STADSNIEUWS. LA GRANDE FAMILLE MONSIEUR ALPHQUSE Ylaamsche Ster. Tournee Pierre Borell Théatre Francais. Theodore chcrche des allumettes Uitslag der Milicieloting van Poperinghe Koninklij ke maatschappij Kruisboogschutters. Maatschappij Burgerwacht. Sportleven. Tombola van Luik. straf zijn voor zulke stelselmatige leugentaal. Onze cijfers zijn echt en onbetwistbaar; zij zijn getrokken uil het Driejaarlijks verslag over den toestand van het lager onderwijs ia België, verslag in het licht gegeven door het Departement van bin- nelandsche zaken en openbaar onderwijs zelf; wij dagen het Nieuwsken uit een enkel cij fertje te weerleggen of leugenachtig te ma ken ziedaar ons antwoord op de schimp scheuten van dat pastoorsbladje, en daarmee zetten wij de afkondiging voort der S taatstoelage* voor scholen met God Op bladzijden 710 en 711 van het Driejaar- ltjksch verslag wij zetten de puntjes op da i's lezen wij onder de hoofding van Staatstoelagen en toelagen der provinciën, gemeenten en bureelen van weldadigheid voorde aanneembare scholen, w. z. katho lieke scholen, die de kadodders niet meer kunnen recht houden bij gebrek aan zaad in 't bakskeu Antwerpen Fr. Brabant West-Ylaanderen Oost-Vlaanderen Henegouw Luik Limburg Luxemburg Namen 226.073 00 313.147-00 290 655-63 245 489-25 366 540-68 214.203 00 48.427-53 70 766 51 123 341 81 Totaal1.898.643-61 Het stelsel der aanneembare scholen, eene fijne jezuïetenkneep om de kosten van 't klerikaal onderwijs te schuiven op den rug van alle lasten betalers, zonder onderscheid van denkwijze, dat stelsel dagteekend van voor zoo wat 20 jaar. Die categorie van scholen met: Hod hebben dus al aan het land gekost20 maal 1.898.653,61 dat maakt 37 mjllioen, 972 duizend, 872 frank en 20 c. Wie zou nu nog durven beweren dat de kadodders hunne scholen met God niet onder houden met hunne centen BERT. J 1 zondag gaf de knappe Vlaamsche Stehare vierde en laatste vertooning van het looneelseizoea. Weeral vas de stedelijke schouwburg werkelijk te klein om aan die toegestroomde menigte eene behoorlijke plaats te kunnen geven. Men zat er opeen- getast als vijgen in eenen korf. Ook was het der moeite waard. Eerst bracht men Eve- vraard, en Suzanna, drama in 3 bedrijven döor H. Van Feene, voor het voetlicht. Het mag een der beste stukken heeten, die ooit geschreven werden. Het is vol afwisseling en het krioelt van leerrijke lessen en roe rende toestanden. Op ei ne meesterlijke wijze werd het weergegeven Mevr Hebbeliuck, in de rol van Suzanna was subliem en deed vele tranen vloeien. Nooit zagen wij haar boter spelen. Mej. Z. Devers, onze gerierda speelster, met de rol van Gerlruida, heeft haar zelve nog overtroffen. Kransen en bloe men bij hoopan voor die talentvolle vertolk- stn-s! De jonge juffer J. Devers, met de rol vau Roosje tra l op als eene speelster, die de planken sinds lang gewoon is. Dat zij de lieve kunst maar beoefeae er zal iets puiks uit haar gedijen. Het achtjarig kindje ver vulde zijn rolletje op eene aandoenlijke ma nier. Een dikken tuil voor allebei. De heer J. Hustinx, met de rol van Everaard was bewonderenswaardig vaa natuurlijkheid. Alles in uem bewees lioe grondig htj zijne toestanden kent. De heeren A. Gilon, was een perfcctea g aaf, meisjesverleider en de üeeivn J. Ossieur, met de rol van Hans, soldaat, en L. Vaucampo, met die va.i Baas Dewitte waren ook volkomen op de hoogte hunner taak. Hun spel heeft iedereen opper best bevallen. Zij mogen onder de goede spelers gerangschikt worden. Een