- HET YPERSCh IE - LA RÊQION D'VPF *E£ Magrast - Repos dominical Solennité a l'Egiise SI Jacques 11e Jaargang, N' 20 23 Oogst 1930 1le Année, N° 20 23 Aoüt 1930 bijvoegsel Supplément Opening en Sluiting der Jacht La première Mess? Pontificale a la Cathédrale Burgerlijke Stand van Yper t ZIELMISSEN Het Staatsblad van 16-17 Augustus kondigt het volgende Ministerieel Besluit af De opening der onderscheiden wijzen van jagen op de verschillende soorten van wild is op de navolgende datums bepaald voor gansch het land, behalve in de velden waarop zich graangewassen of andere korrel- of zaaddragende planten bevinden, rijp of rijpend te veld staande, of afgemaaid, maar liggend op den grond a) Op 6 September, ten 8 ure 's morgens, voor den patrijs, den kwakkel, den wachtel koning en de boschsnip. Het konijn mag in het open veld geschoten worden van af denzelfden datum, ten 8 ure 's morgens. b) Op i3 September, ten 8 ure 's morgens, voor den haas, den schotschen boschhaan, met uitsluiting var. het berkhoen, alsook voor de jacht met den drijfhond c) Op 4 October voor de fezanthanen, de herten (de spitherten uitgezonderd), de ree bokken en het hazelhoen, alsook voor de groote jacht In de kantons Eupen, Malmedy en St-Veith is het. schieten van het volwassen hert, bij aannadering en met scherp, toegelaten vanaf 1 September. Het besluit van 3i Maart ig3o (Moniteur van 2 April), betreffende de jacht op den een jarigen reebok in dezelfde voor waarden, wordt toepasselijk gemaakt op het volwassen hert, in de voormelde kantons. Dit besluit zal niet meer van kracht zijn na 3i October voor den eenjarigen reebok, en na 3l December voor het volwassen hert d) Op 18 October, voor de fezanthennen e) Op 1 November, voor de reegeiten en de hinden. In de kantons Eupen, Malmedy en Sint- Veith, is het schieten van de hinde, bij aanna dering en met kogel, toegelaten van af I No vember ig3o tot en met 3i Januari 1931, in dezelfde voorwaarden als die voorzien bij lid C, 2e alinea, voor het schieten van het vol wassen hert. Het schieten van spitherten, damherten en damhinden, van berkhoenen, alsook de jacht met den hazewindhond, blijven verboden. Het jagen in de velden, waarop zich graan gewassen of andere korrel of zaaddragende planten bevinden, rijp of rijpend te velde staande, of afgemaaid maar liggend op den grond, is verboden en zal inzonderheid ge straft worden met de bij artikel 6 der wet van 28 Februari 1882 voorziene straffen. Dit ver bod is niet toepasselijk op gras en voeder van allen aard, op beeten, aardappelen, rapen of andere planten die niet geteeld worden met het oog op de graan-of zaadopbrengst, op de oogsten van gebonden, rechtgezette of opge hoopte graan-en zaadgewassen, noch op de herfstgewassen. De sluiting der jacht is bepaald als volgt a) Den 3o November, voor de fezanthen nen, den patrijs en den Schotschen bosch haan b) Na i5 December, voor de reegeiten c) Na 3t December, voor den haas, de herten, den kwakkel, den kwartelkoning en voor alle om 't even welke jacht in open veld, behalve de beperkingen van artikel 5 en de groote jacht d) Na 3i Januari ig3i, voor de hinden, de reebokken, de boschhanen, het hazelhoen en de fezanthanen, het opstellen van eenden hinderlagen, alsook voor de jacht met den drijfhonden de sneppenjacht in debosschen, bij klopjacht of met den staanden hond e) Na 28 Februari ig3i, voor de blokeen den, mannetjes en wijfjes, en de jacht op het waterwild met ganzenroeren f) Na 3r Maart ig3i, vooralle andere jacht op waterwild g) Na 3o April ig3i, voor de groote jacht met koppel jachthonden en zonder vuur wapens. De jacht met het geweer op het konijn, met of zonder fret, bij klopjachten of met den staanden hond, in de bosschen, alsook in de duinen, de teenbosschen, bremvlakten en heiden, en deze door middel van beurzen en fretten, zijn gansch het jaar toegelaten. De loerjacht op de snippen is toegelaten van 1 October tot en met i5 November ig3o, en van i Maart tot en met 10 April ig3i. Deze loerjacht is enkel toegelaten des avonds gedurende i5 minuten na zonsonder gang, in de bosschen van ten minste 20 hec taren en aan de eigenaars of rechthebbenden van een gebied van deze grootte, daar waar die loerjacht plaats heeft. Bij sneeuw is het verboden, behalve in de kantons Eupen, Malmedy en Sint-Veith, in 't open veld te jagen, welke ook de hoeveel heid sneeuw zij die den grond bedekt de jacht blijft echter toegelaten in de bosschen, duinen, teenbosschen en brem, alsook op het waterwild langs den zeeoever, in de moeras sen, op de stroomen en rivieren. C'était, Dimanche dernier, la première fois depuis la guerre qu'une Messe Pontificale était célébrée a Ypres, a l'occasion de la visite faite