat was gesteld geworden. Ge zien de herhaalde ongevallen op de lijnen der Engelsche maatschappij, vraag ik aan de Regeering welke maatregelen zij vanzins is te nernen om de veiligheid der reizigers te waarborgen, 't Is hoog tijd dat men ze bescherme tegen het onverzadelijk winstbe jag waarmede de aandeelhouders dier maat schappij zijn bezield. Is het wel aan te nemen dat we op zekere treinen nog de handrem hebben welke de fransche Regeering niet meer duldt? Al de rijtuigen behooren tot den ouden tijd en zouden nog enkel deftig kunnen voorkomen in een geschiedkundigen stoet van vervoer middelen. Het personeel wordt overwerkt en slecht betaald. Nauwelijks twee jaar geleden, viel er ook een ongeluk voor van dien aard op de overganesbrug nabij den vijver van Zille- beke. Een reizigerstrein was tegen eenen wagen aangebotst en do paarden en voerlie den werden gedood, terwijl de' baanwachter in zijne hut in slaap was gevallen. Dit is niet verwonderlijk, vermits het Engelsch vennootschap met dien dienst eenen werk man had belasl die voor den avonddienst aan dien barreel 50 centiemen loon ontving. Welnu, die werkman had in den dag reeds twaalf tot veertien uren op het land gearbeid. Eenige maanden geleden hebben wij bij den minister een vertoog ondersteund ten voordeele der baanwachters, sein wachters, excentriekwachters, aardewerkers en arbei ders in dienst der maatschappij. Die werk lieden klagen omdat zij van 14 uren en half tot 18 uren daags te arbeiden hebben voor 2 frank en omdat zij aldus niet in staat zijn aan hun werk de noodige oplettendheid te wijden. Al die feiten pleiten voor het overnemen der lijnen door den Staat, maar intusschen moet de Staat tusschen beide komen en ik vestig de aandacht der Regeering op dit punt. M. Liebaert, minister van spoorwegen verklaart dat de Staat niets vermag te gen de Compagnie van West-Vlaanderen. Onze brievendragers. Op de twee volgende vragen door den heer Nolf in de zitting van 8 Maart 1901 gedaan 1° De wijze, waarop thans de jaarwed den worden vastgesteld, maakt aet niet mo gelijk dat de brievenbestellers eene verbete ring van hunnen toestand kunnen verwach ten, dan wanneer zij de gelegenheid hebben van dienst of verblijfplaats te veranderen. Dit heeft voor gevolg dat hunne bevordering voor velen van hen zeer twijfelachtig is. Zoo blijven, bij voorbeeld, op de postbureelen van den buiten veel brievenbestellers hun leven lang aan 't zelfde bureel gehecht. Het gebeurt dat de brievenbestellers op den bui ten de gelegenheid hebben plaatselijke brie venbestellers te worden, slechts wanneer zij eenen ouderdom hebben bereikt die hen on geschikt maakt een zwaarderen dienst te doen. Zou men, om de jaarwedden der brie venbestellers vast te stellen, niet meer reke-" ning kunnen houden met de jaren dienst, zonder de vermeerdering van hunne wedde als voorwaarde te stellen tot ze van eene klasse naar de andere overgaan 2° Ware het niet noodig over te gaan tot eene nieuwe verdeeling in klassen der postbureelen met 't oog op de jaarwedde der brievenbestellers? De thans bestaande ver deeling bevat leemten, schijnt het. Hoe komt het, bij voorbeeld, dat in 't arrondisse ment Yper de brievenbestellers in de ste den van tweeden rang, zooals Poperinghe (11,498 inwoners), Wervick (8,735 inwoners) Waast.en (3,601 inwoners), in de derde klasse zijn gerangschikt, wat de jaarwedde betreft, terwijl die van minder belangrijke steden, als Meesen (1,464 inwoners) in de tweede klasse voorkomen? Zou men de postbureelen van groote ge meenten als Langemarck (7,241 inwoners) en Komen (5,657 inwoners) niet gelijk kun nen stellen met de bureelen van steden van tweeden rang - Antwoordt M. Liebaert, minister van spoorwegen posten en telegrafen De brievenbestellers zijn verdeeld in plaat selijke brievenbestellers en brievenbestellers van den buiten volgens den aard en den duur hunner bezigheden. De eenen en de anderen bekomen eene verhooging van jaarwedde, na een zeker getal dienstjaren. Er kan geen sprake zijn aan de brieven bestellers op den buiten de jaarwedden van de plaatselijke brievenbestellers toe te ken nen, daar de dienst dezer laatsten belang rijk is en daar hun werk langer duurt. De bureelen zijn, met het oog op de jaar wedden der brievenbestellers, in drie klas sen verdeeld. Voor het vormen dier klassen heeft het beheer rekening gehouden met de loonen door de bijzondere nijverheidsmannen betaald en met wat het levensonderhoud kost. Na zekere geregeld terugkeerende termij nen wordt eene som me op de begrooting ingeschreven om de bureelen, waarvoor die maatregel gerechtigd schijnt, tot eene hoo- gere klasse te verheffen. De Kamer zet de bespreking voort der interpellatie van !M. Delbastée ten voordeele der brievendragers. M. Nolf ondersteunt de dagorde van M. Giroul. Dit debat niet willende verlen gen, zie ik van het woord af. Ik hecht er nochtans aan te verklaren dat ik mij vereenig met de opmerkingen, aan geboden door de redenaars die vóór mij heb ben gesproken, vooral wat betreft de brief dragers op den buiten, wier loon ontoerei kend is en weinig in verhouding staat tot de diensten door deze agenten aan den Staat bewezen. Ik zal dus voor