UITTREK
Salon de Coiffure pr Dames
Melle Berthe Mesure
6
(t) Herderlijke Brief van Z. Em. Kardinaal Goossens en
van HH. HH. de Bisschoppen van België, gegeven den
30 Juni 1905, bij gelegenheid- van de 75' verjaring der
^rationale Onafhankelijkheid.
der minuten berustende ter Griffie van
het Hof van Beroep te GENT
zijn aangeboren gevoelens niet verloochent,
eert en bemint zijn vaderland.
Bij zijn intrede in het leven wordt het kind
ingelijfd in een dubbele samenleving de
familie en het vaderland beide worden aan
zijn zwakheid opgedrongen als noodzakelijke
hulpmiddelen, waaraan zijn wezen zijn
lichaam evenals zijn ziel behoefte heeft
om zijn menschelijke volmaaktheid te ont
wikkelen en te bereiken. Ook de familie is
een natuurlijk bestanddeel eener gemeen
schap, want zonder den bijstand en den steun
die zij vindt in een min of meer groote geor
dende samenleving is voor haar leden geen
normaal menschelijk leven denkbaar.
Deze geordende maatschappij, waarvan èn
de enkeling èn de familie deel uitmaken,
ziedaar hun vaderland. Dit moet dus aanzien
worden als voortspruitend uit de natuurwet
die de onderlinge betrekkingen tusschen de
menschelijke wezens beheerscht, en die de
burgers der verschillende landen niet vijandig
tegenover elkaar stelt, maar ze anderzijds
niet min werkelijk van elkaar onderscheidt.
Welnu, het noodzakelijk bestaan van het
vaderland legt aan allen die zijn voordeelen
genieten plichten op, door dezelfde natuur
wet bekrachtigd. Het vaderland immers oefent
op zijn leden een soort vaderschap uit, tevens
scheppend, opvoedend en beschermend, dat
kan vergeleken worden bij het vaderschap
der ouders in de familie, en dat, gelijk dit,
afstamt van het vaderschap van God zelf.
Ziehier wat dienaangaande de H. Thomas
van Aquino, de Prins der Godgeleerdheid,
met de hem eigene duidelijkheid leert
De mensch wordt schuldenaar tegenover
anderen op verschillende wijzen, naar ver
houding tot hun verschillende volmaaktheid
en de verschillende weldaden die hij van hen
ontvangt. Uit dien dubbelen hoofde komt
aan God de eerste plaats toe want Hij is,
eerst en vooral, in de hoogste mate uitmun
tend, en, bovendien nog, is Hij in betrekking
tot ons het eerste beginsel dat ons het wezen
schenkt en ons bestuurt maar, alhoewel
ondergeschikt, zijn ook onze ouders en ons
vaderland, door dewelke en waar wij geboren
en opgevoed werden, beginselen die ons het
leven schenken en ons besturen. Ook, na
God, is het vooral tegenover zijn ouders en
zijn vaderland dat de mensch schuldenaar is.
Hieruit dus moet worden afgeleid dat, evenals
de godsdienst een eeredienst moet schenken
aan God, zoo ook, alhoewel ondergeschikt,
de pië.eit een eeredienst moet brengen aan de
ouders en aan het vaderland
De eeredienst dien men verschuldigd is aan
zijn ouders en aan zijn vaderland, verplicht
tot liefde, tot eerbied, tot gehoorzaamheid en
tot bijstand. Deze plichten van den burger
jegens het vaderland, evenals die der kinde
ren jegens hun ouders, worden opgelegd en
bekrachtigd door het vierde gebod van God.
En men meene niet van deze natuurlijke en
goddelijke verplichtingen ontslagen te zijn,
omdat men in zijn vaderland onvolmaakt
heden en leemten zou waarnemen, evenmin
als men het recht zou hebben zijn ouders te
verloochenen, omdat men in hen gebreken of
zelfs ondeugden zou ontdekken.
De mensch hoeft dus voor het Vaderland
te leven. Te allen tijde heeft het Vaderland
recht op zijn diensten, op de hulp van zijn
geld en van zijn arbeid, op de onbaatzuchtige
medewerking van zijn talenten, van zijn be
drijvigheid en van zijn invloed en wanneer
het uur des gevaars slaat en zijn grenzen be
dreigd worden, heeft het recht op het offer
van het bloed en zelfs van het leven. De ware
burger, dien naam waardig, vereenzelvigt zijn
lot en zijn belangen met die van het Vader
land. Beurtelings met het Vaderland verne
derd en verheven, deelt hij in zijn beproevin
gen en in zijn vreugden evenals hij weent
over zijn rouw en treurt over zijn rampen,
zoo roemt hij over zijn grootheden en over
winningen (i).
