ONVERDRAAGZAAMHEID! Tegen de onverdraagzaamheid! BERICHT. De personen die zich op ons blad abonneeren zullen bet tot Ien Januari kosteloos ontvangen. Sinte Katherine. Maatschappij Oud-Pompiers. Bij de «tOnvermoeibaren» Vlaamsche Ster. EEN MOEDERHART NAPOLEON EN BISMARCK Maatschappij der burgerwacht. liet nieuw systeem, ging, volgens het zeggen van onze verstandige meesters, er ten allen tijde water in overvloed zijn; en och Heerc, indien drie of vier weken verloopen zonder groote regen, is er korteres van water, en het moet gespaard worden tot groote schade en opspraak van wasschers, brouwers en allerhande nijveraars die er veel moeten ge bruiken. De tegen woordige toestand is in't geheel niet te verwonderen. Dank aan de onvoor zienigheid onzer politieke stadhuisbazen en aan de gebrekkige uitvoering der werken, loopt er, in eenige uren, meer water verlo ren in de vaart dan er vijf honderd huisge zinnen dagelijksch verbruiken. De pompiers, van hunnen kant, in hunne zondagsche oefe ningen met de brandspuiten, verkwisten ons drinkbaar water dat het eene schande is om zien. In de laatste zitting van den gemeenteraad beknibbelde M. D'huvettere het besluit van den Burgemeester wegens het beperkt ge bruik van het stadswater. Met het af te slui ten, zegde hij, zal er meer verkwist worden om zeker te zijn van geen water te kort te komen, zullen de inwoners hunne eemers en kuipen vullen, die ze 's anderdaags zullen uitgieten. Wat slecht gedacht heeft toch dit praat ziek raadslid van onze huishoudsters, om ze alzoo verdacht te houden het water kwaad willig te verkwisten? Gij zijt mis, heer Nota ris, en tegen uw gezegde protesteeren wij in haren naam, gij schrijft haar inzichten toe waaraan zij nooit gedacht hebben. Iedereen weet en ziet, behalve gij mis schien, dat het kostelijk stoomtuig en pom pen van het waterkasteel, de groote water- verkwisters zijn en hoegenaamd niet beant woorden aan de voorwaarden vereischt om geen water te verliezen. Dit is hetgeen M. Surmont en zijne loftui- ters niet voorzien hebben met hun min politiek en beter bestier Over omtrent veertien dagen is in onze stad een boekje uitgedeeld geweest, voort komende van het Marnix Comiteit voor de verspreiding der gedachten van recht vaardigheid en vrijheid en voor titel dragende: Tegen de onveedraagzaam- heidDit boekje is het voorwerp geweest van alle gesprekken en wij mogen verzeke ren dat de d weepers zij zijn ongelukkiglijk talrijk te Yperen in eene slechte houding zijn gesteld geweest. Men moet denken dat de katholieke geestelijkheid getroffen is ge weest door de openbaringen in dit boekje be vat, want Zondag 11. heeft de stoel gezegd van waarheid tot tribuen gediend aan een predikant uit den vreemde geroepen om te trachten den indruk te vernietigen in de stad door deze uitgaaf teweeggebracht. Moeten de verhevene gedachten, uitgebracht door de moedige en talentvolle mannen die het Marnix Comiteit uitmaken, in een wan- hopigen toestand brengen, om eenen pater ter hunner hulp te roepen die in de kerk heeft durven zeggen dat het boekje maar eene aaneenschakeling van leugens is, dat alle christen mensch verplicht is zich te onthou den het te lezen, dat het een slecht boek is TEGEN DE Manifest van het Marnixcomiteit Verspreiding van Gedachten van Recht en Vrijheid. i. Oorlog aan de Israëlieten, Protestanten en Vrijdenkers. De laatste jaren der XIX* eeuw zullen, onder menig oogpunt, wreede ontgoochelin gen bewaard hebben voor al wie broederlijk heid en rechtvaardigheid lief heeft. Zij deden zich namelijk kenmerken