VAN YPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- en Handels Annoncenblad. STADSNIEUWS. mm Twintigste jaar. Zaterdag 4 Augustus 1906. Nummer 31. De scheiding van Kerk en Staat. Kiezerslijsten Vluchtschrift. Oud-Pompiers. Infatigables. Thuindag. Abonnementsprijs voorop bataaibaar 3.00 fr. pjr jaar voor den buiten, 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr, 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen 15 cent. per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4. fr. per 100 AUe berichten van verkoopingen of andera beken lmakingeu ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondu'ing der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publïcité, Magdalenaslraat. Brussel Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrydag middag vrij en ouderteekend toe te zenden. Artikelen ongetaekend of personnaliteiten bevattende worden niet. opgenomen. Nog weinig dagen en de Paus zal zijn gedacht uitdrukken over de scheiding van kerk en staat, over eenige maanden door de Fransche kamer met groote meerderhei 1 gestemd. Heeft hij begrepen dat de staat kundige macht, zich niet te bekommeren heeft met den Godsdienst? 'tls te betwijfelen. De zending van den staat gaat noch buiten noch boven de belangen der wereldsche maatschappij. Met ons eeuwig geluk moet noch kan hij zich niet bemoeien; Dus zoolang wij de openbare orde niet storen heeft de staat kundige macht als zoodaDig zich niet te bekommeren of wij in zake van godsdienst, de paus van Rome, de keizer van Rusland, of iemand op aarde als onfeilbaar aanzien. De vrijheid van Godsdienst, zooals Voltaire en Rousseau en met hen de geheelo wijs- geerige school bewezen hebben, is niet een voorbijgaande, maar wel een bestendig en natuurlijk recht van het menschdom. Deze voorbeelden en geschriften zijn het die eindelijk de wettelijke verzachtingen der Amerikaacsche en Fransche omwentelingen, en de reeks verbeteringen in de wetgeving der XIX" eeuw na zich hebben gesleept. Hoe grooter de verlichting bij het volk komt, hoe min behoefte het heeft aan Gods dienst en hoe meer het zal leeren te onder scheiden tusschon het gezag dat de priester verdient in de uitoefening zijner geestelijke zendingen, en het gezag dat hij niet verdient in de voldoeuiDg zijner wereldlijke heersch- zucht. Ten eerste, dat de geestelijkheid zich allen schijn vermijde zich tegen de heerschappij van den staat te verzetten. Ten tweede, dat de wereldlijke macht zich onthoude van zich met geestelijke zaken te bemoeien. Komt dit niet regelrecht overeen met de beroemde spreuk van den Italiaansche minis ter Cavour: La chiesa libera nello stalo liberode vrije kerk in den vrijen staat. Omtrent de toepassing van deze grondbe ginselen op bijzondere gevallen, ontstaan er dagelijks moeielijke vragen, welker oplos sing echter meer eigentlijk tot het domein der politiek bohoort. Het zal mij hier genoeg zijn als eene onbetwistbare staatkundige waarheid vast te stellen, dat de vrijheid van Godsdienst beteekent onderwerping van den staat, van de burgerlijke maatschappij aan de kerk. Want geene vrijheid kan zoo verre gedre ven worden dat zy alle andere vrijheden uitsluite. Het is dus de eerste plicht van den staat, terwijl hij iedereens geweten eerbiedigt, tevens de grenzen zijner eigene persoon lijkheid en onafhankelijkheid, door iedereen te doen eerbiedigen. Dus indien eene kerk zekere leerstelsels verkondigt, die met het vrij en redelijk bestaan der burgerlijke inrichtingen tegen strijdig waren, zou hij zich hoegenaamd niet mogen beroepen op de godsdienstvrij heid, om op eene geheime of openbare wijze de bovenhand in staatsaangelegenheden te verkrijgen. In Noord Amerika bemoeit de staat zich noch met het godsdienstig onderwijs, noch met de bezoldiging der priesters, noch met het onderhoud of het bestuur der kerkelijke goederen Welnu in geen land vindt men er zooveel ijver voor godsdienstige belangen en zoo weinig wanordelijkheden