Ste Ceciliafeesten 1929 Harmonie Yppïana Place de la Gare Peur c-2us qui n'oubüent pas De Ypersche Vooruitzienden vrije mutualiteit en drukte om te eindigen den wensch uit, dat ieder lid, nog dees jaar, een nieuw lid zou aanbrengen, om met nieuwjaar het honderdste lid te mogen inschrijven. M. Ramoisy, fijn en welsprekend redenaar, kwam daarna aan de beurt. In eene prachtige, sierlijke taal, bracht hij eene bijzondere hulde aan M. Achille Vandromme, die sedert tien jaar de «Belgique Prévoyante» rond hem leert kennen en waardeeren en die nu nog zoo bereidwillighet voorzitterschap der Ypersche Vooruitzienden wil waarnemen. M. Ramoisy verontschuldigde zich omdat hij, geboren waal, de schoone vlaamsche taal niet machtig is, hetgeen toch niet belet dat tien duizenden vlamingen tot hem kwamen en zich bij zijn werk aansloten, zoodat hij te recht mocht zeggen dat «La Belgique Prévoy ante» eene vaderlandsche maatschappij is, waar vlamingen en walen zich onder eene en dezel de vlag scharen. ML Ramoisy toonde ook aan hoe zijne maatschappij de beste vruchten afwerpt op sociaal gebied zij leert sparen en beheert de toevertrouwde penningen harer leden als een goeden huisvader, om hun op 35, 45, of 55 jarigen ouderdom eene levensrente in ver houding hunner storting te bezorgen. Eene volkomen zekerheid waarborgt de gestorte gelden door hunne belegging in hypothecaire leeningen van in rang, in immo bilaire goederen ennijverheidsondeinemingen, welke eene goudwaarde daarsiellen. De gevierde spreker maaide terloops zijne toehoorders aan tot voorzichtigheid in zake beursspeculaties. Bij 't eindigen spoorde hij de leden aan om hunnen Voorzitter, M. Vand-omme, en de correspondenten, M. M.Gaimant, Spotbeen en Decoster, te steunen in hunne propaganda Zondag 24 November 1929 1° In St- Pieterskerk te io uur Mis te* nage dachtenis der Ypersche Muzikanten gesneu veld voor het Vaderland. Vergadering in het lokaal, Hondstraat, te g u. 3o. De eereleden worden vriendelijk uit- genoodigd de Harmorie te vergezellen. 2° In het Hotel Continental te i3 uur Banket voor de werkende leden der Harmo nie en der Symphonie. De eereleden die wenschen aan den maaltijd deel te nemen, worden beleefd ve zocht zich bij den Voorzitter Al MÉ GRUWEZ te laten inschrijven. Dinsdag 26 November 1929 In de Feestzaal Oud Yper» van 20 u. tot 23 u. 3o, Groot Bal, gegeven door de Harmo nie, met Kostelooze tombola voor de Dameïï. De eereleden, die verlangen een prijs te geven, mogen hem zenden naar den Voorzitter die de geschenken met dankbaar heid zal aanveerden. Dinsdag 17 December 1929 In de Feestzaal Oud Yper om 20 uur. Groot Kunstconcert gegeven door de H armonie. Men verzekert ons dat dit Galaconcert iets fijns zal zijn, zooals de Harmonie Ypiana dit alleen'weet in te richten. YpeUingeir, wordt lid van Ypriana. Les plaintes sont de plus en plus véhémen tes concernant le sansgène des tramways vicinaux qui ont juste en face de l'entrée de la gare leur place de manoeuvres et de sta- tionnement. Cette situation est trés préjudi- ciable aux voyageurs qui n'ont pas toujours cinq minutes a perdre avant le départ du train. Le soir, dans i'obscuriié, ces longs trams en stationnement, et que rit n n'éclaire, constituent un danger sérieux. La S. N. des Chemins de Fer Beiges et le bourgmestre d'fpresn'ont ilsdonc plus aucun droit de police II faut que cette situation prenne fin. Si quelques rares localités de la Belgique s'abstiennent de toute manifestation le ir No vembre, l'anniversaire de la signature de l'armistice fait déployer, annuellement, dans le pays entier, le culte du Sou venir, déploie- ment auquel participent, en général, tous les Beiges qui ont encore le cceur sur la bonne place. La Fédération Nationale des Combattants (organisme qui comprend plus de 900 sections et plus de 100.000 membres) a voulu, en 1929, ^ionner une signification spéciale a la commé- moration de tous les ans. Elle a voulu faire, sur la tombe du Soldat Ir.connu, acte d'ex- piation de l'innominable insulte faite, par un étranger, a Celui qui représente, pour les Anciens de la Guerre, le sacrifice suprème sur l'autel de l'Humanité. A cette fin elle avait organisé un Relais sacré». De divers points de la Belgique par- taient, des envoj'és des sections de cette Fédération, porteurs de flambeaux, jusqu'a une localité voisine oü les attendaient d'autres camarades, d'autres sections, qui prenaient sur eux le transfert du flambeau a une section suivante. C'est ainsi que plusieurs membres de notre section locale F. N. C., MM. H. Van den - berghe, Mahieu G., De Clercq L. etc.., se sont ren dus le Dimanche 10 courant a 7heures vers Messines pour remettre a la section de cette commune le flambeau de la Flandre Occidentale, destiné a arriver le lendemain sur la tombe du Soldat Inconnu a Bruxelles. La population entière de Messines a pris part a cette manifestation patriotique et ex- piatoire. Entouré des délégués des Anciens Combattants et des Invalides de la Guerre, de la musique communale, des envoyés d'autres sociétés de la commune, Monsieur le Bourgmestre Deleu a prononcé le discours suivant Messieurs, Au moment oü la Fédération Nationale des Combattants organise un cérémonial, pour faire contribuer toutes ses sections a un hom mage a rendre au soldat beige inconnu, le collége des Bourgmestres et Echevins de Messines se fait un honneur et un devoir de participer a eet hommage en assistant a la remise du flambeau de la section d' V pres a la section de Messines. L'hommage, qu'on rendra ainsi au soldat beige inconnu, s'adr-esse a tous les s ldats beiges qui sont tombés victimes de cette lutte longue et terrible contre l'Allemagne, qui s'était organisée depuis longtemps pour écra- ser, en peu de temps, toutes les forces qu'on pourrait lui opposer et qui non seulement a renié son engagement de respecter la neutra lit.