10e Année, N°41 - 18 Janvier Ypres Fleuri© HULDEBETOON HECTOR VERMEULEN - - Weekblad heC Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de I'Arrondissement d'Ypres M- HECTOR VERMEULEN HET YPERSCHE •OxVtë&.M «fes? V ng der Gdtelst^j-dr tn. <É£W Yp&pache Club.s eea. Beheer, Opstel en Aankondigingen 15. BoterstraatIS, Yper Abonnement 18 fï. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men tas tn alle Btlgiuht potikaniortn 35 ct. het nummer Naumioott ariikf.lt geweigerd LA REGION D'YPRES r>'-g«ne de ('Association des Sinistréa, des Clubs Y prois, etc. Rédaction, Administration et Publicité 15, rue au Beur re, Ypre. Abonnement 18 fr. 00 par an Etranger 32 fr. On peat t'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges 35 ct. Ie numéro Lts articles non stgnis sent rejusis En une sorte de préambule, nous avons taché de faire ressortir, en un article précé dent, que, malgré la modicité de ses ressour ces, Ypres se doit a son passé glorieux de faire beau, et de ne point tomber dans la banalité, a l'occasion des fêtes jubilaires. Nous insisterons done, tout d'abord, sur ce que peut, en pareille circonstance, l'initiative privée qui, de tout temps, s'est montrée, chez nous, a la hauteur de sa tache. La participation individuelle aux fêtes a consisté, de tout temps, en pavoisements et décors divers, mais il est regrettable que l'ait floral n'ait, généralement, pas été mis suffi- samment a contribution. II faudrait remonter au déluge pour prouver le goüt inné de l'homme pour la fleur, et un écrivain de la Renaissance, pour prouver son érudition, n'aurait pas hésité a relater que la couchette de nos premiers parents était faite de lilas et de roses, avec l'accompagnement indispensable, pour notre mère Eve, de la pomme fatale, bien mise en évidence sur une table de nuit faite d'un tronc de palmier. Depuis ces temps édéniques, il n'existe pas la moindre solution de continuité, et, de nos jours, la fleur a pris une place prépondérante partout. Cérémonies joyeuses ou cérémonies fünèbres en sont largement pourvues, et la fleur est devenue l'emblème de nos ceuvres charitables, de même qu'elle orne les tables des festins et les corsages des femmes. Le commerce des fleurs est devenu d'une impor tance telle que nos voisins d'outre-Moerdyck nous dament déja le pion, en les expédiant par avions spéciaux, dans les pays étrangers. Nous devons faire parler les fleurs, comme disent les fleuristes américains, et notre gra cieuse reine, qui, de tout temps, a si bien compris le sens de cette expression, a, comme on le sait, accordé son patronage et son appui eflfectif au comité de la Belgique fleurie, qui se propose de fleurir la Belgique depuis la plus humble bourgade jusqu'a la capitale, depuis la maison du pauvre jusqu'aux monu ments publics. Comme l'a dit M. le notaire Richir, l'auteur de cette belle initiative, fleurir la Belgique, e'est fleurir notre mère a tous, et e'est fêter la Belgique unie que de réaliser cette manifestation de la fleur. Si l'élan devient général, il est certain qu'il attirera tous les concours moraux et pécu niaires indispensables, et l'on peut s'imaginer, d'ores et déja, quel gigantesque bouquet de fleurs sera la Belgique dans le courant de l'été prochain. La participation Yproise en cette manifesta tion, faite toute entière de beauté et de poésie, doit être réalisée a la fois par notre admi nistration, soucieuse de faire une toilette de gala a nos squares et jardinets, et par la population entière, en faisant chanter la fleur a tous les étages de ses maisons. Notre soc'été royale d'horticulture qui organisa, dans les salles des Halles, en 1912, cette splendide exposition, vrai régal des yeux, dont chacun se soqvient encore et con serve, avec un soin jaloux, le charmant cata logue, ne faillira pas a sa tache et aura cer- tainement