drijdub- bei applaus voor al die kranige vertolkers Di figuratie was goed en bracht veel bij tot den algemeenen bijval, die ongemeen groot was. Tooneelschikking en versiering waren goed gekoz n en stemden wel over een rnet de vertoonde lafereelen. De taal was zuiver gesproken; optreden, houdingen gebaren waren ongedwongen en buiten kijf onberispelijk. Daverende en herhaalde sal vo's bewezen dat iedereen er over verrukt was. Daarna volgde Is dat Komedie? blijspel met zang in eeu bedrijf, door Vanlangen- donck, een stukje dat een sctiaterlacn doet ontstaan, die van het begin tot het einde aanhoudt. Het werd ook zeer wel vertolkt. Wij be- bewonderdeu er voorai de heer J. Hustinx. Wat hij heeft doen lachen is met geene 1 iru-ken. Daar was hij wel in zijn element. Hebhin zich ook onder scheiden de heeren J. Ossieur en A. Gilon. De dames Hebbelinck en Z. Devers en vooral de laatste waren onbetaalbaar. Het was een ongehoord gejuich waarop die uitgelezene tooneelisten onthaald werden. En zij ver dienden het volop ook. Wat de grimeering betreft, zeggen wij het maar rechtuit, ze was perfect. De heer Alle- waert is op de hoogte van wat er geschetst dient te worden; hij heeft kennis van 't vak en mag nevens den beste komen. Dat ook heeft zijne waarde voor het welgelukken eener vertooning 1 't Was wel, heer Alle- waert, proficiat Het orkest, begeleid door den heer M. Tasseel, speelde in de tusschenpoozen eenige muziekstukken, die in ieders smaak vielm en handgeklap deden losbarsten. Dat ook bracht bij tot het welgelukken van dien ou- vergetelijken avond. Eere en dank aan onze moedige Sterre lingen, die ons dit jaar vergast hebben op eene reeks vertooningen zooals men er weinige te genieten krijgt. Hulde vooral aan den zoo talentvollen als knappen tooneel- meester, die, dank aan zijne tooneelkennis, zijnen takt en zijn weergaloos vernuft, er in gelukt is eene groep kunstenaars te vor men, die nevens de beste optreden mogen. Een diepgevoeld goedheil voor hem Remo. Succès sans Précédent Pièce Militaire Sensationnelle en 6 Actes, de M. Arquillière Nous rappelons A nos lecteurs que c'est décidément le Samedi 17 Février prochain qu'aura lieu la representation de La Gran de Familie Nous n'avons pas besoin de revenir sur l'immense succès de cette pièce, la fois tra- gique et amusante, pour laquelle les Chefs de Corps de la garnison de Paris donnèrent des permissions spéciales, afin que leurs hommes soient pénétrés ut.e fois de plus du respect de la discipline. Les spectaieurs passeront uoo soiré'' s plus agréables, assistant tour A tour A la scène vraiment vécue du café con cert, ou s'ébaucbe l'idylle de Bertrand et de Louise, et a facte poignant oü le capitaine tente de flêchir da li.utenant Brune, au sujet du motif porlé par lui sur l'acteinconséquent commis par Bertrand, aveuglé d'amour. Proeft de Petit-Beurre Parein van Antwerpen. Jeudi soir 22 février courant, au théAtre d'Ypres, on donnera Comédie chef u'oeuvre en 3 actes d'ALEXANDRE DüMAS fils. La Petite Dubois du ThéAtre Royal du Pare de Bruxelles remplira le róle d'Adrien- ne, qu'elle a créé a Bruxelles, et dans lequel elle a obtenue un trés grand succès. Les journaux ont été en effet unanimes A recon- naltre la grande vogue obtenue par cette pièce avec le talent hors pair de cette jeune artiste A ses cótés, les rdles d'Octave et de Mon- taiglin seront tenus avec autorité par MM. Georges Lambert et Pierre Deshayes deux artistes Parisiens a la diction fine et péné- trante. Madame Maria Sully des