hmdjamms 8 Au College St-Vincent I. Section Préparatoire II. Humanités Modernes III. Humanités Anciennes Uitslagen van Examens Hoogeschool van Leuven Allerhande Nieuws Yper. Verkeersongeval. Vrijdag avond, rond 7 u., kwam de genaamde Ver- eecke Cyrille, 3o jaar oud, wonende te St- Jan, per velo uit de St-Jacobstraat gereden. Bij het mijden van twee autobussen die uit de Meenenstraat kwamen aangehold, had hij niet bemerkt dat een andere auto, gevoerd door M. Edm. Becquaert, wonende in de Pope- ringhestraat, uit de andere richting kwam aan gereden. De wielrijder werd door de auto gevat en ten gronde geworpen. M. Becquaert stopte onmiddellijk en bracht het slachtoffer, dat aan de linkerheup gekwetst was, bij den dokter. Het rijwiel was geheel gebroken. Huiselijk drama. Een bewoner der Cité Ligy, die sedert een viertal dagen reeds aan't drinken was,-kwam Maandag avond, rond 10 u., thuis en begon er zijne vrouw zoo brutaal te mishandelen dat het mensch door haar hulpgeroep heel de buurt in rep en roer stelde. Toen de vrouw eindelijk losgeraakte, kwam zij aanstonds hulp en bescherming bij de politie zoeken. Proces-verbaal werd tegen den woestaard opgemaakt. Auto in brand. Donderdag morgen, korts vóór 10 uur, schoot de carburator van een auto, die op de Groote Markt rechtover het Hotel Sultan stond, in vlam bij het ingang zetten. Dadelijk sprong de geleider uit het rijtuig en wierp een deken over den motor, terwijl andere dienstveerdige personen eenige emmers water bijbrachten. Alzoo gelukte men erin het vuur te blusschen vooraleer dit groote schade had aangericht. Voormezeele. Veroordeeling. Vroe ger hebben wij verhaald hoe, op 23 Maart 11., de genaamde Blootacker om een nietige reden door twee zijner makkers, Boussery H. en Deconinck Is., met wien hij een hanenkamp had gaan bijwonen, 's avonds op den' koer eener herberg werd aangerand en halfdood geslagen. Vlsmaitinghe. Doodelijke Afloop. Brielen. Tram ontriggeling. Nabij het dorp is Donderdag morgen een goederen wagen van den tram Yper-Veurne buiten de sporen geloopen, zoodat dit enkelen tijd stoornis en wat vertraging in den dienst ver oorzaakte. Verders zijn er geen ongelukken van personen te betreuren en de aangerichte schade is onbeduidend. Komen. Oudheidkundige vondst. Westouter. Eeuwfeesten. Zondag laatst vierde de gemeente de honderdste ver jaring van België's Onafhankelijkheid. Na een plechtig Te Deum trok een stoet, waar aan al de maatschappijen der gemeente, de schoolkinderen en de overheden deelnamen, naar het gedenkteeken der gesneuvelden waar bloemen werden neergelegd en een gelegen heidscantate door de kinderen werd uitge voerd. Daarna overhandigde de Heer Burge meester een eereteeken aan den 85 jarigen Vandevoorde Etienne, oud-soldaat van Leo pold I. Woumen. Gouden Bruiloft. De Burgerlijke Stand van Yper Te koop Schoon kinderrijtuig vraagt RHUM La cérémonie de la Distribution solennelle des Prix s'est déroulée, Jeudi dernier, selon le rite traditionnel. La grande salie des fétes était bondée. Au premier rang M. le chanoine Van der Meersch, délégué de Mgr l'Evêque de Bruges M. l'abbé J. Vermaut, doyen d'Ypres, M. Sobry, bourgmestre, M. Haus, président du Tribunal, etc. La solennité fut charmante. La représen- tation du Pater de Francis Coppée et De dood van Suskewit d'après F. Timmer mans, révéla des talents scéniques de premier ordre, relevés par une diction impeccable. Les saynètes enfantines, d'une grace exquise, obtinrent le plus vif succès. On applaudit particulièrement la vibrante exécution de la marche patriotique de Gevaert, Vers l'Ave- nir Nous empruntons au Palmarès la liste des trois premiers de chaque classe iAnnêe d'Études i) Maurice Hoedt 2) Frans Opdebeeck 3) Jean Duthoo. 