door een terugkeer van sectarische driften, van middeleeuwsche godsdienstwoede. Zal het noodig zijn die afschuwelijke zaak te herinneren bij dewelke men eene door dweepzucht verblinde menigte, met onver staanbare lichtgeloovigheid, de hatelijkste en domste beschuldigingen zag aanvaarden tegen eenen Israëlietischen officier ingebracht; hoe zij met haren haat het klein aantal man dat moet verbrand worden, enz. enz. Maar dan zijn die gevoelens van verdraag zaamheid, van broederlijkheid, van recht vaardigheid en van vrijheid, die de eigen schap zijn van alle deugdzamen mensch, door de katholieke geestelijkheid bestreden. Die christelijke voorschriften zijn dus deze niet der katholieke priesters die zeggen ge roepen te zijn om don godsdienst van Chris tus te onderwijzen? De protestaties die Zon dag ontstaan zijn zijn dus eene bekentenis? Wij hadden dus gelijk te zeggen dat de room- sche geestelijkheid de schoone wet van Christus ontaardt en het volk gevoelens van haat en wraak inprent tegen al dezen die het hoofd niet willen buigen onder hare heer schappij? Die bekentenis van eenen priester voortkomende is veelbeduidend! 1 Vooral dezen die, gelijk wij, denken en nu de zekerheid hebben dat de katho lieke priester de menschlievende rol niet vervult welke hij altijd beweerd heeft te vervullen, beginnen wij heden, onder vorm van feuilleton, de afkondiging in extenso van het manifestboekje Marnix. Onze le zers zullen de houding, in het voorkomend geval aangenomen door de roomsche geeste lijkheid, naar verdienste beoordeelen. Wanneer de afkondiging volledig zal zijn zullen wij de schatting van het katholiek blad der stad: Het Journal d'Ypres af wachten. Maandag 11. werd Sinte Katherine eens duchtig gevierd. Al de kleermakers van Yperen, op eene of twee uitzonderingen na, hadden een verbond gesloten om zich eens hartelijk en op de vroolijkste wijze, ter gelegenheid van den feestdag hunner patrones, te vermaken Met dat inzicht hadden zij eene inschrijving ge opend die bij allen (op een of twee na) gunstig onthaald werd en zeer veel bijval genoot. Van 's morgends ten 8 1/2 ure schaarden zich de kleermakers in stoet en met muziek aan 't hoofd trokken zij do.or al de straten der stad, onder het spelen der vroolijkste deuntjes, hier en daar een bezoek afleggende bij de leden hunner maatschapp j wien zij den penning jonden. Ten 12 1/2 ure begiven zij zich naar het Café Rubens, op de Vischmarkt, waar een lekker maal besteld was, waaraan, wij hoe ven het niet te zeggen, al de Katherinegas- ten eere deden. Geene plechtplegingen, geene heildronken, elk dronk op zijn eigen geluk, maar vermaak in overvloed. Bij het nagerecht werden alle slach van vermakelijkheden te berde gebracht: muziek gezang, boertige uitgalmingen, enz., zoowel dat men zich daar vermaakte tot rond de 6 ure Toen zij het Café Rubens verlieten be gaf ieder lil zich naar huis om zijne vrouw, nen vervolgde die met heldenmoed de ver dediging van den onschuldige op zicb namen en hoe zij de bende schriftvervalschers en bedriegers durfde toejuichen die den onder gang van hun slachtoffer gezworen hadden? Zal het noodig zijn te spreken van de pij nigingen van Bernard, den ongelukkigen soldaat wien zijne oversten de misdaad de den uitboeten een geloofsgenoot van Dreyfus te zijn Zal het noodig zijn op de walgelijke boy- cotteering te wijzen waarmede kapitein Coblenz vervolgd werd en op den hoog zede lijken moed, waarvan hij blijken gaf om zijne tegenstanders het hoofd te bieden En, indien hij ten minste, in dien strijd door den