divers théatres de Bruxelles remplira le róle de Raymonde, artiste égalemeat supérieure. Nous ne doutocs pas qu'avec de tels élé- ments, tout Ypres ne vienne applaudir ces vaillants artistes qui feront passer une soirée aussi charmante qu'agréable. On commencera par comédie-pochade en un acte de Georges Gourteline qui soulèvera les rires joyeux de l'assistance. Prix ordinaires des places, saDS augmen tation. Pour la location chez Th. Degroote, Place Vandenpeereboom. BALSEM zuivere kinawijn, ver wekt eetlust Ackaert Hector 59 Deprez Abel 106 Matton Marcel Allaeys Nestor Allard Elie 150 Dequeker Hector 133 Merlevelde Emiel 110 Derycke Emiel 182 Paunecoucke Arthur Allemon Eugeen 160 Desegher Felix 173 Poel Cyriel Aiierweireldt Achiel 169 Desmadryl Henri 175 Poissonnier Maurits Artois Achiel 140 Devos Maurits 148 Prinsie Jeroom Beel Florerit 106 Devos Octaaf 121 Quagnebeur Camiel Bollengier Julien 146 Devos Remi 105 Questroy Nestor Bollengier Maurits 147 Duflou Ernest 176 Rofflaen Alfons Bortier Jeroom 123 Dumon Jozef 100 Rosseeuw Leopold Boncquey Etienne 122 Feys Alfons 58 Schabailie Maurits Bouw Leon 177 Focquenoey Renaat 67 Simoen Maurits Breyne Marcel 103 Galliaerde Theofiel 139 Six Jules Brutsaert Adolf 141 Gelein Julien 74 Sohier Achiel Cappoen Renaat 126 Ghesquière Jeroom 91 Tachei Maurits Carron Jeroom Ghesquière Hilair 72 Temperville Prosper Clabau Maurits 161 Hauspie Camiel 75 Terrier Henri Clauwers Pieter Hauspie Maurits 77 Top Remi Goene EmieJ 96 Hennebel Cyriel 104 Truwant Emiel Corselis Jeroom 114 Hespeel Jeroom 109 Tuyten Maurits Dalleine Maurits 37 Huyghe Achiel 63 Vanborren Julien Danheel Jeroom 143 Huyghe Jeroom 144 Vandenberghe Cyriel Debacker Camiel 171 Indevus Arthur 138 Vandenbussche Marcel Debaene Camiel 71 Jacob Julien Vandevoorde Karei Debaene Jules 181 Lahaey Justin 130 Vandewynckel Emeric Debruyne Henri Lebbe Marcel 65 Vannee Camille Debruyne Julien 45 Leeuwerck Maurits Van Merris August Debyser Georges 136 Lefever Marcel 163 Vaupeperstraeto Josef Debyser Hector 85 Legrand Valeer 42 Vercruysse Arthur Debyser Maurits 94 Lemahieu Polydoor 54 Verhaeghe Felix Deconinck Gaspard 95 Leys Alidoor 57 Verhaeghe Nestor Decorte Marcel 129 Liefooghe Georges 132 Verhaeghe Renaat Decrock Marcel 44 Lobeau Jeroom 117 Yerhest Henri Delaere Camiel 78 Logie Arthur 40 Verpoot Julien Delava Maurits 51 Lowyck Marcel 112 Verschaeve Nestor Delbare Cyriel 102 Maerten Camiel 118 Vilse Henri Denecker Gaston 128 Maerten Nestor 99 Wyckaert Albert 174 156 164 172 155 131 68 36 79 151 183 159 162 61 184 82 186 48 86 137 55 145 158 180 49 101 158 116 73 120 83 167 76 Schieting van Maandag 12 Februari Schietiug gegeven door den Gouverneur. Gewoon Blazoen. Hoog getal Thirifays Xavier. Laag getalVermeulen Henri. Middelbaar getal Lion J. B. ELIXIR D AN VERS stilt maag en buikpijn. Schieting van 15 Februari 1906. Gewone. Decoene G. 20 25 25 25 20 115 Masschelein A. 20 25 25 25 20 115 Fol J, 20 25 25 25 20 115 Butaye A. 25 20 25 25 20 115 Gaimant A 20 20 25 20 25 110 Vandevyver A. ?5 20 20 20 25 110 Den beroemden belgische Kampioen Van- derstnyft heeft den 8n dezer een groot onge luk tegen gekomen terwijl hij zich intrai- neerde achter zijn vriend Amerigo. - Ziehier het geval. De gekende voetlooper Henri Prevót van Parijs deed zijne dagelijksche oefening om den lln Februari, het record van de uur te kloppen die hem zelf droeg met, 18 kilometers 284 meiers in één uur. Toen hij zijn werk geëindigd had beging hij de groote onvoorzichtigheid van naar zijn