door gods lienstige veroorzaakt. Geen kerk vreest er den staat, en de staat vreest er geene kerk. Men vraagt er niet, tot welk geloof een openbare ambtenaar behoort, maar of hij als eerlijk en bekwaam bekend is. Indien wij dezen wenschelijken toestand l'ij ons willen verwezentlijken, zullen wij niet vergeten, dat de wetten het niet alleen kunnen, maar dat de zeden er hot hare moet toe bijbrengen. J. V. Bij het naderen van elke kiezing hooren wij vele personen zich beklagen dat zij op de kiezerslijsten niet zijn ingeschreven of dat zij al de bijgevoegde stemmen niet hebben, waarop zij meenen recht te hebben. De nieuwe kiezerslijsten worden voorloo- pig opgemaakt met 1 Juli. Zij moeten dienen Yoor de verkiezingen der gemeenteraden van toekomende jaar. Wie zijn volledig kiesrecht niet bezit moet zich wenden naar de Liberale Associatie of bij de Liberale Jonge Wacht. Aan de leden van den - Ouderlingen Bijstand - der - O a l Pompiers der - Vlaamsche Sier en van de - Infati- gables. Dinsdag laatst heeft de geestelijkheid van Yper eens te meer bewezen welk onderscheid zij maakt tusschen arme en rijke in zake van begravingen. Wij hebben 't ongeluk gehad onzen diep- betreurden makker J. HUSTINX een laatste vaarwel te rnoeteD zeggen. Om 8 ure stonden onze maatschappijen, met het muziek der Oud Pompiers aan 't hoofd, gereed, om door den lijkstoet de Staticstraat en de Tempel straat te doen volgen. Maar volgers dë priesters: zijn die straten maar voor de rijken: wanneer aan de Kerk eene eenvoudige begraving om 8 uren wordt betaald, trekken de onderpastoors, langs de kleine slraa'j s, ja zelfs al onder de donker poort weg! Welnu, dinsdag, niettegenstaande de be geerte der familie en van gansch het publiek keerde de priester zich om... en de stoet moest den kortsten weg raar de Kerk ne men Wanneer in St. Pieterskerk de begraving van eeu' armen plaats heeft, volgen de pries ters de kleine straatjes langs de vesten om tot het kerkhof te geraken doch wanneer het eene rijke begraving geldt, komt de stoot langs de Rijsselstraat en de Markt rond Over eenige jaren was er eene groote be graving om 10 ure uit een sterfhuis in de lan ge Meersch. Welnu, om zich naarSt. Maar- teris Kerk te begeven ft was erbij) deden de priesters den toer langs de Boterstraat en de en de Halstraatmaar wanneer ten duivel uit de Meersch wordt begraven, neemt men den korsten weg 1 Het is dus eens te meer bewezen dat vóór do kerk arme en rijke niet gelijk behandeld worden Eq diezelfde priester zullen toekomend jaar in naam van Gtods iienst onze stemmen komen vragen 1 Maar hier was 't Stadsbestuur ook groote- lijks in fout want 'l is do kerk niet maar wel do Lijkstatie die de straten moet aan wijzen welke door den s'ort moeten gevolgd worden van 't sterfhuis tot de Kerk, en van de Kerk naar 't kerkhof. De lijkstatie hangt van het Gemeentebe stuur af en dit mag niet, zooals de Kerk, tweo maten en twee gewichten hebben voor rijke en armedezelfde weg zou door al de begravingen, kleine en groote, moeten ge- vo'gd worden. Dat de kerk van langsommeer een winkel wordtdat is algemeen geweten maar dat het Stadsbestuur zich door haar bij de nens laat leiden, dat scheelt alle menschea te veell Ook zullen de leden dor vier maatschappijen zulks indachtig zijn. Indien Christus de maichands uit den tempel joeg, staat het de ki< zers vrij toe komend jaar de slaven der geestelijkheid uit het stadhuis te vagen. Een verontwaardigde van de Zieken troost. - Een antwoord werd rondgestrooid op het vluchtschrift nopens de begraving van onzen betreurden vriend J. HUSTINX. Het epistel is opgesteld door eenen Roeselaarschen bril— leman, want het is al dommen praat die hij verteld in zijn voddepapierken. De menschen dio sterven in de statiestraat zegt hij moeten langs de statiestraat naar de Kerk godregen worden. Natuurlijk I langs waar zouden zij dan wel moeten gaan? En deze die sterven in het begin van een eng- straatje, palende