par Mgr Èdouard Leys, le jeune évêque missionnaire du Kivu (Congo Beige), ancien élève de notre révérend Doyen, Mr Vermaut, alors professeur de Rhétorique au Collége St-Louis, a Bruges. Ce fut une cérémonie imposante dans le cadre majestueux de l'église primaire de Saint Martin. L'évêque célébrant prononga une émouvante allocution de circonstance, au milieu d'une affluence considérable. Une quête fructueuse fut faite au profit des ceuvres du vaillant missionnaire des Pères Blancs d'Afrique, membre de la Congrégation fondée par le grand Cardinal Lavigerie qui sut appré- cier a sa juste valeur l'ceuvre grandiose fondée par Léopold II. Une belle messe en musique fut interprêtée a vee art par la schola de St-Martin (section chorale des Dames). On avait revêtu pour la première fois les nouveaux ornements liturgiques de couleur verte dont l'exécution artistique dans la note gothique est remarquable. Puisse la Providence bénir l'oeuvre apos- tolique du vaillant missionnaire beige dont le vaste diocèse dans la belle région Congolaise du Kivu. comprend une superficie trois fois plus grande que celle de la mère patrie. Vendredi dernier, la procession de l'As- somption, contrariée par une drache au mo ment de la sortie, dut se dérouler a l'intérieur de l'église St Jacques, au milieu d'un grande affluence. Elle fut suivie d'un salut solennel dont l'exécution artistique fait honneur a la schola Yproise de la paroisse St Jacques. Notons spécialement l'Ave Maria solo, chanté par Melle Cromheecke dont la belle vuix interprêta avec ame cette page religieuse de sublime inspiration. La cérémonie fut clöturée par la première exécution de la Marche Solennelle pour orgue, composition de Mr Arsène Becuwe, sous cher de la musique réputée du 4® de Ligne, a Bruges. Cette ceuvre d'envergure, harmonisée suivant les principes du grand maitre Beige Paul Gilson, fait honneur au vigoureux talent musical de l'artiste. Elle est dédiée a notre concitoyen, l'excel- lent organiste ce St Jacques, Mr Ernest Wenes, en souvenir reconnaissant des premières notions et legons que l'artiste Becuwe regut au cours de sa prime jeunesse qu'il passa dans la musique de Pollinchove que Mr Wenes a dirigée durant vingt cinq années. Inutile de dire que notre organiste Yprois interprêta magistralement cette belle oeuvre d'un rythme puissant et solennel. Nosfélicita- tions a l'auteur et a son premier maitre de musique. Verklaringen van den 14 tot den 20 Oogst iq3o Oeboorten Rouserez Raymonde, Zaalhof, 19. Dehaene Charles, De Haernestraat, 37. Verschoore Jeanne, Zonne- bekesteenweg, 34. Alleman Achille, Zonnebekesteenweg, 13. Vandepapeliere Georges, Rijselstraat, 89. Vervaele Suzanna, Zonnebekesteenweg. Huwelijk Valentin Firmin, timmerman en Philips Alma, onderwijzeres, beiden te Yper. Overlijdens Hollevoet Elodie, 69 j., hotelhoudster, wed. Hoflack Henri, Groote Markt, 1. Verlez Adella, 71 j., gepensionneerde, wed. Deruyter Amand, Rijselsteenweg, 18. Desaever Leonie, 76 j., z. b., echtg. Vandewoude Louis, Dlckebuschsteenweg. Decroix Juliana, 67 j., winkelierster, echtg. Noorenberghe Hector, Rijselstraat. Huwelijksaankondigingen Alfred Kools, plafonneerder, en Julia Van Damme, z. b., beiden te Yper. Daniel Depuydt, schilder, en Joanna Lewyllie, bediende, beiden te Yper. Léon Verfaillie, mekaniekwerker, te Yper en Florine Decrock, z. b., te Meessen. Gerard Dumon, onderwijzer, te Locre en Adriana Slnaeve, z. b., te Yper. Albert Tougard, landbouwer, te Bordeaux-St-Clair (Seine Inférieure) en Rosa Devos, z. b., te Yper. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 24 Oogst, om 7 V» uur, in St-Jacobskerk, tot zielelafenis van Vrouw Marie CLINCKEMAILLE echtgenoote van Heer Frangois SEETEN. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de- Jaarlijksche Solenineele Zielmis bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 24 Oogst, om 8'2u., in St-Maartens kathedraal, tot zielelafenis van Heer Gaston DE COXINCK Lange Thouroutstraat Les amis et connaissances sont priés de bien vouloir assister au Service Anniversaire, qui sera célébré le Jeudi 28 Aoüt 1930, a 11 heures, en l'église de St Martin, pour le repos de lame de Monsieur André VERGRACHT décédé a Ypres, le 3l Aoüt 1927. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd het Jaargetijde bij te wonen dat zal gezongen worden op Donderdag 28 Oogst 1930, om 11 uur, in St-Maartenskerk, tot ziele lafenis van Heer André VERGBACHT overleden te Yper, den 3i Oogst 1927. De Apotheek van La Pharmacie de Mr HOUTËKIER Meenenstraat o— Rue de Menin is ALLEEN OPEN op Zondag 24 Oogst reste seule ouverte le Dimanche 24 Aoüt.. A

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1930 | | pagina 9