- HET YPERSCHE- LA RÉGION D'YPRE5 Zondagrnst - Repos dominical Bijvoegsel - Supplément Wekelijksch Overzicht UME NOUVELLE VOITURE IT Jaargang, N' 33 22 November 1930 1le Année, N° 33 22 Novembre 1930 De ministerieele crisis in België, werd, zoo als wij verleden week lieten voorzien, spoedig in der minne opgelost door het krachtdadig optreden van den koning die mondelings en schriftelijk liet weten dat het voorgekomen incident geen voldoende reden kon zijn om de Regeering te doen vallen. Dit was ten andere het algemeen gevoelen en werd dan ook door iedereen aangenomen. Zoo werd het oud ministerie weer recht geholpen zonder eenige verandering in de personen. Maar er is ook geen verandering gekomen in de feiten en zoo blijft er een gevoel van belemmering han gen rond dat hersteld bestuur, dat geen de minste vastheid geeft aan zijn bestaan. Het ware geenszins te verwonderen dat er een anderen stronkeisteen in den weg zal komen, waarover het dezen keer zal vallen en... ver brijzeld worden. De begrooting van het budjet in Italië stelt voor de eerste vier maanden van den loopen den jaarkring een tekort vast van 729 millioen lira. De Italiaansche Regeering is van meening dat het geenszins helpt plaasters te leggen op een houten been en daarom gaat zij onmiddel lijk over tot radicale middelen om den toe stand te verhelpen. Een ministerieel besluit beslist dat al de staatsloonen zullen vermin derd worden, zoowel als deze der openbare instellingen die van den Staat afhangen, met 12 t. h. en indien de inkomst 40.000 lira be draagt, vermindert men met 25 t. h. en met 35 t. h. als het loon meer dan 60.000 lira is. De Regeering wijst erop dat de inkrimping der loonen moet en zal de eenige spoedige daling brengen in prijzen en de pachten en aldus de levensduurte op de meest doelmatige wijze bestrijden. Amerika is op een keerpunt gekomen van zijn grooten bloeitijd. Wij hebben er voor heen reeds op gewezen dat de werkeloosheid er geweldig heerscht en onberekenbare schade aanbrengt. Maar niet alleen op nijverheids- gebied, ook op landbouw en financieel gebied is de crisis geweldig geworden. In de land- bouwmiddens heerscht er eene algemeene beroering die tot verstrekkende gevolgen aan leiding geeft, ^eze week reeds werden er bij tientallen banken gesloten als gevolg dezer crisis en er is voor althans nog geen hoop op beternis. China schijnt met groote stappen op de vredesbaan te treden. Immers heeft Maar schalk Tchang-Soe Liang, opperbevelhebber van Mandchoerye, die thans te Nanking ver blijft, verklaard dat hij in betrekking kwam met generaal Tchang-Kai Chek, en het besluit genomen had samen te werken met de Regee ring van Nanking om China terug te brengen tot kalmte en vrede. In Egijpte is er eene machtige volkspartij tot stand gekomen, die betracht eene afdoen de oplossing te bekomen over de moeilijk heden die gedurig terug komen en onvermij delijke botsingen, burgertwisten en opstootjes tegen de Engelsche regeering te weeg brengen. Het nieuw programma vergt daarom 1) De onafhankelijkheid van Egijpte en zijne rechten op Soedan. 2) Eene overeenkomst met Engeland over de thans hangende zaken. 