Harmonie Ypriana Hel Sinte BarbaratsssS onzer Pompiers Zitting van Maandag 16 December 1929 om 18 uur INotr© Canal Koninklijke Hofbouwmaatschappij en Werk van den Akker -- Yper 6 «g——naii^—i^— kapot. M. Leuridan. Ofwel zijt ge bewust kwaadwillig ofwel zijt ge zeer onwetend over de vlaamsche kwestie. M. Sobry. Ik vraag dat er een krediet zou gestemd worden De heer schepen De- clercq stelt 5o.ooo fr. voor. Wij zullen dan moeten een tijdstip stellen om de verschillige toelagen te bepalen. M. Bonnet. Het voorstel van de motie heeft de prioriteit. M. Leuridan. - Ik leg die motie neer en vraag er bij hoogdringendheid over te stem men. Het is de oplossing van punt tien der dagorde. M. Missiaen. Dit moet niet bij hoogdrin gendheid gestemd worden. Het stemmen dier motie is de verwerping der toelagen. De heer Leuridan trekt zijn voorstel van hoogdringendheid terug in en herleest de motie. M. Sobry. - Ik vraag de stemming dei- dagorde. M. Missiaen. De motie van den heer Leuridan zal eerst ter stemming gelegd wor den ofwel de zitting zal eindigen. M. SobryDe gemeenteraad is hier niet om te spreken over de vlaamsche zaak, maar alleen over de dagorde. M. Leuridan Zoo gij de motie niet wilt laten stemmen dan breken wij de zitting op. M. Sobry. Gelijk gij wilt. Al die gedach ten komen hier niet van pas en ik vraag dat er over de dagorde gestemd worde. M. Missiaen. Gij vraagt geld en wij geven u een eisch. M. Sobry. Wij hebben altijd feesten ge stemd en nu komt gij al met eens zeggen wij stemmen geen kredieten, dus ook geen feesten meer. Ik kan zulke stemming niet uitlokken. Hierop voegen de fronters en socialisten de daad bij het woord en trekken er van onder. Daar de raad niet meer in getal is om voorts te beraadslagen verklaart de Heer voorzitter, om 19 u. 5o, de zitting opgeheven. DAGORDE 1. Proces verbaal der zitting van g Decem ber ig2Q. 2. Vraag van M. Leuridan Eeuwfeest ig3o Voorstel tot het 4verdagen van de stemming der kredieten, 3. Eeuwfeest ig3o Kredieten. 4. Stadsbegrootmg -voor het jaar ig3o. Mardi dernier, les membres de la Commis sion provinciale des ports ont visité les travaux du port de Nieuport et de la ont suivi l'Yser et Ie canal jusqu'Ypres, pour se rendre compte des travaux a effectuer et pour examiner li possibilité d'améliorer les moyens de communications au point de vue commer cial. Ces Messieurs étaient au nombre de quatorze MM. Bernolet, Cornille, Lommez, Ollevier, députés permanents, sénateur Van- couillie, le grefher provincial, Maerten, chef du cabinet de M. le ministre Van Caeneghem, Bouckaert, directeur honoraire des ponts et chaussées, les ingénieurs Cloedt, Verbeke, Petre, Perqui et Schepens, secrétaire de la commission. MM. Sobry, bourgmestre, Hector Vermeu len, Félix Vergracht et Arthur Butaye, sont allés rejoindre les membres de cette commis sion l'après midi, a l'Hötel Continental. L'en- tretien a roulé sur les travaux du canal, les Communications par chemins de fer et autres sujets de cette nature. Noüs finirons quand même par voir corr.- mencer les travaux du canal. Ce sera en ig3o, au lieu de 1929. .Mais mieux vaut tard que jamais Et puis, nous sommes ici habitués a exercer la sainte vertu de patience La Chambre de Commerce d'Ypres a envoyé d Monsieur le Ministre Jaspar, président du conseil, la lettre suivante-: A Monsieur Jaspar, Premier Ministre Bruxelles. Ypres, le 9 Décembre 1929. Monsieur le Ministre, Notre population a appris avec plaisir que mcta— l'adjudication de l'Ecluse de Boesinghe Village aura lieu le i3 courant, et que les adjudications pour le Pont fixe de Boesinghe et pour la restauration du canal jusqu'a Yprr s sont annoncées pour fin