La Visits da ('Harmonie Municipale 2 de Leers de gestelde plaats te doen doorgaan. Daarop werd er besloten het concert in den overdek ten vleugel onzer Hallen te geven, en t is daar dai wij het genoegen hadden de uitge lezen muziekstukken te hooren, die «Ypriana» op haar programma had en die ze met zooveel samenhang en juistheid wist uit te voeren. Niettegenstaande het publiek op verre na niet zoo talrijk was als naar gewoonte, was de bij val dien de muzikanten en hunnen talent vollen bestuurder, M. Lionel Blomme, be haalden er niet minder groot om. 's Anderdaags was het weder al niet veel beter en onze vermaarde Tuindagprocessie, die dit jaar door twee nieuwe groepen der Eerweerde Paters Carmelieten opgeluisterd werd, kon haar jaarlijkschen ommegang niet doen. Pas had de processie de Kathedraal verlaten of het begon opnieuw geweldig te regenen en men zag zich verplicht in allerijl terug te keeren. De talrijke en mooie kinder groepen moesten de eene hier de andere daar in de huizen binnenvluchten en toch werden menige kostbare costumen door den regen beschadigd. Het mirakuleus beeld van O. L. Vr. van Ttiine en het Allerheiligste, gedragen door Z. E. H. Deken Vermaut, omringd door de geestelijkheid, koorzangers, flambeeuwdra gers en de stedelijke pompiers, en gevolgd door de stadsoverheden en door een groot getal geloovigen, werden daarna processies- gewijze tweemaal in de kerk rond gedragen, en na een plechtig Te Deum liep de kerkelijke plechtigheid ten einde. Om 12 u. werd, onder den aanhoudenden regen, de Harmonie Municipale van Leers door de Harmonie Ypriana aan de Meenenpoort afgehaald. Nadat beide muziek maatschappijen elkander wederzijds met een dreunende Marseillaise en een machtige Brabangonne begroet hadden, leidde de Harmonie Ypriana onder het spelen van een opwekkende volksmarsch, onze goede fransche vrienden naar het stadhuis waar de heer Burgemeester, omringd door de heeren Schepenen en andere overheden, hen harte lijk verwelkomde en den eerewijn aanbood. Na deze officieele ontvangst trokken onze genoodigden, vergezeld van de overheden, naar het gedenkteeken der Ypersche gesneu velden, waar zij een allerprachtigsten bloem tuil van natuurlijke bloemen neerlegden. 's Namiddags bleet de regen gelukkiglijk wat achterwege, maar een geweldige wind belette de groute schieting, die om 14 u aan de pers van Yper Hoekje moest gegeven worden. Deze schieting werd uitgesteld lot op Maandag 11" dezer. Het kunstcor.cert door de Harmonie Municipale van Leers om 18 u op de R. Colaertplaats gegeven had het puik onzer muziekminnende bevolkmg uitgelokt. De talentvolle muzikanten, onder de kundige leiding van M. Victor Cottignies, hebben ons waarlijk door hun behendig en juist spel ver rast en op meesterlijke wijze hun moeilijk- programma vertolkt. Ook lriten de toehoor ders door de herhaalde toejuichingen hunne groote tevredenheid blijken en brachten den bestuurder, wien een mooien bloemtuil werd aangeboden, en de muzikanten een warme en welverdien Je ovatie. De Brabangonne en de «Marseillaise», die geestdriftig gebisseerd werd, besloten cit prachtig feest. Op de Groote Markt, waar zich allerhande aantrekkelijkheden bevinden, was er gansch den Zondag namiddag nog al tamelijk veel beweging en het aantal bezoekers was merke lijk grooter dan hetgeen wij met zulk slecht weder hadden durven verwachten. 