m IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoneenblad. li Philips Van Artevelde. i H 14 is Negentiende jaar. Zaterdag 1 Juli 1905. Nummer 26. Kloosterscholen. St- Pieterspenning. De groote processie van Maeseyck. fff drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel - Akkoord ner i nf n«n 7T Per 6 maanden 1 fr 50 Per 3 maanden 1 fr. - Annoncen; 15 cent „Ute berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureeie KJLnnft cantiemen Per nummer. - Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Puèlicité. '°gelijfd' De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als- «ederteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnallteiten bevattendeworde^t verzocht alle ^genaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij Men zou denken, als de katholieken de staatsscholen zoo slechts vinden, zij Zelf voor goede scholen weten te zorgen, met gods dienstig onderwijs (de afwezigheid daarvan immers was de grootste grief), doch in elk geval even degelijk als die hunner politieke tegenstanders'? Het is een bekend feit, dat Belgie voor zijn volksonderwijs niet zooveel doet als behoorde te doen een natie, welke aanspraak wil maken op beschaafdheid. Het aantal onge- letterden geeft reeds bescheid op de zooeven gestelde vraag. Nog heden telt Belgie arron dissementen, waar 50 °/0 der bevolking lezen nog schrijven kan. Doch wij hebben ons hier slechts bszig te houden met de katholieke scholen, meer bepaaldelijk gericht tegen de in 1879 inge richte neutrale gestichten, de eerste en ook emiggedane stap om het volksonderwijs vrij te maken van den overwegenden invloed der Roomsche geestelijkheid. Het zijn hoofdzakelijk de kloosterscholen, welke in 1879 tot de liberale Belgische schoolwet aanleiding hebben gegeven. Nu ten gevolge van de immigratie der Pransche kloosterlingen de kloosterscholen in Belgie ÏT&e-Orban gepubliceerde inlichtingen, weer tan volle gewicht. De gewone vorm de- katholieke meisjes school was de kantwerkschool. In 1845, den tijd toen Prère-Orban schreef, waren er in West-Vlaanderen 11,159 leerlingen, verdeeld over 124 kantwerkscholen. Deze gaven aanleiding tot een uitgave van 74,951 fr., doch tevens tot een opbrengst van 1,526,800 fr. Wij zien dadelijk waarom. In Oost-Vlaanderen waren ar 123 kant werkscholen met eene uitgave van 75,420 fr. eu een opbrengst van 1,519,000 fr. In 1883 werd door den hoogleeraar De Ridder, van Gent, verslag uitgebracht, over deze scholen, en alhoewel er 30 jaren ver loopenwaren, sedert Frére-Orban zijn treu rige cijfers had bekend gemaakt, kwam het Geschiedkundig Roman. Deze maatregelen verwierven de alge meens goedkeuring en verhieven Artevelde niet enkel in de achting, maar tevens in de liefde van het volk. Alom hoorde men zijne wijsheid en zijn vooruitzicht roemen en, wtil hij bij deze hoedanigheden nog de vast beradenheid paarde, werden al zijne ont werpen en verordeningen, tot groot voordeel der stad, met stiptheid uitgevoerd. Doch, was Philips verdiept in de bezig heden welks 's lands belangen hem opleg den, en deden hem deze bemoeiingen zijne eigen aangelegenheden op den achtergrond schuiven, met Raas van Herzeele was het gansch anders gesteld. Sinds den noodlot- tigen dag van 24" Januari, was zijn zoon Gozewijn nog niet wedergekeerd en geen het tanste bepaald nieuws, had men sedert van hem ontvangen. Die onzekerheid waarin de edelman zich ten opzichte van zijn kind e*ond, liet hem geene rust en meer dan eeQs. hij Artevelde verzocht maatregelen te willen nemen om ten minste dien doodelijken wijfelte doen ophouden. Eene andere reden deed hem overigens toen aan 't licht, dat er op de 516 katholieke onderwijzeressen slechts 7 waren, die een diploma bezaten, dat het, eigenlijk onderwijs slechts enkele minuten in beslag nam, dat men slechts wat lezen leerde, zelden wat schrijven en rekenen, en dat de kinderen, die de zusterscholen verlieten, slechts bij uitzondering konden lezen. De meeste tijd werd integendeel besteed aan kantmaken, de kinderen