TAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws*. Handels- en Annoncenblad.
Zeventiende jaar.
Zaterdag 7n November 1903
Nummer 45.
Gelijkheid
Het oud liedje.
Look in den meersch.
Op den klerikalen buiten.
Klerikale omkoopers
en kiesvervalschers.
▲bonn«mentflprJja Toorop betaalbaar 8.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent
érokregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 6 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
•■hMe beridhteo van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als-
Mie die Teer het buitenland worden ontTangen doer den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt yerzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
enderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
Hoe heeft het klerikaal ministerie
het nu aan boord gelegd om de non-
nekens en broerkens van de Staats-
toelagen deelachtig te maken
Dat is heel eenvoudig.
In de grondwet staat geschreven
A lie Belgen zijn gelijk voor de wet.
Zulks neemt niet weg, dat er ieder
jaar, ten behoeve van broerkens en
nonnen een bijzonder examen wordt
ingericht, waar diplomas uitgedeeld
worden aan menschen, die nooit een
voet in een normaalschool hebben
gezet, en dus geen bijzonder oplei
ding met het oog op hun beroep,
ontvingen.
Hoe de jury voor dit examen door
de Regeering wordt samengesteld zult
gij gemakkelijk gissen, en dan zal het
u ook niet verwonderen dat er sedert
jaren honderden zulke getuigschriften
van bekwaamheidzijn afgeleverd.
Met zulke gesmokkelde onderwij
zers en onderwijzeressen, richten de
kloosterorden scholen op, die van de
Staatstoelagen genieten, op denzelf
den voet als onze gemeentescholen,
.en die dan op den buiten nog gesub
sidieerd worden uit de kas van de
gemeente, welke haar eigen scholen
heeft gesloten om de lokalen tot een
ander doeleinde te gebruiken ofwel
te verhuren.
Zoo is het gekomen dat voor de
zonen en dochters van stad- en bui
tenbewoners de loopbaan van het
onderwijs gesloten is geworden ten
voordeele dergenen welke zieh bij
een kloosterorde laten inlijven.
Alle Belgen zijn gelijk voor de
wet! Het wordt tijd de Grondwet te
doen eerbiedigen 't is meer dan tijd
dat er eindelijk aan de Regeering
worde gevraagd, dat er buiten de
Normaalscholen geen diplomas meer
worden afgeleverd.
De Normaalscholen zijn er noodig
of niet en vermits de Staat vier jaar
studie eischt van 't gewoon burgers
kind, moet dezelfde wet maar toege
past worden op iedereenook op de
nonnen en broeders.
Geen bijzonder jurys meer Geen
bijzonder diplomas
Een wet voor iedereen, dat is re
delijk en rechtvaardig.
Men kent den oorsprong van 't
spreekwoord: 't is liegen alsof het
gedrukt stond. Die spreuk wordt ge
bruikt, om de klerikale gazetten een
brevet van slechte trouw te geven.
En inderdaad, van niets meer zijn
onze tegenstrevers zoo vol schrik als
van de waarheidde gekende waar
heid bestrijden is hunne dagelijksche
bezigheid, en bovendien vervolgen
zij, tot zelfs in het graf, de personen
en de huisgezinnen, die het durven
wagen vrijzinnige dagbladen te lozen,
ten einde de waarheid van de logen
te kunnen onderscheiden.
Terecht heeft een geleerd man, de
katholieke de Montalembert, met bit
terheid uitgeroepen: Die klerikale
drukpers zou doen gelooven dat de
trouwloosheid eene godsgeliefde
deugd is
De liberalen worden uitgemaakt als
religievervolgers en de klerikalen
tentoongesteld als martelaars Men
leest gestadig in de schijnheilige ga
zetten dat de kerken verslecht en
afgebroken zullen worden, wanneer
de liberalen wederom meester gera
ken. Ziedaar hunne onophoudelijke
klachten Wat zijn die arme marte
laars toch diep te beklagen
De liberalen, zeggen zij, zijn reli-
gicvervolgers.