's Maandags hadden de jaarlijksche draf- koersen plaats op de weide van M. Lagrou, langs den Veurnesteenweg. Het was veruit de-schoonste koers die we tot heden hier te Yper te zien kregen, maar ongelukkiglijk was het getal opgekomen toeschouwers hetzelfde niet als dit van vroegere jaren. Het eenige feest dat deze week uiterst wel lukte en den uitbundigsten bijval bekwam, was het openluchtfeest dat 's avonds op de Vandenpeereboomplaats gegeven werd. Het was er een weinig killig, maar het regende niet en dat was 't bijzonderste. Een zeer verscheiden en uiterst keurig pro gramma heeft de talrijke toeschouwers, die de ruime Vandenpeereboomplaats vervulden, ten zeerste voldaan en allen waren het eens om te erkennen dat dit feest wel het schoonste was dat ons tot heden nog aangeboden werd. De verschillige artisten behaalden den grootsten bijval en de inrichters van dit mooi avondfeest dienen van harte gelukgewenscht. Den Dinsdag werd de rouwdienst voor de Ypersche gesneuvelden door een overgroot getal geloovigen bijgewoond en talrijk waren dezen die ter oftrande gingen. Het gemengd koor van den Ypsrschen Studiekring zong de Mis en voerde eenige meerstemmige gezangen uit van L. Vanhoutte en Jef Tinei. Om 7 u. 3o 's avonds bracht de harmonie Ypriana een serenade aan haar verdienste lijken eere-voorzitter, heer Armand Donck- Vermeulen, doch het concert dat zij een uur later op de R. Colaertplaats m-;est geven ter eere der Engelsche Colonie van Yper, kon wegens de gedurige regenvlagen geen plaats hebben. Donderdag avond gaf de Ylaamsche Harmonie een puik.concert op de Groote Markt en behaalde een welverdienden bijval. Het weder schijnt -stillekens te willen beter worden. Mochte het morgen Zondag én vol gende dagen weer gunstig zijn opdat wij dit jaar denzelfden toeloop van volk als tijdens onze vorige Tuindagfeesten zouden mogen zien. L'Excellente phalange musicale de Leers (France, Nord), qu'accompagnaient M. Ie Maire et plusieurs notabilités de Leers, nous est arrivée Dimanche dernier en autocars, a 12 heures précises, a la Porte de Menin, oü elle fut regue par l'harmonie Ypriana et une délégation de la section locale des Ami- tiés Frangaises Après les présentations et l'exécution de la Marseillaise par notre harmonie Ypriana et de Ja Brabangonne» par l'Harmonie Municipale de Leers, nos bons amis et voisins du Nord de la France furent conduits, aux sons entrainants d'un pas redoublé et a travers les rues abondamment pavoisées, a l'hötel de Ville oü ils furent offi ciellement regus par Mr ie bourgmestre Sobry, entouré de Messieurs les échevins. La, dans la grande salie de réception, M. Liagre, le dévoué secrétaire de 1'Harmonie Municipale de Leers, lut le discours suivant Monsieur le Bourgmestre, Monsieur le Président, Messieurs l'Harmonie Municipale de Leers, que j'ai l'honneur de vous présenter aujourd'hui, compte 126 années d'existence. Eile fut lon- dée le tg Mai 1804, au lendemain du Sacre de Napoléon I". Cet événement fut fêté dans toute la France, et jusque dans le hameau qu'était Leers a ce moment. Ce jour la.quatre musiciens, admirateurs du nouvel Empereur, manifestèrent leur enthousiasme en défilant dans les rues du hameau, jouant marches et pas redoublés. II faut croire a l'éloquence prenante de leur harmonie, puisqu'ils réussi- rent a grouper d'autres musiciens, et que, de ce soir mémorable,naquit une nouvelle phalan ge musicale. Geci prouve qu'a l'inverse du proverbe, une grande cause peut, a son tour, produire de petits effets. Ainsi constituée, la Société ne tarda pas a se uévelopper, et sans doute fut-elle heureuse, car elle n'eut pas d'histoire. En 1904 un siècle après un brillant festival fut organisé pour célébrer dignement le centeriaire de l'Harmonie Municipale, qui a cette époque comptait 40 membres, et était déja appréciée dans tout le canton de Lannoy. D'Année en année, la Société se développa, et a la veille de la guerre elle comptait 5oexé- cutants. Hélas le sort ne devait pas lui être favorable, car au cours de la tourmente, 12 de ses membres le quart de son effectif tombèrent au Champ d'honneur. Combien de sociétés locales qui puissent invoquer une existence aussi longue Combien aussi qui puissent se glorifier d'un aussi lourd tribut payé a la Patrie Néanmoins, le naturel reprit