Zondagrust - Repos dominical Chronique Financière 10e Jaargang, Nr 39 4 Januari 1930 10e Année, N" 39 4 Janvier 1930 - het yperschi B- LA RÉGION D'YPF £ES Bijvoegsel Supplement Promotion Aux Amities Francises d'Ypres Allerhande Nieuws Autobus ongeval. Zaterdag 11. kwam, rond g u. 3o 's avonds, een autobus, die het vervoer van werklieden tusschen Yper en Toerkoenje verzekert, te Roncq in botsing met een electrieke tram die uit de richting van Halluin kwam. De autobus werd aange reden op het oogenblik dat de tram, die daar op verscheidene plaatsen den openbaren weg verlaat, weer de groote baan kwam vervoegen. De schok was zoo geweldig dat de autobus werd Weggeslingerd en verder op een pyloon terecht kwam. Het Tempeest van Zondag 11. heeft hier te Yper, zooals overal elders, aanzienlijke schade veroorzaakt. Weinig huizen werden gespaard en de afgerukte pannen zijn ontel baar. Zelfs werden hier twee of drie gaslan- taarnen, die op de hoeken der straten aan den gevel van een gebouw zijn vastgemaakt, door den hevigen wind omgewaaid. Zij mogen van geluk spreken f Michel - Francois BRAECKMANS t ZIELMISSEN Heer Maurice DUMORTIER Vrouw Louise DEBRABANDER echtgenoote van Edm DEBUSSCHER. Heer J. CAMERLYNCK - SAMYN Vrouw Hermina-Julie VERSAVEL echtgenoote van Alois VANGHELUWE. Les deux seules séances de cette semaine qu'il me soit permis de commenter sont bien dans Ia note finale que tout le monde atten- dait. De la hausse, ou plutót une légère repri se qui a chassé de l'esprit des réveillonneurs de fin de l'an les soucis, les déboires et les mi sères de l'année écoulée. Elle fut sensible, parcequ'il n'y avait pas d'ordres et que certains besoins.de fin de l'an pouvaient être facilement satisfaits. Elle fut trop forte car on escomptait trop lé- gèrement la remise en marche du moteur de la Bourse après les étrennes. Autrement dit, il faudraquelques séances pour se rendre compte de l'esprit nouveau qu'a apporté rg3o. Je n'ajouterai pas grand chose a la chroni que qui devait paraitre la semaine dernière et qu'un retard postal a malencontreusement empèché. II faut tenir compte que,du point de vue mou vement boursier, nous dépendons essentielle- ment de l'étranger, et spécialement de New- York. II ne faut pas attacher a la diminution du taux d'escompte chez nous, une signification autre que la réalité. L'argent est abondant, surtout chez les industriels qui ne l'emploient pas paree que l'on doit craindre le commence ment de stockage. Ainsi dans les charbon- nages, la température clémente ralentit la consommation du charbon les grossistes ont leur plein dès février, on devra songer a des réductions de prix pour faciliter l'écoulement. En Métallurgie, la même situation ne fera que continuer, car la on commence a stocker depuis plusieurs mois. On ne doit pas davantage perdre de vue l'importance capitale des accords de La Haye. L'opposition constante de plusieurs hommes d'état en France a la politique de renoncia tion, est une indication que l'on a peut-être été trop loin elle indique que l'on veut freiner les nouvelles demandes possibles d'allègements que pourrait introduire l'Alle- magne. En Angleterre, le budget solde avec un déficit énorme on annonce de nouvelles élections pour le printemps il faut achever la liquidation Hatry. Dans la rubrique coloniale, je dois signaler des interventions bizarres mais significatives d'un fait nouveau en Citas. C'est pour moi, une satisfaction de constater qu'un des titres que j'ai conseillé, se détache trés bouilla'm- ment, dans une période troublée. Et ceux qui m'ont écouté en Chcmin de fer Cotigo, quand je leur disais que le titre tom- bait pour des motifs trés passagers, doivent se frotter les mains. II y a quelques titres qui, pour des motifs spéciaux, prendront prochainement un grand départ. Tel autre, par suite de la fusion de Lloyd Royal Beige et de la Beige maritime du Cotigo, doit êt;e vendu et arbitré. Mes clients que la chose concerne seront d'ailleurs avertis. A signaler au passage l'absurdité qu'est la difference de cotation entre la capital Lomami et la dividende. II y a la, une autre opération fructueuse. Ceux qui, malgré mes conseils, sont restés en Brazilian Traction, et qui m'obligent a y revenir, liront prochainement les motifs de l'opinion que j'expose a ce sujet. 