kabien te gaan zonder zich te verzekeren dat de velopiste vrij was; hij had 2 stappen gezet, toen Vanderstuyft achtei zijn motocy- clette gevoerd door Amerigo in volle vaart aan 80 kilometers in d'uur, den jongeling vatte en hem 25 meters wijd deed vliegen allen drij vielen, doch de rijders kwamen er van af met eenige «cbrabbenhet was onge lukkiglijk anders met Henri Prevót die men dadelijk naar het verband huis droegen waar mén bestatigde dat hij den rechterarm en het rechterbeen op verschillige plaatsen ver brijzeld waren, hij werd naar het hospitaal Boucicaut gedragen, alwaar hij na 48 uren schrikkelijk lijden denlaatsten snik gaf. Niettemin heeft onzen landgenoot Arthur Vanderstuyft zondag eene puike overwin ning behaaldvolgens de speciale bladen is hij de veropenbaring geweest van de koers- meeting van zondag Zijn voorsprong was 7 ronden op Simar; 7 1/2 op Dorragon en 19 op Ruggère; hij liep de 50 kilometers in 39 minuten 16 seconden. Vanderstuyft heeft getoond dat hij thans opgewassen is, op gemiddelde afstanden tegen de beste stay bij is dus de stayer in de beste beteekems van het woord, de waardige opvolger van Huret geen eDkele afstand schrikt hem afzoomin op lof 50 kil. of de 24 uren, of de zes dagen en zes nachten van New York. Hij is dus wel de beste renner op gemiddelde afstanden en voor de koersen van heel langen adem, die we tot hiertoe in Europa gehad hebben. Met serieus te werken, en dat zal hy wel, ligt eene schoone en winstgevende loopbaan voor hem open. En wij gunnen hem die vau barte. Bentley's Extra Stout B. Agent Balleul Heugebaert. Y. B BERICHT. De wielrijders die verlangen een bonds- kaart te ontvangen, hun recht gevende om vrij in Frankrijk te rijden, kunnen zich wenden aan Fritz Vanderstuyft, vertegen woordiger der Belgischen Wielrijdersbond, Nieupoortschen steenweg, 82, te Oostende; de prijs is zooals voorgaande fr. 2,10 betaal baar bij ontvangst der kaart. Elk zeg het voort. De bijgevoegde loten aan de serie A (blau we briefjes) waarvan de volledige trekking plaats gehad heeft op 13° en 14B februari, kunnen ingetrokken worden in het paleis van schoone kunsten te Luik, tegen betoo- girig der winnende nummers, alle dagen open van 10 ure 's morgens tot 4 ure na middag gedurende een termijn van 3 maan den te beginnen van 20 februari. Den dienst van de tombola gelast zich niet met het verzenden der objecten. De lijst en de catalogues der loten zijn te koop gesteld in al de post- en telegraaf bureelen des rijks. Gamma De Beukelaar Volmaakte melk chocolade BURGERSTAND van den 9 tot den 16 Februari 1906. Geboorten. Vanierberghe Margareta, Tempelstraat. Vlaemynck Solange, St Maartens klooster. Vanhoorné Juliana, Lange Thouroutstraat Derous Alphonsus, Zaalhof. Dufour Albertus, Neerstraat. Duprez Juliana, Cartonstraat. Tancré Gabriela Eigen heerdstraat. Lescrauwaet Maria, Meenen steenweg. Deconinck Andreas, Rijselsteenweg. Vermeersch Julien, Tegelstraat. Huwelijk. Bonte Gustavus, schoenmaker, en Bogaert Emma, kantenwerkster, beiden te Yper. Sterfgevallen. Dejonckheere Maria, 37 jaar, zonder be roep, echtgenoote Vandenameele Josephus, Poperinghe steenweg. Hoorelbeke Mauritius, 8 maanden, Patteel- straat. Pinet Edouardus, 81 jaar, zonder beroep, weduwnaar Mejrsdom Rosalia, Kaai west. Baelen Henricus, 60 jaar. landwerker, echtgenoot Dethoor Victoria. Beluikstraat. Demarez Irma, 3 jaren, Kalfvaart. Gilon Ivonaa, 2 maanden, Waterkasteel" str. at, i

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1906 | | pagina 2