VAN IJPHREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. Philips Van Artevelde. Negentiende jaar. Nummer 36. Hel ouderwijs. Ze laten zien dat zij met de poepers zitten. UkOBO«mentspr|]l voorop betaalbaar 8.00 fr. per jaar voordes buiten. 2 50 ft», voor stad. Per O maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fir. Armoncea: 15 cent drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke n immers v.x>r artikels, enz. 4 fr. per 100 berichten van verkocpingen of andere bekendmakingen ten burede dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd De annoncen voor Belgie, i.er uitzondering der beide Vlaanderen, als- pjtfil voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicity, Magdalenastraat, itrussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamd'' artikels na-'rt 'k te-.:en Vrijdag middag vrij i jfiderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten beVatrende orden ijiet diigèhomeri Binnen kort herbegint het school jaar voor onze jeugd. Niet ten on tijde roepen wij de aandacht der voare liberalen op het belang van tien keus der scholen. Het officieel onderwijs is steeds de grootste vijand gebleven van onze brave klerifcalen, die spijts hun een en twintigjarig bestuur, er toch nog niet gekomen zijn het wetenschappe lijk onderwijs geheel weg te cijferen Zij weten ook dat, daar de laatste struikelsteen ligt van de vrije prin ciepen, nog niet rijp voor roomsche slavernij, blinde gehoorzaamheid aan de dwaalbegrippen en jezuïtische huichelarij In de onzijdige school alleen wor den burgers gevormd, die op geen sectarischen leest geschoeid zijn, men leert hun niet anderen haten wier politieke of philosophiscbe zienswijze met de hunne verschilt. He klerikalen hebben sinds lang gezien waar zij de jeugd moesten lei den. Daarom mieken zij scholen n ar hunnen zin, waar de wetenschap slechts een ondergeschikte rol speelt. Zij kneden den zwakken geest van het kind om dweepzuchtige mannen te maken. Sinds 1884 kunnen wij bestatigen tot hoever zij gelukt zijn. De vrijgevigheid van ons staatsbe stuur, het eenige ter wereld dat zijn eigen onderwijs tegenwerkt, kent geen palen. Terwijl de inlandsche schoolmeesters met go den grooten koek geldelijke toelagen verorberen, worden de fransche kloosterorden ruim bedeeld. Geschiedkundig Roman. Daar verschijud eensklaps de Ruwaard op den hoek der straat. Het hoofd hangt hem op den borst, en, in zijnen ptnschen persoon ligt droefheid en bovenmatige kommer, üe twaalf Wethouders) die den Opperhoofdman ter verkrijging van den vrede naar Doornik vergezelden, volgen even bedrukt en ter ne der geslagen. Die houding alleen bevestigde de bevolking in hare droevige vooruitzichten en eene lange jammerklacht stijgt hartver scheurend boven de mengte. Te midden van het noodgeschrei des volks verdwijnt Artevelde in het Tooghuis, terwijl de Dekens der neringen zich voor het gebouw in eenen kalmen kring scharen ten einde de rede van den Opperhoofdman des beter te verstaan. Niet zoodra is de Ruwaard voor het ven ster verschenen of het gekerm des volks houdt op, en eene doodsche stilte heerscht Op de Vrijdagmarkt. Hoezeer het lijden den boezem van den zoon des Wijzen Mans ook verscheurt, toch verheft hij thans het hoofd otet fierheid eu zelfbetrouwen hij begrijpt Wij liberalen achten het ons tot eer steeds het staatsonderwijs verde digd te hebben; wij verleenen geen duit vertrouwen in de gediplomeer den der papekrochten, en gelijk al de vooruitstrevende landen huldigen we het officieel onderwijs. Ouders, nogmaals herhaald, zendt uwe