ONVERDRAAGZAAMHEID!
Tegen de onverdraagzaamheid!
BERICHT.
De personen die zich
op ons blad abonneeren
zullen bet tot Ien Januari
kosteloos ontvangen.
Sinte Katherine.
Maatschappij Oud-Pompiers.
Bij de «tOnvermoeibaren»
Vlaamsche Ster.
EEN MOEDERHART
NAPOLEON EN BISMARCK
Maatschappij der burgerwacht.
liet nieuw systeem, ging, volgens het zeggen
van onze verstandige meesters, er ten allen
tijde water in overvloed zijn; en och Heerc,
indien drie of vier weken verloopen zonder
groote regen, is er korteres van water, en
het moet gespaard worden tot groote schade
en opspraak van wasschers, brouwers en
allerhande nijveraars die er veel moeten ge
bruiken.
De tegen woordige toestand is in't geheel
niet te verwonderen. Dank aan de onvoor
zienigheid onzer politieke stadhuisbazen en
aan de gebrekkige uitvoering der werken,
loopt er, in eenige uren, meer water verlo
ren in de vaart dan er vijf honderd huisge
zinnen dagelijksch verbruiken. De pompiers,
van hunnen kant, in hunne zondagsche oefe
ningen met de brandspuiten, verkwisten ons
drinkbaar water dat het eene schande is om
zien.
In de laatste zitting van den gemeenteraad
beknibbelde M. D'huvettere het besluit van
den Burgemeester wegens het beperkt ge
bruik van het stadswater. Met het af te slui
ten, zegde hij, zal er meer verkwist worden
om zeker te zijn van geen water te kort te
komen, zullen de inwoners hunne eemers en
kuipen vullen, die ze 's anderdaags zullen
uitgieten.
Wat slecht gedacht heeft toch dit praat
ziek raadslid van onze huishoudsters, om ze
alzoo verdacht te houden het water kwaad
willig te verkwisten? Gij zijt mis, heer Nota
ris, en tegen uw gezegde protesteeren wij in
haren naam, gij schrijft haar inzichten toe
waaraan zij nooit gedacht hebben.
Iedereen weet en ziet, behalve gij mis
schien, dat het kostelijk stoomtuig en pom
pen van het waterkasteel, de groote water-
verkwisters zijn en hoegenaamd niet beant
woorden aan de voorwaarden vereischt om
geen water te verliezen.
Dit is hetgeen M. Surmont en zijne loftui-
ters niet voorzien hebben met hun min
politiek en beter bestier
Over omtrent veertien dagen is in onze
stad een boekje uitgedeeld geweest, voort
komende van het Marnix Comiteit voor de
verspreiding der gedachten van recht
vaardigheid en vrijheid en voor titel
dragende: Tegen de onveedraagzaam-
heidDit boekje is het voorwerp geweest
van alle gesprekken en wij mogen verzeke
ren dat de d weepers zij zijn ongelukkiglijk
talrijk te Yperen in eene slechte houding
zijn gesteld geweest. Men moet denken dat
de katholieke geestelijkheid getroffen is ge
weest door de openbaringen in dit boekje be
vat, want Zondag 11. heeft de stoel gezegd
van waarheid tot tribuen gediend aan een
predikant uit den vreemde geroepen om te
trachten den indruk te vernietigen in de stad
door deze uitgaaf teweeggebracht. Moeten
de verhevene gedachten, uitgebracht door
de moedige en talentvolle mannen die het
Marnix Comiteit uitmaken, in een wan-
hopigen toestand brengen, om eenen pater ter
hunner hulp te roepen die in de kerk heeft
durven zeggen dat het boekje maar eene
aaneenschakeling van leugens is, dat alle
christen mensch verplicht is zich te onthou
den het te lezen, dat het een slecht boek is
TEGEN DE
Manifest van het Marnixcomiteit
Verspreiding van Gedachten van
Recht en Vrijheid.
i.
Oorlog aan de Israëlieten, Protestanten
en Vrijdenkers.
De laatste jaren der XIX* eeuw zullen,
onder menig oogpunt, wreede ontgoochelin
gen bewaard hebben voor al wie broederlijk
heid en rechtvaardigheid lief heeft.
Zij deden zich namelijk kenmerken door
een terugkeer van sectarische driften, van
middeleeuwsche godsdienstwoede.
