- HET YPERSCh IE- LA RÉGION D'YPR >E£ Zondagrnst - Repos dominical Wekelijksch Overzicht laargang, 5 - A O Mei 1930 1le Anriée, N° 5 - -1 O Mai 1930 Rljvnegs^l Supplément De gebeurtenissen in Engelsch-Indiê be ginnen eene andere wending te nemen. Wij hadden er verleden week reeds op gewezen dat Gandhigeen voldoende uitslagen bekomen hebbende met zijn passieven tegenstand, wel dra naar geweldiger middelen zou uitzien. Maar de engelsche overheden hebben geoor deeld dat gewelddadigen tegenstand niet kon gedoogd worden en Gandhi werd aange houden. De engelsche dagbladen zijn het niet eens over de doelmatigheid van dezen maatregel sommige zeggen dat het meer dan tijd was dezen opstandeling aan te houden andere meenen dat het onnoodig was de opstandelin gen aldus een reden te geven tot openbaren opstand. Nochtans, zooals wij vroeger reeds zegden, is er geen eensgezindheid onder die zeer afwisselende bevolking De indische handelshuizen hebben gesloten en de musul- mansche winkels bleven open. Intusschen heeft de vrouw van Gandhi ken baar gemaakt dat de aanhouding van haren echtgenoot niets zou verminderen in de taak tot het bekomen der onafhankelijkheid van Indië. Gandhi had reeds, vóór zijne aanhou ding, zijn plaatsvervanger aangeduid. Als men de gebeurtenissen nagaat die zich in Spanje voordoen zoo is het bijna niet te betwijfelen of er zullen binnen korten tijd belangrijke veranderingen voorkomen. Een zeer kenmerkend feit is het uittreden van den heer Miguel Maura uit de koningsgezinde partij. Dit geval, gepaard met sommige andere, heeft natuurlijk grooten ophef verwekt. Sedert het aftreden van generaal Primo de Rivera heeft de nieuwe regeering volle vrijheid ver leend aan de pers en deze maakt er een buiten sporig gebruik van. Maar vooral heeft zij het gemunt op den Koning, aan wien al de nala tigheden of ongewenschte veranderingen wor den ten laste gelegd, bij zooverre dat men hem, in een openbaren brief, duidelijk heeft laten verstaan dat zijn rijk uit was en dat hij beter zou -doen af te treden wilde hij niet met geweld verdreven worden. Nochtans mo°t er niets overdreven worden, want de koning heeft ook veel nieuwe partijgangers bijgewon nen sedert hij op het voorstel van generaal Berenguer alle dekreten heeft onderteekend en uitgevaardigd die de kwetsende of onaan gename maatregelen van den gewezen Dicta tor intrekken. Het werkeloozenfonds van Duitschland komt zijn verslag uit te geven waaruit blijkt dat er op l5 April 1930 2.937.000 werke loozen waren, alhoewel het Winterseizoen reeds voorbij was. De verslaggever verklaart dat deze crisis voortkomt, ie uit het gedurig toenemen der bevolking eene vermeerdering van 4 millioen), 2e uit de sociale veranderin gen die veel menschen verplicht heeft tot den handarbeid terug te komen, 3e uit de gedurige toename van vrouwenarbeid. Het jaar 1929 heeft 1092 millioen gekost om de werkeloozen te steuren, waarvan de Staat 108 millioen betaalde. RIK. La Renaissance d'Ypres M. Félix Boucher, instituteur a l'école communale de la rue Pangier, n° 16, a Paris, ayant demandé a M. Ie Bourgmestre Sobry un mot sur La Renaissance d'Ypres, celui ci lui a envoyé, le 8 Mai 1930, la belle lettre suivante Tu renaitras, o vaillante Belgïque, et ta Ville d'Ypres reverra sa splendeur Assiégée et attaquée pendant la guerre mondiale de 1914 a 1918, la Ville d'Ypres fut tellement bombardée par l'Allemagne qu'il n'en resta plus rien, et que même ses Halles monumentales et son admirable Catbédrale, respectées pendant 6 siècles, furent détruites par le fer et le feu. Ypres fut pendant 4 ans le rendez vous de formidables armées, sorties de 1' Est pour s'en emparer, et du Sud et de l'Ouest pour la gar- der. C'est la qu'après des chocs retentissants et des corps a corps terribles, le sort du Monde fut décidé, l'envahisseur épuisé, mis en fuite, la Belgique reconquise, le Nord de la France repris avec 1'Alsace Lorraine et l'Angleterre laissée en paix c'est la que triomphèrent le Droit et la Justice au prix d'immenses sacrifices c'est la que l'Empire Britannique, plein de reconnaissance vis a vis de ses Héros, éleva un splendide monument a la mémoire de ses armées et, en particulier, de ses défenseurs restés sans tombe connue c'est la que les Belligérants érigèrent et entretinrent au mieux leurs cimetières et qu'on trouve une vaste nécropole de Guerriers des cinq parties du monde, unis sous terre dans le silence et la paix c'est la un lieu sacré, une terre sainte et