Hoeft het gezegd, Zeer Beminde Broeders
Sprekend over het Vaderland tot de geloovi-
gen onzer bisdommen, bedoelen wij België.
Het is België dat recht heeft op uw liefde, uw
eerbied, uw gehoorzaamheid, uw dienstbetui-
-ging. Voorzeker moogt gij de stad of het dorp,
de gouw of de streek liefhebben, waar gij ge
boren zijt, waar gij de taal van spreekt en
waar gij uw leven doorbrengt. Maar uw
streek of uw gouw, evenmin als uw stad of uw
dorp, zijn niet en mogen niet, in den waren
zin van het woord, uw vaderland geheeten
worden.
Als Herders uwer zielen, verklaren en on
derwijzen wij dat voor allen, zoowel Vlamin
gen als Walen, België het Vaderland is.
België alleen heeft recht op de verplichtin
gen van vaderlandsliefde welke de wet Gods
oplegt. België alleen oefent ten-opzichte zijner
kinderen die soort vaderschap uit, dat de na
tuurlijke grondslag uitmaakt dier verplichtin
gen België alleen is voor hen hetgeen de
ouders zijn in de familie, namelijk het we-
zens-en regeeringsbeginselprincipium essen-
di ei gubernationisAlleen verzekert het de
orde en den vrede, de werking der openbare
diensten, de bescherming der wetten, der
policie en der gewapende macht, den waarborg
der belangen en den eerbied der persoonlijke
en gezamenlijke rechten met één woord,
België alleen waakt op den normalen gang, de
ontwikkeling en de verdediging van het stoffe
lijk en zedelijk leven der personen, der fami-
liën en der maatschappelijke eenheden. Voegt
daarbij dat het op duizendvoudige wijze de
ziel vormt zijner kinderen in het bijzonder
door de eenheid van zijn traditioneel Geloof
dat zijn invloed doet gevoelen zelfs bij dege
nen die het niet aankleven, door zijn eeuwen
oude gebruiken, door gemeenschappelijke her
inneringen, beproevingen en rouw, vreugde
en verheerlijking De taal alleen, hoe belang
rijk ook haar bijdrage weze ter eenmaking,
vormt de nationaliteit niet, en nog minder het
vaderland.
Men late dus eens voor goed die stelsels varen
welke van allen grondslag ontbloot zijn en mis
dadig in hun praktische toepassingendie name
lijk welke aan Vlaanderen of Wallonië de voor
rechten willen toekennen die alleen aan België
toebehoor en In werkelijkheid wij weten het
wel en danken God ervoor verzet de massa der
bevolking zich tegen zulke onzinnige droomerijen,
en zij zal er altijd vreemd aan blijven nooit zal
zij dulden dat men aanslag plege op het Belgisch
Vaderland
Dank zij de samenwerking van alle goede
burgers, zal het Belgisch Vaderland leven,
zich ontwikkelen en bloeien Allen hebben
den plicht mede te werken aan het behoud en
den groei van het rijk en glorievol erfgoed dat
hun voorouders hun hebben nagelaten.
Die medewerking zal, vooreerst, geschieden
door eendracht en vereeniging der harten.
Boven persoonlijke en plaatselijke heersch-
zucht en belangen, boven allen partijtwist,
klasseneisch en taalstrijd, moet elk rechtge
aard geweten zich om het algemeen goed der
Natie bekommeren. Om wille van dit hooger
goed, moet alle tweedracht ophouden, moeten
alle willen overeenkomen, alle krachtinspan
ningen samengaan. Politiek leven, al weze het
ook sterk, is toegelaten, mits het, door het
eerbiedigen der rechtvaardigheid en der liefde
tegenover de burgers, strekke tot het gemeen
schappelijk welzijn van het Vaderland. Anders
laten wij het niet vergeten leiden verdee
ling en strijd noodzakelijk tot de vernietiging
van het gemeenebest, en ten slotte tot de
ellende en den ondergang van alle huisgezin
nen. Zulks is een waarheid welke de onder
vinding aantoont en het goddelijk woord
bekrachtigt Omne regnum in seipsum divi-
sum, et domus supra domum cadet. Alle konink
rijk dat tegen zichzelf verdeeld is, zal ver
woest worden, en het eene huis zal op het
andere vallen
Het is, vervolgens, noodig de bestaande
overheid te eerbiedigen en haar te gehoor
zamen. Wij hoeven u niet er aan te herinne
ren elk wettig gezag verdient eerbied en
gehoorzaamheid, omdat het Gods gezag ver
tegenwoordigt. Bestaat er wel een leering
welke klaarder in de H. Schrift wordt uitge
drukt Hebben Christus en de Apostelen het
voorbeeld niet gegeven der onderwerping aan
de burgerlijke macht, zelfs als deze uitgeoefend
werd door vijanden van hun ras en vervolgers
van hun godsdienst Overweegt hetgeen de
H. Paulus aan de eerste Christenen schreef,
die in een vijandige en verdorvene wereld
leefden Iedereen moet aan de hoogere
overheden onderworpen zijn, want er is geen
gezag of het komt van God, en de bestaande
overheden werden door God aangesteld. Wie
bijgevolg aan het gezag weerstaat, weerstaat
aan de goddelijke ingestelde orde. Het is dus
noodig onderworpen te zijn, niet enkel uit
vrees der straf, maar ook om gewetensrede
nen Het gezag is de sluitsteen van het
maatschappelijk gebouw. Sterke en tuchtige
volkeren vereeren het, omdat zij er de voor
naamste bron vinden hunner grootheid en den
waarborg hunner toekomst. Zij die het betwis
ten of kleineeren, vernietigen of verzwakken
zich zelf.
