YAN YPEREN EN HIT ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- en Handels Annoncenblad. Twintigste jaar. Koolmijnramp te Courrières. De kerk in Frankrijk. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. par jaar voor den buiten, 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr, 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4. fr. per 100 Alle berichten van verkopingen of andere bekendmakingeu ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzonde ring der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangendoorden Office de Publicité, Magdaienastraat. Brussel Men wordt verzocht alle hoegtnaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekeod toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Wederlandsche solidariteit. De mijnwerkers wei eld is in den rouw meer dan 1200 bunner broeders sneuvelden, deze week, in eens, op het onverwachts, in volle bedrijvigheid. Duizenden ea nog duizenden weduwen, weezen en hulpelooze ouderlingen telt het koolbekken van het Noorderdepartement te meer, die niet alleen door droefheid over stelpt zijn, maar in nood verkeeren. Dat hebben de openbare machten van Frankrijk in het bijzonder, en van gansch de beschaafde wereld in het algemeen be grepen van alle kanten, worden sommen, overgroote sommen naar het comiteit ge zonden, dat de taak op zich genomen heeft, in het mogelijke, die overgroote ramp te lenigen. In ons land, te Anderlues en elders, be leefden wij ook betrekkelijk groote kool mijnrampen, en nooit zijn oDze zuiderburen ten achteren gebleven zij gaven steeds zon der tellen. Uit dankbaarheid van den eenen kant en uit menschlievendheid van de andere zijde, zijn de Belgen verplicht, zedelijk en stoffe lijk, hunne hulp uit eigene beweging aan te bieden. De heer Mestdag ter kiele, de nu rustende procureur generaal van 't Verbrekingshof, een pratikeerende geloovige, in een zijner merkwaardigste mercurialen, over ruim 20 jaar uitgesproken, beweerde en «bewees dat de goederen, waarover de kerk beschikt, de eigendom zijn van den Staat Hij werd door de klerikale pers van dien tijd hevig aangevallen; niet, omdat hij on waarheid gezegd had, maar, omdat hij eene thesis had daargesteld, die van weinigen ge kend was, en, door sommige onkundigen tot dan toe soms aangevallen werd. Zijne groote bevoegdheid in volkenrecht en gerechtszaken dwong eerbied en geloof af en snoerde den mond van vele schreeuwers. In de Fransche Kamer van Afgevaardig den grijpt eene ondervraging plaats aan gaande de onlusten in Boaschepe, bij Haze- broeck; de leiders der rechterzijde en van het, centrum, namelijk de lieer Ribot, de zoo dikwijls gewezen minister, stelden de op roerlingen in het ODgelijkde pastoor Le- mire, afgevaardigde van Hazebroeck geen pastoor Daens of Foateyne, maar vrienden van Paus en bisschopging verder en vroeg aan 't goevernement, dat men de ware piiebtigan zou opzoeken en straffen. Hij werd grootmoedig, met een warme handdruk ge steund door ztjneu ambtgenoot in Ghristi, priester Gayraud. De klaar- en vooruitziende katholieke lei ders van de Fransche Kamers, de twee eenige priesters er aanwezig, vonden de toe passing van de wet gerechtigd, en veroor deelden hen, de politieke katholieken en de strijdlustige geestelij -heid, die het volk op het dwaalspoor brachten, het dronken maak ten, het wapenden en de oorzaak waren van de bloedige onlusten, en te laf om aan het hoofd van de verdwaalden te blijven; doch welke in het oogenblik van gevaar óf ach ter uitwijken óf den schijn aannemen de kalmte en de gelatenheid aan te prediken 3)at zijn lafaards verklaart priester Lemire ik ben een gematigde, gaat hij voort, doch moest ik het volk ophitsen, ik bleef aan het hoofd en ware de eerste in 't gevang. Bestaat er in Frankrijk kerkvervol ging Geenszins En dat weten alle poliliekers, al de priestersdoch zij hebben er belang bij aan het volk wijs te makeD, dat de ker ken zullen gesloten worden en de priesters weggejaagd; denkende op die wijze, met de wetgevende verkiezingen van April, het volk te misleiden, om de republiek eene onder laag te doen ondergaan. In Amerika zijn al de godsdiensten vrij heeft het gouvernement niets te zien in welkdanige kerk ookiedereen zorgt voor zjjnen godsdienst, betaalt zijne