VAK IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Orgaan der Liberale verbintenis van Yper en bet Arrondissement.
EENDRACHT MAAKT MACHT.
STADSNIEUWS.
Zeventiende jaar
Zaterdag 14" Februari 1903.
Nummer 7.
De vaart van de Leie naar de
Ieperlee, en <le haven van Nieuwpoort
Kamer van Volksvertegenwoordigers.
Bij de 30 millioen nieuwe
belastingen.
Bewezen te kort.
Gemeenteraad van Yper.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maandeii 1 fr. Annoncen 15 cent
j/tr drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz 4 fr per 100
Alle berichten Yan verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als
mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
un onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
(1* Vervolg)
Is het niet treurig, te moeten vaststellen
dat steenkolen, en de grondstoffen, in zekere
nijverheden gebruikt, welke 't Walenland in
uitmuntende hoedanigheid leveren kan, ons
van England komen, omdat het vervoer der
Belgische voortbrengselen te veel kost? Zelfs
•worden er ons thans kasseien gezonden nit
Noorwegen, niet omdat die beter zijn, maar
omdat zij minder kosten.
In anderelanden zoekt men, door buiten
sporige tolrechten, de vreemde grondstoffen
en voortbrengselen te weren. Hier bevoor
deeld men die stoffen, ten nadeele der na
tionale voortbrengselen, en dit, bij gebrek
aan een stuksken vaart.
Onder opzicht van verkeerwegen, heeft
West-Vlaanderen overigens te klagen onder
alle opzichtengestraft met de voorhistori
sche spoorwegen der Engelsche maatschappij
kan deze provincie zelfs geen eenvoudig
stukje spoorweg bekomen, van Roeselaere
naar Ardoye, waardoor het verkeer veel
vergemakkelijkt worden zou, en waardoor
de provincie zou ontslagen wezen van een
groot gedeelte der sommen, welke zij thans
gedwongen, aan die maatschappij betaalt.
Het fbelang van een grooten waterweg,
welke het zuiden van Belgie rechtstreeks in
betrekking stellen zou met de zee, springt
nog beter in bet oog, als men bedenkt dat
Frankrijk onlangs besloten heeft tot het
graven eener vaart van Mézières, op de Maas
naar Duinkerke. Die vaart zal, op geheel ha
re lengte, langs onze zuidergrens loopen; zij
zal meer dan 200 millioen kosten, en talrijke
en erge moeilijkheden moeten te boven ko
men.
Die vaart, zooals M. Nolf terecht deed op
merken in de Kamer van Volksvertegen
woordigers (zitting van 20 April 1902), zal
den bergrug moeten overtrekken tusschen de
Samber en de Schelde, nabij de scheidiogs-
heuvelen tusschen de Samber en de Maas; zij
zal noodzakelijk zeer talrijke sluizen vergen
die zoovele inderpalen zullen wezen voor de
scheepvaart. Het zal moeilijk wezen die vaart
te spijzen, en 't is te voorzien dat zij eerst na
twaalf of vijftien jaar zal kunnen gebruikt
worden.
In die voorwaarden hangt het om zoo te
zeggen van ons af, aan het Fransch ontwerp
een groot deel te ontnemen, zijner redenen
Tan bestaan, omdat wij, reeds lang voor dat
de Fransche werken aangevangen worden,
den waterweg van Mézières naar Duinkerke,
dien wij op onzen bodem bezitten, reeds ge
heel kunnen voltrokken hebben, en die weg
over ons grondgebied, zou zooal niet beter
zijn, dan toch in staat wezen ernstige mede-
diging te doen aan den ontworpen Franschen
waterweg.
Wij hebben gezegd dat, na voltooiing der
middenvaart, de vaart van de Yzer naar
Komen het bekken van Charleroi mitsgaders
Namen en Dinant, rechtstreeks te water in
verbinding zou stellen met de zee te Nieu-
poort. Dat rechtstreeksch verkeer is niet
alleen noodig om de voortbrengselen van
Henegouw naar West-Vlaanderen te brengen;
maar eveneens om aan de werkhuizen van
Henegouw de onontbeerlijke grondstoffen te
verschaffen, welke in Belgie al meer en meer
beginnen te ontbreken.
Het belang van Nieupoort, de eenige na
tuurlijke haven onzer kust, wordt niet ge
noeg naar waarde geschat. Die haven is
nochtans tot de schitterendste toekomst ge
roepen, indien het Staatsbestuur er wil toe
besluiten, en dat zal het toch vroeg of laat
moeten doen, een paar millioenen op te
offeren welke daartoe noodig zijn.