Eindelijk, om wille der liefde tot het Vader
land, vragen wij u, Zeer Beminde Broedetsr
getrouw te blijven aan het Geloof uwer
vaderen en aan hun zuivere christelijke zeden.
Het Belgisch volk, katholiek uit overleve
ring, is door gansch zijn geschiedenis onwrik»
baar gehecht aan de heilige Roomsche Ka-
tholieke Kerk. Aan haar is het de beschaving
schuldig van haar alleen heeft het, gedu
rende lange eeuwen, de letteren, de kunsten
en de wetenschappen geleerd aan haar wer
king dankt het, grootendeels, zijn nationale
eenheid. Moge ons Vaderland nooit vergeten
wat het aan het Katholiek Geloof is ver
schuldigd I
Moge het ook deze spreuk van den Heiligen
Geest indachtig zijn De gerechtigheid
verheft de natiën, maar de zonde maakt ze
ongelukkig Volkeren leven niet enkel van
handel, nijverheid en financiën, gezondheids?
maatregelen en policie, wetenschap en letter
kunde als zij waarlijk willen blijven voort
bestaan en voorspoed kennen, behoeven zij
bestanddeelen van hoogeren aard, namelijk
rechtvaardigheid, liefde, matigheid in het
genot der stoffelijke goederen, kuischheid,
zelfverloochening en offervaardigheid zij
behoeven deugd en zelfs heiligheid.
Christene zielen die er u op toelegt alle
dagen beter te worden en rondóm u gezonde
en manhaftige zeden te doen bloeien, zielen
die bidt en u opoffert voor degenen die de
grondwetten van het menschelijk leven mis
kennen, wij zegenen u, omdat gij, beter dan
wie ook, het Vaderland dient door God te
dienen.
Deze herderlijke Brief zal op den predik
stoel afgelezen worden in de kerken, openbare
bidplaatsen, kloostergemeenten en kolleges.
Gegeven op bet feest van het Heilig Hart
van Jezus, den 27 Juni ig3o.
t J. E. Kard. Van Roey, Aartsbisschop
van Mechelen i* Gustavus-Josephus,
Bisschop van Brugge f Thomas Ludo-
vicus, Bisschop van Namen t Vedas-
tus-Antonius, Bisschop van Doornik -
f Honoratius, Bisschop van Gent
t Ludovicus Josephus, Bisschop van
Luik.
Parket Nr 342 Arrest Nr 49.837
Uit het arrest, op tegenspraak, verleend
door het Hof, 3e Kamer, rechtdoende in boet
straffelijke zaken den 12 Juli ig3o, en het
vonnis der boetstraffelijke rechtbank van
Veurne, gedagteekend 10 Juni ig3o, volgt
dat de genaamde
56o. BRABANT, Alfred, geboren te
Stoke-on-Trent (England), den 2 Maart 1885,
zoon van Thomas en van Sareh Frappwelle,
handelaar wonende te WATOU, nu aange
houden
Is verwezen geworden uit hoofde van in de
drie laatste jaren te Watou of elders in België
zich in staat van faling bevindende zich plich-
tig te hebben gemaakt aan enkele bankbreuk
tot eene gevangzitting van vijf maanden, en
in de kosten van eersten aanleg begroot op
154,20 fr.
Met bevel dat het vonnis zal aangeplakt
worden in de verhoorzaal der Rechtbank, en
ingelijfd bij uittrek in het weekblad 't Yper-
sche te Yper, in De Aankondigingen te
Veurne, dit alles ten koste van den betichte.
Voor gelijkvormig uittrek aan den Heer Prokureur
Generaal afgeleverd, tot inlassching in het weekblad
't Ypersche verschijnende te Yper.
Veor den Oppergriffier,
De Griffier,
(get.) J. Van Durme..
S« rue Jules Japron, YPRES
Confort moderne
Travail soigné. Prix modérés.