BOUCHERIE MODERNE Léon Dumont-Vasseur, ONVERDRAAGZAAMHEID! STADSNIEUWS. op den hoek der Groote Markt en der Rijselstraat. Met welk doel en met welk recht a. u. b. M. Golaert.-Nog eene domme streek. De kerk is geen geld winkel durven de kaloten beweeren. De Vlaamsche Ster. Turnmaatschappij <t De Onvermoeibaren Grande Fète de Gymnastique Maatschappij der burgerwacht. OPENING DER den 18 Januari Geheel 1e klas van vleesch, Uitnemende genadige prijzen zooals bediening naar kleinsten wensch. Politieagenten hebben zich verledene week in verscheidene koffiehuizen en herbergen der stad begeven om van de bazen te verne men welke maatschappijen er hun lokaal hebben, wie de voorzitters zijn en ook om de lijst te bekomen van al de leden dezer maatschappijen. Wij vragen ons af met welk doel en vooral met welk recht zulkdanige vragen gedaan worden. Weet M. Golaert niet, de meester spek schieter, die zulke bevelen aan de politie geeft, dat hij de Grondwet verkracht die de vrijheid van vereenigingen waarborgt. In voorkomend geval dringt zich eene uitlegging op. Wij moeten weten waarom en met welk doel de spekschieter bij uitmun tendheid welke de burgemeester van Yperen is, eene onwettigheid, zeggen wij zelfs eene domheid begaat! In afwachting raden en manen wij de ba zen der herbergen en koffiehuizen aan, bij wie de politie zich aanbiedt, deze beleefde lijk wandelen te zenden Waarachtig, 't is om te denken dat M. Go laert zot wordtI Onze pyramidale spekschieter heeft nog eens van de zijne uitgemeten 1 Waarlijk de burgemeester van Yperen zal tot het nageslacht overgaan voor al de flaters en de domheden die hij begaat. Wij hebben nauwelijks de onmiskenbare onwettigheid besiatigd waarmede hij de politie gelast had en wij zien ons reeds ver plicht een nieuwen flater aan te stippen dat de kas van grootmoeder betalen zal. M. Golaert, in zijne groote wijsheid, heeft beslist boomen te planten in zekere straten der stad. Hij heeft natuurlijk begonnen met eene domheid te begaan. Het tegenoverge stelde zou zekerlijk al dezen verwonderd hebben die hem kennen. M. Colaert heeft dus doen beplantingen doen in de Nieuwe Houtraarkistraat. Wan neer dit werk voleind was heeft hij gezien dat hetgene hij voor boomen genomen had maar boompjes waren. Beschaamd en ver legen, gevoelig aan de weinig beminnelijke TEGEN DE Manifest van het Marnixcomiteit Verspreiding van Gedachten van Recht en Vrijheid. Oorlog aan de Israëlieten, protestanten en vrijdenkers. Och, wij weten het maar al te wel, velen gaan verachtend, schouderophalend die alarmareet voorbij; steunend op den voor uitgang van den menschelijken geest, op den invloed der wijsbegeerte, verzekeren zij dat de wensch van Drumont en zijne vrienden niet te verwezenlijken is en de godsdienstver volging tot het doode verleden behoort. Wer den de veroveringen der wetenschap, de ar beid der XVIII* eeuwsche navorschers niet met de zegepraal der rede békroond? Heeft het Liberalismus de vrijheid van geweten niet uitgeroepen, een grondbeginsel, in de Oudheid, in de Middeleeuwen onbekend? bedoelingen er was reden toe dat deze nieuwe domheid hem op den hals trok, heeft hij het besluit genomen oen ernstiger werk te doen en hij heeft geëindigd met hetgeen hij zou moeten beginnen hebben, 't is te zeg gen met boomen te planten, 't Is alzoo dat wij heden tien boomen zien die de tien boompjes vervangen welke