Zal het noodig zijn die afschuwelijke zaak
te herinneren bij dewelke men eene door
dweepzucht verblinde menigte, met onver
staanbare lichtgeloovigheid, de hatelijkste
en domste beschuldigingen zag aanvaarden
tegen eenen Israëlietischen officier ingebracht;
hoe zij met haren haat het klein aantal man
dat moet verbrand worden, enz. enz.
Maar dan zijn die gevoelens van verdraag
zaamheid, van broederlijkheid, van recht
vaardigheid en van vrijheid, die de eigen
schap zijn van alle deugdzamen mensch,
door de katholieke geestelijkheid bestreden.
Die christelijke voorschriften zijn dus deze
niet der katholieke priesters die zeggen ge
roepen te zijn om don godsdienst van Chris
tus te onderwijzen? De protestaties die Zon
dag ontstaan zijn zijn dus eene bekentenis?
Wij hadden dus gelijk te zeggen dat de room-
sche geestelijkheid de schoone wet van
Christus ontaardt en het volk gevoelens van
haat en wraak inprent tegen al dezen die het
hoofd niet willen buigen onder hare heer
schappij? Die bekentenis van eenen priester
voortkomende is veelbeduidend! 1
Vooral dezen die, gelijk wij, denken
en nu de zekerheid hebben dat de katho
lieke priester de menschlievende rol niet
vervult welke hij altijd beweerd heeft te
vervullen, beginnen wij heden, onder vorm
van feuilleton, de afkondiging in extenso
van het manifestboekje Marnix. Onze le
zers zullen de houding, in het voorkomend
geval aangenomen door de roomsche geeste
lijkheid, naar verdienste beoordeelen.
Wanneer de afkondiging volledig zal zijn
zullen wij de schatting van het katholiek
blad der stad: Het Journal d'Ypres af
wachten.
Maandag 11. werd Sinte Katherine eens
duchtig gevierd.
Al de kleermakers van Yperen, op eene of
twee uitzonderingen na, hadden een verbond
gesloten om zich eens hartelijk en op de
vroolijkste wijze, ter gelegenheid van den
feestdag hunner patrones, te vermaken Met
dat inzicht hadden zij eene inschrijving ge
opend die bij allen (op een of twee na) gunstig
onthaald werd en zeer veel bijval genoot.
Van 's morgends ten 8 1/2 ure schaarden
zich de kleermakers in stoet en met muziek
aan 't hoofd trokken zij do.or al de straten
der stad, onder het spelen der vroolijkste
deuntjes, hier en daar een bezoek afleggende
bij de leden hunner maatschapp j wien zij
den penning jonden.
Ten 12 1/2 ure begiven zij zich naar het
Café Rubens, op de Vischmarkt, waar een
lekker maal besteld was, waaraan, wij hoe
ven het niet te zeggen, al de Katherinegas-
ten eere deden. Geene plechtplegingen, geene
heildronken, elk dronk op zijn eigen geluk,
maar vermaak in overvloed.
Bij het nagerecht werden alle slach van
vermakelijkheden te berde gebracht: muziek
gezang, boertige uitgalmingen, enz., zoowel
dat men zich daar vermaakte tot rond de 6
ure Toen zij het Café Rubens verlieten be
gaf ieder lil zich naar huis om zijne vrouw,
nen vervolgde die met heldenmoed de ver
dediging van den onschuldige op zicb namen
en hoe zij de bende schriftvervalschers en
bedriegers durfde toejuichen die den onder
gang van hun slachtoffer gezworen hadden?
Zal het noodig zijn te spreken van de pij
nigingen van Bernard, den ongelukkigen
soldaat wien zijne oversten de misdaad de
den uitboeten een geloofsgenoot van Dreyfus
te zijn
Zal het noodig zijn op de walgelijke boy-
cotteering te wijzen waarmede kapitein
Coblenz vervolgd werd en op den hoog zede
lijken moed, waarvan hij blijken gaf om
zijne tegenstanders het hoofd te bieden
En, indien hij ten minste, in dien strijd
door den taaien, onwankelbaren wil van ge
neraal André gesteund werd, was dit het
geval niet voor de nederige joodsche hande
laars die, op hunne beurt, over gansch het
republiekeinsch grondgebi sd geboycotteerd,
nagejaagd, ten onder gebracht werden, zoo
als M. Delahache het zoo roerend beschreef
in zijn merkwaardig boek Jüifs (Boekhan
del Ollendorff).