aan eene groote straat, langs waar moeten deze gedragen worden? Langs de groote straat niet waar? Dat is al tijd zoo geweest. Het is de eerste maal niot, zegt hij dat, er eene begraving van inwo ners van den Doorgang, lans den Doorgang naar de Kerk gaat! Wij weten dat, onnooze- laar, omdat gij met den armen duts al doet wat gij vult. Gij zegt dat het muziek on de andere maat schappijen gereed stonden om den lijkstoet de Statiestraat en de Tempelstraat te doen volgen. Dat is gelogenindien zij zoo ge rangschikt waren, was het op het zeggen van den bestuurder der lijkstatie, die, vol gens reglement langs daar moest vertrekken De geestelijkheid heeft daar niets iu te zien zegt gijl Zeker niet. De lijkstatie gebiedt en gij moet volgen, daar gij maar een bijvoeg sel zijt, en de lijkstatie wettelijk is en van hem afhangt die de politie der straat heeft, daarom hebt gij ntets te zoggen. En indien de liberalen, toen zij aan 't bewind wareD, zulks toegelaten hebben, het is een bewijs te meer, dat zij, het op u, zoo slecht niet ge munt hadden. Wij herinneren het oss nog, toen M. de deken Welvaert kwam te sterven ging men, in plaats van hem langs do kloos terpoort naar de kerk te drageD, met hem langs St Maertinus, en Dixmuidesrtaten, groote Markt, en Ilallcstraat naar de Kerk. Heeft het stadsbestuur zich daar tegen ver zet? Neen niet waar? En wanneer M. Boone kwam te sterven, was het 't zelfde niet- Maar voor M. B.... was het den rechten weg, door de Donkerpoort voorbij de pis- hoekenü Is dat eerbied dien gij voor de doo- den hebt?! Gij spreekt van parademakers, en co- medianten, en galons! 11 Waar vindt men meer parademakers, comedianten en gega- lonneerden parademakers, en klatergoud dan bij u in uwe kerken in den dienst van eenen god, die geen steen had om zijn hoofd te laten rusten? Alles is daar Comediespel, geldwinkel en parade, want als gij uitsprinkt zijt gij van het hoofd tot de voeten in't goud, Ziet uwe kerken en kloosters, het zijn paleizen. Is er daar gelijkheid voor allen Dus uwe aanmerkingen vallen nog eens tegen uwen gevel, jonge brilleman, gij hadt beter gedaan van nog eenige jaren in 't se minarie te blijven, tot dat gij de jaren van verstand bereikt hadt, dan hadt gij mis schien wat goeds kunnen verrichten, terwijl gij nu, sedert gij van Roeselaere gekomen zijt niets dan dommigheden hebt uitgestoken en onnoozcle praat verteld. Een timmerman. Ter gelegeühe'd der Kermis geeft deze maatschappij aan hare leden en huisgezin een luisterlijk Bal, om 9 ure 's avonds, in haar lokaal. Vreemdelingen door een lid ver gezeld zijn aanvaard. Zondag laatst hebben onze turners onder het bestuur van M. Cambier, professoor, deelgenomen aan den grooten prijskamp van Wervicq, waar zij met algemeene stemmen eenen eersten en tweeden prijs behaalden. Toen zij 's avonds in hun lokaal toekwamen was er eene massa volk om aan den Voor zitter M. Dedier; proficiat te wenschen; die al doet wat mogelijk is voor den vooruit gang en den bloei dezer schoone maatschap pij. Toen zij allen op het tooneel stonden, was er een lid der Commissie die op het on verwachts het woord nam om aan den heer Cambier eene verrassing te doen, met hem zijn portret aan te biedeD, allen waren ver wonderd. M. Cambier bedankte in korte woorden de jongelingen die hem het ge schenk aangeboden hadden. Het muziek speelde de brabanyonne, waarop geroep en handgeklap volgde. Na eene korte aanspraak van bedankking door den heer voorzitter, verliet eenieder de zaal verheugd over don uitslag van hun uit stapje. Een Turner. Volgens wij vernomen hebben zal hef niet veel zijn van barakken dit jaar. Wat het meest aantrek zal hebben is de Cirque Sosman, die aangekomen is met een gansch nieuw personeel, de welgekende Toni, die altijd het zijne bijbrengt om het publiek zoo hartelijk te doen lachen, is er weer bij. HET WEEKBLAD ctiocuflssuakeeir u-i

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1906 | | pagina 1