VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad Zeventiende jaar. Zaterdag 12n September 1903. Nummer 37. BERICHT. Godsdienst en Liberalism Statistiek. Het Algemeen Stemrecht. STADSNIEUWS. De klerikale verdraagzaamheid. UbOBiMmentsprQa Yoorop betaalbaar 3.00 fir. per jaar voor dea buiten. 2 50 fr. Toor stad. Per 0 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden i fr. Annoncen: 15 cent r drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 ft*, per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centlemen p9r nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 AM* berichten Tan rerkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als- ede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magddlenastraat. Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij onderteek end toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Nieuwe kiezerslijsten voor 1904- 1905 zijn te raadplegen in het Bureel der Liberale Associatie, Seminarie straat. Het bureel is open: de weekdagen van 9 ure 's morgends tot 's middags en vau2 ure tot 6 ure 's avonds. De Zon- en feestdagen van 9 ure tot 's middags. Bij het naderen van elke kiezing zien wij onveranderlijk zich altijd het zelfde verschijnsel voordoen. Dan leg gen de katholieke dag- en weekbla den er zich bijzonder op toe, om, in de oogen van de lichtgeloovige men schen, de liberalen af te schilderen als godsdiensthaters, godslooche naars en nog meer. Daar wij heden weer zien, dat die zelfde taktiek nogmaals beproefd wordt, denken wij het van groot nut de betrekking klaarder aan te wijzen die er bestaat tusschen godsdienst en liberalism. Verwerpt het liberalism den gods dienst. Hoegenaamd niet, integendeel. Een der hoofdprinciepen van de liberalen is GEWETENSVRIJHEID. Dat wil zeggen, de vrijheid van te denken en te gelooven, eene eerdienst aan te kleven, welke namen deze ook moge dragen. Neen, het liberalism is geen vijand van den Godsdienst; maar, waar het vijand van is, dat is van de leering der klerikalen, die den Roomschen Godsdienst voor hunne politiek wil len doen dienen en die willen doen gelooven dat voor de liberalen stem men eene zonde is. Ook, wanneer de liberalen aan de katholieken het recht toekennen het Romsch geloof te belijden,willen zij noch aan de pro testanten, noch aaneen andere geloof* sekte, dit zelfde recht ontkend zien. Dat is, volgens ons, de ware be- teekenis van 't woord GEWETENS VRIJHEID, er) wij verstaan waarlijk niet, hoe men diegeenen, welke in zulken bteeden zin dit princiep hul digen, als godsdiensthaters wil doen doorgaan. Zeker vallen wij zeer dikwijls mis bruiken en ook wel personen aan, die met den Roomschen godsdienst in betrekking staan, en vele oppervlak kige beschouwers aanzien die aan vallen als rechtstreeks tegen den godsdienst gericht. Dat is eene misgreep. Als gezworen vijanden van alle huichelarij, schijnheiligheid, jesuite- rij, en onrecht, zien wij ons verplicht als afbrekers op te treden, daar waar de klerikalen hunnen godsdienst aan wenden, om lichtgeloovige menschen uit te buiten, te verdrukken en te vernederen; daar waar gewetelooze kerels dien godsdienst als masker ge bruiken, om straffeloos weduwen en weezen te kunnen bestelen;daar waar de invloed en het ontzag van den godsdienst wordt aangewend om haat en tweedracht te zaaien onder de menschen, de familiën, de huisgezin nen; daar waar de macht van den godsdienst wordt, gebruikt, of beter mwbruikt, om het RECHT te kluis teren, de VRIJHEID te bindenwij keuren daar de mannen met gods dienst af, waar zij andersdenkenden vervolgen, dreigen en broodrooven. En toen wij die misbruiken afkeu ren, dat is niet handelen als gods diensthaters, dat is zijn plicht doen als elk edelhartig en rechtzinnig mensch, die de waarheid voorstaat en alle onrecht verafschuwt. De ware godsdiensthaters zijn die genen, welke hunnen godsdienst ver lagen tot een middel om alle aard- sche zaken: geld, macht en grootheid, te bemachtigen; de ware godsdienst haters zijn diegenen, welke als de dienaars en volgelingen van eenen God van goedheid en liefde, ons als voorbeeld en verdraagzaamheid en zachtheid, van nederigheid en ver duldigheid zouden moeten dienen, en die ons integendeel de droevigste voorbeelden opleveren van fanatisme en dwingelandij, van haat en nijd; de ware godsdiensthaters zijn diege nen, die, in plaats van den gods dienst als verzoeningsmiddel aan te wenden tusschen de menschen, er eene fakkel des haats van maken, die in de harten de meest onnatuur lijke driften aanstookt den man tegen de vrouw, den zoon tegen den vader, den broeder tegen den broeder in het harnas jaagt. De ware godsdiensthaters, in één woord, zijn die katholieken, de pries ters, die geestelijke vereenigingen, welke den godsdienst vervalschen, die spotten met de belanglooze liefde- leer van Jesus en er slechts op bedacht zijn zich te verrijken en zich zei ven deugd