Middelbare Staatsschool Ecole Moyenne de l'Etat Examens Meisjesschool St-Janstraat Conférence sur l'Ozone Tentoonstelling van Schilderijen -'7' -1.7 - L k*_. V*" logsschade spreken. Onthouden we hier een enkel punt De akte van afstand of van aankoop der gemeen schappelijkheid van de scheidsmuren onzer huizen moeten we niet doen registreeren om de goedereden dat die muren eertijds gemeen schappelijk waren en aangezien we nooit gemeenschappelijkheid verkocht noch ge kocht hebben, moeten we er nu noch aankoo- pen noch verkoopen. De eene geteisterde heeft vóór de andere gebouwd, 't is waar om dat te doen heeft hij een vollen muur gebouwd aangezien hij het niet anders kon en wanneer de andere later zijn huis begon vond hij de scheidsmuur reeds gemetseld en gaf de waarde ervan aan zijn gebuur terug. Kon men het wel anders? Neen, niet waar? Nie mand dacht ooit op eigendomsovergang, noch op registreering, noch op ambtenaren der Financiën die er hun onhebbélijken neus in zouden komen steken. Dit is de eenvoudige gezonde rede. Stellen we daarbij nog vast dat de Recht banken voor oorlogsschade aan de geteister- den slechts de helft der scheidsmuren van de onroerende goederen hebben verleend, zonder te- onderscheiden of de belanghebbende het eerst zou herbouwen of een andere hem zou voorafgaan. Stellen we ook nog vast dat er geen ander middel was om de frontstreek te herbouwen. Stellen we ten slotte vast dat, indien de eisch van den fiscus ons tegenwoordig onge veer 10 als recht voor eigendomsovergang te doen betalen, gegrond was, die onkosten, evenals het eereloon voor bouwkundigen en opzichters, onkosten zouden zijn door den heropbouw rechtstreeksch genoodzaakt en uit dien hoofde door de oorlogsschade moesten worden voorzien. Aangezien de regeering aan de eigenaars die onkosten niet heeft toegestaan moeten we besluiten dat ze van gevoelen was dat de teruggaaf van die onkosten door haar niet zou geëischt worden. 't Is dus een oneerlijkheid van harentwege ons tegenwoordig die onkosten te eischen. We raden de geteisterden aan geen gevolg aan de bedreigingen en omzendbrieven van de ontvangers der Registratie te geven. Deze die zich zouden onderwerpen zouden, naar onze meening, weer het schaap van de historie zijn. PKÏJSUITDEELING Op Zondag 14" Juli, te 10 ure, had de piijsuitdeeling plaats aan de leerlingen der Middelbare Schooi. Die plechtigheid ontrolde zich in de lieve zaal Oud Yper Toen de heeren overheden hunne intrede deden, werd door de leerlingen eene krachtige Brabanponne aangeheven. Onder de aan wezige overheidspersonen stippen we aan de heeren Sobry, burgemeester Clincke maille, arrondissements-kommissaris D'Hu- vettere, schepen de heeren Van Nieuwenhove en Vergracht, gemeenteraadsleden de heer Bouquet, lid van den beheerraad de heeren Masschelein, voorzitter van den Oud-leer lingenbond Vermeulen, Van Alleynnes, Toussaert, Dumon, leden van het komiteit van den Oud-Leerlingenbond. Verschillende opwekkende liederen werden uitgevoerd. Een goede gedachte is het, tijdens zulke feestjes, die toch ter eere der kinderen worden gegeven, vroolijk stemmende koren te laten uitvoeren. Het gymnastieknummer viel in den smaak van het talrijk opgekomen publiek. De schoon gerythmeerde oefeningen werden energiek uitgevoerd en nu en dan bewezen de toejuichingen, hoe gewaardeerd zulk een nummer wordt. In zijne rede wees de h. bestuurder der school op de waarde van schoolreizen en klassebibliotheken als faktoren in de verstan delijke ontwikkeling der jeugd. Hij vestigde de aandacht der ouders er op, dat sedert een paar jaar 'gemakkelijk vermindering van schoolgeld wordt bekomen. Die verschillende nummers wisselden af met de eigenlijke prijsuitdeeling. Ook de Oud leerlingen hadden er aan gehouden be looningen toe te kennen aan de beste leer lingen, de flinke opstellen, zoowel Nederland- sche als Fransche te bekronen en den leerling der middelbare afdeeling aan te moedigen, die het hoogste getal punten