Redevoering van M. Nolf (Jaarboeken der
Wetgeving 1902:)
Ik wil den heer minister maar eene
«vraag stellen.
Verleden jaar had ik de eer het voorstel
te doen, op de buitengewone begrooting
voor 1901 een krediet uit te trekken van
250.000 frank voor het voltooien van de
vaart van de Leie naar de Yperlee, reeds
in 1864 aangevangen.
In de zitting van 8 Augustus 1901, ver-
zette de heer minister zich tegen mijn
amendement in de volgende bewoording.
Er is niet de minste kans te studiën vóór
zes maanden te zien voltooien, 't Is nutte-
loos dit krediet in de begrooting op te ne-
men, doch ik beloof bet achtbaar lid dat ik
mijn best zal doen om die ongelukkige vaart
- te ontrekken aan de waarnemiugsperiode
waarin ze zoolang reeds verkeert. Ik zelf
zal het noodige krediet vragen, zoodra het
oogenblik zal gekomen zijn.
Het krediet dat ik vroeg in Augustus
laatstleden staat dit jaar uitgetrokken op
de begrooting. Ik vraag aan de heer mini-
ster, of daaruit moet besloten worden dat
de studiën voltooid zijn, de vaart thans
ontrokken is aan de waarnemingsperiode
en de werken eerlang zullen aangevangen
worden.
't Is de eerste maal niet dat men ons een
krediet van 250.000 fr. toekent; 't laatste
werd uitgetrokken op de begrooting voor
1899, insgelijks bij 't naderen der wetge-
vendc kiezing. De Regeering besteedde er
100 frank van, en liet vervolgens de wer-
ken onverlet.
Het voltooien der vaart van de Leie naar
de Yperlee moet overigens thans meer dan
ooit de gansch bijzondere aandacht der Re-
geering wekken.
In Frankrijk werd onlangs besloten tot
het graven eener vaart, die Mezières met
Duinkerke moet verbinden. Deze vaart zal
meer dan 200 millioen kosten en zal met
groote moeilijkheden gepaard gaan voor de
uitvoering Zij zal de scheidsheuvelen tus-
schen de Schelde en Samber en verder die
tusschen de Maas moeten doortrekkenze
zal noodzakelijk een aantal sluizen tellen,
die evenveel hinderpalen voor de scheep-
vaart zullen zijn.
Die vaart zal men moeilijk kunnen spij-
zen en men voorziet dat ze vóór twaalf of
vijftien jaar niet zal kunnen benuttigd
worden.
Waarom zouden wij, onder die omstan-
digheden, niet handelend optreden; het
hangt om zoo te spreken van ons af aan het
Fransche ontwerp een groot deel van zijn
reden van bestaan te ontnemen, vermits
wij, lang vóór de werken in Frankrijk
kunnen aaogevangen worden, onze vaart-
lijn Duinkerke Mezières zouden kunnen vol-
tooid hebben die op ons grondgebied ligt en
zoo niet beter zou zijn dan toch de mededin-
ging zou kunnen doorstaan met de ontwor-
pen Fransche lijn.
Het ware daarom voldoends de hand aan
't sedert jaren begonnen werk te slaan en
eenerzijds een eindje van de vaart van
't Centrum, 1 of 3 kilometers, te voleinden
en anderzijds onze vaart van de Leie naar
- de Yperlee te voltooien.
Ik vraag dus aan de Regeering niet uit
het oog te verliezen dat het van zeer groot
belang is, de door mij aangeduide werken
te voltooien, vermits zij het ons mogelijk
zouden maken eene internationale vaartlijn
van eerste gehalte tot stand te brengen.
(Wordt voortgezet
Adolf Buyl
Volksvertegenwoordiger.
3° De wet van 16 Maart 1865 wijzigen
de betrekkelijk de spaarkas.
49 De rechtsvorm en de rechtspleging
regelende der onteigening voor openbaar
nut.
5" De rechten verhoogende op de alcools,
het inkomrecht afschaffende op de kofij
en verschillende schikkingen van finan-
tieël orde bevattende.
Wij zullen de bijzonderheden dezer merk
waardige zitting in ons naaste nummer me-
dedeelen.
In hare zittingen van Dinsdag 3, Woens
dag 4, Donderdag 5 en Vrijdag 6 Februari
1903 vervolgt de Kamer de algemeene be
handeling over de schadeloosstelling der
arbeidsongevallen.
Woensdag wordt er beraadslaagd over
het in overweging nemen van het wets
voorstel, neergelegd door den heer Devigne,
waarbij wordt verboden alsemdrank te
vervaardigen, te vervoeren, te verkoopen
of te slijten.