te doen ten koste der brave en goedzakkige menschen, aan wel ken zij inmiddels het eeuwig geluk hiernamaals beloven. En om te eindigen, zeggen wij, dat tusschen de ware godsdiensthaters, ook de klerikale kribbelaars mogen gerangschikt worden, die gedurig de godsdienst in hunne polimiek mengen en hem alzoo tot een ellendig kies- wapen verlagen. Ia het tweede boekdeel van de algemeene optelling der bevolking van België op 31 December 1900, uitgegeven door het Ministerie, lezen wij dat er, op 31" Decem ber 1900, in ons land paters en nonnen bestonden. En sedertdien, hebben wij de fransche paters en nonnen die in België getreden zijn!!! (aria: La fille de Mme Angot). Hoort! Hoort! Wat Woeste klanken.. Geschrei, langs allen kant!., 't Is als 't gehuil der kranken, Beroofd van zin verstand Neen, neen I het zijn de slaven Het is de stem van 't volk, Dat niet meer wenscht te draven, Te stikken ia dea kolk. Want zij allen, Zonder dralen, Eischen thans hun menschenrecht En zij vragen, Alle dagen, 't Algemeen, zuiver stemrecht II. Waarom dan 's Koningsvrienden Versmaadt gij onze klacht?... Zeg hoe wij zulks verdienden?... Het ligt in uwe macht 't Zuiver stemrecht te geven Aan eiken man, één stem Vreest niet, noch wilt niet beven Want zacht is onze klem. Doch wij vragen, Alle dagen, 't Recht, dat iedereen verdient Waarom wachten En verachten 't Volk, dat ook zijn' rechten mint?!.. III. Koning, aanhoor de bede Van kleinen en van groot Elkeen, behelpt met rede Verstaat des werkmansnood. Het laat zijn' klachten hoor en Bij vorst en koningdom Wil zijne stem aanhooren, Blijft voor zijn' klacht niet stom?.. Laat hun klagen, Eerlijk vragen U bewegen; 't is Uw plicht 't Volk te helpen, Traan te stelpen Eer aan wien de smart verlicht IV. Niet waar, wij mogen hopen Gij geeft ons recht welhaast In vreê zullen wij koopen Ons recht't geen U verbaast 1? Wij zullen U bewijzen Te zijn het Stemrecht waard. Wil dan niet langer peinzen 't Is U veel moeit' gespaard Ons bedroeven, Met lang toeven, Helpt toch niet meer op dees stond Altijd strijden, 't Leven wijdeD, Tot men ons het Stemrecht jont AVIS. Y, Des cartes d'entrée pour le Concert organise le 33 Septembre 1903, par la société Royale des Mélomanes de Gand seront délivrées a raison de 1 fr. dans les bureaux du receveur Communal, rue St. Elisabeth, a par- tir du mardi 8 courant, jusques et y compris le Dimanche 13 Septembre de 10 h. a midi. Entrée des places réservées par l'Hötel de ville. Entrée libre par le Marché bas. In 1891, tijdens de aankomst der klerika len aan het bewind men weet door welke omkoopingen, door welke bedreigingen, door welk bedrog, door welke braspartijen zij er toe gekomen zijn hadden dezen beloofd onder ontelbare andere beloften die zij nooit gehouden hebben meer rechtvaardigheid, meer verdraagzaamheid te doen heerschen, beter bestuur en min politiek te maken. Diezelfde klerikalen komen nu nog na 12 jaren bestuur stoeffen met eene toelating 'die M. Colaert niet hadde durven weigeren. Op de vraag der liberale Jonge Wacht heeft de Philharmonie van Poperinghe inder daad den Zondag 30 Augusti een concert mogen geven op de Groote Markt. Maar hoe aannemen dat M. Colaert deze toelating niet zou gegeven hebben? Kon hij ze weigeren, hij die geboortig is van Poperinghe die zijne geboortestad maar verlaten heeft om hooge- re studiën te doen in de hoogeschool van Leuven, die aan deze stad gehecht is door al de banden des bloeds, die er zijne broeders, zijne zusters en al zijne naaste bloedverwan ten heeft? Neen, wij hadden eene weigering van zijnentwege niet kunnen begrijpen, om dat wij denken dat in een rechtschapen kle rikaal harte de liefde tot den geboortegrond bekwaam is tot eene daad van verdraag zaamheid jegens oude medeburgers die de zelfde politieke gezindheid als hij niet deelen. Ziedaar waarom M. Colaert niet geweigerd heeft. En het kan maar daarom zijn, want zijne vroegere houding bewijst hoe ver draagzaam hij is. In het voorkomend geval zelve heeft hij getoond dat hij niet afgebro ken heeft met zijne vorige gedragslijn. Oor deelt er over Eene afvaardiging der J. W. heeft zich naar het stadhuis begeven om de toelating te vragen voor het muziek van Poperinghe, een concert te geven op de Groote Markt ter gelegenheid der inhuldiging van het vaandel der J. W. M. Colaert ontving ze op eene hoffelijke wijze, raadde haar aan hare vraag schriftelijk te doen en verzekerde haar al zijne ondersteuning. Tegenover de welwil lendheid en de goede neigingen welke de Burgemeester deed blijken, en op het aan raden van eenige vrienden, stuurde het Co- miteit der J. W. den volgenden brief aan het stadsbestuur Aan de heeren Burgemeester, schepenen en Raadsleden den Gemeenteraad der stad Yper uitmakende. Yper, den 20 Juli 1903. Mijnheer en, »Wij hebben de eer u te berichten dat HET WEEKBLAD I.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1903 | | pagina 1