De Belgische Kust en de Tentoonstellingen van 1930 Wat zal er voor en door Yper gedaan worden Le Monument des Bretons aux premières rictimes des gaz asphyxiants Boesingh© Het Gedenkteeken der Bretons aan de eerste slachtoffers der stikgassen Kroostrijke Gezinnen Zuidschoote Zondag laatst kwam Heer- Notaris Van Eeckeons hier vergasten met een puike voordracht over instelling en doel van den bond der kroostrijke gezinnen. Nog nooit kregen we zóó een boeiende voordracht te hooren. Dat ze vruchten opleverde bewijzen de talrijke personen die zich als lid lieten op schrijven. Zóó werd op 't einde der vergade ring den bond gesticht. We doen een oproep om nog nieuwe leden. Ook eere leden worden met dank aanveerd om door hun bijdrage den bond te steunen. Oïstinction werking stilgelegd, daar de leden met de uitbating hunner eigene inrichtingen de han den vol hadden. Met vernieuwde kracht en verdubbelden spoed zal de taak nu hervat worden. Onder de verscheidene voorstellen stippen wij de volgende aan a) Een internationaal congres voor de meest befaamden in letterkunde, schilder kunst, wetenschappen en sportinrichtingen. b) Een hernieuwing der tentoonstelling van vischvangst welke, ten jare 1881 een eerste maal ingericht, den grootsten bijval genoot. Die tentoonstelling zou samenvallen met de opening der nieuwe vischmijn en 't inrichten eener verbruikweek van alle vischsoorten. c) Het oud fort Napoleon zou toegankelijk zijn en ten dienste gesteld worden voor eene tentoonstelling van alle schilderwerken die op de zee en de duinen betrek hebben. d) Met begin ig3o zal een drukwerk ver schijnen over de honderdjarige geschiedenis onzer zeekust. Op grootsche wijze zal de aandacht op de Zeekust getrokken worden in de tentoonstel ling van antwerpen. De heer arrondissementscommissaris Cop pieters 't Wallant, Voorzatter van 't Verbond der Zeekust, heeft de beschikking eener oppervlakte van i2.5oo meters bekomen. Een halle zal er opgericht worden met panorama onzer bijzonderste badplaatsen. Een volledige dienst van propaganda zal er gedurig werkzaam zijn. Een der ingangpoor ten zal als een weergave uitmaken van de Kursaal van Oostende, met zicht op de prach tige Concertzaal waar, binst het seizoen ig3o, al de beroemdste muziekkunstenaars der gansche wereld zullen uitgenoodigd en aan geworven worden. Ziedaar, beste lezers van 't Ypersche, wat er in uw naaste bijzijn, aan de Zeekust, tot heden toe ontworpen is. Aan mij is het niet hier raad te geven, mogelijks ook heeft men reeds de hand aaa 't werk geslagen. In alle geval, het zou niet mogen gebeuren dat gemeenteraad, handelsmaatschappijen, alle handelaars, gasthofhouders en andere, die bij een talrijk vreemdelingenverkeer alle belang hebben, hier aan hun plicht te kort zouden blijven. Iedereen moet 't zijne bijbrengen en dat in de volle maat der mogelijkheid. Persoonlijke en geldelijke offers mogen ditmaal niet ge spaard blijven, niet gekriemd en geklaagd over het tekort aan geldmiddelen. Ziet het voorbeeld der andere na, en wilt gij voor Yper's bevolking oogsten, zaait dan, zaait genoeg in uwen vruchtbaren grond en samen met de bewoners der zeekust zult gij duizen den en duizenden vreemdelingen aanwerven voor 't schoone, wonderbare Westvlaanderen, voor 't prachtig herwordende Yper. Oossinghs Les anciens de la 87' Division Territoriale Frar.gaise, formée des Bretons et Normands des 73€, 74c, 76®, 79® et 80® Regiments Territo- naux, ont érigé sur la route de Boesinghe a Langemarck, entre le pont de Boesinghe et Pilckem, un monument a leurs camarades tombés sur l'Yser. Arrivés a Ypres, le ;5 Octobre igi4, les Pépères de cette Division sont, du 20 Octobre au 18 Novembie, dans les fossés de la route de Bixschote a Langemarck oü, dans de violents combats, ils ont trouvé la mort mais non la défaite. Quelques mois plus tard, le 22 Avril 19:5, ils défendaient toujours le mème secteur lorsqu'ils furent victimes de la première vague de gaz asphyxiants. Les 73' et 74e qui tenaient les tranchées, périrent dans de véritables tortures. Les 76% 7ge et 8oe se précipitèrent au secours de leurs camarades et s'accrochant aux rives du canal, au prix de pertes nombreuses, ils établirent un rempart inviolable, empêchant ainsi l'ennemi de profi- ter davantage de son procédé barbare. Reconstituée,la Division reprend la défense du canal. En Mai 1916, les 73® et 74® rentrent en France, alors que les 76% 79® et 80' (174® Brigade) restent encore en Belgique, dans les tranchées de Het Sas a Boesinghe, sous les ordres du géréral Rucquoy, commandant la 5® D. A. Beige. Au début de l'hiver igi6-igi7, les Beiges et les Anglais ayant fait leur jonction, la I74e Brigade montait a Nieuport et prenait en première ligne les tranchées de Saint Georges. Puis en Juillet igi7, elle revint dans le secteur Sud oü l'armée du général Anthoine attaqua le ir Aoüt et marqua le commencement de la délivrance. En souvenir de leurs morts si nombreux sur l'Yser, les Bretons ont reconstitué, sur la terre des Flandres, un paysage breton avec un calvaire en granit du XVIe siècle, un dolmen authentique, des roes sortant du sol au milieu des