TAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Herziening der kiezerslijsten.
Zeventiende jaar.
Zaterdag 29" Augustus 1903.
Nummer 35.
Het Huwelijksbootje.
Een woordje aan
de onverschilligen.
i
Waarom zij katholiek zijn?
Eene week in het
Nieuws van den Dag
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent
por drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als-
■Mdedie voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
ub onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
1904-1908.
Met ln Juli wordt er nogmaals op
het (Stadhuis overgegaan tot de
herziening der kiezerslijsten.
De personen, die niet ingeschreven
zijn op de kiezerslijsten, of die het
getal stemmen niet bezitten, waarop
zij recht hebben, mogen hunne rech
ten doen gelden op het Stadhuis van
nu tot 31 October aanstaande.
Wij verzoeken onze vrienden goed
na te zien of er klerikalen op de
kiezerslijsten geschreven zijn die
geen recht hebben te stemmen ofwel
die meer stemmen hebben dan degene
die hun toekomen.
Wij wakkeren onze politieke
vrienden nochtans aan zich liever
aan te bieden op het bureel der Li
berale Associatie, Seminariestraat, te
Yper om hunne reclamatiën te doen.
Het bureel is open de weekdagen
van 9 ure 's morgens tot 's middags,
en van 2 ure tot 6 ure 's namiddags,
en de zon- en feestdagen van 9 tot
12 ure 's morgens,
't Is een aardig ding, dat bootje i
Wil men een uitstapje te water wagen,
dan is men voorzichtig genoeg eerst te on
derzoeken of het bootje geen lek heeft, of
het niet te licht is en gemakkelijk omkan
telt, of men goede roeispanen heeft om tegen
den stroom op te varen.
Met 't huwelijksbootje gaat het gewoon
lijk anders. Men springt er maar in, zonder
ergens naar om te zien. Was men er dan
nog maar met een nat pak van af, dan ware
het nog zoo erg niet, maar in dit bootje
heet het: pompen of verdrinken!... Ismen
er eens in, dan moet men varen of men wil
of niet, want men kan er niet meer uit.
Het is bij gebrek aan die voorzorg of
voorbereiding toe te schrijven, dat zooveel
huwelijksbootjes lek zijn dat wil zeggen
dat er zooveel huisgezinnen bestaan die
ongelukkig zijn, waar noch vrede, noch ge
luk, noch eendracht heerschen.
Zulke huisgezinnen, waar man en vrouw
zich niet verstaan zijn waarlijk te beklagen
het is een groot en onherstelbaar ongeluk
voor iedereen, zoowel voor rijken als voor
armen.
Voor de arbeidende klasse is evenwel dit
ongeluk nog grooterdewijl de man buiten
zijn werk, in den schoot zijus huisgezins
zijne voornaamste uitspanning, zijne rust en
zijn genoegen moet vinden.
Gelukkige huisgezinnen, waar dit alles te
vinden is 1
In 't algemeen wordt het meisje der volks
klasse, de toekomende huismoeder, in huis
of school weinig of niet voorbereid tot de
verhevene rol, welke zij later in de maat
schappij te vervullen heeft.
Worden de meesten niet opgeleid buiten
alle kennis van huishouden Wordt er door
velen wel aan gedacht, ze spaarzaam, orde
lijk, werkzaam, oprecht, zedig en deugd
zaam te maken
Helaas, neen I En waarom niet
't Is omdat de vrouw verkeerd opgevoed
is en dat zij de hoedanigheden niet bezit,
welke hoogst noodzakelijk zijn, om het hui
selijk leven aantrekkelijk en aangenaam te
maken. Van daar thans dat er zoovele on
gelukkige huishoudens bestaan.
Dat iedereen maar eens rond zie, en hij
zal vele gezinnen vinden waar slordige vrou
wen zijn.
Wat gebeurt er? De man krijgt afkeer
van zijn huishouden, 't walgt hem, en hij
zoekt andere plaatsen waar het zindelijk
is maar, helaas, waar hij langzamerhand
aan den drank geraakt.
De man is bedrogen aangeland, voor het
huwelijk was zijne uitverkorene flink in
orde, en thans, men zou ze niet meer ken
nen. Haar fortuin is gemaaktzeggen
kortzichtige buurvrouwen. Neen, het is enkel
aan verkeerde opvoeding toe te schrijven.