2' Année d'Etudes O André Rijngaert 2) Fernand Spotbeen 3) André Logie. 3' Année d'j&kdes 1) Paul Vanderghote 27Jacques Decock et Frans Devriese. 4' Année d'Études 1) Robert Soubry 2) Alphonse Vanden- berghe 3) Daniël Viaene. 5' Année d'Études 1) Emile Pien 2) Willy Opdebeeck 3) Willy Houtman. 6' Année d'Études 1) Charles Dallot et Charles Maes 3) Lu- cien Deruddere. Concours spécial en Religion pour les enfants ayant fait leur Communion Solennelle. Ir Prix René Vierstraete. 2' Prix Valère Devos et Emile Pien. Septième Classe 1) Joseph Deconinck 2) Etienne Poot 3) Gérard Allemeersch. Sixième Classe 1) René Leterme 2) Mare Callens 3) Antoine Bryon. Cinquième Classe Léon Loyson. Quatrième Classe Joseph Burggraeve. Sixième Classe 1) Daniél Vandeputte 2) Albert Vande- ginste et Eric Van Eecke. Cinquième Classe 1) Albert Dehem 2) Georges Versailles 3) Maurice Gauquie. Quatrième Classe 1) Gérard Huyghe 2) Henri Baecke 3) Marcel Vandeplassche. Troisième Classe 1) Amedée Menu 2) André Versailles 3) Henri Cherchye. Poésie 1) Roger Bryon 2) Daniël De- schrijver 3) J oseph Boone. Rhétoriquè 1) Pierre Devos 2) Jules Van Hulle 3) Léonce Werquin. La médaille décernée au lauréat de Rhétp- rique a été attribuée a M. Pierre Devos, d'Ypres (Rue de Dixmude). A Tissue de la cérémonie, M. le chanoine Van der Meersch proclama les brillants résul- tats obtenus au concours diocésain par les élèves du Collége St-Vincent. Classe de Rhétoriquè en latin, M. Pierre Devos, obtient le 5e accessit et M. Jules Van Hulle, le 8' accessit en flamand, M. Willy Baeckeland le 2e accessit. Classe de 5' Latine en version, M. Marcel Vierstraete, obtient le 6® accessit. en thème, MM. Albert Dehem et Roger Samyn, respectivement les neet i5e accessit. en arithmétique, M. Louis Béghin, le 8e accessit. Classe de 5' Commerciale en flamand, M. Roger Cortier, le j' accessit. Après avoir félicité élèves et parents, M. le chanoine Van der Meersch attesta la valeur de l'enseignement et l'excellence de l'éduca- tion chrétienne dont jouissent les élèves du Cpllège St-Vincent. Enfin, au nom de Mgr TEvêque de Bruges, il mit en garde les pa rents et les élèves contre les menées de cer tains étudiants universitaires qui voudraient, pendant les vacances, exercer une emprise néfaste sur les jeunes gens des colléges de Flandre. Les directives épiscopales sont nettes elles sont sages et salutaires. Candidatuur voorbereidend tot het Doctoraat in klassieke Philologie 2e proef E. H. Léo- pold Breyne, van Yper, met groote onder scheiding. ie proef Vande Sype Valère, van Hout- hem, met onderscheiding. Candidaat in de Rechten Vanhee Zéphir, van Hooglede, met de grootste onderscheiding. Desimpel Jean, van Waasten, met groote onderscheiding. Van Elslande Guy, van Wervick, met vol doening. 2* Doctoraat in de Rechten ie proef Van- aerde Jules, van Yper, met onderscheiding. 2® proef Lahaye Désiré, van Poperinghe, met voldoening. Graad van Dokter in Genees- Heel- en Vroed kunde ie proef Dochy André, van Oost- Nieuwkerke, met voldoening. 2' proefBilliet Isidore, van Hooglede, met voldoening. 