a coeur de préparer le terrain, dès a présent, en vue de cette grandiose mani festation Quand le moment sera venu, nous donnerons nous mêmes quelquës détails pour faciliter a chacun rornementation florale de sa fagade. Nous, Yprois, qui avons tant souffert, nous devrions faire chanter a tous les étages cette liberté chérie qu'évoquait, en i83o, le grand air de la Muette de Portici, point de départ de la révolution libératrice. PYRES. Zaterdag avond laatst vierde de Handels kamer haar verdienstelijken Voorzitter, alsmede haar tienjarig bestaandoor een prachtig banket. Een overgroot getal deelnemers had zich op het feest laten inschrijven, om door hunne tegen woordigheid hulde te brengen aan den held van het feest. De helder verlichte zalen van het gasthof De Sultan waren in een mooi opgesmukte feestzaal herschapen. A an de eeretafel was gansch het Bestuur der Handelskamer vergaderd met en heer H. Vermeulen in zijn midden. Een opgewekte, vroolijke stemming heerschie onder de genoodigdev die zich de welverzorgde spijzen terdege lieten smaken. Tijdens het maal liet MWenes, muziekmees ter, zijne aangenaamste deuntjes hooren, welke niet weinig bijbrachten om de vroolijkste leven digheid staande te houden. Echter zag men dikwerf de verholen blikken der feestvierders zich richten vaar den eeretafel, waarachter zich een ruimte bevond met groen omgeven en door welks bladeren men een voor werp met doek omringd zag af teekenen. Bij het nagerecht stond de heer J. Tahon, onder-voorzitter, recht en las te midden een indrukwekkende stilte de volgende redevoering af. Heer Voorzitter Mijne Heeren, Heden vieren wij, door ons jaarlijksch banket, het tiende jaar der stichting van onze Handelskamer. Deze gebeurtenis is van zoo een doorwegend belang, dat het betaamt eventjes een terugblik te schenken op de ver- loopen jaren. Toen wij, met eenige pioniers, over tien jaren den Handelsbond stichtten, met het doel door verêende krachten onzen toe stand in onze zoo diep geteisterde stad te verbeteren, hadden wij niet durven verhopen dat onze maatschappij, in zoo korten tijd, zoo een grooten invloed zoude bekomen. Wij waren immers met 37 leden bij het stich ten en thans is, door haar jaarlijkschen aan groei, onze maatschappij uit 325 leden samengesteld I Wij zijn erin gelukt van onzen Bond een vereeniging te maken, die invloed en macht genoeg bezit om de rechten van or zen handel te doen eerbiedigen, daar waar zij aangevallen worden. Maar indien wij, spijts alle moeilijk heden, onverschilligheid en zelfs misprijzen, tot zulk een uitslag gekomen zijn, moet het gezegd worden, mijne heeren, dat het te dan ken is aan het feit dat wij, van den beginne af, het geluk gekend hebben een voorzitter aan ons hoofd te zien, aan wiens koene wilskracht en taaie volherding wij deze plaats in de samenleving te danxen hebben. Laat mij toe de werking van onzen Voor zitter te vergelijken met die van een ervaren kapitein, welke zijn schipje, uit ruwe planken samengesteld, met behendige hand wist te sturen, tusschen woelige baren en scherpe rotsen, en tevens, door zwoegen, na tien jaren er in gelukt is zijn notendop in een flink schip te herschapen, welk statig zijn weg baant op de woeste levenszee. Immers, wanneer wij nagaan hoe, in 1920, onze stad een chaos vormde van puinhoopen, hoe de openbare besturen ontredderd waren, hoe alles ons ontbrak en dat wij nu den toe stand op handels- en nijverheidsgebied verge lijken met dezen van toen, moeten wij beken nen dat er bovenmate moed en krachten zijn noodig geweest, om tot den hedendaagschen toestand te geraken. Het is een bestatiging dat er een machtige geest is geweest, die in alle omstandigheden in de bres is gesprongen om onze grieven te verdedigen, en de onrecht-

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1930 | | pagina 1