priesters, onderhoudt zijne kerken of tempelsen gou vernement en bedieners der eerediensten en geloovigen bevinden er zicb goed mede; daar zou men geene schooloorlogen, als in België aantreffen, en geene godsdienstburgeroorlo gen, zooals nu in Frankrijk; het is het land van de kalmte en de verdraagzaamheidhet gevolg van De scheiding van Kerk en Staat Wat bestond voordezen in Frankrijk Een concordaat; dat wil zeggen, eene overeenkomst op godsdienstig gebied, over zoo wat meer dan 100 jaar gesloten tusscben len Paus en het Fransch gouvernementdie overeenkomst bevatte artikelen en voor waarden na te leven en te onderhouden door de beide partijen; in den loop van dat lang tijdperk wees het fransch gouvernement, katholiek zoowel als vrijzinnig er meer dan eens op, dat de paus zijn woord niet gestand hield, zich naar het concordaat niet voegde er werden verordeningen in dien zin geno men, en wetten gestemd de geestelijkheid bekreunde er zich niet eens om zij, immers, volgens hare bewering, heeft geene bevelen te ontvangenzij is een staat in den Staat, of beter gezegd, zij is boven den Staat. De zaak Dreyfus heeft getoond, wat de eigentlijke bedoeling van Rome was het fransch ministerie verwees de fransche gees telijkheid naar het concordaat. Niets hielp; een godsdienstoorlog moest uitbersten. De geestelijkheid toonde zich onwillig, onhan delbaar. Ten einde alle verzoenings middelen, beeft de Fransche republiek be sloten, en in dien zin eene wet gestemd, van met alle eerediensten af te breken. De kerk in Frankrijk is nu vrij te handelen naar goeddunken; zooals in Amerika zal voortaan daar de godsdienst eene bijzondere zaak zijn, waarin de Staat niets meer zal in te brokkelen hebben. Zullen thans de kérken gesloten worden en de priesters weggejaagd Wel neendat hebben eenige politiekers en wat strijdlustige priesters het onwetende volk dietsch gemaakt, en wenschteD, dat zoo een radikale maatregel genomen werd het tegendeel zal plaats hebben; meer dan 15 millioenen zijn in de tegrooting gebracht, om de pensioenen der priesters te beialen nog een twaalftal jaren geniet de geestelijk heid hare jaarwedde; en die overgroote sommen zullen enkel uit de begrooting ge schrapt worden bij uitsterving van de be langhebbenden wat meer is, de kerken worden onvergeld, dus zonder het betalen van pacht, ter beschikking van de bedienaars en beoefenaars der eerediensten gesteld. Waarom dan al dat rumoer, dat gerucht, dat bloedvergieten bij onze zuiderburen Dat alie3 geschiedt ter wille van de ka tholieke partij: deze had bet volk gezegd, dat de kerken zouden gesloten worden en de priesters den lande uitgezonden; ze zijn in hunne verwachting teleur gesteld; zij blij ven beschikken over de kerk en meester van al wat er in is, de oude priesters krijgen hunne pensioenen voort en het groot ste deA der andere hunne jaarwedde; dat gaat hun niet; zij hadden wetens en willens gelogen; en, om hun eigen niet te logen straffen, liegen zij voort, in hunne bladen, in bunne predikstoelen; zij prediken den heiligen oorlog.; een burgeroorlog of een oorlog met Duitschland, een Europeesch bloedbad ware hun thans welkom, wanneer de niel-toepassing van de wet op de scheiding er het gevolg mocht van zijn. Al de bladzijden van hare geschiedenis immers zijn met bloed bevlekt men vindt geen grootere omwentelaars en opstandelin gen dan de bedienaars van gelijk welken stelligen godsdienst, wanneer eene regel matig gestemde wet hen rnet andere bur gers op gelijken voet stelt. Al de voorrech ten voor hen, geene plichten of den oorlog aan wie hen weerstaat 1 Het Fransch gouvernement laat aan de katholieken onvergeld de kerken ter hunner beschikking, met al wat er in is Maar waarom dan het opmaken van den inventaris, 't is te zeggen, het opschrijven van al wat in de kerken is en er aan toebe hoort? Men zegt en velen gelooven het, dat het fransch gouvernement zich van die rijk dommen, van die schatten wil meester ma ken, om ze later te gelde te maken Daar is hoegenaamd niets vande Staat, op aanvraag van de fransche katholieke volksvertegenwoordigers, maakt den inven tarismet het uitsluitend inzicht, al de voorwerpen, thans aan de «Kerkfabriek toebehoorende, te kunnen overzetten aan de godsdienstige vereenigingen