BOUCHERIE MODERNE
Léon Dumont-Vasseur,
ONVERDRAAGZAAMHEID!
STADSNIEUWS.
op den hoek der Groote
Markt en der Rijselstraat.
Met welk doel en met
welk recht a. u. b.
M. Golaert.-Nog eene domme streek.
De kerk is geen geld winkel
durven de kaloten beweeren.
De Vlaamsche Ster.
Turnmaatschappij
<t De Onvermoeibaren
Grande Fète de Gymnastique
Maatschappij der burgerwacht.
OPENING DER
den 18 Januari
Geheel 1e klas van vleesch,
Uitnemende genadige prijzen zooals
bediening naar kleinsten wensch.
Politieagenten hebben zich verledene week
in verscheidene koffiehuizen en herbergen
der stad begeven om van de bazen te verne
men welke maatschappijen er hun lokaal
hebben, wie de voorzitters zijn en ook om
de lijst te bekomen van al de leden
dezer maatschappijen.
Wij vragen ons af met welk doel en vooral
met welk recht zulkdanige vragen gedaan
worden.
Weet M. Golaert niet, de meester spek
schieter, die zulke bevelen aan de politie
geeft, dat hij de Grondwet verkracht die de
vrijheid van vereenigingen waarborgt.
In voorkomend geval dringt zich eene
uitlegging op. Wij moeten weten waarom en
met welk doel de spekschieter bij uitmun
tendheid welke de burgemeester van Yperen
is, eene onwettigheid, zeggen wij zelfs eene
domheid begaat!
In afwachting raden en manen wij de ba
zen der herbergen en koffiehuizen aan, bij
wie de politie zich aanbiedt, deze beleefde
lijk wandelen te zenden
Waarachtig, 't is om te denken dat M. Go
laert zot wordtI
Onze pyramidale spekschieter heeft nog
eens van de zijne uitgemeten 1
Waarlijk de burgemeester van Yperen zal
tot het nageslacht overgaan voor al de flaters
en de domheden die hij begaat.
Wij hebben nauwelijks de onmiskenbare
onwettigheid besiatigd waarmede hij de
politie gelast had en wij zien ons reeds ver
plicht een nieuwen flater aan te stippen dat
de kas van grootmoeder betalen zal.
M. Golaert, in zijne groote wijsheid, heeft
beslist boomen te planten in zekere straten
der stad. Hij heeft natuurlijk begonnen met
eene domheid te begaan. Het tegenoverge
stelde zou zekerlijk al dezen verwonderd
hebben die hem kennen.
M. Colaert heeft dus doen beplantingen
doen in de Nieuwe Houtraarkistraat. Wan
neer dit werk voleind was heeft hij gezien
dat hetgene hij voor boomen genomen had
maar boompjes waren. Beschaamd en ver
legen, gevoelig aan de weinig beminnelijke
TEGEN DE
Manifest van het Marnixcomiteit
Verspreiding van Gedachten van
Recht en Vrijheid.
Oorlog aan de Israëlieten, protestanten
en vrijdenkers.
Och, wij weten het maar al te wel, velen
gaan verachtend, schouderophalend die
alarmareet voorbij; steunend op den voor
uitgang van den menschelijken geest, op den
invloed der wijsbegeerte, verzekeren zij dat
de wensch van Drumont en zijne vrienden
niet te verwezenlijken is en de godsdienstver
volging tot het doode verleden behoort. Wer
den de veroveringen der wetenschap, de ar
beid der XVIII* eeuwsche navorschers niet
met de zegepraal der rede békroond? Heeft
het Liberalismus de vrijheid van geweten
niet uitgeroepen, een grondbeginsel, in de
Oudheid, in de Middeleeuwen onbekend?
bedoelingen er was reden toe dat deze
nieuwe domheid hem op den hals trok, heeft
hij het besluit genomen oen ernstiger werk
te doen en hij heeft geëindigd met hetgeen
hij zou moeten beginnen hebben, 't is te zeg
gen met boomen te planten, 't Is alzoo dat
wij heden tien boomen zien die de tien
boompjes vervangen welke over acht dagen
geplant werden.
