VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. STADSNIEUWS. BERICHT. BERICHT. Negentiende jaar. Zaterdag 5 Augusti 1905. Nummer 31. Al de personen die kaarten gekocht hebben ten bureeie van ons blad, voor het vaderlandsch teest van zondag 238ten; mogen hun geld komen terug halen, mits het afge ven van de kaart, daar 't feest geene plaats heeft gehad is het bellijk dat zij recht hebben op we- dergaaf. Het is waarschijnlijk ook zoo op Indien zij weigeren, (daartoe hebben zij het recht niet) zullen wij re dactie van 't weekblad; rechtvaardig handelen. Ter gelegenheid van Tuindag, zal het Week- blad Zaterdag 5 Augusti niet verschijnen. De Kerk. Politiek en Priester. Gemeenteraad yan Yper. Afconnmneiitsprtts voorop betaalbaar 8.00 fr per jaar toot dea bulten. 2.50 ft*, voor stad. - Per 6 maanden 1 fr 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent drukregel. Ruiterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 oentlemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 u> Abe berüten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureeie dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als- jOtée die vow hot buitenland worden ontvangen doer den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaatndo artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij oüderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnalitelten bevattende worden niet opgenomen, -ém 'V. bij Janssens, bij Lambin, bij Castel liet Stadhuis, ia de Kasselery, bij Callewaert, Elk zeg het voort. Om tot haar doel te geraken heeft de kerk twee programma's. Een dier programma s het programma bestemd om onze waak zaamheid in slaap te wiegen wordt open lijk verbreid en toegepast en het ander troe telt en verwezenlijkt men zonder gerucht in het donkerDe kerk neemt een lichaam of wordt schim volgens de omstandigheden." (De Montlosier). Aan de onnoozelen raadt men de verduldig heid en van alle geloovigen poogt men werk tuigen, automaten, te makeD, hetgeen de laagste graad der verdierlijking is en ter wij slorpen zich klerikale politiekers en hunne patronen dik en vet aan de nationale trogge. Trapsgewijze wordt het denkvermogen der geslachten in de vrije scholen vei nietig en het is bekend, dat 72 der geprosti- tueerden in katholieke scholen opgelei Verden. Die uitslag bewijst, dat de priesters tot de zedeleer zijn hetgeen de kwakzalveis zUu tot de geneeskunde. (Robespierre) Wij zullen steeds dommer worden 1 zijn te veel geleerde menschen 1(Lammens, katholieke senator. Senaat 20 Mei 1897)en waarom wil de klerikale partij dat iedereen dom weze Past op 1 de werklieden wor den geleerd naarmate de mensch zich geestelijk ontwikkelt, wordt hij onafhanke lijker en minder geschikt om zich te laten bedriegen en bij de neus te leiden(Het Recht), katholiek blad van Somerghem, 1879, Er zijn landen waar da wetenschap eene misdaad en de domheid de eerste deugd zijn (St-Simon). Hoe katholieker een land is, hoe lager de zeden zijn in 18f>0 onder Pius IX telde men in de Staten der Kerk, Staten waar de paus wereldlijke vorst van was, 1000 wettige geboorten tegen 2560 onwettige 1 Dat geeft ons eens voorsmaak van priesterheerschappij. Opperheerschappij, onbeperkt gezag der geestelijkheid, ware de schrikkelijke ramd die het menschdom treffen kon, omdat de geketende, verslaafde volkeren slachtoffers zoudm wezen der ongebondenheid en bloot gesteld aan de woestheid van dweepzuchti- geD, die het als plicht en waldaad» ach ten, ongeloovigen te martelen. Openbaarlijk pochen de dompers op hunne verdraagzaamheid en in de duisternis wor den hunne aanhangers aangehitst en men predikt hun de slachting die. voorgesteld De kerk heeft van God de macht ont vangen degenen te verplichten, die zich hardnekkig van de deugd verwijderen (de katholieke deugd wel te verstaan niet alleenlijk door geestelijke maar ook door lichamelijke straffen, 't is te zeggen, door geeseling, door foltering, door verminking Sn door de dood 11 (Handboek van gods geleerdheid, goedgekeurd door Leo XIII en talrijke bisschoppen en onderwezen in de 67 seminarien van Frankrijk). Lach niet, de kerk heeft vroeger duizen den menschen vermoord en mocht zij de macht weer herkrijgen, zij aarzelden geen oogenblik en deed pijnbanken en brand stapels herrijzen De ketters verbranden is niet tegen den wil van den H. Geest. (Leo X). Neen, neen. onze brandstapels zijn niet uitgedoofd, wij zullen het u bewij zen I (P- Rotbaan), In afwachting zij hunne driften ongestraft kunnen voldoen, nijpen de kwaaddoeners en verbergen geenszins hunne schurkenstreken hoevele manieren van een mensch te fol teren zonder men het bemerkte, en zonder hij het medelijden kan aanroepen (Ka nunnik Morel). Klerikalen droomen bestendig van ver volging, van algemeene slavernij, van kud den menschen met het hoofd in het stof ge bukt, terwijl de vrijzinnigen streven naar verheffing, vrijheid, gelijkheid en broeder lijkheid en de plicht vau een verstandig en bewust man is de verdedigers van eene menschlievende politiek bij te staan en de jakhalzen naar hunne holen te verjagen. Al wat nog staat is ontredderd, bouw vallig en het overschot ligt in puinen de openbare schuld veldubbeld, ontzaggelijke vermeerdering der belastingen (143 millioen, in rekening gehouden de aangroei der bevol king eeD flnancieelen toestand die gevaarlijk is - (Renkin,- onbezonnen ver kwistingen die ons tot een onvermijdelijk en aanstaand verval leiden (Courier de Bru- xelles, Juni 1900); een onverbodig parade- leger van soldeniers en belachelijke ver sterkingen die Frère Orban onnoodig, krach teloos en gevaarlijk rond; de bevolking stelselmatig en tot in het merg der beenderen vergiftigd door de monsterachtige leugens der sacristijbladen; het land overstroomd en uitgezogen door 3000 kloosters, 40.000 kloos terlingen, bezittende 3000 millioen armoede in overvloed bij brave lieden, van honger kreveerende arbeiders, en schandelijke for tuinen bij onbeschaamde kwispedoren en altoos zwierende genieters eene klasse justitie wier weegschaal vervalscht is door de wraakroepende partijbenoemingen der klerikalen (P. Jansen)een op den weg der ontaarding glijdend en bezopen volk dat den klerikalen winkel met zijne uitbraak- sels staaft; het volk gedompeld in eene ongehoorde domheid en eene verregaande onwetendheideen nieuw nationaal wapen een paar ezelsooren rond den hals eener jeneverflesch en daarboven een reusachtigen wijwaterkwast met de woorden - Ellende, Domheid, Dronkenschap en Misdadigheid Ziedaar in eenige pennetrekken de af schuwelijke balans der klerikale partij. Hoe zou het ook anders kunnen in een land, waar koning, ministers en Kamers niet meer dan tusschenpersonen en slechts in naam overheden zijn, waar het feitelijk de geestelijkheid is die r.<want. Wanneer onze meesters zich gedwongen zagen ons een gebrekkige kieswet te ver- leenen, zoo opgemaakt en doorzocht, hen toelatende de grofste onrechtvaardigheden te plegen en hunne heerschappij menig jaar te handhaven, was nauwelijks die wet in zwang of de Patriote had de vermetelheid te schrijven bekennen wij dat tot heden wij ons niet hebben bezig gehouden met het Volk. Te beginnen van morgen is 't het volk, zegde zij, die de hoofdzaak onzer politiek wezen zal. Wij moeten dus tot het volk gaan en zijn vertrouwen winnen het is op die voorwaarde dat wij het bestuur zullen be houden. Aanstonds gaven de bisschoppen bevel aan hunne priesters zich hals over kop in de politiek te werpen. Het eerste wat men ver langde was hun invloed te doen gevoelen bij de opstellers der kiezerslijsten