vite ses droits, et dés tg tg, grace k l'énergie et au zèle de ses dirigeants, l'Harmonie Municipale de Leers était reconstituée. Les fils succédèrent aux pères disparus, car chez nous, un pupitre se lègue comrae ailleurs une étude de uotaire ou une charge d'avoué, c'est a-dire de père en fils. Si bien que la Société groupe actuellement 68 membres. Nombreux sont les cas, oü les pèfes voisi- nent avec leurs fils. et nous pouvons citer le cas typique de la familie Delbroucq, dont le père, le fils, et le petit fils, rivalisent d'assi- duité aux lépétitions et aux sorties. Sept de ses membres sont titulaires de la médaille d'honneur décernéë après 5o années de pré- sence, et quinze autres sont décorés au titre de 3o années de collaboration ininterrompue. Voila en ce qui qpneerne la société et ses membres. Voyons maintenant leur Chef Victor Cotti gnies, un moinsde35 ans, touché dès son plus jeune age par la vocation de la mus que, ayant passé par toutes les classes, y compris les classes d'Harmonie, de fugüe et de contre- point. Lauréat du Conservatoire National de Musique de Rounaix, Mem.bre du Jury des examens, ancien chef de Musique au g j' ïégi- ment d'infanterie, Directeur de lacélèbre fan fare Delattre de Roubaix et de notre société, faisant de la musique umquement par goüt et par besoin du beau. Aux efforts conjugués des hommes et du chef, le succes ne pouvait se déroner. Portée par le public au premier rang des musiques du canton de Lannoy, gardant de loin et depuis de nombreuses années cette priorité, l'Harmo nie Municipale de Leers, forte de l'expérience du passé, regarde l'avenir avee séiéaité. M. le Bcurgmestre répondit ensuite en ces termes MESSIEURS, Au nom de la Ville d'Ypres et des Autorités présentes, j'ai l'honneur de vous souhaiter la bienvenue et de vous présenter l'hommatje de_ ma reconnaissance pour votre aimable visite. Je suis heureux de vous recevoir devant le buste, que voici, de la première Reine des Beiges, de 1-, bonneet belle Marie- Louise de France, fille de votre. Roi Louis Philippe, dont l'heureux mariage avec le premier Roi des Beiges, fut le gage d'une paix éternelle entre la France et la Belgique. Vifs applaudissements) J'ai appris avec satisfaction par votre dis cours de présentation et la paisible histoire et la haute réputation de l'Harmonie Munici pale de Leers, agée de 126 ans, et l'excellente mentalité de vos musiciens attachés de père en fils a votre société et si assidus a toutes les répétitions, et la grande science musicale de votre distingué directeur, Monsieur Victor Cottignies, sorti Lauréat de toutes les classes de musique. Vos précieux renseignements nous font espérer d'être régalés d'un concert artistique, et, dans cette attente, je vous prie d'agréer le vin d'honneur réservé aux artistes qui nous aiment et que nous aimons. Ces deux discours furent longuement accla- més. Après avoir bu le vin d'honneur, l'Har monie Municipale escortée par nos autorités communales se rendit en groupe aupiès du Monument aux Morts Yprois, oü son prési dent déposa une magnitique gerbe de fleurs naturelles. Après une minute de pieux recueil- lement et l'exécution des chants nationaux beige et frangais, M. le Bourgmestre remercia avec effusion nos hótes frangais pour leur beau geste envers leurs camarades beiges, tombés au champ d'honneur. De la le cortège se rendit a 1'Hotel Con tinental oü, a 1 heure, un banquet fut servi aux musiciens frangais ainsi qu'a quelques invités. Parmi ceux ci se trouvaient tout d'abord M. le Maire et les notabilités de Leers qui accompagnaient l'harmonie, ensuite M. M- Sobry, bourgmestre d'Ypres Lema- hieu, échevin Versailles, secrétaire commu nal j A- Butaye et Ed. Delvoye, président et -commissaire des Amitiés Frangaises

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1930 | | pagina 2