VAN IJPEREN Politiek, Nieuws- EN HET ARRONDISSEMENT. Handels- en Annoncenblad. Orgaan cler Liberale verbintenis van Yper en het Arrondissement.- EENDRACHT MAAKT MACHT. Aan onze liberale vrienden van het arrondissement. Wij raden vurig al onze liberale vrienden aan zonder vertoeven de kiezerslijsten hunner gemeente na te zien en al de misslagen die zij er in zouden vinden aan het Bureel der Associatie bekend te maken. Een eerste onderzoek van eenige lijsten heeft talrijke onregel matigheden doen ontdekken. Vijftiende jaar Zaterdag 28,r September 1901. Nummer 39. Kamer der Volksvertegenwoordigers. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden i fr. Annoncen: 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 ft*, per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen T>er nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andore bekendmakingen ten bureele dezer' gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicilé, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij t.n onderteekend toe te zenden. Artikelen ongetekend of persormaliteiten bevattende worden niet opgenomen.» Opheffing van de invoerrechten op Belgische hop in Frankrijk en Duitschland. Opheffing van het invoerrecht, in België geheven op hopstaken. Verlaging van den vervoerprijs voor hopstaken. VERSLAG r.amens de bestendige com missie voor nijverheid uitgebracht door den heer Feron. Mijne Heeren, Bij verzoekschrift van 14 Mei 1901, wend de het Landbouwcomice van Assche zich tot de Kamer van Volksvertegenwoordigers, om vrijen invoer te verkrijgen van Belgi sche hop in de naburige landen, opheffing van het invoerrecht, in België geheven op hopstaken, en, eindelijk, verlaging van den prijs voor 't vervoeren van dergelijke sta ken per spoorweg. 't Ware te wenschen dat er gevolg kon gegeven worden aan de vragen van het Landbouwcomice van Assche, want de hop teelt geschiedt in België in bijzonder ongun stige voorwaarden. Terwijl uitheemsche hop vrij van rechten in ons land komt, betaalt Belgische hop in Duitschland een invoerrecht van 14 Mark of fr. 17.50 per 100 kilo. In Frankrijk, bedraagt het invoerrecht 30 frank. Dat is eene schreeuwende ongelijkheid, des te meer, daar Duitschland reeds een na tuurlijk voorrecht geniet, waardoor het na genoeg, zelfs in ons land, al de hop van beste hóedanigheid levert, voor het brouwen van laaggegist bier. Dergelijke voorrang geniet ook de hop uit Bourgogne. Toch zouden onze landbouwers hop van mindere hoedanigheid en van lageren prijs naar Duitschland on Frankrijk kunnen uit voeren doch in gewono tijden is uitvoer nagenoeg onmogelijk of ten minste zeer be perkt door de overdreven invoerrechten, echte verbodsrechten, waarvan wij het be drag hier voren opgeven. Niettegenstaande de voorwaarden van on dergeschiktheid, waarin de Belgische hop teelt verkeert, toch is zij in de laatste jaren volkomen verbeterd. Volgens den voorzitter van bet Cornice van Assche, is zelfs het oogenblik te voorzien, waarop Belgische hop aan Duitsche hop het monopolie zou betwis ten voor 't Vervaardigen van laaggegist bier; doch uaarioa dienen delasten van de hopteelt verlicht. Men zou namelijk de hopstaken, welker prijs voor een zoo groot aandeel bijdraagt tot de voortbrengingskosten, goedltooper ter beschikking van de landbouwers moeten stellen. Welnu, die prijs wordt verhoogd èn door het tolrecht èn door dè vervoerkosten. Sedert vele jaren wordt verlaging van ver voerprijs gevraagd, en reeds paste de Re geering op hopstaken de 4° in plaats van de 3° klas toe. Doch dat is een ontoereikende maatregel, en 't schijnt dat op dergelijk vervoer tarief 36 dient toegepast, waartoe materialen ten gebruike van den landbouw behooren. Dat vragen de stellers van het verzoekschrift. Ziehier de vergelijkende prij zen van de 4° klas en van tarief 36 25 kilom. fr. 2,00 1,50 per 1,000 kilog. 50 3,00 2,00 100. 4,50 3,00 150 5,00 3,50 200 5,50 4,00 De verlaging, vroeger op het vervoer van staken toegestaan, kon des te minder de klachten der landbouwers stillen, daar die verlaging gedeeltelijk werd te niet gedaan door het heffen van een tolrecht. De wet van 12 Juli 1893, legde op hopstaken een invoer recht vau 1 frank per kubieken meter. Het landbouwcomice van Assche vraagt opheffing van dat recht. Ziedaar de vragen, waarover de besten dige Commissie voor Nijverheid onderzoek had te doen. De Commissie is van oordeel dat ze dienen aanbevolen in de welwillende aandacht der heeren Ministers van Financiën, van Spoor wegen en van Buiteulandsche Zaken. Hoe flauw ook de hoop moge wezen, dat onze naburen eerlang zullen afzien van hun ne beschermtfigspolitiek, toch dient de Re- geering, bij de onderhandeling voor nieufwé handelsverdragen met Frankrijk en Duitsch land, te trachten opheffing of ten minste nieuwe verlaging te verkrijgen van de rech ten op Belgische hop in beide landen. Het verzoekschrift van het Landbouwcomice van Assche vraagt geene bescherming in België dus eerbiedigt het de belangen van