Dat is een zeer oud en valsch lied
je, en toch wordt het nog door som
mige onnoozelaars geloofd.
De liberale partij is dertig jaar lang
aan het bestuur des lands geweest.
Heeft zij kerken afgebroken? Integen
deel, zij heeft er monumenten van
gemaakt. Vóór de aankomst der libe
ralen vielen de schoonste gebouwen
in puinhoopen en de afschuwelijke
liberalen, die religievervolgers, heb
ben er voor gezorgd, om te redden
wat nog kon gered wordenDit kan
men overal zien en vaststellen.
Zekerlijk, het is vervelend zoo dik
wijls een waar woord te moeten zeg
gen, om den klerikalen laster te be
strijden, die onophoudelijk aan de
vier hoeken des lands rondgetrompet
wordt. Do geestelijkheid wordt ver
volgd. De liberalen zijn de vervol
gers. A lions done! maakt dat de gan
zen wijs! Zelfs nog werden de libe
ralen als priesterhaters uitgemaakt,
toen zij het pensioen der geestelijk
heid met 1 miljoen per jaar verhoog
den en toen Bara de positie der
onderpastoors verbeterde.
De waarheid is dat de liberalen
geene godsdienstvervolgers zijn, dat
zij iedereen vrij laten in zijn geloof.
Maar zij willen niet dat de godsdienst
als wapen gebruikt worde, om de
menschen te onderdrukken en de bur
ger alle vrijheid te ontnemen.
De Burgemeester op het stadhuis
en de priester in de kerk, dat is recht
De tijden schijnen zich somber aan te
kondigen
Op alle punten des lands begint de mis-
noegendheid zich te veropenbaren.
In de Katholieke Kringen klinken reeds
van tijd tot tijd wanluidende akkoorden.
Maar ook, hoe kan het anders wezen
Toen de liberalen, in 1884, het Staatsbe
stuur verlieten, waren er honderden plaat
sen te scheppen om aan ieder blafhondje een
been te kunnen toewerpen. Maar er kwa
men zooveel hondjes bij van die straathoLd-
jes, zonder ras of eenige hoedanigheid, dat
men weldra geen beenen genoeg had om ze
allen te bedienen, en daar de pursangs
overrompeld waren, gebeurde het meer dan
eens, dat de gebastaardeerden alleen met de
brokken wegliepen.
Dit moest gebeuren. In eene partij waar
de rechtsinnigen zoo dun staan als het koom
op een rijweg, moesten natuurlijk al de
valsche en loensche piketters duwen en
stampen om de gouvernementale manna te
kunnen oogsten.
En God alleen weet hoe die heeren het
verstaan als het hunnen portemonnaie geldt I
Komt er een plaatsken open, er zijn twin
tig kandidaten, met eren veel of even min
verdiensten
Hebben zij niet evenveel kiesdraverij ge
pleegd Van andere verdiensten is of kan er
geen spraak zijn. Bekwaamheid en deftig
heid komt hierin niet te pas.
Maar zoo rijk in plaatskens is ons rijk
landje toch niet, dat men al die huilende
hongerlijders kan spijzen.
Daardoor ruwe klachten, bedreigingen,
scheuringen in een woord, een toestand
die volstrekt de onpasselijkheid der kleri
kale macht bewijst.
Toen zulkdanig feit voorkomt wordt het
allengskons tijd de mannen aan wal te zet
ten en anderen aan 't roer te plaatsen.
En dan op eens, gelijk een regen van
sprinkhanen, valt er op het gansche land
eene overgroote massa nieuwe liberalen, van
die soort die het altijd in het diepste van
hun hart geweest zijn, maar uit hoofde van
het klerikaal juk..., enz., enz., ge kent het
liedje, als katholiek geteld worden.
Nu, eindelijk, gaan zij van die afschu
welijke, van die laffe, van die.... nog eens
enz., enz., vorlost worden en zullen ze vrij
en vrank hunne ou ie iogeborene liberale
princiepen mogen uiten.
Want het is waarlijk ongelooflijk, hoe
veel liberalen er geboren worden in den eer
sten nacht die eene liberale overwinning
volgt. De naturalisten heeten dit génération
spontanée.
