Les Aforïs De toebereidselen der Handelsfoor Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper Fédération des Sinistrés de l'Arrondissement d'Ypres 6) Vceux a. mettre d l'ordre du jour de la prochaine réunion. Landbouwcomice Kemmel - Yper l'envahisseur ne parvint pas k franchir. Le Comité de la Chambre de Commerce fait un appel pressant a tous les anciens Vprois, ïésidant dans d'autres villes du pays ou a l'étranger et qui pourraiertt posséder des photographies rappelant des scèaes de la vie Yproise d'avant guerre, ou des photographies prises a Ypres pendant la guerre, atin qu 1 Is consentent a prêter leur collection, si minime qu'elle soit. Cette exposition rétrospective aura lieu dans un local de l'Ecole Moyenne toutes les précautions d'usage seront prises pour la bonne conservation et le transport des photographies prétées. On est prié de s'adresser a M. Hector Ver meulen, Président de la Chambre de Com merce a Ypres, avant le 3l Mars. On accep tera avec reconnaissance toute collaboration a l'exposition dès a présent, le succès en esc assuré par suite des concours déja promis. Een tentoonstelling van Photographien, Schilderijen en Teekeningen. Aangemoedigd -door den machtigen bijval welke de Koloniale tentoonstelling genoot, tijdens de handelsfoor van 1928, en de lucht vaart tentoonstelling, tijdens ue handtlsloor van 1929, heelt het Comiteit besloten, in de aanstaande handelsfoor, iets puiks in te rich ten, op eigen terrein verzameld en tot stand gebracht. Vele inwoners der streek namelijk de aan komende generatie, de jongeren, degene die vóór den oorlog kind wartn of sinds dien geboren zijn, degene die zich hier zijn komen huisvesten, kennen het vooroorlogsche Yper niet De oude Kathedraalstad met hare rijke gebouwen, hare fijne gevels waarop de eeu wen hunne merkteekens gelaten hadden, met hare schilderachtige hoeken en straatjes be hoort bijna tot het verleden, ware het niet dat beeld en prent bestaan, om aan degene die Yper vóór den oorlog kenden, zoete herin neringen te geven, en aan degene die Yper niet gekend hebben, te toonen met welke kunst onze voorouders hunne stad gebouwd en versierd hadden, hoe ieder huis een museum was, hoe ieder straat een blad was uit hare roemrijke geschiedenis. Ket Comiteit doet een vurigen en warmen oproep tot alle Yperlingen, hetzij dat zij in Yper of in andtre gewesten wonen, opdat zij zouden er in toi s.emmen de photographien, schilderijen of teekeningen welke zij zouden kunnen in hun bezit hebben, en die betrek heb ben op Yper vóór den oorlog en Yper gedurende den oorlogaan h^c Comiteit der Handtlsfoor toe te vertrouwen. Het Comiteit is voornemens in een der zalen der Middelbare school, een echte Yper-- sche tentoonstelling in te richten, maar eaar- toe is de welwillende medewerking noodig der Yperlingen zelve. Hoe zal het aan hun herte deugd deen, als- wanneer zij zullen in de zaal de geschiedenis lezen, de herinneringen zien der gebeurtenis sen waaraan zij mogelijks deel genomen heo- ben of medegeleefd hebben, in een woord het Ypersch leven van \óór den oorlog. En menigeen zal een traan wegvagen, als- wanneer hij zal de Y'persche gebouwen, straten en tafereelen aanschouwen van binst den oorlog de lijdensweg, vol kommer en verdriet 1 Om toe te laten aan het Comiteit, een cata logus der tentoonstelling op te maken en te laten drukken, verzoekt het aan al degenen die willen hunne medewerking