over acht dagen geplant werden. Welke armzalige bestierder! Maar ook welke spekschieter! Hetgeen nu komt te gebeuren is eene ware schande. Iedereen weet dat wanneer een sterfgeval plaats heeft, men gewoon is was te offeren in den lijkdienst om de be- gravenis op te luisteren. Dit was werd ge woonlijk geleverd door het sterfhuis, die het bestelden bij den eenen of anderen werk- menscb, die zich alzoo een klein gewHn verschafte. Maar de zwartjes hebben het nu anders uitgevonden: zij zijn nog niet rijk genoeg1 die mannen, het is niet voldoende meer, zoohaast gij een voet in de kerk zet te be talen en altijd geld te moeten geven, voor stoel, offerande, schaal voor dit, schaal voor dat, er moet geld zijn voor alles; voor 't doopen is 't geld, voor trouwen is't geld komt men te sterven nog eens geld 1 en nog zijn ze niet te vrede 1 Het was geleverd door den eenen of anderen werkmensch moeten zy leveren. Zij nemen het hem af, en ver bieden hem nog was te leveren op straffe dat wanneer het was niet rechtstreeks door de kerk geleverd is, het zal geweigerd wor de.', wat zegt ge nu daarvan Burger en werkman Nu ziet gij hoe valsch zulk volkje is. Zij willen doorgaan en noemen zich de vrienden van burger en ambachtsman. In tijd van kiezing zullen zij u doen gelooven en beloven dat zij uwe vrienden zijn en den werkman ondersteunen in alles waar zij kunnen. Hoeveel voorbeel den hebt gij niet reeds gehad dat zij veeleer uwe vijanden zijn die u als slaven willen doen buigen. Alles moet buigen voor de eischen der papen! Ja, buigen of bersten. De derde vertooning van het winter-sei- zoen, gegeven door de tooneelkundige maatschappij de Vlaamsche Ster, is even goed gelukt als de twee voorgaande. Het programma bevatte Raymond van Alten, drama in 3 bedrijven door N. De Tière, en Aux Armesblijspel met zang in één bedrijf door Queeckers. Raymond van Alten is een zeer hart roerend drama. Het stelt de geschiedenis voor van een eerlijken handelaar die, door talrijke verliezen getroffen endoor de los bandigheid van zijnen zoon Raymond, ten ondere gebracht wcrdt en zich genoodzaakt vindt alles te verkoopenen tot geld te ma ken om zijnen naam ongeschonden te be waren en zijne schuldeischers tot den laat- Het is een zwaar begrip. Niet het Libera lismus heeft het eerst de Rede gevierd, maar wel de Katholieke Aposlolieke Roomsche kerk. In deze voege drukte Sint Gregorius de Groote zich uit, nu dertien honderd jaar ge leden (Palrologioe Cursus Completus, B 75 blz. 833): Het is bij middel van redeneering dat de Kerk de ongelöovigen 'in haren schoot terugbrengt. In de waarheit genomen, de Heilige Kerk, in nederigheid gesticht, dringt haar gezag niet op, maar overtuigt door de rede van de waarheden die zij voorhoudt; terecht roept zij uit: «Onderzoek of ik de waarheid zeg. Het is alsof zij openlijk pre dikte: Geloof niet aan hetgeen ik voorhoud om reden van mijn gezag, maar onderzoek door de rede of het waar is. (1) sten cent toe te betalen. De pijnlijke toestand waarin Cesar van Allen zich bevindt ware onuitstaanbaar, zonder de troostende genegenheid welke zij ne aangenotnene dochter Gabrieüa en zijn oude dienstknecht Albyn hem toedragen. Het losbandig en verkwistend leven van zijnen zoon Raymond maakt die toestand nog schrikkelijker, daar de valer verplicht is al de schulden van den wellusteling te betalen van hem, die het geld met^handvol- len