Welke armzalige bestierder! Maar ook
welke spekschieter!
Hetgeen nu komt te gebeuren is eene
ware schande. Iedereen weet dat wanneer
een sterfgeval plaats heeft, men gewoon is
was te offeren in den lijkdienst om de be-
gravenis op te luisteren. Dit was werd ge
woonlijk geleverd door het sterfhuis, die
het bestelden bij den eenen of anderen werk-
menscb, die zich alzoo een klein gewHn
verschafte.
Maar de zwartjes hebben het nu anders
uitgevonden: zij zijn nog niet rijk genoeg1
die mannen, het is niet voldoende meer,
zoohaast gij een voet in de kerk zet te be
talen en altijd geld te moeten geven, voor
stoel, offerande, schaal voor dit, schaal voor
dat, er moet geld zijn voor alles; voor 't
doopen is 't geld, voor trouwen is't geld
komt men te sterven nog eens geld 1 en nog
zijn ze niet te vrede 1 Het was geleverd door
den eenen of anderen werkmensch moeten
zy leveren. Zij nemen het hem af, en ver
bieden hem nog was te leveren op straffe
dat wanneer het was niet rechtstreeks door
de kerk geleverd is, het zal geweigerd wor
de.', wat zegt ge nu daarvan
Burger en werkman Nu ziet gij hoe
valsch zulk volkje is. Zij willen doorgaan
en noemen zich de vrienden van burger en
ambachtsman. In tijd van kiezing zullen zij
u doen gelooven en beloven dat zij uwe
vrienden zijn en den werkman ondersteunen
in alles waar zij kunnen. Hoeveel voorbeel
den hebt gij niet reeds gehad dat zij veeleer
uwe vijanden zijn die u als slaven willen
doen buigen.
Alles moet buigen voor de eischen der
papen! Ja, buigen of bersten.
De derde vertooning van het winter-sei-
zoen, gegeven door de tooneelkundige
maatschappij de Vlaamsche Ster, is even
goed gelukt als de twee voorgaande.
Het programma bevatte Raymond van
Alten, drama in 3 bedrijven door N. De
Tière, en Aux Armesblijspel met zang in
één bedrijf door Queeckers.
Raymond van Alten is een zeer hart
roerend drama. Het stelt de geschiedenis
voor van een eerlijken handelaar die, door
talrijke verliezen getroffen endoor de los
bandigheid van zijnen zoon Raymond, ten
ondere gebracht wcrdt en zich genoodzaakt
vindt alles te verkoopenen tot geld te ma
ken om zijnen naam ongeschonden te be
waren en zijne schuldeischers tot den laat-
Het is een zwaar begrip. Niet het Libera
lismus heeft het eerst de Rede gevierd, maar
wel de Katholieke Aposlolieke Roomsche
kerk.
In deze voege drukte Sint Gregorius de
Groote zich uit, nu dertien honderd jaar ge
leden (Palrologioe Cursus Completus, B 75
blz. 833):
Het is bij middel van redeneering dat
de Kerk de ongelöovigen 'in haren schoot
terugbrengt. In de waarheit genomen, de
Heilige Kerk, in nederigheid gesticht, dringt
haar gezag niet op, maar overtuigt door de
rede van de waarheden die zij voorhoudt;
terecht roept zij uit: «Onderzoek of ik de
waarheid zeg. Het is alsof zij openlijk pre
dikte: Geloof niet aan hetgeen ik voorhoud
om reden van mijn gezag, maar onderzoek
door de rede of het waar is. (1)
sten cent toe te betalen.
De pijnlijke toestand waarin Cesar van
Allen zich bevindt ware onuitstaanbaar,
zonder de troostende genegenheid welke zij
ne aangenotnene dochter Gabrieüa en zijn
oude dienstknecht Albyn hem toedragen.
Het losbandig en verkwistend leven van
zijnen zoon Raymond maakt die toestand
nog schrikkelijker, daar de valer verplicht
is al de schulden van den wellusteling te
betalen van hem, die het geld met^handvol-
len verkwist, dat hem dienen moet om in
zijnen ouden dag in zijn onderhoud te voor
zien.