é et l'indépendance de notre pays, mais qui, en l'envahissant, a en outre violé aussitöt tous les engagements internationaux concer nant les lois de la guerre, le respect dü aux populations civiles, la defense de bombarder les vdles ouvertes, etc et qui, en outre, a eu recours aux moyens de lutte des plus scanda leux, comme l'emploi de gaz asphyxiants qui venaient, d'une faqon traitreuse, atteindre les combattants et les frappaient de mort ou d'in- firmité sans qu'ils eussent les moyens de s'en dé fend re. La date de demain nous rappelle comment, par cette lutte longue et terrible, ces agres- seurs si puissants et de mauvaise foi ont cependant fini par être vaincus et ont enfin dü sollici'er un armistice qui leur a été accor- dé le 11 Novembre 1918, il y aura done demain II ans. C'esi pour sauver l'indépendance de notre patrie qu'un si grand nombre des nótres se sont sacrifiés et ont perdu la vie, c'est pour nous tous, pour nous permettre de vivre encore en hommes libres dans la patrie beige. C'est pourquoi l'hommage rendu par les anciens combattants a l'un des leurs, qui représente tous ceux d'entre eux qui ont perdu la vie dans cette longue lutte, doit être l'hommage de nous tous, de toute la popi lation. Nous vous remercions done, Messieurs les membres de la Fédération Nationale des Combattants, de l'initiative que vous avez prise, et a laquelle nous nous associons au nom de la population de Messines. De Messines le flambeau a été acheminé vers Warnêton, oü les autorités civiles et religieuses, le corps dts pompiers la musique et toutes les sociétés de la ville ont prêté leur concours a cette solennifé. Une minute de silence devant le monument des Morts, une prière, un discours vibrant de la part de M. Domicent, Président de la F. N. C Warnêton, une Brabanqonne en sourdine, une Marseillaise et un God Save the King ont relevés les coeurs des assistants. Warnêton a assuré le transfert du flambeau jusqu'a Bas Warnêton et ainsi, de commune en commune et de ville en ville, l'emblême a été porté sur la Tombe Sacrée a Bruxelles, oü elle a rejoint les flambeaux des autres pro- vinces pour rester brüler pendant quelques moments en présence des délégations diver- ses de Belgique et de S. M. le Roi. De aanstellingsvergadering dier afdeeling van La Belgique Prévoyante is opperbest gelukt op 3 November laatstleden. Te 11 uur, opende M. Achille Vandromme, voorzitter, deze vergadering in het lokaal Aux trois Suisses In korte, welgepaste woorden verwel komde hij den Heer Ramoisy, stichter en ziel van La Belgique Prévoyante», bedankte de aanwezige vooruitzieners en toehoorders, gaf eenige nuttige beschouwingen over deze om, in Yper, naar 't voorbeeld van Pope- ringhe, waar reeds talrijke renteniers bestaan de Belgique Prévoyante» te doen groeien en bloeien ten nutte van alle vooruit ziende Yperlingen. Een storm van toejuichingen begroette den talentvollen redenaar, die door zij e keurige taal de aandacht zijner toehoorders had weten te boeien- M. Vandenbroucke, provinciaal bestuurder, handelde in 't vlaamsch inzonderheid over de waarborgen welke «La Belgique Prévoyante», oplevert eenerzijds door haar bestuur, anderzijds door hare geldplaatsingen. Be nevens den verantwoordelijken beheerraad met zijn college van commissarissen, bestaat een raadgevend comiteit van bevoegde mannen voor het onderzoek der ontworpen geldplaatsingen en ook nog een commissie van toezicht, ieder jaar benoemd tusschen de vooruitzienden zelf. De kapitalen worden omgezet in staats fondsen, in hypothecaire leeningen, in aan koop van landbouwdomeinen, 't voor naamste, dit van Elisabethville, op 40 km. van Parijs, heeft eene uitgestrektheid van 400 Ha. met kasteel, hofstede, stokerij, nieuw gebouwde stad en kerk (de film van Elisa bethville werd verleden winter te Yper afgerold). De Belgique Prévoyante bezit de ver maarde bronnen van Chevron (het fijn natuur gaswater is te verkrijgen Aux trois Suisses depothouder Henri Knockaert, French- laan), het bezit ook de confituurfabriek van Leuze, 125 Ha. bouwgrond nabij Genck, de koolmijnstreek der Kempen, groepen huizen te Verviers en in Henegouwen, uitgestrekte bouwgronden aan het strand te Chatelaillon (Frankrijk), enz. De vergadering werd in de beste stemming geheven kort na 12 uur. Toen gingen de Ypersche Vooruitzienden met M. Ramoisy aan 't hoofd naar het gedenkteeken der Ypersche gesneuvelden, lieten er zich photographeeren waarna M- Ramoisy een prachtige bloemtuil neerlegde ter herinnering aan de dierbare afgestorvenen. Vooruitziener.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1929 | | pagina 4