VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-Handels- en Annoncenblad. Liberalen, opgelet Achttiende jaar. Zaterdag 15 October 1904 Nummer 42. Bericht. Verplichtend Onderwijs! 't Is wel besteed Durven Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 flr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent fsr drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 ft*, per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 mm Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als- i die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenaztraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij i onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende orden niet opgenomen. Alwie een abonnement neemt voor gansch het jaar 1905, ontvangt het blad kosteloos van den dag der in schrijving tot nieuwjaar. Wacht niet de lijsten te onderzoe ken en te zien of uwe rechten ge waarborgd zijn. f Vergeet niet dat er hoogdringend heid bestaat en dat al de reclamaties moeten gedaan worden vergezeld met de bewijsstukken vóór den 3111 October, 't is te zeggen vóór hst einde der maand. I)e lijsten zijn ter uwer beschik king gesteld, waar gij ze kunt raad plegen in de herberg het Zilveren Hoofd, Rijselstraat in de herberg Cour de Bruxelles, Dixmudestraat in de herberg de Casino, Statie straat. Ten bureele der liberale Associatie, Seminariestraat. T Verplichtend onderwijs is voorze ker de sleutel tot alle verdere socia le hervormingen. Pc macht en wel vaart eener natie berust op de be kwaamheid van hét volk zelve. Wel ke staten der wereld staan aan de .spits op gebied van rijkdom en be schaving, van welvaart en geluk? Daar waar de leerplicht in voege is. Eerst ware gegronde kennissen, het andere spruit er uit voort. Geleerd heid voor alle Belgen, vragen de liberalen. De onwetende is blind, een goed onderwezen man is voor voor uitgang vatbaar. Het onderwijs is de graadmeter van de maatschappelijke ontwikke ling van een volk. Een mensch zon der bekwaamheid, zonder geleerd heid is evenals een kreupele en een blinde, een gebrekkelijke in de sa menleving. Verplichtend onderricht alleen is de redding van ons kroost, het eenigste middel om goede Belgen te vormen. Waar scholen oprijzen verminderen gevangenissen en tucht huizen, aan de scholen moet men geen geld maar schatten besteden. Kleingeestig zijn de argumenten door onze tegenstrevers aangehaal 1 om het verplichtend onderwijs te bestrijden. Wie zulks wil beletten, wil den ondergang zijner medebur gers. De klerikalen dwingen burgers en werklieden naar de kazerne te gaan, waarom dwingen zij ons niet de school te bezoeken? De leerplicht is inbreuk maken op de vrijheid beweren zij, doch is niet in strijd met de grondwet, terwijl ons alleen de wapenen te doen opnemen, is niet meer alle Belgen gelijk voor de wet. En zeggen dat bijna alle kle rikale gazetten als opschrift dragen Godsdienst, Vaderland en... Grond wet. Wel jongens, welk zonderling begrip hebt gij van al die dingen die maar theorie zijn voor u. Volgens hen is de leerplicht de grootste kwaal die een land teisteren kan, zij zullen weldra als beweeggrond aan halen het fameuse: Komt die hervorming wie zal er onze.... koeien wachten E m gewichtige bijzaak dringt zich op. Waar wordt zooal goed onderwijs en degelijke opvoeding gegeven? Alleen in de officieële gestichten. Dóar alleen vindt men bekwame en gediplomeerde onderwijzers, daar alleen eerbiedigt men elks godsdien stige overtuiging, daar alleen wor den zuiver ware wetenschappelijke kennissen aangeleerd. Wetenschap in de school, dogmas en dwaalbe grippen in de kerkIn de offlcieële scholen vormt men mannen met een helder denkvermogen, rein van ge moed, vast van karakter en wil. Daar alleen leert men rechtvaardigheid, vrij onderzoek, vrij denken en waar heidszin. Altijd zullen wij liberalen, aan onze democratische hervormingen getrouw blijven, verplichtend onder wijs verdedigen wij uit al onze krachten. O! onderwijs! gij alleen zijt de fakkel die het volk verlicht op den weg van vrijheid, beschaving, wel stand en naastenliefde Door u alleen onderwijs, komt men tot waarheiddoor waarheid tot recht en door recht tot vrijheid VRIJHEID! WAARHEID! RECHT! [Werker sbelang). Onze goede confrater van «La Democratie» orgaan der liberale werklieden, vertelt de wederwaardigheid van de wegloopers van het officieel onderwijs Met hunne taak op het uur des onheils te laten vlotten, hebben zij op di eeuwige en winstgevende dankbaarheid gerekend der klerikalen. Arme snullen Buiten eenigen, tot min of meer hooge be trekkingen opgeklommen; zien het gros der koene overloopels zich verdrongen, voor de schoolambten, door jonge gediplomeerden komende uit de klerikale nesten. De jongelingen die zich slim waanden met naar de aangenomene normaalschool te gaan en met het onzijdig en officieel onder wijs te verfoeien, hebben loon gekregen naai werken voor hunne jezuietenstreek Eerst heeft men hunne diensten aanvaard, maar door het indringen der gerokte lui, heeft men heden domperridders en kleine zusterkens genoeg om de wereldlijke helpers te bedanken. Men zuivert de papenschool van al we- reldscli element. De onderwerping, de laagheid, de lafheid waaavan de loensche opvoeders bewijs heb ben gegeven waren geene waarborg genoeg voor de meesters die hen betaalden. Een vooreen worden de wereldscheonderwijzers en de onderwijzeressen der kalotegesticbten