TAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws*. Handels- en Annoncenblad. Zeventiende jaar. Zaterdag 7n November 1903 Nummer 45. Gelijkheid Het oud liedje. Look in den meersch. Op den klerikalen buiten. Klerikale omkoopers en kiesvervalschers. ▲bonn«mentflprJja Toorop betaalbaar 8.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent érokregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 6 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 •■hMe beridhteo van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als- Mie die Teer het buitenland worden ontTangen doer den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt yerzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij enderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Hoe heeft het klerikaal ministerie het nu aan boord gelegd om de non- nekens en broerkens van de Staats- toelagen deelachtig te maken Dat is heel eenvoudig. In de grondwet staat geschreven A lie Belgen zijn gelijk voor de wet. Zulks neemt niet weg, dat er ieder jaar, ten behoeve van broerkens en nonnen een bijzonder examen wordt ingericht, waar diplomas uitgedeeld worden aan menschen, die nooit een voet in een normaalschool hebben gezet, en dus geen bijzonder oplei ding met het oog op hun beroep, ontvingen. Hoe de jury voor dit examen door de Regeering wordt samengesteld zult gij gemakkelijk gissen, en dan zal het u ook niet verwonderen dat er sedert jaren honderden zulke getuigschriften van bekwaamheidzijn afgeleverd. Met zulke gesmokkelde onderwij zers en onderwijzeressen, richten de kloosterorden scholen op, die van de Staatstoelagen genieten, op denzelf den voet als onze gemeentescholen, .en die dan op den buiten nog gesub sidieerd worden uit de kas van de gemeente, welke haar eigen scholen heeft gesloten om de lokalen tot een ander doeleinde te gebruiken ofwel te verhuren. Zoo is het gekomen dat voor de zonen en dochters van stad- en bui tenbewoners de loopbaan van het onderwijs gesloten is geworden ten voordeele dergenen welke zieh bij een kloosterorde laten inlijven. Alle Belgen zijn gelijk voor de wet! Het wordt tijd de Grondwet te doen eerbiedigen 't is meer dan tijd dat er eindelijk aan de Regeering worde gevraagd, dat er buiten de Normaalscholen geen diplomas meer worden afgeleverd. De Normaalscholen zijn er noodig of niet en vermits de Staat vier jaar studie eischt van 't gewoon burgers kind, moet dezelfde wet maar toege past worden op iedereenook op de nonnen en broeders. Geen bijzonder jurys meer Geen bijzonder diplomas Een wet voor iedereen, dat is re delijk en rechtvaardig. Men kent den oorsprong van 't spreekwoord: 't is liegen alsof het gedrukt stond. Die spreuk wordt ge bruikt, om de klerikale gazetten een brevet van slechte trouw te geven. En inderdaad, van niets meer zijn onze tegenstrevers zoo vol schrik als van de waarheidde gekende waar heid bestrijden is hunne dagelijksche bezigheid, en bovendien vervolgen zij, tot zelfs in het graf, de personen en de huisgezinnen, die het durven wagen vrijzinnige dagbladen te lozen, ten einde de waarheid van de logen te kunnen onderscheiden. Terecht heeft een geleerd man, de katholieke de Montalembert, met bit terheid uitgeroepen: Die klerikale drukpers zou doen gelooven dat de trouwloosheid eene godsgeliefde deugd is De liberalen worden uitgemaakt als religievervolgers en de klerikalen tentoongesteld als martelaars Men leest gestadig in de schijnheilige ga zetten dat de kerken verslecht en afgebroken zullen worden, wanneer de liberalen wederom meester gera ken. Ziedaar hunne onophoudelijke klachten Wat zijn die arme marte laars toch diep te beklagen De liberalen, zeggen zij, zijn reli- gicvervolgers. Dat is een zeer oud en valsch lied je, en toch wordt het nog door som mige onnoozelaars geloofd. De liberale partij is dertig jaar lang aan het bestuur des lands geweest. Heeft zij kerken afgebroken? Integen deel, zij heeft er monumenten van gemaakt. Vóór de aankomst der libe ralen vielen de schoonste gebouwen in puinhoopen en de afschuwelijke liberalen, die religievervolgers, heb ben er voor gezorgd, om te redden wat nog kon gered wordenDit kan men overal zien en vaststellen. Zekerlijk, het is vervelend zoo dik wijls een waar woord te moeten zeg gen, om den klerikalen laster te be strijden, die onophoudelijk aan de vier hoeken des lands rondgetrompet wordt. Do geestelijkheid wordt ver volgd. De liberalen zijn de vervol gers. A lions done! maakt dat de gan zen wijs! Zelfs nog werden de libe ralen als priesterhaters uitgemaakt, toen zij het pensioen der geestelijk heid met 1 miljoen per jaar verhoog den en toen Bara de positie der onderpastoors verbeterde. De waarheid is dat de liberalen geene godsdienstvervolgers zijn, dat zij iedereen vrij laten in zijn geloof. Maar zij willen niet dat de godsdienst als wapen gebruikt worde, om de menschen te onderdrukken en de bur ger alle vrijheid te ontnemen. De Burgemeester op het stadhuis en de priester in de kerk, dat is recht De tijden schijnen zich somber aan te kondigen Op alle punten des lands begint de mis- noegendheid zich te veropenbaren. In de Katholieke Kringen klinken reeds van tijd tot tijd wanluidende akkoorden. Maar ook, hoe kan het anders wezen Toen de liberalen, in 1884, het Staatsbe stuur verlieten, waren er honderden plaat sen te scheppen om aan ieder blafhondje