associations cultuelles welke in uitvoering van de wet op de scheiding binnen eenige maanden door de bisschoppen zullen ingericht worden. De katholieken van alle eeuwen en van alle landen, de heersebzuebt en de schraap zucht kennende van de bedienaars der eere diensten, hebben de kerkfabrieken ingesteld. Deze wettige instelling, door we reldlijken bestierd, doch van wier bestuur de pastoor der parochie deel maakte, en de burgmeester der stad of gemeente van rechts wege de voorzitter is bij weze of liberaal, of klerikaal, of socialist of demokraat. De kerkfabriek beeft de burgerlijke verpersoonlijkingdat beteekent dat zij kan ontvangen verkoopen in een woonl bezitten Zij vervangt den Staat iD het bezit der kerkgoederen en wan neer zij ontbonden wordt bij gebrek aan noodzakelijkheid van bestaan, geeft zij haar goed terug, aan wien het behoort, dat is aan den Staat De kerkfabrieken die in België bestaan, bestonden ook in Frankrijk tijdens het concordaat, en hadden dezelfde zending: aanvaarding van Staat, van departement, van gemeente en van bijzonderen van alle giiten ten voordeele en ter begiftiging der kerkenverkoop en bezit derzelfde. De scheiding van Kerk en Staat maakt een einde aan haar bestaan en strikt genomen behooren al de kerkgoederen aan dén Staat, en zouden hem door de kerkfabriek moe ten overhandigd worden. Dat is wef door al de rechtsgeleer den, tot welke denkwijze zij ook behooren, thans aangenomen. De Fransche geestelijkheid meende, dat d i Republiek van dat billijke recht zou ge bruik maken, en daarom roept zij sedert maanden Eet gouvernement gaat hand aan de kerkgoederen slaan, waarvan het grootste deel door de geloovigen geschon ken werd Maar de ware leiders der katholieke partij wisten, dat het anders zou zijn; en vree- zende, dat de onwaardeerbare schatten van sommige kerken voor eenen-iiiet door eene kunst onwetende geestelijkheid zou verschacheld worden, of uit schraapzucht verborgen, heeft met Ribot aan 't hoofdbij 't fransch gouvernement aangedrongen, op dat er tot het opmaken van den inventaris van alle kerkmeubelen zou overgaan worden. Van dien inventaris, welke tegenwoordig in Frankrijk zooveel opschudding verwekt, was geene spraak noch in 't wetsontwerp noch in 't verslag van den verslaggever Briand. De katholieken hebben bet gevraagden de republikeinen, willende tot het einde toe gevend zijn, voldeden aan hunne vraag. Het Fransch gouvernement, in plaats van zich alles toe te eigenen, doet de onkosten en troost zich de moeilijk- en onaangenaam heden van alles op te nemen, van alles zorg- vuldiglijk op te schrijven, opdat er niets verdwijne of ontvreemd worden, met het eenige doeleinde al die meubelen in hun geheel en onbeschadigd over te leveren aan de bedienaars der eerediensten. Het laatste werk van de Kerkfabriek in Frankrijk zal dus zijn al hare eigendom men, de meubelen der kerken ongeschonden en onvergeld over te geven aan de nieuwe godsdienstige vereenigingen (associations cul tuelles) welke de Fransche bisschoppen zfll- len inrichten. 't Is zooals priester Lemire zegt eene wet tige, behoudsgezinde en weldoende formali teit welke de Republiek vervult en nog maals getuigenis aflegt van hare goede in zichten om liefde en verdraagzaamheid in het land te doen heerschenen zeer misda dig zijn zij, welke het volk misleilen. Wie met het zwaard slaat zal door het zwaard vergaan. Dat is iets oudsch. En toch steeds waarheid. Wij vernemen uit goedo bron, dat de katholieken van Halewijn tot geheel andere gevoelens geko.nen zijn; zij zullen, volgens de Journal de Roubaix geen weerstand meer bieden, maar da ambte naars, ongestoord, hunnen dienst laten doen. Nooit te laat om wel te doen 1 Er zal hun veel moeten vergeven wordenzij hebben veel misdaan. De geestelijkheid van Belgie in den predik stoel en in hare bladen liegt stelselmatig, wetens en willens onbeschaamd, wanneer zij beweert, dat de Kerk in Frankrijk ver volgd wordt; 'tis de priesterschap, die het volk misleidt, die eenen burgeroorlog wil verwekken, om door dat middel, denkt zij, hare heerschappij te herwinnen. In Frankrijk begint men in baar bloedig spel klaar te ziende Belgen ook zullen zich WEEKBLAD iiT Q O Mn»

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1906 | | pagina 1