De vermaken en de vrouwen brengen de
zoon zoo ver dat hij verplicht is om zijn
wellustig leven voort te zetten zijne toe
vlucht te nemen tot de laakbaarste middelen
en bij eenen woekeraar wissels ondertee
kent op den naam zijns vaders en hem alzoo
dieper en dieper in den afgrond stort, op ge
vaar af voor het assisenhof te moeten ver
schijnen als schriftvervalscher.
Het stuk werd met veel succes vertolkt
door de heeren Nevejans, Deweerdt, Degroote
en Hustinck. goed bijgestaan door de juffers
Zulnia en Julia Devers
De bijrollen, gegeven door de heeren K.
Mallet, Beun en Ossieur werden ook zeer
goed vertolkt en deze moedige liefhebbers
hebben bewezen dat zij immer vooruitgaan
in de kunst.
Het blijspel Aux ArmesI bracht eene
groote afwisseling bij in het tooneelfeest en
de Sterrelingen hebben bewezen dat zij in
de twee vakken, het deftige en het boertige
te huis behooren.
Wij bewonderen den moed welken de
Sterrelingen aan den dag leggen om dage-
gelijks, na den afmattenden arbeid, zich op
de tooneelstudie toe te leggen en alle avon
den de repetiliëu bij te wonen die tot laat in
den avond duren.
Nauwelijks is de derde vertooning gedaan,
of de sterrelingen zetten reeds eene vierde
op touw, die, zooals men ons verzekert zal
plaats hebben op Zondag 2 februari, met
de medewerking van de juffers Rachel Van
Heddeghem, Z. en J. Devers. Deze vertoo-
ning zal bestaan uit Kermisklok doodsklok,
drama in vier bedrijven door Felix Vander
Sande, en Een man die de breek draagt,
kluchtspel in één bedrijf.
Alle maatregelen zullen genomen worden
om de vertooning ten 10 of ten langste ten
10 1/2 ure te eindigen, en niets zal men ver-
waarloozen om de uitvoering te doen geluk
ken, zoowel onder betrek der figuratie als
onder betrek der tooneelschikking.
Een liefhebber.
Met genoegen hebben wij den 5n dezer
het uitstapje der dappere Onvermoeibaren
kunnen toejuichen. Ten getalle van zestig,
trompetten en tamboers aan 't hoofd heb
ben zij een groot uur lang de bijzonderste
straten van de stad doortrokken. Na plech
tig hun vaandel te hebben gaan afhalen bij
hunnen achtbaren Voorzitter den heer J.
Didier. Hunne deftige houding heeft ieder-
Edoch, verder nog kunnen wij opklimmen:
in den loop der ive eeuw verklaarde Sint
Athanasius dat het eene walgelijke ketterij
was degenen die men door rede niet overtui
gen kon, door geweld, slagen of gevangzet
ting te willen dwingen.
Niets, zegde Sint Justinus, is meer met
den Godsdienst in strijd, dan dwang.
Die waarheden waarop wij hedendaags
zoo fier zijn, die ons tot beschutting dienen
en door hun stralend licht over het mensch-
dom, eertijds aan duistere onverdraagzaam
heid ten prooi, hetzelve van inquisitie zouden
moeten bevrijden; die waarheden werden
door de Kerk verkondigd en, niettegenstaan
de, verviel zij zelve in deze verachtelijke ket
terij door dwang, geweld en gevangzetting
te rade te gaan en, erger nog dan hetgeen
Sint Athanasius veroordeeld had, pijniging
en brandstapel tot propaganda en bekeerings-
middel te doen dienen 1
Door de tijden heen gingen stemmen op in
den schoot der Kerk, verdraagzaamheid en
deernis aanpredikend, zooals het de voor
schriften der HH. Athanasius en Gregorius
bevolen.
Raakt riet aan de kiud-.reu Israel, sprak
Sint Bernardus, staat hen welwillend te
een bewondert en geen twijtel of morgen,
Zondag, 19" Januari, om 6 1/2 ure, zal er
geen volk ontbreken in de zaal der Beurs,
waar een prachtig Concert en bal hunne
talrijke eereleden aangeboden wordt.