taaien, onwankelbaren wil van ge neraal André gesteund werd, was dit het geval niet voor de nederige joodsche hande laars die, op hunne beurt, over gansch het republiekeinsch grondgebi sd geboycotteerd, nagejaagd, ten onder gebracht werden, zoo als M. Delahache het zoo roerend beschreef in zijn merkwaardig boek Jüifs (Boekhan del Ollendorff). En indien alreeds in de hoofdstad den Is- j raëlieten het leven onverdragelijk wordt ge- i zijne zuster of zijne dochter te halen en we derom bijeen te komen in den Due de Bra bant en van daar stoetsgewijze, nogmaals met muziek aan 't hoofd en bij het licht van fakels, naar het Zilveren hoofd te gaan, waar een prachtig bal gegeven werd. Het dansfeest was allervermakelijkst, de dansers en danseressen waren talrijk en men danste en sprong dat het een plezier was om hooren en zien, tot in de kleine uurtjes. Wat ons bijzonderlijk getroffen heeft, is dat het feest gansch broederlijk was. De kleermakers hadden voor leus aangenomen: Eendracht maakt macht en men zag er geen onderscheid van partijen, katholieken, liberalen en socialisten waren het allen eens om feest te vieren. De muzikanten, die ook allen kleermakers waren, kwamen voort uit de drie muzieken onzer stad: de Oud-Pom piers, de Stadsharmonie en de Blauwe Kou sen en zij verstonden malkaar gelijk ware broeders. Bravo! kleermakers, zoo moet het zijn; alle partijschap moet verdwijnen vóór 't ver maak en 't is genoeg te herdenken wat men is of wat men wil als 't er op aankomt zijnen burgerplicht te volbrengen. Wij wenschen uit der harten dat zij mal kander blijven verstaan en ons te naaste jare nog eens een staaltje hunner broederlijkheid gaven. Op Zondag 1 December, om 7 ure 's avonds geeft deze maatschappij aan hare leden en huisgezin een luisterrijk Concert, met mede hulp van verschillige artisten waarvan wij hieronder 't programma mededeelen. 7 H. IF'ROQ-IR^XZVIIiMIE- 1" Partie. I. Bruxelles attractions pas redoublé. Turine. II. Ouverture du Bravo de G. Salveyre arr: Garès. III. Sans cervelle, polka. Auvray. IV. Polonaise de Concert de Chopin (redemandée) arr: H. Moerman. V. Violetta, valse. Moeremans. 8 1/4 H. 2me Partie. I. Morceau de Concert, pour Violoncelle par M. II. Zigeunerweisen, Pablo pour Violon par Melle C-... III. Chansonnette ditepar M. IV. a) Jocelyn-Berceuse, b) Gavotte et Musette, pour Violoncelle par M. V Rondo Capricioso, pour Violon par Melle C...: VI Chansonnette diteparM. 10 1/2 H. 3™ Partie. Dekemper. Dekemper. E. 'T zal voorzeker een der schoonste feesten zijn dat de maatschanpij gegeven heeft. Op Woensdag 4 December ten 8 1/2 ure 's avonds, algemeene vergadering voor de leden. Rekening en begrooting. Zondag 8 December, ter gelegen heid van St. Barbara, om 1 1/2 ure Banket. maakt, wat dan gezegd over de Algeriaan- sche kolonie? Ginds heeft men koelbloedig en methodisch den ondergang van Israëlie- tische nijverheid en handel aangevat, met het doel de meesters schrik aan te jagen en de joodsche werklieden te doen afdanken. De verfoeilijkste bespiedings- en vreesver wekkende middelen werden in het werk ge steld om de katholieken van eiken aankoop in joodsche winkels te doen afzien. Ook gre pen er meer dan eens bloedige tooneelen plaats en de schurken, die moord en plunde ring hadden ingericht, waren vermetel ge noeg, voor hunne wandaden, de bescher ming van Christus in te roepen. Indien dergelijke feiten mogelijk zijn on der een republiekeinsch bestuur, in het land waar de Rechten van Mensch en Burger werden uitgeroepen, wat moet het zijn in andere landen