En indien alreeds in de hoofdstad den Is-
j raëlieten het leven onverdragelijk wordt ge-
i
zijne zuster of zijne dochter te halen en we
derom bijeen te komen in den Due de Bra
bant en van daar stoetsgewijze, nogmaals
met muziek aan 't hoofd en bij het licht van
fakels, naar het Zilveren hoofd te gaan,
waar een prachtig bal gegeven werd.
Het dansfeest was allervermakelijkst, de
dansers en danseressen waren talrijk en men
danste en sprong dat het een plezier was om
hooren en zien, tot in de kleine uurtjes.
Wat ons bijzonderlijk getroffen heeft, is
dat het feest gansch broederlijk was. De
kleermakers hadden voor leus aangenomen:
Eendracht maakt macht en men zag er
geen onderscheid van partijen, katholieken,
liberalen en socialisten waren het allen eens
om feest te vieren. De muzikanten, die ook
allen kleermakers waren, kwamen voort uit
de drie muzieken onzer stad: de Oud-Pom
piers, de Stadsharmonie en de Blauwe Kou
sen en zij verstonden malkaar gelijk ware
broeders.
Bravo! kleermakers, zoo moet het zijn;
alle partijschap moet verdwijnen vóór 't ver
maak en 't is genoeg te herdenken wat men
is of wat men wil als 't er op aankomt zijnen
burgerplicht te volbrengen.
Wij wenschen uit der harten dat zij mal
kander blijven verstaan en ons te naaste jare
nog eens een staaltje hunner broederlijkheid
gaven.
Op Zondag 1 December, om 7 ure 's avonds
geeft deze maatschappij aan hare leden en
huisgezin een luisterrijk Concert, met mede
hulp van verschillige artisten waarvan wij
hieronder 't programma mededeelen.
7 H.
IF'ROQ-IR^XZVIIiMIE-
1" Partie.
I. Bruxelles attractions
pas redoublé. Turine.
II. Ouverture du Bravo de
G. Salveyre arr: Garès.
III. Sans cervelle, polka. Auvray.
IV. Polonaise de Concert de
Chopin (redemandée) arr: H. Moerman.
V. Violetta, valse. Moeremans.
8 1/4 H.
2me Partie.
I. Morceau de Concert,
pour Violoncelle par M.
II. Zigeunerweisen, Pablo
pour Violon par Melle C-...
III. Chansonnette ditepar M.
IV. a) Jocelyn-Berceuse,
b) Gavotte et Musette,
pour Violoncelle par M.
V Rondo Capricioso,
pour Violon par Melle C...:
VI Chansonnette diteparM.
10 1/2 H. 3™ Partie.
Dekemper.
Dekemper.
E.
'T zal voorzeker een der schoonste feesten
zijn dat de maatschanpij gegeven heeft.
Op Woensdag 4 December ten
8 1/2 ure 's avonds, algemeene vergadering
voor de leden. Rekening en begrooting.
Zondag 8 December, ter gelegen
heid van St. Barbara, om 1 1/2 ure Banket.
maakt, wat dan gezegd over de Algeriaan-
sche kolonie? Ginds heeft men koelbloedig
en methodisch den ondergang van Israëlie-
tische nijverheid en handel aangevat, met
het doel de meesters schrik aan te jagen en
de joodsche werklieden te doen afdanken.
De verfoeilijkste bespiedings- en vreesver
wekkende middelen werden in het werk ge
steld om de katholieken van eiken aankoop
in joodsche winkels te doen afzien. Ook gre
pen er meer dan eens bloedige tooneelen
plaats en de schurken, die moord en plunde
ring hadden ingericht, waren vermetel ge
noeg, voor hunne wandaden, de bescher
ming van Christus in te roepen.
Indien dergelijke feiten mogelijk zijn on
der een republiekeinsch bestuur, in het land
waar de Rechten van Mensch en Burger
werden uitgeroepen, wat moet het zijn in
andere landen die, ons dunkens, door de ont
zettende Dreyfuszaak ingelicht, zich hadden
moeten verhaasten de schande en misdaden
der anti-joodschgezindheid te vermijden?