Voor wie een weinig geurgevoel bezit is
het gemakkelijk te bestatigen dat Augias
stallen erg beginnen te stinken.
Dit bewijst dat het spel om zeep gaat. De
ratten verlaten het huis om onder de puinen
niet begraven te worden. Maar dat wil niet
zeggen dat men niet zou trachten het nog
eenigen tijd recht te houden. Door nieuwe
beloften zullen zij pogen eenen uitstel te be
komen en misschien nog eenige blaffers kun
nen paaien en... teleurstellen, maar dit kan
de instorting niet wederhouden, en de boel
moet in duigen vallen onder dit laatste rouw
beklag 1 Foei voor hendoor hunne eigene
mannen uitgeroepen.
En er is niets méér noodig dan eene tijde
lijke samenwerking van al de anti-klerikale
krachten om het klerikale kraam in duigen
te werpen.
Die sombere tijden zijn dicht bij ons: Alea
jacta est: het lot is geworpen
De klerikale boel gaat om zeep
Oratt, fratres
Ruzie in het klerikale huishouden.
Wij hebben reeds breedvoerig en herhaal
de malen gesproken over den huiselijken
twist tusschen den pastoor en den onderpas
toor van Kessel-bij-Lier en de twee partijen
die in het dorp zijn ontstaan, de ezelspartij
die aanspant met den pastoor en de Robbers
die partij trekken voor den onderpastoor.
De week voor Allerheiligen was tamelijk
kalm voorbijgegaan, doch, voor den feest
dag, werd veel gevreesd, daar de dorpspaap
zijn boezemvriend den burgemeester, had
verzocht vier gendarmen to ontbieden uit
Lier om desgevallende de orde te bandhaven.
Wij zegden reeds dat de Robbers ge
zworen hebben geen voet meer in de kerk
te zetten zoolang de pastoor op 't dorp blijft.
Zondag, vóór de hoogmis, waren de Robbers
op het dorpsplein vergaderd. De pastoor,
eene onvriendelijke behandeling vreezend,
deed zich door twee gendarmen begeleiden
om van de pastorij naar de kerk te gaan.
Daar gekomen, vond hij er weinig volk.
Een vermaarde predikant van Lier, die voor
de gelegenheid was ontboden, verscheen
niet. De man vreesde denkelijk voor een al
te warm onthaal.
By het afloopen der mis werden eenige
lieftalligheden gewisseld tusschen Ezels en
Robbers, zoodat de gewapende macht meen
de te moeten tusschenkomen. Er Werd rechts
en links gesabeld, zonder reden en verschei
dene personen werden gekwest. De burge
meester, voor ergere onlusten vreezend,
stuurde de gendarmerie terug naar Lier en
de kalmte keerde weer.
De vreedzame bevolking van Kessel vraagt
dat er aan dit geharrewar een einde zou ge
steld worden en zelfs de partijgangers van
den dorpspaap eischen zijne verplaatsing om
den vrede te bekomen.
Een blad meldt daarover nog het volgende
Vooraleer de pastorij bereikt was, moes
ten de gendarmen reeds gebruik maken van
hun degens en ettelijke onder de aanvallers
werden dan ook met bloedende hoofden ach
teruit geslagen
Onder die mannen met bebloede hoofden
zijn: P. Verbist, P.Lambrechts, L. DeSmedt,
die bijna een paar ander Malchus werd en
L. Van der Kerft. Allen werden naar den
BeLle-vue gebracht, waar door dr. Homans
hun wonden vermaakt werden.
Om een gering gedacht te geven met wel
ke woede het volk te werk ging, zal het
genoeg zijn hierbij te voegen dat tot zelfs de
kasseien werden uit den grond gerukt, om er
naar pastoor en gendarmen mede te werpen.
Te oordeelen naar de ingediende klachten,
moet het er, bij de gemeentekiezingen, in
zake bedrog en omkooperij, erg zijn toege
gaan. lederen dag worden nieuwe klachten
HET WEEKBLAD
m