Encres Stephens Handels- en Nijverheidsfoor Prachtige BLOEMEMSTOET Gemeente Wcesten - Een Heldendaad Ghronique Financière Koninklijke Hofbouwmaatschappij en Werk van den Akker - Yper "Verslag der Algemeene Vergadering Zondag 17 Oogst 1930, om i5 uur Algemeene Vergadering STAD TPER ZONDAG 28 SEPTEMBER 1930 Bijzondere premiën aan de muziekmaatschappijen Les Fêtes Jubilaires de Septembre a YPRES g r 0 o t e op 15, 16 en 17 Augustus 1930 Les tremblements de terre a Ypres en vente au bureau de ce journal 15, rue au Beurre, 15. .géhouden in het lokaal Hotel Continental Op Zondag 20 Juli ig3o. o "De Heer Hector Casier, onder-voorzitter, opent de-vergadering om i5 uur en de secre taris geeft lezing van het verslag der vorige vergadering. Dit verslag wordt zonder opmer kingen goedgekeurd. Mededeelingen De d.d. Voorzitter wakkert de leden vurig aan al te doen wat in hun macht is om zooveel mogelijk bij te dragen tot het welgelukken van den bloemenstoet op 28 September aanstaande. Daarna geeft hij eenige nuttige wenken over het bestrijden van de bloedige wolluis der fruitboomen, alsook nopens de seizoen werkzaamheden in den tuin. Aanbrengsten Verscheidene schoone aan brengsten zijn aangebracht en beloond als volgt 1) Victoor Theophile, 8 punten voor zijn schoon lot ajuinen, laitue Emelia en Sans rival 2) Bulcaen Arthur, 5 punten voor zijne schoone spruitselder, erwten crombekken, princessen zonder persen en groene flageolets en ook zijne zwarte en roode genievers. 3) Bulcaen Valère, 2 punten voor zijne suikerbuonen zonder draden, met en zonder persen. 4) Verhalle Marie, 2 punten voor hare prachtige bloemen. Tombola Een schoone tombola, geleverd door het huis Paul Boudein en bestaande uit sieraad- en bloemenplanten, wordt onder de aanwezige leden uitgeloot en de vergadering -sluit om 16 1/2 uur. DAGORDE 1) Lezing van het verslag der vorige ver gadering. 2) Mededeelingen 3) Beoordeeling der aanbrengsten. 4) Aanvaarding van nieuwe leden. 5) Tombola. Namens het Bestuur De Secretaris, De d.d. Voorzitter, Ferd. DETHOOR. Hector CASIER. EE U W FE E S TEN om 14.30 uur ter gelegenheid der Officieele Inhuldiging van het Justitiepaleis. - Prijzen en Premiën 14.000 fr. Verdeeling der Prijzen Répartition des Prix Bebloemde wagens Chars fleuris iooo, 800, 600, 5oo, 400, 3oo, 25o, 200 fr. Bebloemde autos Autos fleuris 5oo, 400, 35o, 3oo, 25o, 200, i5o, 100, j5 fr, Bebloemde rijtuigen Voiturès fleuries 400, 3oo, 200, i5o, 100 fr. Bebloemde motos Motos fleuris i5o, 125, ioo, 75, 5o, 25 fr. Bebloemde velos Vélos fleuris i5o, 125, 100, 75, 5o fr. Groepen bebloemde motos en velos min stens vijf Groupes de motos et de vélos fleu ris, minimum cinq 25o, 200, i5o, 100, y5 fr. Klein gerij Petit charroi25o, 200, l5o, 125, 100, 75 fr. Groepen, minimum 20 personen - Groupes, minimum de 20 personnes 5oo, 400, 3oo, 25o, 200, i5o, 100 fr. Afzonderlijke en kleine groepen Isolés et petits groupes 200, i5o, 100, 75, 5o fr. Primes spéciales aux sociétés de musique P. SHet Comiteit behoudt zich het recht gebeurlijk de prijzen te veranderen. Le Comité se réserve le droit de modifier éventuellement l'attribution des prix. De bijtredingen mogen afgegeven worden aan M, R, Bouquet, Voorzitter van het Comi teit, M. F. Dethoor, schrijver, of op het Gemeentesecretariaat, ten laatste den 1" Sep tember aanstaande. En cette année jubilaire, beaucoup de villes et de communes beiges ont eu le grand hon- neur de voir participer nos Souverains aux manifestations patriotiques qu'elles organi- saient a l'occasion du Centenaire delTndépen- dance de la Belgique. Ypres, la ville martyre par excellence, Ypres le dernier rempart opposé k l'invasion allemande, Ypres sortie victorieuse de la grande tourmente, Ypres, n'a- t elle pas le devoir, elle aussi, d'inviter Nos Souverains le 28 Septembre prochain Presque toutes les fêtes jubilaires ont eu lieu a présent et il est certain que Leurs Ma- jestés ne manqueraient pas d'accepter l'invi- tation de la ville d'Ypres. Nos Ediles, qui ont a coeur tout ce qui touche le patriotisme de leurs administrés, ne seraient ils pas d'avis qu'une telle invitation pourrait se faire, et apporterait un grand éclat aux fêtes jubilaires de Septembre Racso. In den nacht van 9 Oogst laatstleden hebben een tweetal gemeene kerels van onze keur bende, omstreeks middernacht, de nationale - vlag ontstolen die, ter gelegenheid van het eeuwfeest, aan de gemeenteschool geheschen was. Stoutmoedige daad voorwaar, eigen aan den vernielingsgeest van dergelijke wange