Décembre. Permettez nous, Monsieur le Ministre, de vous demander de bien vouloir insister pour que les dates exactes de ces adjudications soient fixées a bref délai. De cette faqon les principaux travaux seront en adjudication avant le commencement de l'année 19^0, conformément a la promesse que vous avez bien voulu nous faire, et ce sera pour nous une tache agréable de vous dire au nom de notre commerce et de notre industrie, au nom de toute notre population, combien est appréciée votre énergique intervention dans cette question si vitale pour nous. II ne restera plus alors, qu'a faire le Pont de chemin de fer a Boesinghe, pour qu'Ypres aie sa voie d'eau entièrement restaurée. Veuillez agréer, Monsieur le Ministre, l'assurance de notre parfaite considération. Le Secrétaire, Le Président, (s.) Toussaert. (s.) H. Vermeulen. Réponse de Monsieur le Ministre Jaspar Bruxelles, le 12 décembre 1929. Monsieur le Président, M. le Premier Ministre me charge de l'hon- neur de vous accuser réception de votre lettre du, 9 décembre. II me prie de vous faire savoir qu'il insiste auprès de son collègue des Travaux publics afin que les dates exactes des adjudications pour le pont fïxé de Boesinghe et pour la res tauration du canal jusqu'a Ypres soient fixéés dans le plus bref délai possible. Veuillez agréer, Monsieur le Président, l'assurance de mes .sentiments trés distingués. Le Secrétaire du Cabinet, (Signé) Illisible. A Monsieur le Président de la Chambre de Commerce et d'Industrie d'Ypres, Hotel du Sultan, Grand'Place, Ypres. L'Harmonie Ypriana donnera Mardi pro chain 1*7 courant, a 8 heures du soir, en la salie du Vieil Ypres son premier CONCERT ARTISTiQUE dé la saison d'hiver. Les vrais amateurs de belle musique pourront, certainement, passer une trés agréable soirée. Des artistes de choix prête- ront leur concours. On y applaudira Mtlfi Liliane Delcampe, cantatrice au théatre royal de la Monnaie, dans le Grand Air de ia Traviata dé Verdi ainsi que dans la Valse de Romeo et Juliette de Gounod. Monsieur René Letroye, l'excellent ténor, qui a eu tant de succès il y a deux ans, fera entendre les ceuvres de Massenet Sapho air de'Jean Qu'il e t loin riion pays) et Werther (Pourquoi me réveiller 0 souffle du printemps) Les membres sauront gré sans nul doute au Comité, de leur donner l'occasion d'en tendre et d'applaudir le jeune virtuose Carlo Van Neste (i5 ans), le si réputé violoniste, qui charmera l'auditoire avec des morceaux choisis fels que Romance Andalouse, de Sarasate, Tambourin Chinois et Caprice Viennois, de Kreisler. L'Harmonie, sous la direction de Monsieur Lionel Blomme, nous donnera Tannhaüser de Wagper, Peer Gynt de Grieg, la leSym- phonie de Saint Saëns et Couverture d'Egmont de Beethoven. Avec un pareil programme, bien exécuté, on est assuré du succès. Les membres honoraires qui, par erreur involontaire, n'auraient pas regu leur invita tion sont priés de s'adresser au président M. Aimé Gruwez. 't Is Dinsdag aanstaande, 17n dezer, dat de Harmonie Ypriana, om 8 uur 's avonds, in de feestzaal Oud Yper haar eerste KUNSTCONCERT van het seizoen geeft. De echte liefhebbers van mooie muziek zullen er ongetwijfeld een heerlijken avond door brengen. Het bestuur der Harmonie heeft geen moeite gespaard om het programma van het feest zoo verzorgd mogelijk te maken en het heeft zich de medewerking van talentvolle kunstenaars weten te verzekeren. Men zal er Mejuffer Liliane Delcampe, kunstzangeres aan den koninklijken Munt schouwburg, in het Groot Aria uit La Traviata van Verdi en in de Wals van Romeo en Juliette (Gounod) kunnen toe juichen. Mijnheer René Letroye, de uitmun tende tenor die