Staatsmiddelbareschool De aftruggelaars. De Strijd voor A. S. De fransche geestelijke genootschappen. Te Tervueren. STADSNIEUWS. De leergangen zullen hernomen worden Dijns- dag, 24n September, om 8 uur. De leerlingen worden aangenomen te beginnen van zes jaar. De nieuwe leerlingen moeten zich doen inschrij ven bij Medeburgers, Het kan niet genoeg herhaald worden rijen tegenstrijdig zijn met de gezonde reden en welk aanzienlijk nadeel zij aan de mensch- heid veroorzaken met de onwetendheid en het bijgeloof te bewaren niet alleen onder de volks- en landelijke klassen, maar zelfs on der een groot getal verstandelijke. Om een gedacht te geven van het belang dat zich hecht aan de lezing en aan de over weging der Rechte Slagen geven wij het volgende hoofdstuk weder van dit uit muntend gewrocht, toegewijd aan de aftrog gelingen die dagelijks gepleegd worden door die mirakelhandelaars. Daar onze stad niet ontsnapt heeft aan dien handel, denken wij dat dit uittreksel onze lezers zal boeien en ze zal aansporen om geheel het boek te lezen in kwestie, waarvan de schrijver in alle ge val de gelukwenschen en de aanmoedigingen verdient van al de verstandige lieden Den 16 Juni 1896, oordeelde de rechtbank van Bergen een meisje van zeventien jaar over een feit door de dagbladen op do vol gende wijze verhaald Kluchtige, ongehoorde, onwaar schijnlijke zaak, n Justine P., dienstmeid bij eene zestig jarige juffer, Léopoldine Demeuldre, te Soignies, werkende op den zwakken en bij- geloovigen geest harer meesteres, heeft haar een tienduizendtal franken afgetrug- geld bij middel van brieven die de oude kwezel waarlijk meende te ontvangen van - God, van Onze Vrouw, van St. Jozef, van St. Antonius, van het kindeken Jezus, enz. De Eeuwige Vader had geld noodig voor het bouwen van kerken, en schreef dan dat hij bloedige tranen gestort had toen hij het geld ontving 1 In een harer brieven, legt Onze Vrouw de schuld van de verachtering harer ant- woord op de rekening der scheele hoofd- pijn en voegt er bij in post-scriptum Let niet op het slecht geschrift, ik heb zeer aan mijnen arml Geld, linnen, juweelen, alles nam den weg naar den hemel en de arme oude schreef ernstig aan hare hemelsche bede- laars! Daarenboven, Justine, die haar opgeslo- ten hield, deed haar het grof werk doen, uit versterving 1 Die vroolijke Justine werd veroordeeld tot 17 maanden gevang en 250 frank boete en iedereen van ons treedt deze veroordee ling bij. Maar waarom gedoogt men, in geheel het land, wat men te Soignies straft? De Paus, de bisschoppen, de wereldlijke geestelijkheid, de paters en de nonnen, die, alle jaren, millioenen aftruggelen van zwakke en bijgeloovige menschen en van de Regeering, hebben niet meer betrek kingen met den Eeuwigen Vader de Maagd Maria en 't kindeke Jezus dan Justine F. De Maagd van Lourdes, zich de onbe vlekte Ontvangenis noemende, is het tegen- hangsel van deze van Justine, die zei dat zij de scheele hoofdpijn hadwaarom de eene dulden en de andere veroordeelen? De bloedende hostie van Sinte Goedele, te Brussel, is zoo ongerijmd als de Eeuwige Vader die bloedige tranen weent te Soignieswaarom den eenen slaan en den anderen dulden? Zal men zeggen dat het voldoende is eenen myter, driepik, monnikskleed of sluier te dragen, om de toelating te hebben de bijge- loovigheden uit te batenen dat Justine, plich- tig met haren voorschoot, onberispelijk zou geweest zijn in nonnenkleeren? Zal men beweeren dat eene aftruggelarij ophoudt eene overtreding te zijn, wanneer men ze in 't latijn, met muziek en in 't open baar pleegt; en dat Justine maar strafbaar is omdat zij dezelve met een slecht ge schrift gepleegd heeft? Zal men houden staan dat de Staat de waarheid van het godsdienstig geloof aan neemt en er de uitbating van duldt door deze reden. Maar Justine kon zeggen dat zij van God ingegeven was zoowel als de Paus Waarom dus het gevang voor de dienst meid van Soignies, en de paleizen, de pas torijen, de kerken, de voorrechten, de vrij stellingen en het budjet der eerediensten aan de bende van het Vatikaan? Tegen de politieke schelmerijen der klerikale regeering heeft de heer Graaf Goblet d'Alviella, liberaal, krachtdadig verzet aangeteekend, wanneer hij over eenige dagen in den Senaat zegde Over sommige punten is de gan- sche linkerzijde het eens, dat zal ze wel toonen! (Zeer goed.) Ik bedoel de verklaring ten gunste