ajoncs et de la bruyère. Une table d'orientation désigne les troupes frangai- ses qui occupaient les tranchées le 22 Avril ig 15, et fixe la position de chaque Régiment dans cette soirée tragique. Ce souvenir de caractère régional sera iftau- guré le Dimanche i5 Septembre prochain, en présence des autorités beiges et frargaises. Les anciens de la 87® D. T. invitent cordia lement a cette cérémonie leurs camarades anciens combattants Beiges, a coté desquels ils ont si longtemps combattu et les habitants des villages oü ils ont si souvent cantonné. Programme de la journée g h. 35 Arrivée des anciens de la 87e D. T. a la gare de Boesinghe 10 h. Messe et absoute pour les morts de la Division, sous la présidence de Mgr. Serrand, Evèque de Saint-Brieuc, ancien aumonier divisionnaire 11 h. Réception des Autorités beiges et frangaises 11 1/2 h. Inauguration du Monument par le représentant du Ministre de la guerre frangais. Visite du Monument. De oud strijders van de 87e fransche leger- afdeeling territorialen, bestaande uit Bretons en Normandiërs der 73®, 74', 76®, 79® en 8oe territoriale regimenten, hebben langs den weg van Boesinghe naar Langemarck, tusschen de brug van Boesinghe en het gehucht Pilckem, aan hunne makkers gevallen aan den Yzer een gedenkteeken opgericht. Te Yper toegekomen, den i5 October igiq, zijn de Papatjes dezer afdeeling, van den 20 October tot den 18 November, in de grachten van den weg ven Bixschote naar Langemarck waar zij, in hevige gevechten, den dood vonden maar niet de nederlaag. Eenige maanden later, den 22 April igi5, ver dedigden zij nog altijd denzelfden sector, toen zij er slachtoffer waren van de eerste stikgas sen. De 73e en 74®, die de loopgraven hielden, sneuvelden te midden de grootste pijnen. De 76", 79® en 80® snelden hunne makkers ter hulp en ten prijze van talrijke verliezen, zich aan de boorden der vaart vastklampende, vormden zij er een onverbreekbare vesting, den vijand alzoo belettende nog grooter voordeel uit zijn barbaarsche handelwijze te trekken. Na hare hervorming herneemt de leger- afdeeling de verdediging van het kanaal. In Mei 1916, keeren de 73e en 74® regimenten naar Frankrijk terug, terwijl de 76®, 79® en 80® (174® Brigade) nog in België blijven, in de loopgrachten van Het Sas te Boesinghe, onder het bevel van generaal Rucquoy, bevel hebber der 5® belgische legerafdeeling. In 't begin van den winter 1916-1917) daar de Belgen en de Engelschen alsdan hunne legers samengebracht hadden, trekt de 174® Brigade op naar Nieuwpoort en neemt er bezit, in eerste lijn, van de loopgrachten van St-Joris. Vervolgens, in Juli 1917, keerde zij terug in den sector van 't Zuiden, waar het leger van generaal Anthoine den in Oogst den aanval begon en het begin der bevrijding daarstelde. Ter herinnering aan hunne dooden, die zij aan den Yzer zoo talrijk achterlieten, hebben de Bretons, op Vlaanderen's grond, een Bre- tonsch landschap hervormd met een steenen kruis, dagteekende van de XVI' eeuw, een echte dolmen en rotsesteenen die te midden brem en heidekruid boven den grond uitste ken. Flen richtingstafel duidt de fransche troepen aan die den 22 April 1916 in de loop grachten waren en bepaalt de ligging van ieder regiment in dien rampspoedigen avond. Dit gedenkteeken van een gansch geweste lijk karakter zal op Zondag i5 September aanstaande, in tegenwoordigheid van de bel gische en fransche overheden, ingehuldigd worden. De oud strijders der 87e afdeeling territoria len noodigen vriendelijk hunne makkers de belgische oud-strijders, aan wier zijde zij zoo lang gestreden hebben, en de inwoners der dorpen waar zij zoo dikwijls legerden, tot deze plechtigheid uit. Programma der Inhuldigingsplechtigheid Om 9 u. 35 Ter statie van Boesinghe, aankomst der oud strijders van de 87® afdee ling territorialen Om 10 u Mis en Gebed der overledenen voor de gesneuvelden der afdeeling, onder leiding van Mgr Serrand, Bisschop van Sint Brieuc, gewezen aalmoezenier der afdeeling Om 11 u. Ontvangst der belgische en fransche Overheden Om 11 u. 3o Inhuldiging van het Gedenk teeken door den afgevaardige van den fran- schen minister van oorlog. Bezoek van het Monument. C est demain, Dimanche 8 Septembre. qu'aura lieu officiellement la remise de la Croix de la Légion d'Honneur Frangaise au dévoué conservateur de not e musé M. Daniel Tack, vice-consul de Belgi jue a Cassel et président du Synd cat d'Initiaiive des amis du Mont-Cassel. C'est M. Félix Bollaert-Le Gavrian, prési dent du conseil d'adrninistration des Mines de Lens, ol timer de la Legion d honneur, qui est délégué spécialement pour lui remettre cette cécoration. En mème temps M. Masselis, maire de Cassel, remettra a M. Tack, une superbe croix avec brillants, cadeau des amis du nouveau légionnaire. La cérémonie aura lieu a 14 h. 3o au grand salon de 1'Hótel de Ville de Cassel. Nous nous associons de tout cceur aux marques de sympathie que la population Casseloise témoignera demain a M. Daniel Tack, et nous lui adressons a nouveau, a cette occasion, nos plus chaleureuses félici- tations.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1929 | | pagina 3