2 Janvier 1930. L. OSSTYN. (Voir la Chronique de la semaine passée a la dernière page). Nous apprenons avec infiniment de satisfac tion la nomination au grade de Capitaine de gendarmerie du Lieutenant Petit H. d'Ypres. Nous lui adressons cette occasion nos plus chaleurcuses félicitations. La belle salie du Vieil Ypres avait regu a l'occasion du bal annuel de Réveillon une décoration de trés bon goüt. Une foule joyeuse et impatiente y avait pris place de bonne heure. Les nombreux spectateurs assis au balcon pouvaient jouir d'un coup d'oeil magnifique sur le parterre encombré de dan seurs et de danseuses plein d'entrain et inondés par des reflets multicolores lancés par de nombreux projecteurs Une grande animation règna jusque fort tard dans la nuit grace a l'orchestre, qui semblait infatigable, lequel alternait avec un second orchestre Pick up installé gracieusement par M. Sim mons, ingénieur constructeur Radio Flandre a Ypres. Nombreux étaient les prix distribués aux heureux gagnants. La participation géné rale au cotillon assura a ce mouvement un succès sans pareil. Les membres se séparèrent après la pré- sentation des souhaits de nouvel an, cette fois le centenaire de notre indépendance nationale. M. Eugène Glissoux, l'actif secrétaire géné- ral des A. F. et le principal organisateur de cette charmante fête, a droit a nos sincères félicitations. Van het vijftiental werklieden en werksters, die op den autobus waren en waaronder er zich verscheidene van Yper en van het omlig gende bevonden, werden er acht gekwetst. Vier hunner moesten ter verpleging naar een kliniek te Toerkoenje overgebracht worden terwijl de andere naar hunne woning werden vervoerd. De voerder van de autobus, M. Maurice Thomas, van Zillebeke, werd door de gen darmen aangehouden. Te lande echter is het er nog erger toege gaan. In gansch het omliggende treft men geen enkele hoeve aan die door den orkaan niet geteisterd werd. Hier werden strooi vummen uiteengesmeten, daar werd een wagenkot verplaatst en bijna overal werden de ijzeren platen, die nog zoo menig kot bedekken, afgerukt. Volgens hetgeen wij tot hiertoe vernamen werd de landbouwer Van- demarliere Achille, van Dickebusch, het ergst van al geteisterd. De gevel der schuur en een deel van het dak zijn er ingestort en er werd een opening geslagen in de zoldering van den paardenstal. Het graan dat op den zolder lag werd door den stormwind uiteen gedreven en is voor het meerendeel verloren. Gelukkiglijk hebben wij hier in 't ronde nergens persoonlijke ongelukken te betreuren gehad. Dinsdagnamiddag, rond 2 uur, waren H.B. en de gebuurvrouw B. P. in ernstig gesprek aan den hoek der Vandenpeereboomplaats. 't Rolde natuurlijk over de groote gebeur tenis van den dag een bruiloft in 't gebuurte. Zij gaven hun jong en beschikbaar herte lucht, toen onverwachts een auto uit de Boesinghe- strate snel aanholde, 't Is dank aan de buiten gewone koelbloedigheid van den auto-geleider dat onze jonge lieden niet gevallen zijn als slachtoffers van hunne wederzijdsche naasten liefde. Zij kwamen er van af met een hevig ver schot en een kortstondige ontsteltenis. 'k Peisde dat 'k dood was, zei Harry, maar nu nooit meer. Zedeles Nooit staan commeeren te mid den de strate. Vrouw Michel Braeckmans, geboren Hubertine Vanheule; Vrouw Weduwe Jean Vandeuren, geboren Maria- Theresia Deridder Heer en Vrouw Remi Depoorter-D'Hooghe Jufvrouw Marguerite D'Hooghe De familiën Braeckmans, Vanheule en Deridder, melden met droefheid het verlies van hunnen teerbeminden echtgenoot, zoon, vader en bloedverwant HEER Rustend Wachtmeester der Gendarmerie Ridder der Orde van Leopold II Vereerd met het Oorlogskruis met Palm, met de Gouden Medaille der Orde van Leopold II, met de Herinneringsmedaille 191i- 1918 en met de, medaille der Zegepraal geboren te Ranst, den 30 Mei 1875, en overleden te Brugge, den 2 Januari 1930. De lijkdienst, gevolgd van de teraardbestelling, zal plaats hebben in de parochiale kerk van St Niklaas te Yper, op MAANDAG 6 JANUARI 1930, om 9 uur. Vergadering in de kerk. De vrienden en kennissen die, bij vergetelheid, geen rouwbrief zouden ontvangen hebben, worden verzocht dit bericht als dusdanig te aanzien. Statieplaats, 11, Yper. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 5 Januari,om 7 1/2 u., in St-Jacobskerk, tot zielelafenis van Vrouw DAEL en dochter Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 5 Januari, om 9 u., in de kerk der EE. HH. Paters Carmelieten, tot zielelafenis van Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 5 Januari, om iiYiu., in St-Maartenskerk, tot zielelafenis van Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Woensdag 8 Januari, om 8% u., in St Maartenskerk, tot zielelafenis van de overledene familie van Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 12 Janua-i, om 7% u., in de parochiekerk van Brielen, tot ziele lafenis van Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 12 Januari, om 11 Vi u., in St Maartenskerk, tot zielelafenis van Vrouw Martha DEWULF echtgenoote van Isidore DEWILDE. De Apotheek van j La Pharmacie de M' WECKESSER Dixmudestraat o— Rue de Dixmude is ALLEEN OPEN II reste seule ouvertele op Zondag 5 Jan. Dimanche 5 Janv.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1930 | | pagina 9