behaalde in de wetenschappelijke vakken. Dit schoolfeestje eindigde prachtig. Nadat de turners hunne oefeningen hadden uitge voerd werden de letters M en'S (Middelbare school) gevormd door de leerlingen, een rood lint teekende duidelijker de letter M en de S werd verduidelijkt door een wit lint. Rood en wit zijn de kleuren van Yper. Onze driekleur prijkte te midden van de grotp. Het was als een apotheose. De burge meester wenschte leeraars, ouders en kinderen geluk en het feest eindigde terwijl uit de frissche kelen Vers l'Avenir weerklonk. Distribution des Prix Le Dimanche 14 Juillet, a 10 h., eut lieu la distribution des prix aux élèves de notre Ecole Moyenne. Cette cérémonie se déroula dans lajolie salie du Vieil Ypres Lorsque les autoiités firent leur entrée, les élèves entonnèrent une vibrante Brabanconne. Parmi les personnalités nous notor.s MM. Sobry, bourgmestre Clinckemaille, commis saire d'arrondissement D'Huvettere, éche- vin MM. Van Nieuwenhove et Vergracht, conseillers communaux; M. Bouquet, membre du Bureau administratif MM. Masschelein, président Vermeulen, Van Alleynnes, Tous saert, Dumon, membres de l'Union des Anciens Élèves. On nous fit entendre des chansons animées. C'est une excellente idéé que de faire chanter des choeurs entrainants dans une fête qui se donne en l'honneur des enfants. Le numéro de gymnastique fut trés goüté du nombreux public. Les exercices bien rythmés, exécutés énergiquement furent vigoureusement applaudis. Dans son discours le directeur fit ressortir la valeur des voyages scolaires ainsi que des bibliothèques de classe comme facteurs im portants dans la formation intellectuelle de la jeunesse. Ces différents numéros vinrent couper fort heureusement la proclamation et la distribu tion des prix. Lts Anciens Élèves avaient tenu a accorder des récompenses aux meil- lturs élèves, a primer les meilleures rédac- tions aussi bien flamandes que francaises, a accorder un prix a l'élève de la section moyenne qui avait obtenu le plus grand nom- bre de points dans les branches scientifiques. Cette petite fête d'école se.termina magni- fiquement. Aprés les exercices d'éducation physique les groupes d'élèves formèrent les lettres M et S aux couleuis Yproises. Notre drapeau tricolore flottait au milieu du groupe. A ce moment M. le Bourgmestre se leva, et en quelques paroles bien sei.ties, félicita élèves et parents ainsi que le personnel enseignant. Et la cérémonie se termina par l'exécution de Vers l'Avenir chanté par tous les élèves. We vernemen dat, De Siere Denys, van Oostvleteren, met groote onderscheiding, Van Egroo Arthur, van Yper, met onder scheiding, Van Hauwaert Camilla, van Komen, met onderscheiding, het overgangsexamen hebben afgelegd van het 2e jaar naar het 3e in 'de Staatsmiddelbare normaalafdeeling te Gent (School voor regenten). Alle drie zijn oud leerlingen onzer Staats middelbare school. - Onze oprechte geluk- wenschen voor zulk een schitterenden uitslag De piijsuitdeeling in de Gemeenteschool, St-Janstraat, heeft plaats op Dinsdag 3o Juli, om 3 uur stipt, in de zaal Oud Yper De Bestuurster noodigt al de Oud Leerlin gen tot deze plechtigheid uit. Cette conférence, donnée sous le patronage de la Chambre de Commerce d'Ypres par M. Capart, a obtenu un grand succès. Le conférencier nous a expliqué que l'ozone était un désinfectant t;ès intéressant, car, n'étant pas toxique, il peut s'employer dans beaucoup de cas oü les autres produits sont inutilisables. Les projections cinématographiques nous ont montié qu'en France ce procédé est appliqué depuis de nombreuses annèes, tant dans les gjandes installations que dans les petites, pour des débits variant depuis 3oo.coo m3 par jour jusque 100 litres a l'heure pour les habitations particulicres. Le grand avantage que présente l'ozone au point de vue de la stérilisation des eaux est d'enlever complètement le mauvais gout et les mauvaises odeurs que peuvent avoir les eaux. Avec un petit