In een ander huis is de vrouw lui. Wan
neer de man na een vermoeiden arbeid t'huis
komt, is dikwijls verplicht, nog zelve voor
zijn eigen eten te zorgen. Dit steekt hem
tegen en ten laatste gaat hij drinken; het
huiselijk geluk dat hij gedroomd had, bestaat
voor hem niet, en daarom bezoekt hij buiten
huis, en tevredenheid en genoegen.
Niet minder ongelukkig zijn de huishou
dens waar snoepachtige of pronkzieke vrou
wen zijn. Alles wat de man met hard werken
gewonnen heeft, om in de benoodigheden
van het huishouden te voorzien, is niet vol
doende om de grillen der echtgenoote te
voldoen. Er heerscht gebrek in huis. de man
verliest den moedin zijn huishouden vindt
hij het geluk niet waarna hij haakte, en hij
gaat zijn verdriet en zijne teleurstelling in
den drank trachten te vergeten.
Yeel zou er nog bij te voegen zijn be
grijpen wij enkel, dat het ongeluk van vele
huishoudens te wijten is aan de verkeerde
opvoeding der dochters, en ook wel aan de
overijling der mannen om in 't bootje te
stappen.
Is men eenmaal zooverdan moet men
varende kapitein wil niet werken, of hij
drinkt te veel borrels en kan het roer niet
rechthouden, ofwel hij gedraagt zich slecht,
men werpt hem overal over boord hij zit
zonder werk, er komen dan lekken in het
bootje, schulden komen als water binnen
en het pompen van de vrouw helpt niet
meer
Ook gebeurt het wel dat de vrouw wil
kapitein zijn en aan 't roer zit. De kapitein
heeft niets te zeggen, en als hij iets zegt,
dan is het: mond toe!...
Wat nu begonnen, om niet te vergaan
Ten eerste eene goede verdeeling van
zorgen, lasten en ar beid eene geregelde
verdeeling is de grondslag van den huise-
lijken vrede de vrouw de huishouding, de
man de kostwinning.
Ten tweede: dikwijls den blinde spelen.
Een blinde ziet de gebreken van een ander
niet, en daarom is hij meestal zachtmoe
dig zoo ook moet de man de gebreken
zijner echtgenoote over het hoofd zien, en
vooral toonen dat hij de verstandigste is.
Mocht de vrouw de hare hebben en wie
heeft er geene? bedenk dan, dat zij uwe
wederhelft is, en niemand zegt de apos
tel, haat zijn eigen vleesch.
Ten derde: raden wij de vrouw de be
scheidenheid aan. Gelijk de man soms den
blinde, zoo moet de vrouw zeer dikwijls de
stomme spelen, en denken men vangt meer
vliegen met een druppel honing dan met
een ton azijn
DaaromGoed uit de oogen gekeken,
alvorens in het bootje te stappen. Eenmaal
erin, dan is het noodig dat men van weers
zijden de noodige deugden bezit om elkan
ders fouten en kruisen van 't leven gelaten
te verdragen.
Wanneer men nagaat wat de klerikale
besturen met 't gouvernement aan 't hoofd,
zooal durven aangaan en hoe achteloos en
verkwistend zij de zuurgewonnen centen van
de belastingschuldigen in den wind laten
vliegen, kan men niet begrijpen hoe er nog
zoovele burgers en neringdoenden kunnen
blijven stemmen voor den huidigen gang der
openbare zaken.
Zij toch, door hun onderwijs, door hunne
maatschappelijke positie en door den gang
hunner zaken, hebben al de middelen aan
de hand om over de waarde van het gou
vernement te oordeelen.
Voor het oogenblik de verstandelijke en
zedelijke belangen ter zijde latende waar
de regcei ing en de andere klerikale bestu
ren, onder andere op 't gebied van onder
wijs zooveel onheil stichten dan hebben
die menschen toch nog eenen tastbaren
toetssteen onder hun bereikt, ten einde de
waarde van de aan 't bewind zijnde mannen
na te gaan. Deze toetssteen is hun contribu-
tiebriefken.
Indien er onder onze lezers zijn die hunne
contributiebriefken van 1884 nog bezitten
ten tijde dat de liberalen meester waren
en eene vergelijking willen maken met
hunnen contributiebrief van 1903, dan zul
len zij genoeg weten hoe laat het is.