verkwist, dat hem dienen moet om in zijnen ouden dag in zijn onderhoud te voor zien. De vermaken en de vrouwen brengen de zoon zoo ver dat hij verplicht is om zijn wellustig leven voort te zetten zijne toe vlucht te nemen tot de laakbaarste middelen en bij eenen woekeraar wissels ondertee kent op den naam zijns vaders en hem alzoo dieper en dieper in den afgrond stort, op ge vaar af voor het assisenhof te moeten ver schijnen als schriftvervalscher. Het stuk werd met veel succes vertolkt door de heeren Nevejans, Deweerdt, Degroote en Hustinck. goed bijgestaan door de juffers Zulnia en Julia Devers De bijrollen, gegeven door de heeren K. Mallet, Beun en Ossieur werden ook zeer goed vertolkt en deze moedige liefhebbers hebben bewezen dat zij immer vooruitgaan in de kunst. Het blijspel Aux ArmesI bracht eene groote afwisseling bij in het tooneelfeest en de Sterrelingen hebben bewezen dat zij in de twee vakken, het deftige en het boertige te huis behooren. Wij bewonderen den moed welken de Sterrelingen aan den dag leggen om dage- gelijks, na den afmattenden arbeid, zich op de tooneelstudie toe te leggen en alle avon den de repetiliëu bij te wonen die tot laat in den avond duren. Nauwelijks is de derde vertooning gedaan, of de sterrelingen zetten reeds eene vierde op touw, die, zooals men ons verzekert zal plaats hebben op Zondag 2 februari, met de medewerking van de juffers Rachel Van Heddeghem, Z. en J. Devers. Deze vertoo- ning zal bestaan uit Kermisklok doodsklok, drama in vier bedrijven door Felix Vander Sande, en Een man die de breek draagt, kluchtspel in één bedrijf. Alle maatregelen zullen genomen worden om de vertooning ten 10 of ten langste ten 10 1/2 ure te eindigen, en niets zal men ver- waarloozen om de uitvoering te doen geluk ken, zoowel onder betrek der figuratie als onder betrek der tooneelschikking. Een liefhebber. Met genoegen hebben wij den 5n dezer het uitstapje der dappere Onvermoeibaren kunnen toejuichen. Ten getalle van zestig, trompetten en tamboers aan 't hoofd heb ben zij een groot uur lang de bijzonderste straten van de stad doortrokken. Na plech tig hun vaandel te hebben gaan afhalen bij hunnen achtbaren Voorzitter den heer J. Didier. Hunne deftige houding heeft ieder- Edoch, verder nog kunnen wij opklimmen: in den loop der ive eeuw verklaarde Sint Athanasius dat het eene walgelijke ketterij was degenen die men door rede niet overtui gen kon, door geweld, slagen of gevangzet ting te willen dwingen. Niets, zegde Sint Justinus, is meer met den Godsdienst in strijd, dan dwang. Die waarheden waarop wij hedendaags zoo fier zijn, die ons tot beschutting dienen en door hun stralend licht over het mensch- dom, eertijds aan duistere onverdraagzaam heid ten prooi, hetzelve van inquisitie zouden moeten bevrijden; die waarheden werden door de Kerk verkondigd en, niettegenstaan de, verviel zij zelve in deze verachtelijke ket terij door dwang, geweld en gevangzetting te rade te gaan en, erger nog dan hetgeen Sint Athanasius veroordeeld had, pijniging en brandstapel tot propaganda en bekeerings- middel te doen dienen 1 Door de tijden heen gingen stemmen op in den schoot der Kerk, verdraagzaamheid en deernis aanpredikend, zooals het de voor schriften der HH. Athanasius en Gregorius bevolen. Raakt riet aan de kiud-.reu Israel, sprak Sint Bernardus, staat hen welwillend te een bewondert en geen twijtel of morgen, Zondag, 19" Januari, om 6 1/2 ure, zal er geen volk ontbreken in de zaal der Beurs, waar een prachtig Concert en bal hunne talrijke eereleden aangeboden wordt. Hulde aan de heeren Voorzitter, leden der "Commissie en Turners, die zulke schoone feesten weten in te richten. Hieronder geven wij het programma de MUe Zulma Devers en ML J. Rabau. PROGRAMME. 