Hulde aan de heeren Voorzitter, leden der
"Commissie en Turners, die zulke schoone
feesten weten in te richten.
Hieronder geven wij het programma
de MUe Zulma Devers en ML J. Rabau.
PROGRAMME.
1" PARTIE.
1. Entrèe des Gymnastes avec Ouverture
pour Orchestre.
2. Mouvements d'ensemble pr les Pupilles.
3. Entrée des Acrobates.
4. Galathee, grand air de l'Opéra, chanté
par M11* Z. Devers.
5. Hercules et Athlètes.
6. Chansonnette comique, dite par M. J.
Rabau.
26 PARTIE.
1. Ouverture pour Orchestre.
2. Cannes royales.
3. L'Oiselet el I'Amour, romance chantée
par M'" Devers.
4. Barres fixes et parallèles.
5. Chansonnette comique, dite par M. J.
Rabau.
6. Poses plastiques.
7. APOTHÉOSE.
A 9 heures,
bal.
N. B. Men kan zich als lid laten inschrij
ven bij den heer Seer taris A. Salomé, kof
fiehuis Het Klein Yperalsook in het
lokaal den dag van het feest.
Gewone schieting van 16 Januari 1902.
Ommeslagh 25 25 25 20 25 120
Froidure R. 25 20 20 25 25 115
Vermeulen H. 25 25 20 20 25 115
Burgho Aimé 20 25 20 20 25 110
Decoene G. 20 25 20 25 20 110
GaimantA. 25 20 25 20 20 110
BURGERSTAND
van den 10 tot den 17 Januari 1902.
Geboorten.
Mortreu Daniel, Rijselstraat.
Ingels Oscar, Aardestraat.
Declercq Ludovicus, Elverdinghestraat.
Deconinck Rachel, Wateringestraat.
Gisquière Julia, Doorgangstraat.
Laporte Roger, Pennestraat.
Baillievier Gaston, Zonnebeke steenweg.
Bruneel Josephina, Statiestraat.
Demeyere Joanna, Dickebusch steenweg.
Huwelijken.
Lahousse Gaston, notaris en Maleveys
Marie, zonder beroep.
woord, want zij zijn vleesch en beenderen
van den Missias; mishandelt gij hen, dan
loopt gij gevaar 's Heeren oogappel te kwet
sen.
Toen Lodewijk XIV, op het einde der
xviie eeuw, het ediet van Nantes introk, al
dus door Sint Athanasius gebrandmerkt in
de hand werkend, stond een katholieke pries
ter op, de Abt Jacques Morsollier, om de
misdaden der inquisitie aan de kaak te stel
len. (1)
Tijdens de eerste republiek zwoer Emery,
overste van Saint Sulpice den eed van vrij
heid en gelijkheid, door decreet van 3 sep
tember 1792 opgelegd. Met genoegen zag hij
bisschoppen, priesters en edellieden der Con
stituante vrede hebben met de Verklaring
der Rechten van den Mensch.
Aan het alleszins belangrijk boek van P.
Vincent Maumus, La Politique pratique k
Vheure présente, ontleenden wij de inlich
tingen over Emery, alsook de aanhalingen
uit Sint Athanasius, Sint Justinus en Sint
Bernardus. De schrijver van dit werk, aan;
grondbeginselen van verdraagzaamheid ge
trouw te allen tijde door sommige priesters'
TOT
(4e Vervolg.)
(I) Ecclesia errantes studel rationibus revocare.
Quia vero sancta Ecclesia ex magisterio humili-
tatis instituta, recta qu£e errantibus dicit, non quasi
ex auctoritate prfecepit, sed ex ratione persuadet,
bene nunc dicitur: \idele an mentiar.
Ac si aperte dicatEa quee assero nequaquam mi-
hi ex auctoritate credite, sed an vera sin ex ratione
pensate.
(1) Voorrede van Paul Fredericq aan de Geschie
denis van de Inquisitie van Lea bl, XIII.
organisée avee le bienveillant concours
(1) Voorrede van Paul Fredericq voor het werk
Histore de I'Inquisition, van Lea, blz., XIII.