Al de artikels welke wij over de finantiëele
politiek van de klerikale geldverbrassers
kunnen schrijven, zouden hun moeilijk meer
kunnen leeren dan de vergelijking hunner
contributiebrieven, wanneer zij daarbij wil
len uitcijferen wat zij moeten betalen aan
onrechtstreeksche belastingen, welke wel
niet op hunne contributiebrieven staan, maar
door ons sluw gouvernement op bedekte
wijze uit hunnen zak getrommeld worden.
Dat zij eens uitrekenen wat hun op een
jaar de opslag kost op het vleesch, op de
ingelegde eetwaren, op den alcool, op de
wijnen en likeuren, enz., en zij zullen vin
den dat zij tegenwoordig niet alleen dubbel
maar drie en vierdubbel meer moeten
opbrengen dan ten tijde als de liberalen aan
't bewind waren.
Deze bedenkingen gelden zoowel den
werkman als den burger. Wij mogen zelfs
zeggen dat de werkman door de finantiëele
politiek van de klerikalen het meest getrof
fen wordt. Het is bewezen dat de taksen en
rechten door de tjeven gelegd op allerhande
eetwaren en andere levensbehoeften, op een
werkmanshuisgezin van vier a vijf perso
nen eene onrechtstreeksche belasting doen
drukken van minstens vijftig frank
's jaars.
De burgers en werklieden die tegenover
eenen zoo tergenden toestand onverschillig
blijven, hebben geen recht van klagen. Zij
verdienen nog meer gepluimd te worden.
De Patrie van Brugge schreef onlangs het
volgendeTe vele katholieken helaas aan
zien alleenlijk hun eigen belang. Zijn zij eens
bedrogen geweest in hunne verwachtingen,
hebben zij van hunne politieke vrienden
geene voldoening bekomen (het is moeilijk
van eenieder tevreden te stellen en zijn va
der), het is op de gansche partij dat zij hun
wraaklust doen gevoelen. Is dit rechtvaar
dig?
Moet de katholieke partij niets anders
kennen dan persoonlijke belangen? Moet zij
niet vooral en bovenal als doel hebbenhet
algemeen welzijn, de triomf der godsdienst
en der godsdienstige vrijheid en de strijd
tegen de ondeugd en de misbruiken van
allen aard?
De ontevredenen hebben hun eigen belang
boven alles geplaatst: de eene hekelen hun
ne gemachtigde zelf in de tegenwoordigheid
van den vijand de andere, wanneer er te
strijden valt, blijven werkeloos. In een
woord zij trachten eene nederlaag te ver
oorzaken, nederlaag waarvan zij de eerste
slachtoffers zouden zijn.
De goede soldaat verlaat het slagveld niet
omdat men weigert zijn krijgsloon te ver
meerderen; hij verbrijzelt zijn degen niet
omdat het eten wat te laat komt; hij keert
den vijand den rug niet omdat deze zulks
vraagt en hij bedilt zijne oversten niet omdat
hij van hun geen dag congé heeft kunnen
bekomen.
Wij hebben reeds menigmalen de gele-
legenheid gehad te spreken over de altijd
diepere verscheuringen die ontslaan in de
katholieke partij. De Patrie spreekt nu
zelve van dezen ellendigen toestand: Zy is
te duidelijk opdat wij uitleggingen zouden
geven.
De katholieke partij verliest zijne krach
ten! En 't is te beter
Gruwelijk dramma te Beersel. Een vader
door zijne zonen vermoord.
Moordpoging te Meigem.
De moord van Oedelem,
De moord van Donck.
Moordpooging te St Amandsberg.
Messengevecht te Meirelbeke.
Kindermoord van Beernem.
De moord van Nieuport.
Jachtbewaarder en pensjager op elkaar
geschoten te Heusden.
Zelfsmoord te Zele.
Aanranding te La Pinte.
Lijken van vrouw en kind gevonden te
Drongen.
Oog uitgeslagen te Oosterzeele.
Een man van 15 brandstichtingen beticht
te Hamme.
Gevecht te Vynckt.
Eene vrouw geschoten te Anseghem.
DoodeJijk gevecht te Komen.
Messteek te Iogelmunster.
Kindermoord te Pitthem.
Een lijk ontgraven (vermoedelijke moord)
te Breedene.
Waarlijk, deze die ons vlaamsche volk
hebben opgevoed, hebben niet veel reden er
fier over te zijn, wel integendeel.
HET WEEKBLAD