men moest 1 de klerikale stemmen verdubbelennaast dit moesten zij zich met sociale werken bezig houden. Deze zijn niet, zooals zij het beweren, hun initiatief, maar wel hun afge dwongen door de oppositiepartien. Doch de behendigheid der hoogere geestelijkheid ging zoover, den priester aan te raden de kerk te verlaten om zich met melkerijen, geitenbonden, boerenbonden, enz. bezig te houden. Is dat de zending van den priester Net alsof er geen goede boter wezen zou zonder priester, of een stier geen prijs zou winnen zonder zijne hulp. Zoo viel het on langs voorin do gemeente Gedinne. (Pro vincie Namen), dat men een priester, den stier van een zijner parochianen naar den wedstrijd zag begeleiden en daar het beest den 1® prijs deed toekennen met miskenning van het recht t Als een priester zich met zaken bezighoudt die hem niet aangaan, dan doet hij het om het onrecht te doen zege pralen. De geestelijkheid is dezelfde overalik zuchtig, overhellend naar den kant der grooten. Immers zij is daar om haar fortuin en haar voorrechten te bevrijden, De armen 1 O een weinig troostende woorden zijn vol doende; hun lijden verzachten met hen op een gelukkig leven hiernamaals te doen ver- hoopen. Evenals in Spanje, Rusland, enz. weigert de geestelijkheid het verplichtend onderwijs toe te staan, ten einde het Volk niet in staat te stellen zijn eigenwaarde en eigene macht te beseffen, De priester stelt zich aan het hoofd van al die geitenbonden, mutualiteiten, melke rijen, enz, enkel en alleen om de stem van den landbouwer te winnen. Gelukkig heb ben verscheidene landlieden de oogen geo pend en zijn zij overtuigd dat de handeÜDg der geestelijkheid in aardsche zaken enkel een geldzaak is voor hen eD een steun voor 't ministerie, 't Is daarom dat vele landlieden zich tegenwoordig enkel tot den priester wenden als het voor geloofszaken is, terwijl hun stoffelijk en zedelijk welzijn aan hun zeiven blijft overgelaten De priester in zijne hoedanigheid van burger heeft natuurlijk het recht zijne per soonlijke zien wij ze te hebben aangaande de hij in zijne hoedanigheid van priester, van gelijk welken godsdienst, het recht niet heeft, omdat het tegenstrijdig is met het godvruchtig karakter zelf, is zich in den partijstrijd te werpen en heimelijk of open lijk op te treden tot verdediging eener politieke partij. De priester geniet van voor- deelen aan andere burgers geweigerd. Hij beweert door den staat betaald te zijn zonder hem eenen dienst schuldig te zijn, hij beweert de wapens niet te moeten opnemen, hij beweert dat men hem eerbiedige boven alle andere menschenals hij dit alles be weert mag hij zich met geen politiek bezig houden. Dat is het punt dat de liberalen bestrijden Zitting van in Juli 1905. (Vervolg). M. Struye is in slaap gevallen. De Burgemeester. Het woord is aan M. Sobry. M. Sobry. Ik heb de gepasseerde week, hooren spreken op het tribunaal, onder ad- vokaten, van een onderzoek die zou gedaan zijn wegens een diefte gepleegd in de repe titiezaal van de stadsharmonie die ook de vergaderingzaal is van de pompiers. Ik zou willen weten wat er daarvan is! Heeft uw boezem vriend Arthur Vanuxem, die daar de kantine houdt, daarover geene verklaring gedaan aan zijne oversten! De Burgemeester. Mijnheeren, ziehier wat er van is. Eene gulden medalie waar de honderd franks is uit haar kader op den grond gevallen. Men weet niet hoe 1 Men heeft enkel kunnen bestatigen dat het glas gebroken was. De medalie was weg, natuurlijk. Misschien is zij door den vloer in den kelder gezonken. Ik heb het doen onderzoeken, maar er was geen gat in den vloer. In den kelder heeft men ook niet gevonden. 1 HET WEEKBLAD Ki-1 TVk er1 bij Nuytto», nuiuv u»« «-*•" v—V

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1905 | | pagina 1