3) De bijtrede van Egijpte tot den natiën- bond. RIK. HARMONIE YPRIANA Aan de Eere- en werkende leden, en aan hunne familiën wordt er herinnerd dat het Bal van Ste-Cecilia, met kostelooze tombola voor de Damen, zal gegeven worden op Dinsdag 25 November aanstaande, in de feestzaal Oud Yper van 20 tot 23 u. 3o. De prijzen voor die Tombola zullen door den Heer Voorzitter met dank aanveerd worden. Ter gelegenheid der St'-Ceciliafeesten, wordt er in Sint-Pieterskerk, op Zondag 23 dezer, om 10 ure, een plechtige mis opge dragen, met zang, ter nagedachtenis der Ypersche muzikanten, gesneuveld voor het vaderland. De familieleden dier overledenen worden op die plechtigheid vriendelijk uitgenoodigd. Elle est signalée en Rubrique Faits Divers a la page 8 de ce supplément. La Troupe Maurice Gillain a l'OEuvre des A. S. I. B. Dans notre chère ville d'Ypres, les bonnes choses se renouvellent volontiers. On aime, chez nous, a attacher périodiquement a la chaine des souvenirs, un maillon nouveau qui lie le présent au passé. - Avez vous participé il y a quatre ans, il y a trois ans, il y a deux ans, et l'an dernier, aux belles représenta- tions de Peg de moti Cceur, de YHeure du Berger, de La Fleur d'Oranger, de 1 'Echelle Cassée Vous avez certes voulu revoir cette année le sympathique Maurice Gillain et sa vaillante troupe dans la belle piècè en vers Kaatje de notre compatriote Paul Spaak. C'était mardi dernier au Vieil Ypres Comme de cou.ume, lasalle était bien garnie. A cette occasion, nous aimons a souligner le goüt marqué de la bourgeoisie Yproise pour les belles représentations théatrales, mais il serait injuste de ne pas faire mention ici de l'esprit charitable du public de notre ville. Nous savons que les spectateurs de mardi ont eu, avant tout, a coeur de participer a une oeuvre intéressante entre toutes. II y eut d'ail- leurs de nombreuses personnes empêchées qui versèrent quand même leur obole lors de la vente des cartes. Les quelques chiffres qui vont suivre ren- seigneront les généreux participants sur les résultats de la soirée. Qu'il nous soit permis de remercier chaleureusement au nom de l'CEuvre toutes ces personnes, et aussi de prodiguer nos vives félicitations au Comité local d'Ypres, patronné par Madame la Baronne Gaston de Vinck, dont quelques membres assurèrent, par leur activité,le grand succès du placement des cartes, et celui de l'organisation. Voici les résultats annoncés plus haut a) vente des tickets fr. 5.493. - b) vente des programmes fr. 660. c) produit de la poupée fr. 1.345.— Total fr. 7.498. Disons maintenant quelques mots de la pièce représentée. Le personnage en vedette Jean, jeune peintre hollandais, nous fait un peu penser a l'Enfant Prodigue. S'il est féru des be autés et des finesses de l'art italiën qu'il désire s'assimiler, il semble être en même temps sub jugué par l'attrait de l'inconnu. II veut aller découvrir l'Eden lointain, y vivre sous un ciel toujours bleu, y être inondé de lumière...et de gloire II n'aperqoit plus lien de ce qui l'entoure les beaux paysages inspirateurs de son pays, le cbaud foyer familial, la tendresse de sa mère, le doux et beau regard bleu de Kaatje tout cela est devenu banal, trop facile a obtenir. Ce qui est inconnu ressemble bien mieux, provisoirement hélas 1 a l'idéal... Le jeune homme part, dissipe a l'étranger son coeur et ses sentiments, si bien que lorsqu'il revient, il ne sait presque plus peindre c'est sa maitresse, une italienne, profane dans l'art, qui le lui révèle il a étéla proie de l'illusion. L'Italie, malgré sa lumière radieuse, ses grands maitres et leurs exemples, lui était elle même devenue banale en notre sensibi lité. l'accoutumance n'épargne rien. A l'age du jeune homme, on ne sait qu'après l'expé- rience 1 II arriva que les dernières erreurs de celui-ci se dissipèrent une a une sous les coups acerbes de l'italienne, qui l'abandonna pour suivre des compatriotes