kinderen naar de officieele school. Als de pastoor u komt spre ken ten voordeele van zijnen winkel, wijst hem spoedig van de hand. Wij weten stellig dat paapmans dit sys teem hier ter stede gebruikt. Weest liberaal met woord en met daad. Hoevele mannen zien wij niet in het klerikaal kamp, ten gevolge der school, wier ouders en grootouders geleden en gestreden hebben voor hunne politieke overtuiging en hun plicht Sommigen van ons kweeken nog pilaarbijters en kwezels, omdat het plus chic is de kinders naar het ge sticht des chères sceurs of des rêvé- rends pères te zenden, waar un saint quelconque op de fagade figureert. Zoo zijn de kleinen niet in rapport met het vulgum pecus. Anderen vinden onze gezegdens on gegrond, en steunen hunne meening op eenige afzonderlijke gevallen. De oprechte liberalen zullen wel weten welke school te verkiezen. Sedert eenige weken, hoort men in de dorpskerken, in al de missen des Zondaags van niet anders meer pre- dat zijne sterkmoedigheid over het lot zijner geboortestad zal beslissen en bedwingt zijnen eigen angst om enkel de gewichtig heid zijner zending voor oogen te houden. Het schijnt als wilde hij zijne medeburgers doen gevoelen dat, hoe ellendig de toestand des vaderlands ook weze moge, er niettemin nog hoop is in de toekomst en dat wilskracht en eensgezindheid het wreed beproefde Gent- sche volk uit zijne vernedering kunnen op beuren. Na eenige oogenblikken spreekt hij Vrienden en Gezellen. Wanneer ik een veertiental dagen gele den, met uwe Schepenen en Wethouders, de siadverliet om te Doornik met den graaf te gaau onderhandelen, smeektet gij ons den vrede te willen medebrengen. Wij hebben alles gedaan wat mogelijk was om uwe wen- schen te vervullen en te verwezenlijken en en den stad van den hongersnood te redden. Boeten, ballingschap, de dood zelfs zouden ons niet afgeschrikt hebben, zoo de vorst slechts het Gensche volk hadde willensparen. Helaas! al onze smeekingen zijn vruchteloos geweest, al onze voorstellen zijn meêdoogen- loos verworpen! Noch de voorspraak van den bisschop van diken dan over de slechte gazetten. Wij zouden willen weten wat zij met slechte gazetten bedoelen? Zij verbieden immers ook het hei- ligschrift of den Bijbel te lezen. Is dit ook een slecht boek? Volgens die predikanten mag men geen andere gazetten lezen dan deze die door hunne vrienden uitgegeven worden, of, men wordt in het diepste der hel verdoemd! Gij ziet lezers dat die mannen mees ter spelen over hemel en hel, zij zen den al hunne politieke vrienden naar den schoonen hemel en hunne vijan den naar de hel. Maar zeggen is ge makkelijk, wij twijfelen straf aan hunne macht. Sedert jaren hebben die mannen zoodanig veel menschen levend ver doemd dat de hel wel te klein zoude geworden zijn. Maar als die verdoemde komen te nerven, gaan ze direct naar den hemel, als ze maar geld hebben om eenen grooten dienst te betalen. Die mannen denken nog altijd, dat zij in den goeden ouden tijd leven, wanneer zij heer en meester waren, en met een enkel woord iemand kon den in 't gevang doen smijten, ophan gen of verbranden. Het is het geloof niet dat slecht is, 't zijn hare valsche dienaars,welke in plaats van zich uitsluitelijk met den godsdienst bezig te houden, zich ver slaven aan de wereldsche goederen en daardoor gedwongen worden zich in de politiek te werpen om aan 't scho teltje te geraken. Maar daar zij nu geenen aardschen Luik, noch de tusschenkomst van den graaf van Henegouw, noch de bescherming der her togin van Brabant, hebben onzen vorst kun nen bewegen medelijden