waren aan 't werk van vijf of half zes 's morgens tot acht, en zelfs tot negen uren 's avonds. Zelfs werden in zulke kloosterscholen kinderen van 6 jaar aangenomen, zoodat de bisschop van Brugge op zeker oogenblik tusschenbeide moest treden en beslissen, dat het kind eerst op 7 jarigen ouderdom zou worden toegelaten. Van schoolhygiène mede hadden de be stuurders zulker inrichtingen niet het minste begrip. De te Brugge onder de kinderen der kloosterscholen bestatigde sterfte was, van 1871 tot 1881, 17 °/0. Wat echter de kroon spant, was de stelsel matige exploitatie, waarvan het kind van wege de zusters het voorwerp was en is. De leerlingen worden dus aan den arbeid gezet, en verdienen geld. Jawel. Voor 8 a 10 was het geval in Yperen, waar de zusters nog eenigzins onder toezicht stonden. Wij willen ook eens de toestanden van het platteland beschouwen. Het schoolenkwest, ingesteld door het liberaal ministerie (1879 -1884), heeft een voorbeeld doen kennen van een kind, dat voor twee maanden arbeid, 30 centiemen had ontvangen; een ander van 5jaar oud, dat voor den arbeid van 3 maanden 5 fr. had gekregen. De offlciëele verslaggever van het enkwest heeft berekend, dat de zusters haar leerlin gen elk jaar een millioen franken aan loon ontroofden. Bij het lezen dezer feiten komt de recente zaak van den Goeden Herder te Nancy weer in 't geheugen. eene spoedige oplossing wenschen. De plot selinge en gelijktijdige verdwijning van Kerste en Gozewijn werd door sommige personen op eene gansch dubbelzinnige wijze uitgelegdhet was den edelman ter oore gekomen dat zonderlinge geruchten over de jonge lieden in de stad in omloop waren. Dit bedroefde hem uitermate. Ook bood hij zich op eenen morgen, bij Artevelde aan om den Opperhoofdman ernstig te onderhouden over de voorvallen die de eer der twee gelieven zoo nauw betroffen. Gij gelooft dus ook dat onze kinderen, eer en deugd vergetende, te zamen weg gevlucht zijn om aldus eene toestemming voor hun huwelijk af te dwingen? sprak hij. Volstrekt niet; ontkende de edelman. Kerste is te zuiver en te onschuldig om zich aldus tot zulke gemeene daad te laten overhalen en mijn zoon is te eenvoudig en te braaf om ze haar voor te stellen daaraan twijfel ik niet. Welk is dan uw gedacht omtrent deze geheimzinnige zaak? Daneel van Halewijn zal toch zeker de schaking niet geboden hebben vernam Artevelde. Dat Daneel van Halewijn de oplich ting bevolen hebbe, kan ik ook maar slechts Men begrijpt daarbij best de reactie, welke in Frankrijk heeft plaats gehad; Belgie is intusschen nog niet zoover gevorderd. Voor- loopig worden de grenzen opengesteld voor de kloosterlingen, welke ten gevolge van de wet Waldeck-Rousseau het land verkozen te ontruimen, zoodat het aantal der monniken en nonnen, die tegenwoordig in Belgie ver blijf houden, vermeerderd is met een goed deel van de circa 40,000 uitgeweken kloos terlingen. Eene aalmoes voor O. H. Vader als 't U belieftZoo zal men bij het einde der maand Juni, op alle hoeken der straat en in alle huizen gaan smeeken. De Paus is in de uiterste armoede; hij klaagt, weent, en snakt om geholpen te worden. De kerk wordt zoo vervolgd, dat zijne dienaars hem niet kunnen ter hulp komen en dat zij bij de ongelukkigste en armste lieden, die zelf onderstand noodig hebben, de laatste centen gaan afbedelen. Door dit herhaald en gedurig kermen en klagen, zouden de eenvoudig lieden geneigd zijn te gelooven, dat de Paus waarlijk onge lukkig, ellendig, arm en medelijden wekkend verjaring plaats had, moet ons J"daarvan overtuigen Een Italiaansche kanunik nam op zich een nieuwe penning voor Z. H. in te richten, penning die zou genomen worden, op de traktementen van de kanunniken en geeste lijken van al de bisdommen van Italië. Deze opoffering, zoo dacht de insteller, zou voor de betalers niet aanzienlijk wezen, en de Paus zou daardoor eene aanzienlijke ver meerdering van opbrengst in zijnen St-Pie terspenning bekomen 1 Dit ware beter dan aftroggelarij bij bur gers en werklieden te