hier twee jaren geleden zoo een bijval behaalde, zal de werken vau Massenet vertolken, namelijk Sapho (Air de Jean Qu'il est loin mon pays) en Werther (Pourquoi me réveiller 0 souffle du printemps). De leden zullen het Bestuur voorzeker ook dank weten hen de gelegenheid te geven den jeugdigen virtuoos Carlo Van Neste (i.5 jaar oud), den wijd vermaarden violist, te hooren en te mogen toejuichen in de uitgelezen stuk ken zooals Romance Audalouse, van Sarasate, Tambourin Chinois en Caprice Viennois, van Kreisler, waarmede hij de toehoorders zal weten te begeesteren. De Harmonie, onder het bestuur van Mijn heer Lionel Blomme, geeft ons Tannhaüser van Wagner, Peer Gynt van Grieg, de lc Symphonie van Saint Saëns en het Openingstuk Egmont van Beethoven. Met een programma van zoo een hoog kunstgehalte en met de verzekering die we hebben dat de uitvoering ervan tot in de kleinste punten toe zal verzorgd zijn, is de bijval van het muziekfeest meer dan verzekerd. Ook zullen de leden goed doen met op tijds te zorgen voor een behoorlijk plaatsje. De eereleden die, door een ganse,h onvrij willige vergetelheid, hunne uitnoodiging nog niet zouden ontvangen hebben, gelieven zich tot den voorzitter, Heer Aimé Gruwez, te wenden. Zondag laatst hebben onze wakkere brand weermannen, zooals vorige jaren, het naam feest hunner patrones op plechtige wijze weten te vieren. Na de zielmis, die te 11 1/2 uur in de voor loopige St- Maartenskerk ter nagedachtenis hunner overleden makkers werd opgedragen, gingen zij, door de Harmonie Ypriana vooraf gegaan, naar de Groote Markt, alwaar de heer Burgemeester Sobry het korps in oogen- schouw nam. Daarna overhandigde de heer Burgemeester, terwijl het muziek de Braban- qonne aanhief, de zilveren medaille der Orde van Leopold II aan Van Eenaeme Jules en Cnockaert Alphonse, als belooning voor de talrijke diensten door die moedige pompiers bewezen. Na een klein toertje door de stad, trokken onze mannen naar het hotel Ypriana, waar een goed gedekte tafel de pompiers en muzi kanten opwachtte. Dat er aan de lekkere spijzen en fijne dran ken eer werd gedaan, valt niet moeilijk om raden ook niet dat het er tot laat in den avond uiterst gezellig en broederlijk toeging. De heeren Sobry, burgemeester, Lemahieu, Declercq, schepenen, Verwilghen, afgevaar digde-bestuurder bij het Koninklijk Hoog Commissariaat, Arm, Donck, Eere-voorzitter van Ypriana, advokaat Van der Mersch en'de bestuurleden der Harmonie Ypriana waren, op het banket aanwezig en bij het nagerecht werden verscheidene heildronken ingest» 11. op Z. M. den Koning, op het aanstaande huwelijk van Prinses Marie-José met Prins' Humberto, op de gezondheid d» r nifüwe- gedecoreerden, de heeren Sobry, Verwilghen en Declercq,en eindelijk op den bloei van ons machtig Pompierskorps en onze vermaarde Harmonie Ypriana. Verslag der Algemeene Vergadering gehouden, op 17 November 1929, in het lokaal Hotel Continental De Voorzitter opent de vergadering 14 1/2 uur. De secretaris geeft lezing van het verslag der voorgaande vergadering waarna het zonder opmerkingen goedgekeurd wordt. Voordracht M. Hector Casier, onder voorzitter, geeft een leerzame en tevens zeer nuttige les over de seizoenwerkzaamheden »n namelijk over de manier van het in winterland leggen der tuinen. Zijne klare rede wordt met groote aandacht- gevolgd en ten slotte met algemeen handge klap begroet. De Voorzitter bedankt den spreker voor zijne schoone les en wakkert de toehoordei s aan er groot nut uit te trekken- Aanbrengsten M. Antoine Flepts bekomt zes punten voor zijne schoone verzameling-

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1929 | | pagina 6