3e proef De Wulf Léon, van Poperinghe, met onderscheiding. Graad van Candidaat in de Natuurlijke Wetenschappen voorbereidend tot de genees-, artsenij- en veeartsenijkunde 2° proef Domi- cent Wilfrid, van Waasten, met de grootste onderscheiding Derynck Marcel, van Yper, met onderscheiding Wylleman Marie, van Yper, met voldoening. Graad van Candidaat in Natuurlijke Weten schappen voorbereidend tot de Geneeskunde en van Candidaat in Geneeskunde ie proef Decroix Camille, van Becelaere, met voldoe ning. 2e proef Breyne Daniel, van Yper, met groote onderscheiding Pauwels Georges, van Yper, met onderscheiding Merlevede Ernest, van Poperinghe, met voldoening. De boetstraffelijke rechtbank van Yper komt thans over die zaak uitspraak te doen.. Boussery wordt veroordeeld tot 8 maanden gevang en 5o fr. boete of i5 dagen gevang. Deconinck tot 7 maanden gevang en 5o Ir. boete of i5 dagen. Daarbij.worden zij veroor deeld om solidairlijk een som van 5825 fr. aan het slachtoffer te betalen ten titel van schade vergoeding, alsook tot de kosten zijner aan stelling als burgerlijke partij. Op bevel der rechtbank werden de twee betichten onmiddel lijk aangehouden en door de gendarmen weg geleid. De 22 jarige Cailüau Omer, die op Zon dag i5 Juni 11. een erge val deed met zijn moto, is op i3n dezer in het hospitaal te Yper aan de gevolgen zijner verwondingen bezwe ken. Het slachtoffer werd alhier onder een grooten toeloop van volk begraven. Tijdens aardewerken die alhier verleden week Donderdag werden uitgevoerd, heeft men op I m. 70 diepte een reeks kruiken in gebakken aarde opgedolven. De aannemer, die met de delvingswerken gelast was, heeft ze naar het gemeentehuis doen overbrengen. De kruiken, die nog tamelijk goed bewaard zijn gebleven, schijnen van het gallo-romeinsch tijdvak te dagteek enen. 's Namiddags, om 5 u., gaf de muziekmaat schappij een puik Concert en had er een bui tengewone prijsbolling plaats met 1000 frank prijzen, 's Avonds was het standbeeld der gesneuvelden prachtig verlicht. Het feest, waaraan al de inwoners hebben deelgenomen, is in de beste stemming afge- loopen. echtgenooten August Verstraete - Therry Ste phanie, onderscheidelijk geboren den 4 Fe bruari i856 en den 7 November i856 en gehuwd in 't jaar 1930, hebben Zondag 11. hun gouden bruiloft gevierd. Om 9 uur woonden zij een plechtige Mis van dankzegging bij^ waarna die heugelijke gebeurtenis in familie kring werd gevierd. Verklaringen van den 77 tot den 23 Juli iq3o Geboorten Bartier Martha, Blindeliedenstraat. De- deurwaerder Albert, Beluikstraat. Huwelijken Delobei Henri, atfvokaat en Gruwez Valen- tina, z. b., beiden te Yper. Vincart Paul, schilder, te Poperinghe en Berghman Luciana, fabriekwerkster, te Yper. Overlijdens Everaert Madeleine, 20 j., ongehuwd, Poperinghesteenweg, 26.Stiubbe Madeleine, 31 j'., fabrlek- werkster, echtg. Pollet Gaston, Lange Thouroutstraat. Vanhaecke Emilius, 63 j'., metser, echtg. Knockaert Emma, Bruggesteenweg. Thirou Irma, 68 j., z. b., weduwe Glorie René, Mondstraat, 26. Mailliard August, 70 j'., gepensionneerde stoomgeleider van den ijzerweg, wed. Room Ludovica, Lange Thouroutstraat. Huwelijksaankondigingen Alois Deboutte, hovenier en Joanna Weemaels, dienstmeid, beiden te Yper. Georges Roseeuw, werkman en Alicia Turck, fabriekwerkster, beiden te Yper. Eugeen Voet, fabrikant, te Kortrijk en Lia Carbon, z. b te Yper. Ernestus Mar?onneau, bediende en Julia Molein, handelaarster, beiden te Yper. Zeer goeden staat.— i33, Rijsselstraat, Yper. r, w

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1930 | | pagina 8