1" PARTIE. 1. Entrèe des Gymnastes avec Ouverture pour Orchestre. 2. Mouvements d'ensemble pr les Pupilles. 3. Entrée des Acrobates. 4. Galathee, grand air de l'Opéra, chanté par M11* Z. Devers. 5. Hercules et Athlètes. 6. Chansonnette comique, dite par M. J. Rabau. 26 PARTIE. 1. Ouverture pour Orchestre. 2. Cannes royales. 3. L'Oiselet el I'Amour, romance chantée par M'" Devers. 4. Barres fixes et parallèles. 5. Chansonnette comique, dite par M. J. Rabau. 6. Poses plastiques. 7. APOTHÉOSE. A 9 heures, bal. N. B. Men kan zich als lid laten inschrij ven bij den heer Seer taris A. Salomé, kof fiehuis Het Klein Yperalsook in het lokaal den dag van het feest. Gewone schieting van 16 Januari 1902. Ommeslagh 25 25 25 20 25 120 Froidure R. 25 20 20 25 25 115 Vermeulen H. 25 25 20 20 25 115 Burgho Aimé 20 25 20 20 25 110 Decoene G. 20 25 20 25 20 110 GaimantA. 25 20 25 20 20 110 BURGERSTAND van den 10 tot den 17 Januari 1902. Geboorten. Mortreu Daniel, Rijselstraat. Ingels Oscar, Aardestraat. Declercq Ludovicus, Elverdinghestraat. Deconinck Rachel, Wateringestraat. Gisquière Julia, Doorgangstraat. Laporte Roger, Pennestraat. Baillievier Gaston, Zonnebeke steenweg. Bruneel Josephina, Statiestraat. Demeyere Joanna, Dickebusch steenweg. Huwelijken. Lahousse Gaston, notaris en Maleveys Marie, zonder beroep. woord, want zij zijn vleesch en beenderen van den Missias; mishandelt gij hen, dan loopt gij gevaar 's Heeren oogappel te kwet sen. Toen Lodewijk XIV, op het einde der xviie eeuw, het ediet van Nantes introk, al dus door Sint Athanasius gebrandmerkt in de hand werkend, stond een katholieke pries ter op, de Abt Jacques Morsollier, om de misdaden der inquisitie aan de kaak te stel len. (1) Tijdens de eerste republiek zwoer Emery, overste van Saint Sulpice den eed van vrij heid en gelijkheid, door decreet van 3 sep tember 1792 opgelegd. Met genoegen zag hij bisschoppen, priesters en edellieden der Con stituante vrede hebben met de Verklaring der Rechten van den Mensch. Aan het alleszins belangrijk boek van P. Vincent Maumus, La Politique pratique k Vheure présente, ontleenden wij de inlich tingen over Emery, alsook de aanhalingen uit Sint Athanasius, Sint Justinus en Sint Bernardus. De schrijver van dit werk, aan; grondbeginselen van verdraagzaamheid ge trouw te allen tijde door sommige priesters' TOT (4e Vervolg.) (I) Ecclesia errantes studel rationibus revocare. Quia vero sancta Ecclesia ex magisterio humili- tatis instituta, recta qu£e errantibus dicit, non quasi ex auctoritate prfecepit, sed ex ratione persuadet, bene nunc dicitur: \idele an mentiar. Ac si aperte dicatEa quee assero nequaquam mi- hi ex auctoritate credite, sed an vera sin ex ratione pensate. (1) Voorrede van Paul Fredericq aan de Geschie denis van de Inquisitie van Lea bl, XIII. organisée avee le bienveillant concours (1) Voorrede van Paul Fredericq voor het werk Histore de I'Inquisition, van Lea, blz., XIII.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1902 | | pagina 2