een been te kunnen toewerpen. Maar er kwa men zooveel hondjes bij van die straathoLd- jes, zonder ras of eenige hoedanigheid, dat men weldra geen beenen genoeg had om ze allen te bedienen, en daar de pursangs overrompeld waren, gebeurde het meer dan eens, dat de gebastaardeerden alleen met de brokken wegliepen. Dit moest gebeuren. In eene partij waar de rechtsinnigen zoo dun staan als het koom op een rijweg, moesten natuurlijk al de valsche en loensche piketters duwen en stampen om de gouvernementale manna te kunnen oogsten. En God alleen weet hoe die heeren het verstaan als het hunnen portemonnaie geldt I Komt er een plaatsken open, er zijn twin tig kandidaten, met eren veel of even min verdiensten Hebben zij niet evenveel kiesdraverij ge pleegd Van andere verdiensten is of kan er geen spraak zijn. Bekwaamheid en deftig heid komt hierin niet te pas. Maar zoo rijk in plaatskens is ons rijk landje toch niet, dat men al die huilende hongerlijders kan spijzen. Daardoor ruwe klachten, bedreigingen, scheuringen in een woord, een toestand die volstrekt de onpasselijkheid der kleri kale macht bewijst. Toen zulkdanig feit voorkomt wordt het allengskons tijd de mannen aan wal te zet ten en anderen aan 't roer te plaatsen. En dan op eens, gelijk een regen van sprinkhanen, valt er op het gansche land eene overgroote massa nieuwe liberalen, van die soort die het altijd in het diepste van hun hart geweest zijn, maar uit hoofde van het klerikaal juk..., enz., enz., ge kent het liedje, als katholiek geteld worden. Nu, eindelijk, gaan zij van die afschu welijke, van die laffe, van die.... nog eens enz., enz., vorlost worden en zullen ze vrij en vrank hunne ou ie iogeborene liberale princiepen mogen uiten. Want het is waarlijk ongelooflijk, hoe veel liberalen er geboren worden in den eer sten nacht die eene liberale overwinning volgt. De naturalisten heeten dit génération spontanée. Voor wie een weinig geurgevoel bezit is het gemakkelijk te bestatigen dat Augias stallen erg beginnen te stinken. Dit bewijst dat het spel om zeep gaat. De ratten verlaten het huis om onder de puinen niet begraven te worden. Maar dat wil niet zeggen dat men niet zou trachten het nog eenigen tijd recht te houden. Door nieuwe beloften zullen zij pogen eenen uitstel te be komen en misschien nog eenige blaffers kun nen paaien en... teleurstellen, maar dit kan de instorting niet wederhouden, en de boel moet in duigen vallen onder dit laatste rouw beklag 1 Foei voor hendoor hunne eigene mannen uitgeroepen. En er is niets méér noodig dan eene tijde lijke samenwerking van al de anti-klerikale krachten om het klerikale kraam in duigen te werpen. Die sombere tijden zijn dicht bij ons: Alea jacta est: het lot is geworpen De klerikale boel gaat om zeep Oratt, fratres Ruzie in het klerikale huishouden. Wij hebben reeds breedvoerig en herhaal de malen gesproken over den huiselijken twist tusschen den pastoor en den onderpas toor van Kessel-bij-Lier en de twee partijen die in het dorp zijn ontstaan, de ezelspartij die aanspant met den pastoor en de Robbers die partij trekken voor den onderpastoor. De week voor Allerheiligen was tamelijk kalm voorbijgegaan, doch, voor den feest dag, werd veel gevreesd, daar de dorpspaap zijn boezemvriend den burgemeester, had verzocht vier gendarmen to ontbieden uit Lier om desgevallende de orde te bandhaven. Wij zegden reeds dat de Robbers ge zworen hebben geen voet meer in de kerk te zetten zoolang de pastoor op 't dorp blijft. Zondag, vóór de hoogmis, waren de Robbers op het dorpsplein vergaderd. De pastoor, eene onvriendelijke behandeling vreezend, deed zich door twee gendarmen begeleiden om van de pastorij naar de kerk te gaan. Daar gekomen, vond hij er weinig volk. Een vermaarde predikant van Lier, die voor de gelegenheid was ontboden, verscheen niet. De man vreesde denkelijk voor een al te warm onthaal. By het afloopen der mis werden eenige lieftalligheden gewisseld tusschen Ezels en Robbers, zoodat de gewapende macht meen de te moeten tusschenkomen. Er Werd rechts en links gesabeld, zonder reden en verschei dene personen werden gekwest. De burge meester, voor ergere onlusten vreezend, stuurde de gendarmerie terug naar Lier en de kalmte keerde weer. De vreedzame bevolking van Kessel vraagt dat er aan dit geharrewar een einde zou ge steld worden en zelfs de partijgangers van den dorpspaap eischen zijne verplaatsing om den vrede te bekomen. Een blad meldt daarover nog het volgende Vooraleer de pastorij bereikt was, moes ten de gendarmen reeds gebruik maken van hun degens en ettelijke onder de aanvallers werden dan ook met bloedende hoofden ach teruit geslagen Onder die mannen met bebloede hoofden zijn: P. Verbist, P.Lambrechts, L. DeSmedt, die bijna een paar ander Malchus werd en L. Van der Kerft. Allen werden naar den BeLle-vue gebracht, waar door dr. Homans hun wonden vermaakt werden. Om een gering gedacht te geven met wel ke woede het volk te werk ging, zal het genoeg zijn hierbij te voegen dat tot zelfs de kasseien werden uit den grond gerukt, om er naar pastoor en gendarmen mede te werpen. Te oordeelen naar de ingediende klachten, moet het er, bij de gemeentekiezingen, in zake bedrog en omkooperij, erg zijn toege gaan. lederen dag worden nieuwe klachten HET WEEKBLAD m

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1903 | | pagina 1