nomades. Mais Kaatje était toujours la sa douceur, sa vertu sont restées immuables son coeur a gardé toute sa fidélité. Et maintenant, de sa mère, le jeune homme sent mieux l'affec- tion. Le vieux foyer hollandais semble plus doux. Les beaux paysages de son pays lui sourient a présentils le séduisent paree que c'est Kaatje qui les lui montre l'artiste vient de les remarquer enfin a travers la sensibilité de la jeune fille. II est sauvé. C'est la une belle oeuvre de l'écrivain beige, Paul Spaak. Monsieur Maurice Gillain, qui nous l'a choisie, a su en apprécier la fines se et la valeur morale. Sa troupe nous l'a* in terprêtée d'une faqon parfaite. Soyons fiers d avoir été honorés une fois de plus de son passage chez nous, autant que nous le som mes en pensant que l'auteur du chef d'oeuvre est un de nos compatriotes. R. D. Burger lijKe Stand van Yper Bedanking danken de vrienden en kennissen voor de talrijke blijken van genegenheid hen betuigd tijdens het afsterven van hunnen teerbeminden echtgenoot, vader, schoonvader en grootvader Heer Camille VAN WONTERGHEM t ZIELMISSEN Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 23 November, om 8 y« u. in St-Pieterskerk, tot zielelafenis van Vrouw Julia DECROIX echtge van Heer Hector Noorenberghe. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 23 November, om 9 u., in St-Niklaaskerk, tot zielelafenis van Heer Théophile HERREMAN Les amis et connaissances sont priés de vouloir bien assister a la Messe de Requiem qui sera chantée le Lundi 24 Novembre, a g heures, en l'église des RR. Pères Carmes, pour le repos de l'ame de Monsieur Albeit BOONE de la part de la confrérie de la Petite Soeur Thé èse. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Maandag 24 November, om 9 u., in de kerk der EE. Paters Carmelieten, tot zteltlafenis van Hey Albert BOONE vanwege de broederschap der Heilige Kleine Theresia. De Gezusters Donche noodigen vrienden en kennissen uit tot de ZIELMIS die zal gezongen worden op Zondag 30 November, om 9 u., in St-Niklaaskerk, tot zielelafenis van hun overleden ouders Heer en Vrouw Pierre DONCHE-POOT De Apotheek van La Pharmacie de Mr HOUT E KIER Meenenstraat oRue de Menin is ALLEEN OPEN op Zondag 23 Nov. reste seule ouverte le Dimanche 23 Nov. atsx»S SMMMHl «Ma* Verklaringen van den 6 tot den 12 Nov. iq3o Geboorten Lepercq Lea, Dickebuschsteenweg, 17t>. Dervaux Gilbert, Dickebuschsteenweg, 181. Parmlnter John, G. de Stuersstraat, 31. Deprey Oscar, Zonnebeke- steenweg, 185. Degroote Hubert, Kemmelsteenweg. Winne Roger, Lange Thouroutstraat. Pattyn Albrecht, Dickebuschsteenweg, 109. Nicolay Claire, Lombaard- straat, 4. Huwelijk Clinckemaille Fernand, bediende en Santy Simona, z. b., beiden te Yper. Overlijdens Lermyte Marcel, 4 j., Lange Thouroutstraat. Nij'st André. 3 m.. Lombaardstraat, 51. Claeys Louis, 77 j., z. b., echt. Rosbamp Philomene, Rijke Klarenstraat. Lamoot Florentia, 81 j., ongehuwd, Meenensteenweg, 25. Huwelijksbeloften Oscar Titeca, fabriekwerker, te Zil- lebeke en Maria Lescourier, fabriekwerkster, te Yper. René Renson, teekenaar, en Bertha Mesure, z. b., beiden te Yper. Marcel Foort, fabriekwerker, te Watou en Julia Dassonneville, fabriekwerkster, te Yper. Mevrouw Weduwe Camille Van Wonterohem, geboren Sidonie Bostyn Mijnheer en Mevrouw Hubert Joffre-Van Wonterohem en hunne kinders Marie-Thérèse, Hubert en Raymond Mijnheer en Mevrouw Georges Van Wonterghem - Callewaert en hunne kinders Germain en Fernand,

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1930 | | pagina 9