van algemeen stemrecht, onderteekend door 75 le den der linkerzijde op 77, waaruit de vereenigde linkerzijde bestaat. De partijen, die opentlijk en een parig meervoudig stemrecht afvra gen, behaalden in de laatste verkie zingen één millioen 020,115 stem men, terwijl de behoudsgezinden slechts 995,056 stemmen bekwamen. Dat heet ik een referendum. Het meervoudig stemrecht moet verdwijnen. Daarop is men het alge meen eens in de liberale partij. De socialistische partij dreigt over te gaan tot geweld in Parlement en op straat, om van de Kamers al gemeen stemrecht te verkrijgen. Of wel de Regeering besloot zich te ver zetten tot het uiterste, en dan weet ze reeds, hoe dit te doen; ofwel, wie weet? is zij tot toegeven geneigd, en dan is het beter onmiddelijk den weg in te slaan naar toegeving, ten min ste stilaan, nu en dan eenen stap daar niets zoo noodlottig blijkt, als bezwijken voor geweld; want, daar haalt het volk de meening, dat de wetten op straat, maar niet in het Parlement gemaakt worden. Wanneer gij zult toegeven, daartoe gedwongen door den storm, die u wellicht zeiven zal wegvegen, of door den drang der gebeurtenissen, zult gij u niet eens kunnen vastklam pen aan deze waarborgen van woon stede en verblijf, die wij noodzakelijk achten; gij zult u niet eens meer kunnen vastklemmen aan dezen waarborg, door gansch de liberale partij gevraagd versterking van het gezag van den Senaat. Wel gesproken Alle vrijzinnige kiezers, alle anti klerikalen, zoowel gematigden als vooruitstrevers, zullen juichen bij het lezen dezer krachtdadige oorlogs verklaring. Leve het Algemeen Stemrecht, dat de klerikalen zal wegvagen Alle politieke partijen, die het Al gemeen Stemrecht genegen zijn, Li beralen, Socialisten en Christen De mocraten, moeten overal met woord en pen deze rechtveerdige hervor ming met de Zuivere Evenredige Vertegenwoordiging op alle gebie den bewerkenwij moeten elk van onzen kant de wettige middelen aan wenden, waarover wij beschikken, om deze rechtveerdige hervormin gen Algemeen Stemrecht en Zuive re Evenredige Vertegenwoordiging, te bekomen. Elk moet in zijnen werk kring bedrijvig zijn, steeds de spreuk gedenkende: Vele handen maken licht werk. De stad Kortrijk Zondag 1 Sept. 1901. Al de fransche geestelijke Genootschappen zullen het Parlement voorbijtrekken om te zien of zij, ja of neen, in het land zullen mo gen verblijven. Dat voorbijtrekken zal langdurig zijnen zal verscheidene zittingen innemen, want er zijn in Frankrijk 3,216 mannenkloosters met 30,135 paters en 16,298 vrouwenkloosters met 129,492 nonnen. De ballingschap zou bijzonderlijk lastig, zelfs verderfelijk zijn voor de paters die li keuren, toiletwaters, cijder, wijn, enz. enz. fabrikeeren. Dezen die veefokken of speel tuigen maken, sigaren en sigaretten fabri keeren, zouden gemakkelijk hunnen handel elders kunnen voortzetten. Wat ons betreft, wij wenschen dat het fransche Parlement mild zij in zijne toela ting derwijze dat wij zoo weinig kloosters mogelijk in ons land zien komen. Indien men in Frankrijk verscheidene zit tingen noodig heeft om al die vragen na te zien, zal men wel een geheelen zittijd noodig hebben bij ons, den dag opwelken wij hunne uitdrijving uit België zullen bijwonen. Over eenigen tijd overleed een Tervuere- naar te St. Joost-ten-Noode, zonder kinde ren, noch familie, M. Thomas Jozef Vanlan- gendonck. Die man had door zijnen arbeid en zijne spaarzaamheid een schoon fortuin vergaderd, dat hij bijna geheel en gansch aan de gemeente Tervueren, zijne geboorte plaats schonk, opdat de burgerlijke godshui zen een gesticht voor ouderlingen zouden in richten. M. Vanlangendonck stelde als voorwaarde aan zijne erfenis dat het gesticht ten eeuwi gen dage zou bestuurd zijn door wereldlij ken en door eene gansch bijzondere bepaling verbood hij de inmenging van kloosterlingen. Dit testament was zeer duidelijk en zeer wel opgesteld. Wat deed ons godvruchtig goevernement? Het komt te beslissen dat de verplichting van wereldlijkheid moest aanzien worden als niet geschreven. Ziedaar hoe de opperhoofden van den Staat rekening houden van den laatsten wil der stervenden. Dikke en vette kloosterlingen van 't is ge lijk welke orde zullen dus dit nieuw gesticht mogen komen besturen, opgericht met het geld van eenen vrijdenker. 