plegen, doch ge ziet van hier, dat het voorstel aanhangers vond bij d geestelijken I Zij hebben liever zelf op het zweet van den werkman te leven. Zoo gaat het schooien immer voort. De gelooven. Het bericht, volgens welk Kerste in het kasteel van Hansbeke zou opgesloten zitten, geeft wel eenigen schijn fan waarheid aan die veronderstelling, doch waarom zou, in dat geval, de wegvoering van Gozewijn noodig geweest zijn - Die overweging heb ik ook reeds gedaan, en zij heeft mij insgelijks doen aar zelen; nochtans schijnen mij slechts twee uitleggingen mogelijk, namelijk eene vlucht of eene oplichting. Vergeef mij dat ik uw gevoelen niet deel, maar ik meen den sleutel van het ge heim te bezitten. Zoo dan, laat eens hooren. Hebt gij niet bemerkt dat, sedert eenigen tijd, de jonge Wouter van Massemen bijzonder veel iever voor de volkszaak shijnt te toonen - Inderdaad, en dan Voor mij is die genegenheid een be drieglijk uithangbord. Wouter wil onze aan dacht afleiden om eene bedreven misdaad te doen vergeten of valsche bedoelingen te bewimpelen; misschien is hij wel plichtig onder de twee opzichten. In mijne oogen is die Massemen een huichelaar, een ver rader... Zyt gij niet wat streng en voorbarig openbare macht deed goed op alle hoeken der straat uit te plakken Past op de Gauwdieven De groote processie is, volgens gewoonte op Kermiszondag uitgetrokken. Achter het Heilig Sacrament pronkte de heer Richelhet bestuur van den ijzerenweg Hasselt Maeseyck moet niet mager worden, want wij hebben bestatigd dat onze vriend Richel zoo vet wordt als een das en het is zeker in deze hoedanigheid, dat hij in de processie, eene der eerste plaatsen, bekleeide, want wij kennen hem anders geene titels voor deze eer toe. Nevens den merkwaardigen bestuurder van den ijyerenweg, ging eenvoudig, de heer Colpart, die, zoo het schijnt, opzichter der scholen is. Hij bad dat hij zweettedat was zeker om vergiffenis te vragen dat hij vroeger te Ypertn een hevig liberaal geweest was. Wij hebben nog eenen kerel bemerkt die op zijne schouders een soort van billardsbol droeg met twee oogen er in. Men verzekert ons, dat die zoo wat in de niet veel aan processies doch houden meer aan den heiligen Mathius, die zegt 5° Zoo ook als gij bidt, doet niet gelijk de schijnheiligen, die in de vergaderingen en op de hoeken der straten staande, wil len bidden, om van de menschen gezien te worden. Voorwaar, ik zeg u, zij hebben hun loon al weg. 6° Maar gij, wanneer gij bidt, ga bin nen in uwe kamer, en bidt, met gesloten deuren, uwen Vader in het verborgen en uw Vader die in het verborgen ziet, zal het u toonen. 7° Nu, als gij bidt, zoo gebruikt niet veel woorden, gelijk de heidenen, welke meenen dat zij door de menigte hunner woorden zullen verhoord worden. in uw oordeel Volstrekt niet, want de herhaalde afwezigheden van den ridder uit de stad zeggen niets goeds. Ik geloof dat hij met onze vijanden onder den dekmantel ligt en hun onze handelwijze en ontwerpen verklikt. Zulke handelwijze ware echt verraad en zou den dood verdienen. Ook beloof ik u stellig die beschuldiging ernstig te onder zoeken. Maar ik zie niet welke betrekking dat alles heeft met de verdwijning onzer kinderen. - Meer betrekking dan gij meent. Heeft Wouter onlangs niet naar de hand van Kerste gedongen en is hij toen niet door de maagd afgewezen gaworden Dat is zoo. Zij gevoelde voor den edel man geeno de minste genegenheid en heeft hem verzocht haar zijne liefdeverklaringen te sparen. Mijns dunkens heeft Wouter van Massemen zich over dien hoon willen wreken en zal hij van de algemeene vreugde gebruik gemaakt hebben om ongemerkt onze kinde ren te ontvoeren. Iets in alle geval is zeker, namelijk dat Wouter op den dag uwer eed aflegging met onze kinderen door de straten der stad gewandeld heeft. Wordt voortgezel). n ■"d II WEEKBLAD 'en' JÈ w "ir""' iiie^ weet overal opduiken, krijgen Oo uw. (17« Vervolg). iwor>_ Anfvanrrnn nii IK x nr\nr\i±,

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1905 | | pagina 1