In Duitschland, de onlusten van Konitz
door het gemeen vertelsel van den ritueelen
moord aan gang gezet; in Rusland, de ver
volgingen welke M. Errera ons in zijn boeiend
Men kan inschrijven bij J Dehollander-
Harteel tot Donderdag 5 December 1901.
Wij vernemen met genoegen dat de Tur
nersmaatschappij De Onnermoeibaren
heringericht, dezen winter eene reeks fees
ten zal geven die zullen mogen wedijveren
met al degene die wij vroeger gehad hebben.
Wij zijn overtuigd dat deze jonge maat
schappij immer zal bloeien onder het Voor
zitterschap van M. Joseph Didier die,
in al wat hij onderneemt, geen moeite spaart
om te doen gelukken. M. Joseph Didier
zal ons feesten kunnen geven die de moeie-
lijksten zullen tevreden stellen.
De inschrijvingen van nieuwe leden zijn
talrijk en bekomen overal den meesten bijval.
Het eerste winterfeest is vastgesteld op
Zondag 22n December in het lokaal De
Beurs
Het is op Zondag 15n December dat deze
maatschappij hare tweede vertooning van
't abonnement geeft, bestaande in
Drama in 4 bedrijven
en
Blijspel met zang in één bedrijf.
Eene mooie vertooning zooals men ziet.
Geen twijfel of de zaal zal als gewoonte te
klein zijn.
De personen die begeeren een abonnement
te nemen moeten zich wenden bij den heer
K. Deweerdt, Rijselstraat, 59, waar men
ook kaarten voorop kan bekomen.
Gewone schieting.
van 28 November 1901.
Masschelein 25 25 25 25 25 125
ButayeA. 20 25 20 25 25 115
Froidure R. 25 25 20 25 20 115
LegonE. 15 25 25 25 20 110
DecoeneG. 20 20 25 25 20 110
Fol Julien 20 25 25 20 20 110
BURGERSTAND
van den 22 tot den 29 November 1901.
Geboorten.
Dethoor Mauritius Statiestraat.
Desramault Maria, Hondstraat.
Mahieu Joanna, St. Jacobstraat.
Vanaendriessche Mauritius, Boomgaardstr.
Mote Joanna, Bukkerstraat.
Schaecht Julia, Lange Thouroutstraat.
De Brabander Florens, Blindenliedenstr.
Versavel Andreas, De Haernestraat.
Huwelijken.
Geloen Joannes, gepensionneerde en Moi-
nié Evelina, kantenwerkster.
Vangampelaere Henricus, landwerker en
Ballois Lucia, waschvrouw.
Bouckaert Odilo, werkman van den ijzer-
weg en Allemon Maria, dienstmeid.
werkLes Juijs Russes afschildert in Ru-
menië, de schandelijke, willekeurige daden
van het Staatsbestuur, in weerwil van de
uitdrukkelijke bepalingen van het Berlijnsch
Verdrag, en de koud wreedaardige middelen
waarmede de privaatlieden 's Staatswerking
ondersteunen: men weet dat eigenaars van
onroerende goederen zich onderling verston
den om aan de joodsche huurders, van eenen
vastgestelden datum af en zonder aange
ving van redens, elke vernieuwing van huis
huur te weigeren.
Met uitzondering van de weinigen die
fortuin bezitten, zagen al de Joden zich op
een gegeven oogenbük verplicht in de opene
lucht te vernachten, in de straten, op de
kerkhoven; niet enkel in diepe ellende ge
dompeld door de vernietiging hunner kleine
have, maar ook nog door totaal gemis aan
schuilplaatsen. Hunne beulen hadden ouder
dom, kunne Doch ziekte verschoond.
Kraamvrouwen, zuigelingen, grijsaards,
stervenden, al die ongelukkigen werden bui
ten gezet met het inzicht hen van ontbering
te doen bezwijken. Die hoopt moest zich
grootendeels verwezenlijken zooals men
licht begrijpen kan, waren de sterfgevallen
TOT
MM
«EDOUT
Servais.
Strauwen.
de Sarasate.
Godard.
Popper
Strauwen.
Saint-Saens.
Piano de la Maison Seligmann de Bruges.