vervangen door geestelijken of nonnen, die de volstrekte vrijwaring aanbieden in zake van ontkennende bekwaamheid en die in alle geval gebonden zijn door regels waaraan zij zich niet kunnen onttrekken. Men verstaat de houding der katholieken, men kan in den grond hen niet beknibbelen van betrouwen te hebben in huune geeste lijken, eerder dan in de rekruten van wan kelbaar vertrouwen, gereed om het klerika lisme en zijne werken te verlaten zoo het reeds opklimmende liberalism zijne opper- mac it zal hernomen hebben La Democratie vraagt zich af indien men die mannen, slachtoffers van hun ver raad of hun mangel aan getrouwheid van denkwijs, moet beklagen. Onbetwistbaar, gelijk onze koafrater zegt, is het noodig televen, en het staatsonderwijs door gansche vernieling bedreigd zijnde, verstaat men zelfs, dat ongelukkigen slechts hunnen honger hebben geraadpleegd. Doch het is echter onloochenbaar, dat zij tot eene misdadige taak hebben medegespannen, dat zij hebben medegewrocht tot het uitdelgen van het volksonderwijs, waarvan het recht- streeksche gevolg is het vertragen der ont voogding van het proletariaat, waaruit zij zelf sproten. Het ware diep onrechtvaardig ze uit me delijden te verkiezen boven de oude soldaten van de schoolkeurbende, boven de jongelin gen, aan de jonge dochters die, zonder be kommernis voor den vooruitgang, getrouw bleven aan het nationaal onderwijs. Aan dezen eerst, aan deze dapperen, aan deze trouwen, moet onze sympathie en ons vertrouwen gaan. De liberale partij, terug aan het bestuur zal niet handelen met verbanning of brutale afzetting, zij houdt nog van tranen noch van tandengeknars. Maar zij zal de zachtmoedigheid zoover niet drijven de deserteurs te verkiezen boven degenen die de verdedigers waren van het openbaar onderwijs. La Democratie heeft gelijkde toe komst verduistert voor dezen die dachten dat onherroepelijk België klerikaal kon worden en blijven. M. Dat het woord durven in onze maat schappij eene grootere rol speelt dan velen vermoeden is eene onomstootbare waarheid. Elke minuut van den dag ligt het woord durven op de lippen, zoowel van kinderen als van volwassenen, van mannen als van vrouwen, en in 99 van de 100 gevallen, gaat het vergezeld van een ander zoo betekenis volle woordje niet. Wij durven niet £3 Eu die drie woorden Wij durven niet gebruikt men steeds om eene ware of voor gewende vrees uit te drukken. Zij zijn eene groote struikelblok op den weg van den menschel ij ken vooruitgang. Waar het wij durven niet in voege is, daar is stilstand van gedachten, van handeling, van wil. Wie niet durft, is in de onmogelijkheid iets van beteekenis uit te voeren. Het wij durven niet- staat in dienst der reactie en bewijst haar overgroote diensten. Hadden onze voor vaderen niet moeten durven nooit zouden wij den staat van ontwikkeling en vooruitgang bekomen hebben, waarop wij thans zoo fier zijn. Het is wel waar, dat degenen die wel dur ven, met vele moeilijkheden te kampen heb ben, omdat zij op hun weg een groote schaar vijanden aantreffen, die hen den doorgang versperren, om hen te beletten verder te gaan, dan dhar, waar de reactie het gedoogt. Ibsen heeft dit in zyn wereldberoemd tooneelspel Een vijand des volks zoo juist en duidelijk weergegeven, waar alles tegen Dr Stockman keert, de man, die wel handelen durft, maar die den rug wordt toegekeerd door allen die eens voorgaven met hem te wezen, maar nu hij handelend optreedt, hem verlaten, omdat zij niet durven met hem medegaan. De huisheer zegt den Dokter de woonst op, omdat hij ham niet langer zijn huis durft verhuren; men ontslaat hem uit zijne betrek king als dokter aan de ba linrichting, omdat men hem niet durft behouien, uit vrees voop de openbare opinie; de dochter van Stockman verliest hare plaats als onderwijzeres, omdat men haar niet .langer in de school durft behoudenzijne beide zoontjes worden insge lijks de school ontzegd, want ze langer onderwijzen, durft mea niet Dat is het trouwe beeld onzer gansche samenleving. De eene trouwt in de kerk, omdat hij niet anders durft daar hij met zijne familie leden niet in onmin wil leveneen ander zou wel willen dat zijn kind niet werd ge doopt, maar dat durft hij niet nalaten, daar zijn vrou v zijne gedachten niet deelt op dat punteen derde zou zijn zoontje niet zijn eerste communie laten doen, maar hij durft» het niet wagen dien stap te doen, daar de ouders zijner vrouw hem zouden onterven. Weer anderen gaan ter kerke, om dat zij dat niet durven nalaten voor de buren. Vraagt men aan een arbeider waarom hij niet als strijder voor waarheid en recht op treedt, het antwoord luidt Omdat ik niet durft» ter wille mijner positie Waarom zegt gij niet vrij uit u mee ning tegen allen die u om den tuin leiden en u met leugens bedienen? Omdat ik niet durft, want ik wil niet met mijne vrienden in ruzie leven Als een onervaren meisje haar eer offort aan den man in wie zij al haar vertrouwen heeft gesteld, en er een kindje geboren wordt, en wanneer dan den moedigen man gevraagd wordt, waarom hij dat meisje niet tot zijne vrouw maakt, dan luidt in de meeste gevallen zijn antwoord Ik durf niet, want mijn ouders zullen nooit in zoo een ongelijk hu ve- lijk toestemmen En als het meisje dan in een oogenblik van wanhoop of krankzinnigheid haar kind 3KS59 HET WEEKBLAD mm—mm li. i mr..mi u m—mimmm—

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1904 | | pagina 1