verleenen, zich te laten kennen aan den Secretaris der Han delsfoor, heer Florimond Vandevoorde, Bo- terstraat, 3i, Yper, met aanduiding van aard en getal der photographien of teekeningen, vóór den 3i Maart aanstaande. Het Comiteit zal er voor zorgen dat de geleende voorwerpen ten huize afgehaald wor den, tegen ontvangstbewijs, in de eerste dagen der maand April. Alle wenschelijke maatre gels van bewaking en verzekering zullen door het Comiteit genomen worden, om de ten toon gestelde voorwerpen, na het sluiten der han- delsfoor, ongeschonden aan de eigenaars terug te bezorgen. ie in zijn hart de fierheid gevoelt van ouden Yperling te zijn, aarzele niet 1 Neem uw deel in den bijval, welke de tentoonstel ling zal genieten en tevens de Handelsfoor zal opluisteren.. Aan allen, zonder onderscheid, onzen bes ten dank bij voorbaat. Het Comiteit der Handelsfoor. De aanslaande maandelijksche verga- ie ring van de Afgevaardigden der Bonden van geteisterden zal plaats hebben op Zondag 9 Maart 1930, te 14 1/2 uur zeer stipt, in het Hötel ContinentalStatieplaats, te YPER. DAGORDE 1) Onderzoek van den toestand. 2) De kwestie der interesten. 3) Het sluiten der rekeningen van de ge teisterden. 4) De afbraak der Onderstanden. 5) Mededeelingen. 6) Wevschen voor de dagorde der aanstaan de vergadering. Al onze bonden en samenwei kende vennoot schappen en al onze gemeente - overheden worden dringend verzocht afgevaardigden naar de vergadering te zenden. Ingang vrij aan alle geteisterden. La prochaine réunion mensuelle des Délégués des clubs de sinistrés aura lieu le Dimanche 9 Mars 1930, a 14 1/2 h. trés précises, a 1' Hotel Continental Place de la Gare, YPRES. ORDRE DU JOUR 1) Examen de la situation. 2) La question des intéréts. 3) La cloture des comptes des sinistrés. 4) La dèmolition des Abris. 5) Communications. Toutes nos associations et nos coopératives et toutes les autorités communales sont in- stamment priées d'envoyer leurs délégués a la réunion. Tous les sinistrés sont admis. De Voorzitter- Le Président, Arth BUT AYE, av., Ypres Les propriétaires et sinistrés intéressés dans la question auront lu avec. intérêt la dis cussion qui eüt lieu a ce sujet lors de la der- nière léunion mensuelle de la Fédération des sinistrés de l'arrondissement. Qu'elle ait été un peu confuse, un peu dé cousue, et qu'elle n'sit du premier coup pu aboutir a aucune conclusion pratique et ferme, cela n'a rien de fort étonnant. Depuis la guerre, nous avons eu a iésoudre et nous avons résolu bien des questions beaucoup plus importantes que celle de la destruction des abris, mais il faut bien admettre que nous n'en avons jamais eu a discuter et a résoudre qui soient plus compliquées que celle-ci. Tout le monde, Etat, commune, proprié taires et occupeurs, tous désirent voir dispa- raitre au plus tót ces monstres en béton armé. Mais comment s'y prendre puisque c'est l'Etat qui en est propriétaire L'Etat a bien, deux fois de suite, cru pou- voir s'en tirer au moyen d'adjudications géné rales, englobant toute la région. Force est bien de recornaitre que cen'était pas pratique. II nous semble que la seule farjon d'appro cher le plus possible de la solution (car 9a ne résoudra pas la difficulté pour toutes les com munes, il n'y a pas d'illusion a se faire a ce sujet) serait de procéder a des adjudications par commune, ou par petits groupes de com munes. En efïet, les difficultés de tous