Zitting van Dinsdag 10 Februari 1903.
De algemeene beraadslaging over de ar
beidsongevallen.
De heer Buyl maakt de volgende op
merking: Reeds eenigen tijd geleden werd
door den heer Colaert het verslag der mid-
denafdeeling overgelegd die de begrooting
onderzocht van binnenlandsche zaken en
openbaar onderwijs. Tot hiertoe echter
ontvingen wij dat belangrijk stuk niet. Zou
het ronddeelen van dat stuk niet kunnen
bespoedigd worden
De heer Maroille interpelleert den heer
minister van nijverheid en arbeid over de
ontploffing van grauwvuur die onlangs in de
kolenmijn van Bergen-West plaats greep.
Zitting van Woensdag 11 Februari 1903.
Vervolg van de interpellatie van den heer
Marouille en der algemeene beraadslaging
over de arbeidsongevallen.
Zitting van donderdag 12 Februari 1903.
Staatsgreep.
Men verwachtte zich aan de voortzetting
van het wetsontwerp op de werkongevallen,
gelijk de dagorde het overigens aankondigde.
Weinig leden der oppositiepartij tegen
woordig. In tegendeel tot ieders verstomming
waren al de leden der rechterzijde op post.
Wat mocht er wel onder schuilen? Weldra
was het geheim opgelost wanneer men bij
het aanvangen der zitting, M. De Smet de
Naeyer, Kabinetshoofd, het spreekgestoelte
zag beklimmen en vijf wetsontwerpen neer
leggen.
1» Het palentereht regelende der vreem
de maatschappijen.
2° Het registratierecht en het recht van
overschrijving regelende betrekkelijk de
aanhoopen van kleine eigendommen
Openbare Zitting van Zaterdag
31 Januari 1903.
De openbare zitting wordt ten 5 u. 10 m.
geopend.
Zijn tegenwoordig de heeren Colaert, Bur
gemeester-Voorzitter; Bergbman en Struye,
schepenen; Boone, Begerem, Fraeys, Fiers,
Vandenboogaerde, v'anderghote, Vandenpee-
reboom, Bouquet, raadsleden; M. Gorrissen,
secretaris.
Afwezig: de heeren Decaeslecker. D'Hu-
vettere en Surmont.
Het proces-verbaal der zitting van 27 De
cember 1902 geene aanleiding gegeioa heb
bende tot opmerkingen, wordt goedgekeurd
dat der zitting van 31 derzelfde maand
wordt op het bureel neergelegd ter inzage
der leden.
1. Mededeelingen.
De heeren Iweins d'Eeckhoutte, zonen, be
danken den Gemeenteraad in den naam hun
ner moeder en in hunnen naam, voor de
indrukwekkende begrafenis aan hunnen be
treurden vader gedaan. De heer Voorzitter
voegt er bij dat al de medeburgers iu 't al
gemeen zich bij de overheden gevoegd heb
ben om eenen laatsten plicht te bewijzen
aan den voortrefielijken man welken de stad
komt te verliezen. (Algemeene goedkeuring).
De heer Voorzitter maakt kenbaar aan
de vergadering dat het Schepencollege zich
voorstelt eene nieuwe straat te maken recht
over de Capronstraat. Deze straat zal de
Waterkasteelstraat heeten.
De Ypersche Rapid Club heeft aan het
Schepen college de tabel laten gew@rden der
ontvangsten en uitgaven voortkomende van
de rijwielkoersen van 3 Augusti 1902. Er
volgt uit die stukken dat eene som van
380 fr. 84 gezonden is geweest naar de
slachtoffers der ramp van Martinique door
de tusschenkomst van het dagblad Le Soir.
De heer Voorzitter zegt dat de heeren leden
van het Comiteit dezer maatschappij dienen
gelukwenscht te zijn voor de nauwkeurig
heid waarmede zij hunne rekeningen opma
ken want ieder jaar geven zij ons rekenin
gen die van eene volmaakte regelmatigheid
getuigeD.
Den 23 Jan uari 11. is M. de Burgemeester
overgegaan tot het overzicht der stadskas.
Volgens het proces-verbaal van dat over
zicht, is er een overschot van 53.824 fr. 90.
Verzoekschriften, geteekend door een groot
getal inwoners der stad (211) van Gheluvelt
(38), van Becelaere (188) en van Zillebeke (62)
zijn in het stadhuis toegekomen, vragrn'e
dat de lijn van den buurtspoorweg van
Yper naar Gheluwe, door de Meenenstraat,
HET WEEKBLAD