de dagorde stemmen, aan geboden door mijn achtbaren vriend den heer Giroul. De minister verklaart dat de brievendra gers werklieden zijn wier dagloon geregeld is op dat der nijverheids werklieden. Hij houdt staan dat de vergelding der brieven dragers hooger is dan deze der nijverheids werklieden. De bespreking zal Dinsdag voortgezet worden. Wetsontwerp. De minister van nijverheid en arbeid heeft een wetsontwerp neergelegd dat de schade vergoeding regelt in geval van werkonge vallen. Zitting van Woensdag 13 Maart 1901. Kwijtschelding. De Kamer verwerpt, in tweede lezing, met 64 stemmen tegen 49 het amendement door M. Buyl voorgesteld, dat in de zitting van Donderdag 28 Februari 1901 aangeno men was geweest met 48 stemmen tegen 45. Dit amendement luidde als volgt Zullen uit de naamlijsten of uit de processtukken geschrapt worden de straffen opgelegd aan agenten der open- bare besturen voor alle andere feiten dan daden van kwade trouw, indien de belanghebbenden geene zware straf on- dergaan hebben gedurende het tijdstip der vijf laatste jaren. M. Nolf stemde voor het amendement. M. Van Merris klerikale volksverte genwoordiger van ons arrondissement, stem de er tegen. M. Colaert woonde de zitting niet bij. Koninklijke Gift. M. Vandervelde verklaart dat hij gun- stiglijk voorbereid is ten voordeele van het wetsontwerp en hoopt dat de verklaringen der Regeering hem zullen toelaten eene be vestigende stem uit te brengen. Zitting van Donderdag 14 Maart 1901. De Kamer neemt het wetsvoorstel aan op de Koninklijke gift met 59 stemmen tegen 7 en 31 onthoudingen. Wij hebben reeds gezegd dat de rechttrex- king en verbreeding der Klaverstraat van openbaar nut zijn verklaad geweest in i896. Sederr dien zijn vier jaren verloopen ge durende welke onzen schepenraad weinig bewijzen van iever aan den dag heeft gelegd. Al het werk heeft zich tol hiertoe bepaald in den aankoop van eenige bouwvallige huisjes die men afgebroken heeft. De straat ligt se dert dien in een erbarmelijken staat. Onlangs nog hebben twee raadsleden, in openba re zitting van den gemeenteraad, daarover geklaagd en gevraagd wanneer men de wer ken ging voortzetten. Om daaraan een einde te stellen heeft het schepencollegie toch besloten met rechterlij ke dwangmiddelen te werke te gaan, hetgeen het van over twee jaar had behooren te doen. Het Journal dYpres, in zijn voorlaatste Nr, deelt de explooten mede bij welke voor de burgerlijke rechtbank gedagvaard zijn op den 27 dezer maand, vijf eigenaars van acht te onteigene huizen, ten einde over te gaan tot het vaststellen der schadeloosstelling aan hun te betalen. Alles doet dus voorzien dat de kromme en enge klaverstraat, die reeds zoo veel geld heeft gekost, bij eenige jaren zal kunnen rechtgetrokken en verbreed worden. In zitting van 7 Mei 1898, maakte M. Sur- mont aan den gemeenteraad bekend, dat de studiën betrekkelijk het hernemen der vaart van de Leie naar het Yperleed geëindigd wa ren en dat, volgens de verklaring van den bevoegden Minister, de noodige kredieten aan de wetgevende kamers in het volgende jaar zouden gevraagd worden. Het Journal d' Ypres, dat zoowel inge licht schijnt te wezen over al hetgeen de werken in ons arrondissement betreft, zal ons waarschijnlijk kunnen zeggen welke credieten ons klerikaal gouvernement sedert 1898 voorgesteld heeft om de vaart te vol trekken; ofwel heeft M. Surmont, die zich altijd vijandig heeft verklaard aan dit werk van openbaar nut, misschien willen gek scheren met onzen gemeenteraad en onze nijveraars, wanneer hij bovengemelde mede- deeling deed? Dit zou ons geenszins verwon deren van wege dit spotziek karakter. Een begin van brand, is Dinsdag rond 4 ure namiddag ontstaan, bij sieur Tavernier glaswerker, boomgaardstraat alhier, dat er ge gevolgen zou gehad hebben, ware het niet geweest van de geburen die na naarstig werken zich van den brand hebben meester gemaakt. Ware het in den nacht gebeurt, voorzeker had men groote ongelukken te betreuren had Het huis Tavernier is een der ouderwetsche huizen die men voorzeker veel beter gedaan had gansch plat te trekken ia plaats van nen nieuwen gevel te geven. Volgens men zegt zou de brand veroorzaakt zijn door een hou- len balk welke in de schouw doorkomt, en alzoo de brand aan de kleerkas overgezet heeft. De schade beloopt op eenige honderde franken daar kleeren, lijnwaad enz. door de brand vernield zijn. Eene wielrijdersvereeniging komt zich te stichten in onze stad onder den titel van Union Cycliste Fronttere voor doel hebbende, het verkrijgen van vrijen ingang in Frankrijk op vertoog van de lidkaart met portret welke aan een geringen prijs zal worden afgeleverd, alsook het bekomen van wielrijderswegen of het verbeteren de zer wegen, daar, waar ze verwaarloosd worden, in een woord, den wielrijder aan genaam te zijn zooveel het de maatschappij in haar macht zal gelegen zijn. De zetel dezer wielrijdersbond is gevestigd in het hotel Prins Albert Boulevard Malou per, alwaar ieder wielrijder van ge heel de streek verzocht is zich te laten in schrijven ten einde een getal te geraken,. «.ggwoo-sco-oe*'

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1901 | | pagina 3