't Is oprecht een schandaal! Dit bericht is aangeplakt en is gezonden geweest in de gemeenten van ons arron dissement TE YPER. SCHOOLJAAR 1901-1902. DEN BESTUURDER, A. BUS8ER8, MQNDSTRAAT, 5. (Gedurende de vacantie, in de Semi nariestraat, 2.) Goedgekeurd M. GORRISSEN. R. COLAERT. De verlofdagen zullen welhaast geëindigd zijn en uwe kinderen zullen den weg her nemen van de gemeente- en middelbare scholen. In deze omstandigheid meenen wij dat het onze plicht is uwe ernstige aandacht te trekken op het artikel 4 der wet van 15 september 1895, welke de bedienaars van de verschillende eerediensten machtigt, om in de lagere scholen aan het beheer der te genwoordige wet onderworpen, het gods dienstig onderwijs en zedeleer te geven, of het te doen geven, onder hunne bewaking, 't zij door den onderwijzer, zoo hij er in toe stemt, 't zij door eenen persoon door het Gemeentebestuur aangenomen. De geestelijkheid voelende haren invloed van dag tot dag verminderen en hare leer stelsels in duigen zien vallen vóór de bewijs redenen welke hun de rede en de weten schap tegenstellen, zoekt met de medeplich tigheid van het gouvernement om zich van het staatsonderwijs meester te maken. Zij zal er niet in gelukken. Gij zult haar toonen dat gij voor den strijd gewapend zijt en vast besloten om voor vrij heid en recht tot het einde toe te strijden. De school en de kerk hebben gansch ver schillende zendingen. De school moet het kind de noodige ken nissen verschaffen, zijn karakter vormen, het wapenen voor het werk en den levens strijd. Zijne natuurlijke krachten ontwikke len door lichaamsot-feninge en de gezond heidsleer, zijne verstandsvermogens door verstandelijke oefeninge. Het onderricht van de kerk aanbelangt enkel het inwendige leven, zijn doel is aan de verlangens der ziel te voldoen bij middel van haar bijzonder geloof. Met welk recht en met welka reden van bevoegdheid eischt zij dat men de school on der hare macht stelle? Die toestand heeft den lande door, in de groote steden vooral krachtdadige verzettin gen teweeggebracht; in Brussel zijn meer dan 80 °/o der schoolkinderen ontslagen in Antwerpen volgt nagenoeg niemand de godsdienstlessen. De stad Yperen heeft ten allen tijde blij ken gegeven van hare verzuchtingen naar denkbeelden van ontvoogding en vooruit gang; ook denken wij dat zij niet onver schillig zal blijven aan de slagen, welke de achteruitkruipende partij haar wil toebren gen, en heden, zooals vroeger, zal zij beslo ten zijn, om met al de krachten, waarover zij beschikt te worstelen tegen de aanslagen van eene beerschzuchtige en schraapzuchti ge geestelijkheid. Wij durven hoopen dat gij het voorbeeld zult volgen dat Brussel en Antwerpen u geven; en dat gij uwe krachten bij de onze zult voegen opdat de betuigingen tegen deze wet, die ons geweten wil verdrukken, zoo talrijk mogelijk wezen derwijze zullen wij aan onze meesters beteekenen dat zoo wij den priester meester laten in zjjne kerk, wij er aan houden dat zijne werking eindige op den drempel van onze scholeD, waar het onderwijs uitsluitend wetenschap pelijk moet zijn. Om uwe kinderen te ontslaan van de godsdienstlessen hebt gij enkel onderstaande formuul te onderteekenen en ze vóór de opening van het schooljaar te doen gewor den aan de bestuurders der middelbare en lagere gemeenteschool of aan de bestuurd- ster der lagere meisjesschool. Een groep vrijdenkers. Ziehier het formuul van ontslaging. De ondergeteekende willende gebruik maken van het recht, dat artikel 4 van de wet van 15 September 1895 op het lager onderwijs hem toestaat, ver klaart bij deze zijn kind te ontslaan van het bijwonen van den leergang van godsdienst en zedeleer. Yperen, den September 1901. Handteeken. Aan den heer Bestuurder der lagere ge- meenteknechtjesschool te Yperen. de jufvrouw Bestuurdster der lagere ge meentemeisjesschool te Yperen. 1° De werklieden die op 1 Januari 1901, den ouderdom van 58 jaren hadden bereikt, zullen het pensioen van 65 fr. genieten zoo dra zij 65 jaren oud zullen zijn. Maar... 2e De werklieden, die op 1 Januari 1901, den ouderdom van 55 jaren bereikt hebben zullen ook hetzelfde pensioen trekken op 65 jaren ouderdom indien zij voor dien tijd 3 fr. 's jaars, gedurende zes jaar, dus in 't ge heel 18 fr. in de Algemeene Lijfrentkas heb ben gestort. Degene welke deze stortingen niet zullen win rWTl» 0 Q'i 0 fil"11!! li» ~-n^ a DE SEKRETARIS, DE BURGEMEESTER,

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1901 | | pagina 2