drochten die, gebruik makende van de duis ternis om hunne lage perten uit te spelen, bij gebrek aan durfkracht, zich in 't daglicht niet durven stellen. Maskers af, schijnheiligaards, toont ten minste wat en wie ge zijt en volgt in hunne handelwijze het voorbeeld niet na van diegene, die slechts 's nachts woekeren, om hunne schelmstreken en verraderlijke aanslagen te plegen. Op uwe hoede dus weldenkende burgers van Woesten, want een handvol heethoofden en oproermakers wier ideaal, ver van verheven en edel, slechts genot-, geld- en heerschzucht nastreeft en die zoo laag gevallen zijn, dat ze de denkwijze van anderen in den wind slaan en laffelijk bekampen, zullen het onmogelijke doen om hier baas te spelen en u onder de voeten te treden. Het ware hoogst wenschelijk dat men wel licht de daders van dit vandalen werk ont- dekke. Misschien kunnen de zoogezegde katholieke V. N. van Woesten ons hierin behulpzaam wezen We rekenen op hunne medewerking. Later nog wat meer over deze zaak. EEUWFEESTEN ingericht door de Handelskamer van NIEUWPOORT Kanton in de lokalen van het gewezen Hospitaal (hoek Langestraat Hoogstraat), Toegang van io tot i3 en van 14 tot 19 uur. HET BESTUUR. ——sa——a-———— 5 De vieilles chroniques nous apprennent qu'en 1382 deux secousses sismiques frappè- rent d'angoisse les habitants de la région. Ceux-ci en imputèrent la cause au clergé qu'ils accusèrent de magie... Guido Hilde- brand, doyen de l'église St Martin, le gardien des Frères Mineurs, le prieur des Augustins et deux Frères Prêcheurs furent faits prison- niers et décapités le 8 novembre aux applau- dissements d'une foule accourue de toute part. Des historiens de l'époque rapportent que le vingt deux avril de l'année 1449, il y eut uq. tremblement de terre, qui dura löngtemps et fut fort dangereux». D'après Jacques Demeye- re, un chroniqueur de ce temps, les bati- ments de Bruges chancelèrent sur leurs fon- dements et les bateaux se heurtèrent dans le port Le trois avril de l'année 1640, dit Ramaut, on enregistra des secousses qui causèrent de grands dégatsen 1692, on en compta une qui dura le temps d'un Ave Maria Les voü- tes de l'église St Martin crevassèrent et les chanoines qui se trouvaient dans le choeur prirent la fuite, épouvantés A l'Est de notre pays, on eut a déplorer des victimes. A Malines. un enfant fut tué, aLiége deuxjeunes filles, dans une autre ville, ce fut un soldat qui périt. En novembre 1755, on subit en Belgique le contre-coup du terrible tremblement de terre survenu a Lisbonne. Ce dernier coüta la vie a 60.000 personnes. Une vraie calamité pour notre pays fut le séisme du 23 février 1828 qu'on ressentit prin- cipalement a Gand oü il occasionna de grands dégats. Des trépidations se sont produites dans la région luxembourgeoise en 1843, 1845, 1878, 1879, 1881 et 1908. En ce qui concerne la ville d'Ypres, dont l'existence remonte au XT siècle, disons qu'elle ne compte jusqu'ici que cinq victimes, mortes a la suite de chocs terrestres. On recherche tous les motifs, les uns moins vraisemblables que les autres pour expliquer la situation de panique dans laquelle la Bourse vit depuis une dizaine de jours. Certains chroniqueurs financiers ont décou- vert comme motif la liquidation d'un gros syndicat a la hausse. Je n'en crois rien. Toute la masse professionnelle a cru a la hausse saisonnière, qui, soit dit en passant, ne se déclanche pas pour la première fois de puis de nombreuses années. Personne n'a cru voir le public rétif devant des titres revenus a des cours dont on peut affirmer qu'ils sont ridicules. Probablement faut-il attribuer eet état d'être a 1 'ignorance absolue du public 1 Bien possible 1 Si l'on disait a chaque homtne de métier en particulier, dans son propre domaine tel arti cle qui vous coüte a produire 10 francs, ne vaut que trois francs. Si je disais a l'impri- meur de ce journal vous en exigez trente cinq centimes je ne vous en ofire que dix. II m'enverrait promener, cesserait de travail- ler, et il aurait raison. Eh bien, c'est bizarre, mais l'attitude du public devant les réelles occasions qu'on lui offre, n'en veut pas. II ne vend pas paree que quelque chose lui dit que ce serait absurde et il n'achète pas, paree que dans son idéé, on pourrait voir plus bas. Attitude ridicule faut-il le dire et redire 1 On attribue a une sommité financière beige le jugement que toutes les cotations faites en Bourse de Bruxelles sont ridicules. On ajoute

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1930 | | pagina 5