de brou werij en van het publiek. Doch ten ware de hop de voordeelen zou moeten betalen, die aan andere voortbrengselen worden toege kend, schijnt het toch dat er, ten haren voordeele, zoo niet verdwijning, ten minste aanzienlijke vermindering moet kunnen ver kregen worden van de hinderpalen, die na burige landen er tegen opwerpen. Een stel sel, dat vreemdelingen veroorlooft in ons land, vrij van rechten, een voortbrengsel in te voeren, dat aan hunne grenzen fr. 17.50 en zelfs 30 frank invoerrecht moet betaleD, kan niet als regelmatig worden beschouwd. Des te meer, daar de hop, die zij bij ons in voeren, van betere hoedanigheid is en soms drie of viermaal meer waarde heeft, dan de voortbrengselen, die wij in hun land kun nen invoeren. De Commissie hoopt dat de Regeering aan de Kamer verdragen zal onderwerpen, die het eerste gedeelte van het verzoekschrift bevredigen. In zake het opaeffen van het tolrecht op hopstaken en 't verlagen der vervoerprijzen, is de toestand eenvoudiger, en het hangt uit sluitend van die Belgische openbare machten af gevolg aan 't verzoekschrift te geven. Dit schijnt des te wenschelijker, daar staken voor hoptelers een onontbeerlijk op zich zelf reeds zeer kostbaar werktuig zijn. Tenge volge van het sedert 1895 geheven tolrecht, recht, is de prijs der staken merkelijk ver hoogd, wat des te begrijpelijker is, daar België er niet genoeg voortbrengt en dat ze meesttijds van mindere hoedanigheid zijn dan de uit Nederland en Duitschland ingevoerde. In 't land van Assche, kosten de staken, gereed om gebruikt te worden, van fr. 0.80 tot fr. 1,20, dus gemiddeld 1 frank. Men heeft er ten minste 2,500 per hectare noo- dig. Dat .is eene uitgaaf van 2,590 frank. Hop staken duren doorgaans niet langer dan zes jaar, en dienen verder nog enkel tot brand hout. Er is berekend dat de vervoerkosten van fr. 0.15 tot fr. 0,20 per staak en het tolrecht nagenoeg fr. 0.04, -— voor 500 tot 600 frank bijdragen in de 2,500 frank,die de 2,500 staken voor eene hectare kosten. Men ziet hoe gewichtig de gevraagde ver laging zou wezen. En hoe billijk zou ze niet zijn Hop vergt aanzienlijk veel bewerkingen wordt niet tegen vreemde mededinging be schermd; doch zij die ze planten, moeten invoerrecht betalen op do staken, die hun arbeidstuig zijn en slechts eenen onbedui- denden handenarbeid vertegenwoordigen Zooals altijd, bedraagt de prijsverhooging meer dan 't bedrag der rechten. Is het niet waarlijk onhehoord, aldus ongelijkheden op een te stapelen, waardoor het belang onzer hoptelers lijdt Derhalve is opheffing van het invoerrecht op hopstaken hoogst wenschelijk. De Commissie weet wel dat dit recht werd ingesteld om de uitbreiding der sparrebos- schen te bevorderen en neemt aan dat Re geering en Kamers zooveel mogelijk die twee belangen hoeven te ontzien. Doch de uit breiding van onze sparrebosschen schijnt minder af te hangen van het handhaven des invoerrechts op de staken dan van 't ver menigvuldigen der vervoermiddelen per spoorweg en te water, waardoor de Kempen en de Ardennen nader bij het overige des lands dienen gebracht. En er hoeft bijge voegd dat het toepassen van tarief 36, zooals de hopkweekers vragen voor 't vervoer van staken, ook voor de Belgische sparrebos schen een voordeel zou wezen, dat ruim schoots opwegen zou tegen het uitwerksel der afschaffing van het invoerrecht. Welnu, die toepassing van tarief nr 36 op 't vervoer van hopstaken schijnt volkomen gerechtvaardigd. Het geldt immers eene waar die tot landbouwbedrijf dient, en voor der gelijke voortbrengselen werd tarief 36 inge voerd. Vragen zooals die van het Landbouw comice van Assche werden daarover g9daan door landbouwers uit Poperinghe, en on langs door den achtbaren heer Nolf in de Kamer gesteund. Dergelijke opoffering ware alleszins ge rechtvaardigd, zelfs al moest het de Schat kist wat kosten. Het beheeren van den spoorweg door den Staat zelf, levert, onder andere, dit voor deel op, dat het verlaging van vervoerprij zen veroorlooft, wanneer ze door een alge meen belang wordt gevergd. In het onderhavig geval schijnt het wel zoo te wezen. Een aanzienlijke landbouwtak lijdt onder een stelsel, waarvan de wijziging niet volkomen afhangt van de Belgische openbare machten. Het Spoorwegbestuur kan in zekere mate do crisis dezer nijverheid verzachten. Niets strookt meer met het openbaar be lang dan dat de Staat als spoorweg het kwaad vermindore dat de Staat als tolwezen niet weren kan. Bovenstaande bedenkingen veroorloven uwe Commissie voor Nijverheid de Kamer voor te stellen dat zij bevele het verzoek schrift van het Landbouwcomice van Assche te verzenden naar de heeren Ministers van HET 1 J. (1) De bestendige Commissie voor Nijverheid be staat uit de heeren de Winter, voorzitter, Beaudin, Brabant, Cartuyvels, Cooreman, Dallemagne, Du- quesne, Feron, Hubin, Maenhaut, Trasenster, Van Iutngendonck, Verhaegen. Afstand. 46klas. Tarief 36.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1901 | | pagina 1