die, ons dunkens, door de ont zettende Dreyfuszaak ingelicht, zich hadden moeten verhaasten de schande en misdaden der anti-joodschgezindheid te vermijden? In Duitschland, de onlusten van Konitz door het gemeen vertelsel van den ritueelen moord aan gang gezet; in Rusland, de ver volgingen welke M. Errera ons in zijn boeiend Men kan inschrijven bij J Dehollander- Harteel tot Donderdag 5 December 1901. Wij vernemen met genoegen dat de Tur nersmaatschappij De Onnermoeibaren heringericht, dezen winter eene reeks fees ten zal geven die zullen mogen wedijveren met al degene die wij vroeger gehad hebben. Wij zijn overtuigd dat deze jonge maat schappij immer zal bloeien onder het Voor zitterschap van M. Joseph Didier die, in al wat hij onderneemt, geen moeite spaart om te doen gelukken. M. Joseph Didier zal ons feesten kunnen geven die de moeie- lijksten zullen tevreden stellen. De inschrijvingen van nieuwe leden zijn talrijk en bekomen overal den meesten bijval. Het eerste winterfeest is vastgesteld op Zondag 22n December in het lokaal De Beurs Het is op Zondag 15n December dat deze maatschappij hare tweede vertooning van 't abonnement geeft, bestaande in Drama in 4 bedrijven en Blijspel met zang in één bedrijf. Eene mooie vertooning zooals men ziet. Geen twijfel of de zaal zal als gewoonte te klein zijn. De personen die begeeren een abonnement te nemen moeten zich wenden bij den heer K. Deweerdt, Rijselstraat, 59, waar men ook kaarten voorop kan bekomen. Gewone schieting. van 28 November 1901. Masschelein 25 25 25 25 25 125 ButayeA. 20 25 20 25 25 115 Froidure R. 25 25 20 25 20 115 LegonE. 15 25 25 25 20 110 DecoeneG. 20 20 25 25 20 110 Fol Julien 20 25 25 20 20 110 BURGERSTAND van den 22 tot den 29 November 1901. Geboorten. Dethoor Mauritius Statiestraat. Desramault Maria, Hondstraat. Mahieu Joanna, St. Jacobstraat. Vanaendriessche Mauritius, Boomgaardstr. Mote Joanna, Bukkerstraat. Schaecht Julia, Lange Thouroutstraat. De Brabander Florens, Blindenliedenstr. Versavel Andreas, De Haernestraat. Huwelijken. Geloen Joannes, gepensionneerde en Moi- nié Evelina, kantenwerkster. Vangampelaere Henricus, landwerker en Ballois Lucia, waschvrouw. Bouckaert Odilo, werkman van den ijzer- weg en Allemon Maria, dienstmeid. werkLes Juijs Russes afschildert in Ru- menië, de schandelijke, willekeurige daden van het Staatsbestuur, in weerwil van de uitdrukkelijke bepalingen van het Berlijnsch Verdrag, en de koud wreedaardige middelen waarmede de privaatlieden 's Staatswerking ondersteunen: men weet dat eigenaars van onroerende goederen zich onderling verston den om aan de joodsche huurders, van eenen vastgestelden datum af en zonder aange ving van redens, elke vernieuwing van huis huur te weigeren. Met uitzondering van de weinigen die fortuin bezitten, zagen al de Joden zich op een gegeven oogenbük verplicht in de opene lucht te vernachten, in de straten, op de kerkhoven; niet enkel in diepe ellende ge dompeld door de vernietiging hunner kleine have, maar ook nog door totaal gemis aan schuilplaatsen. Hunne beulen hadden ouder dom, kunne Doch ziekte verschoond. Kraamvrouwen, zuigelingen, grijsaards, stervenden, al die ongelukkigen werden bui ten gezet met het inzicht hen van ontbering te doen bezwijken. Die hoopt moest zich grootendeels verwezenlijken zooals men licht begrijpen kan, waren de sterfgevallen TOT MM «EDOUT Servais. Strauwen. de Sarasate. Godard. Popper Strauwen. Saint-Saens. Piano de la Maison Seligmann de Bruges.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1901 | | pagina 2