genres, varient de commune a commune. Aucune de celles ci, on l'a vu, ne désirerait se charger de la responsabilité de ces explo sions. Moorslede et Westroosebeke, seules, sont d'heureuses exceptions. Mais l'Etat dispose a Westroosebeke de toute une organisation militaire dont le but principal est l'explosion des engins de guerre. Dès lors, pourquoi ne pourrait on pas entre- voir la possibilité pratique d'arrangements a intervenir entre l'Etat et une ou plusieurs communes, arrangements qui se baseraient sur la coopération directe de la base militaire de Westroosebeke comme facteur principal de l'émiettement des abris Ces officiers et soldats ont la pratique journalière de ce genre de sport Leur intervention sauverait les administrations communales, non seulement de la complication formidable occasionnée par les formalités nécessaires pour obtenir l'autorisation d'employer des matieres explo sives, mais encore, et surtout, de la manuten- tion de celle ci, de leur de sage, et de leur mise en oeuvre de fa<;on a ne pas endommager les propriétés et les constructions voisines. Nous ne voyons pour le moment pas d'autre faqon de sortir de la difficulté. C'est une orientation toute nouvelle suggé- rée par les discussions de l'assemblée de Février, mais c'est de ce cóté la, croyons nous, que la solution de la question devra êtie recherchée. A. B. STJLDi itwmm JAA^LIJKSCH BIN PRIJSKAMPEN «k onder de bescherming der stad op Asschen-Woensdag, 5 Maart 1930 om 10 uur. PSOGBAMMA EERSTE PRIJSKAMP Hengste veulens van één jaar 1® Prijs Verguld Eeremetaal en 50 Fr. 2e Zilveren id. 40 Fr. 3e id. id. 35 Fr. 4® id. id. 30 Fr. 5e id id. 25 Fr. 6e id. id. 20 Fr. TWEEDE PRIJSKAMP Hengsten van twee jaar 1® Prijs Verguld Eeremetaal en 100 Fr. 2' Zilveren id 80 Fr. 3e id. id. 60 Fr. 4e id. id 40 Fr. 5e id id. 20 Fr. DERDE PRIJSKAMP Merriën van één jaar 1® Prijs Verguld Eeremetaal en 50 Fr. 2' Zilveren id. 40 Fr. 3' id. id. 35 Fr. 4° id. id. 30 Fr. 5e id. id. 20 Fr. 6' id. id 15 Fr. VIERDE PRIJSKAMP Merriën van twee jaar 1® Prijs Verguld Eeremetaal en 60 Fr. 2' Zilveren id. 55 Fr. 3: id. id. 50 Fr. 4'- id. id. 45 Fr. 5' id id. 40 Fr. VIJFDE PRIJSKAMP Merriën van dris jaar 1® Prijs Verguld Eeremetaal en 75 Fr. 2e "Zilveren id 60 Fr. 3e id. id. 50 Fr. 4e id. id. 30 Fr. ZESDE PRIJSKAMP Merriëa van 4 jaar en daarboven 1® Prijs Verguld Eeremetaal en 100 Fr. 2® Zilveren id. 80 Fr. 3' id. id. 60 Fr. 4e id. id. 50 Fr. 5e id. id. 45 Fr.. 6' id. id. 40 Fr. 7® id. id. 30 Fr. ALGEMEENE SCHIKKINGEN 1 - De inschrijving van 8 tot 10 uur en de prijsdeeling onmiddellijk na den prijskamp, beide in de benedenzaal van het Stadhuis. II. - De leden wonende in de omschrijving van een der twee landbouwcomicen Yper en Kemmel, kunnen alleen met hunne paarden aan den prijskamp deel nemen. III. Men kan zich nog als lid doen inschrij ven van heden af tot op den dag van den prijs kamp bij de Secretarissen van 't Cornice. IV. De mededingers zijn verantwoordelijk voor de ongevallen door hunne dieren veroorzaakt. V. Alle onvoorzien geval of geschil zal onwederroepelijk door de Jury beslist worden. VI. De prijzen zullen niet toegekend worden zoo de dieren niet genoegzaam verdienstelijk zijn. Gedaan te Yper, den 18 Januari 1930. De Voorzitter, (get.) BRUNEEL de MONTPELLIER. De Secretarissen, (get.) J. Mallisse, Kemmel. (get.) E. Caenepeel, Yper.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1930 | | pagina 2