sanglante, regor- geant de héros de toutes classes et de tous ages et remp'ie de reliques d'hommes de guerre c'est la pour les pères et mères, femmes, frères et sceurs de ceux qui furent arrachés a leurs families et leurs foyers, un lieu de pélérinage sans cesse orné de fleurs et sanctifié par des prières. Au seul nom d'Ypres les guerriers survi- vants revivent leur vie militaire de 1914 a 1918, leurs pères et mères sentent a nouveau leurs angoisses et leurs blessures, et leurs enfants et petits-enfants vantent les exploits de leurs ancêtres. Comme l'aimant attire le fer, airsi la Ville d'Ypres attire les nations dont les sujets appriren: son nom et son martyre. Un jour viendra oü les Peuples, devenus frères, fêteront a Ypres leur réconciliation, et contribueront a rendre cette Ville puissante et prospère, comme a l'heureuse époque oü elle fut le centre de l'industrie drapière et batissait de ses deniers ses Halles et sa Cathéirale déja la plupart de ses maisons sont rebaties, ses églises et sa superbe Cathé- drale sont debout prochainement, comme le phé iix. Halle aux draps ressuscitera de ses cer.dres. ONDERSCHEIDING De Heer Achille Vandromme, statieoverste te Yper is, om zijn lange jaren trouwen dienst, benoemd tot Ridder in de Kroonorde. Het Ypersche biedt den Heer Van dromme zijne hartelijkste gelukwenschen om deze vereerende en welverdiende onder scheiding. Priesterlijke Benoemingen STE RFGE V A L De Heer WITTEBROODT Joseph, die hier te Yper vóór den oorlog gedurende zoo lange jaren bestuurder was der. Stadshar- monie en oud bestuurder der stedelijke muziek school, van wien alle oude Yperlingen het beste aandenken bewaard hebben, is dezer dagen te Brussel, zijne geboortestad, over leden in den gezegenden ouderdom van 84 jaren. Zijne ziel ruste in vrede. Bedanking Vrouw Weduwe Henri BAILLEUL - GRYSON en familie, danken inniglijk vrien den en kennissen voor de talrijke blijken van genegenheid die zij hen betuigden tijdens het afsteiven van hunnen teerbeminden echtge noot, vader en schoonvader Heer Henri BAILLEUL, en voor hunne tegenwoordigheid op den lijkdienst. Le Docteur Gabriel De Roo, nous prie d'annoncer le décès de son père Monsieur Henri DE ROO né a Aerseele, le 23 Janvier 1861, trés pieuse- ment décédé a Laeken, le 2 Mai 1930, administré des Sacrements de Notre Mère la Sainte Eglise. Heer Edouard SELJIN t ZIELMISSEN Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 11 Mei, om 8 uur, in St Pieterskerk, tot zielelafenis van Heer Joseph OSSIECR Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 11 Mei, om 8 1/2 uur, in de kapel van het O. L. Vrouw Hospitaal, tot zielelafenis van Heer Edmond SA BOT Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 11 .Mei, om 9 uur, in St-Niklaaskerk, tot zielelafenis van Heer Emile VERHACK Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 11 Mei, om n'/juur, in St- Maartens kathedraal, tot zie.h lafenis van Heer Arthur MSSSIAEN en zijne Vrouw Marie ÜEPUYDT. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de JAARMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 18 Mei, om 11 yt uur, in St- Maai tens kathedraal, tot zielelafenis van Heer Albert VAN EGROO De Apotheek van La Pharmacie ce Mr VAN ROBAEYS Boterstraat oRue au Beurre is ALLEEN OPEN op Zondag 11 Mei reste seule ouverte le Dimanche 11 Mai Bisdom Brugge. Zijn benoemd tot onderpastoor te Deerlijk, de E. H. Verhaeghe, id. te Clercken tot onderpastoor te Le Tu quet (Moescroen), de E. H. Nys, id. te Beveren a/Yzer. Docteur en médecine - vétérinaire, Inspecteur général honoraire au ministère de 1'Agriculture, Membre du Conseil supérieur de l'Agriculture et du Conseil supérieur de l'Hygiène, etc. Commandeur de l'Ordre de Léopold, etc. Les amis et connaissances qui, par oubli, n'auraient pas re9U de lettre de faire part, sont priés de considérer le présent avis comme en tenant lieu. Vrouw Edoüard Beun, geboren Octavie Bailleul Heer en Vrouw Arthur Wyckaert-Beun Keer en Vrouw Camilla Beun-Vandamme Heer en Vrouw Leon Vanoverberghe-Beun De familiën Beun en Bailleul, melden met droefheid het afsterven van hunnen teerbe minden echtgenoot, vader, schoonvader en bloedverwant geboren te Yper, den 6 Juli 1854, en er godvruchtig overleden, den 6 Mei 1930. De vrienden en kennissen die, bij vergetelheid, geen rouwbrief zouden ontvangen hebben, worden verzocht dit bericht als dusdanig te aanzien. Kalfvaart, 66.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1930 | | pagina 9