appareil placé au buffet, nous avons pu constater que i'odeur de l'eau d'Ypres disparait complètement et des appa- reils traitant des eaux encore plus mauvaises, a la brasserie Rodenbach a Roulers par exem- ple, ont prouvé que, grace a l'ozone, on obtenait une désodorisation compléte- La question du goüt de l'eau est certaine- ment, a cóté de celle de la pureté bactériolo- gique, un facteur d'une importance capitale, et tous les autres procédés de purification employés jusqu'a ce jour n'arrivent pas- a donner une eau comparable a ctlle obtenue par le traitement a l'ozone. Les appareils purificateurs d'air ont trouvé de nombreuses applications dans les hópitaux, dans les banques, dans les habitations parti- culières, dans les usines, les brasseries, tanne ries, etc.... Dans beaucoup d'endroits, on a pu constater que ces appareils donnaient une trés grande augmentation de rendement en premier lieu paree que le nombre d'absences diminuait et ensuite paree que le rendement pendant les heures de présence augmentait considérablement, principalement l'après- midi. Pour certaines maladies l'ozone est même un médicament, par example pour la coque- luche, et dans tous les cas, indépendamment de son action bienfaisante au point de vue réduction du nombre de microbes, il donne une amélioration dans Ia qualité du sang et rend ainsi les sujets beaucoup plus résistants pour éviter les maladies auxquelles ils pour- raient éventuellement être exposés. BERICHT aan de Ond-Militairen Invaliden van den Oorlog en Burgerlijke Invaliden van den Oorlog Ten einde de kaarten, recht gevend op prijsvermindering op het spoor, te vernieuwen voor het vijfjarig tijdvak ig3o 1934, worden de oud-militairen invaliden en burgerlijke invaliden van den oorlog, in de Provincie West-Vlaanderen verblijvende, verzocht hun portret aan den Commandant der Provincie West-Vlaanderen, Ezelstraat, 60, te Brugge op te sturen. Het portret moet den belanghebbende voor stellen, in 't gezicht, in burgerkleeding, het hoofd ontbloot. Het hoofd moet van i5 tot 25 millimeters hoogte hebben. De photo- graphie moet vrij zijn van indruk of stempel en mag niet op karton geplakt worden zij moet zes centimeters hoogte op vier centi meters breedte meten. Op de keerzijde van het portret moeten de volgende inlichtingen in inkt vermeld zijn 1) Naam en voornaam 2) datum en plaats van geboorte 3) rang of voormaligen rang bij 't leger 4) nadonaliteit 5) nummer der tegenwoordige kaart (zie onder portret) 6) juist adres 7) in welke hoedanigheid het pensioen verleend is (oud militair invabde of burgerlijk invalide)8) percent van invaliditeit. Indien de belanghebbende nog niet drager is eener kaart, dient het portret vergezeld te zijn van een dokument die het rec.ht aan de kaart bewaarheidt, (kopij, geteekend voor gelijkvormig afschrift door den burg. m ester, van het pensioenbrevet of van een mvalidi- teitsbewijs afgeleverd door den dienst van het Departement van Landsverdediging). Alleen de kaarten der burgerlijke invaliden van den oorlog gepensionneerd door bemid deling der Commissies der Militaire pensioe nen voor invaliditeit, worden vernieuw 1 door tusschenkomst van den Provinciecommandant. De burgerlijke invaliden van den oorlog, gepensionneerd door bemiddeling der Rech - banken voor Oorlogsschade, moeten hunne vraag voor het vernieuwen hunner kaart richten aan den Heer Minister van Finan ciën (Liquidatiedienst voor Oorlogsschade) Nr 27, Ursulinenstraat, Brussel. Het Beheer van den Openbaren Onderstand van Yper heeft de eer het publiek kenbaar te maken, dat, van heden af tot i5 September aanstaande, de oude schilderijen en gravu ren toebehoorende aan het Bestuur, zichtbaar zijn in het Belle-Godshuis, Rijselstraat, nr 38, alle dagen van 10 tot 12 u. en van 14 tot 16 u de Zondagen en den Vrijdag namiddag uitge zonderd. lugavg 1 Jr. per persoon. i J L - X •.vr-'-rc1 X -sh -*£

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1929 | | pagina 3