te hebben met zijne rampzalige onderdanen. Hij heeft zich zelf niet gewaardigd ons te aanhooren, en alhoewel de dood zijner moe der hem tot goedheid en vergevingsgezind heid hadde moeten stemmen, heeft hij slechts den Prootst van Harelbeke gezonden, om ons zijne onverbiddelijke eischen te doen ken nen. En op welke voorwaarden, wil de vorst ons den vrede schenken? vraagt eene stem. De eischen van den graaf gaat Arte velde voort, zijn wreed en streng en zullen uwe harten met diepe droefheid vervullen. dwang genoeg meer kunnen gebrui ken, trachten zij de menschen bang te maken met de hel. Zij weten dat de drukpers een machtig wapen is, want het is door haar dat de menschen geleerd worden. Zij trachten dus door alle middelen de verspreiding en de lezing der an ders denkende gazetten te beletten, want nog eens gezegd, ze weten het te goed Dat door de gazetten licht gebracht wordt waar het duister is; Door de gazetten wordt hunnen handel en wandel ruchtbaar gemaakt; Door de gazetten weet men hoe valsch en hoe hatelijk zij te werk gaan Door de gazetten wordt hoop ge bracht waar verdrukking, vervolging en broodroof heerschen Door de gazetten worden de boeren onderricht over de grootste boeren- fopperij der boer- en andere bonden. Om kort te zijn, zij vreezen de gazet ten, omdat zij hun, hunne waarheden zeggen zonder omwegen. 't is daarom dat zij verbieden op straf van eeuwige verdoemenis die te lezen of te doen lezen. Zij vreezen en met recht dat het rijk hunner vrienden ten einde is en daarvoor beginnen zij van nu reeds hemel en aarde te bewegen om hunne vrienden nog eenigen tijd aan 't scho teltje te houden. Hunne vrienden aan 't schoteltje is de weelde in hunne wijnkelder, onge strafte heerschappij en voortduren- den dwang. bloed versmachten, hij wil voor immer allen tegenstand van wege de Gentenaren onmo gelijk maken om alzoo de stad naar wege- vallen te kunnen behandelen en opdat nie mand aan zijne wraak zou kunnen ontsnap pen, eischt hij dat alle mannen en vrouwen, van vijftien tot zestig jaren, blootsvoets, in het hemd en met, den strop om den hals hem tot Bulskampveld zullen te gemoet komen, om zijae genade af te bidden.... Helpe God Een luide jammerkreet, een machtige klacht klimt bij de laatste woorden van Ar tevelde uit de samengepakte volksschaar. Het akelig gekerm der vrouwen: Wee Gent! Wee ons! Wee onze kinderenI Helpe God! vermengt zich met de vervloekingen en het wraakschreeuw der mannen en jonge- Hij wil dat wij ons op levensgenade in zijne lingen en voor eene wijl schijnt de Vrijdag' handen overleveren en behoudt zich het recht elkeen, zonder onderscheid, op leven en dood en met verbeurte der goederen, te vonnissen of te vergeven zonder wederspraak. Ik per soonlijk en uwe Wethouders insgelijks, had den ons volgaarne aan die voorwaarden on derworpen en onze hoofden tot redding der moederstad ten offer gebracht. Maar helaas I dat offer kan den vorst niet bevredigen, hij wil meer. Hij wil onze vrijheidsmiu in het markt herschapen in een zoo hartverscheu rend tooneel van vertwijfeling en wanhoop dat de Ruwaard, ondangs zijne zelfoeheer- sching, zijne tranen niet kan weerhouden. Langzamerhand echter bedaart die betooging van droefheid en haat en stijgen nog enkel diepe zuchten uit de benepen borsten van vrouwen en kinderen, terwijl de mannen, met opgeven handen, klagen: Wat raad! o God I wat raadWordt voortgezet. HET KBLAD (26® Vervolg). en niet bondon Anorlnrornn on hnhon Ht winli Vlot vioohf 1. a. l_L

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1905 | | pagina 1