- HET YPERSCHE- LA RÉQION D'YPREf Zondagrast - Repos dominical Chicorei Vaatieghem-Dupont Wekelijksch Overzicht 11' Jaargang, N' 43 3-1 Januari 1931 1le ^nr.ée, N" 43 3-1 Janvier 1931 1 Bijvoegsel Supplément Aus Amities Francises Kerk der Paters Carmelieten Bedanking iRennarcTmenl t ZIELMISSEN De val van het Ministerie Steeg, in Frank rijk, dien wij verleden week als nakende zagen heeft het nog zoolang niet uitgehouden als wij dachten, want het is er niet eens toe gekomen de militaire begrooting aan te vatten en 't viel reeds over een vraagstuk van minder aangelegenheid. En 't heeft niet al te lang ge duurd vooraleer een nieuw bestuur in de plaats stond- Het gelukte den heer Laval, een ander ministerie bijeen te krijgen, en dit zal niemand verwonderen als men weet dat de heer Laval niets anders gedaan heeft dan een ander mi nisterie Tardieu bijeen te brengen. De heer Tardieu staat weliswaar niet aan 't hoofd van de nieuwe combinatie, maar het bestaat uit dezelfde elementen. Er was ten andere geen mogelijkheid om leefbaarheid te geven aan de regeering door een samenraapsel van dwars- boomende koppen of onbekwame lieden, die daarenboven het vertrouwen der natie niet mochten genieten. Buiten den heer Laval, die een zeer knap man is, vindt men in 't nieuw ministerie een heele reeks namen van eerste gehalte Tardieu, Briand, Maginot, enz. Wij hebben gewezen op het groot belang der conferentie, die te London gehouden werd en waarbij Engeland de mogelijkheid onder zocht om de Indische kwestie op te lossen. Een eerste uitwerksel daarvan is dat men op nieuw wil beproeven in Engelsch Indië op eene nieuwe wijze tot bevrediging te komen en daarom werd de beruchte aanvoerder der Nationalisten Gandhi, weer in vrijheid gela ten. Men weet nog niet welke gevolgen deze gunst na zich zal slepeo, aangezien Gandhi daarover nog geerie verklaring heeft afgelegd. Ook moet men nog wachten op de uitspraak die door de 147 Indische Staten moet gedaan worden over het en^elsch voorstel eener fede ratie. Gandhi zat in 't gevang sedert begin der Meimaand igdo omdat hij aanvoerd.er was van den ltjdelijken tegenstand tegen de engel- sche regeering en als dusdanig verboden had de zoutbelasting te betalen, 't Schijnt echter dat de extremistische nationalisten geen vrede vinden met de engelsche oplossing, maar dat de algemeenheid zal buigen voor de menigvul dige toegevingen die reeds gedaan werden. Roemenië herstelde verleden jaar zijn koning, Carol, op den troon omdat men eene algemeene verbetering, door zijn optreden, verwachtte in den economischen toestand van het land. Maar nu schijnt hij Wt er geen voldoening te geven eenerzijds raadt men hem aan de diktatuur uit te roepen ander zijds voelt het huidigé ministerie zich niet op vaste voeten en ten slotte zijn er groepjes die vgn deze.omstandigheden zouden willen ge bruik maken om èr eene omwenteling op na te houden. Er is korten tijd geleden veel spraak ge weest dat Amerika of althans eenige voor aanstaande mannen der Vereenigde Staten, er aan dachten de oorlogsschulden der verbonde nen zooniet kwijt te schelden, dan toch te ver minderen. Er was echter neg niets bepaalds voorgedragen. Ziehier nu een plan dat komt voorgesteld te worden de heer Hurley, voor zitter der vereeniging van Amerikaansche nijveraars stelt een plan voor dat, naar zijne meening, algemeene bevrediging zou geven en de beste uitslagen opleveren. De oorlogs schulden zouden verminderd en afgelegd wor den in drie tijdperken in de eerste 10 jaar, eene korting van i5 ce volgende 10 jaar 17 1/2 en dan nog 17 1/2 op de. laatste xo jaar samen 5o Na de eerste 10 jaar zou Ameri ka aan de schuldenaaiseen krediet openen van i3 °/o der óorlogsschuldén op voorwaarde dat er bekrimping gedaan worde in de bewa- peningsbudjetten. In China schijnt men het goed te meenen met de uitroeiing der roode-communistische legerbenden. En alhoewel dit eene zeer moei lijke taak oplevert, en heter soms met bloe dige gevechten op toegaat, schijnen de rooden gevoelige nederlagen te lijden. RIK. 11 Als Gij koopt, dan k» ijgt Gij onover troffen kwaliteit maar geen waardelooze premies. Monsieur le -Major DENDAL est quand même venu parmi nous Mercredi. Notre déception avait été grande il y a cinq a six semaines lorsque, après avoir espéré enten dre ce brillant conférencier bien connu aux A. F. d'Ypres, nous dümes apprendre aux derrières heures que M. Dendal, malade, ne pouvait se rendre en notre ville. Fort heureu- sement, notre dernière circulaire est venue nous annoncer, il y a quelques jours, que l'agrément dont nous avions été privés en Décembre, nous était malgré tout réservé pour la présente saison. C'est, personné n'en doute, devant une salle comble, que le sympathique officier beige nous a parlé, Mercredi soir, au Vieil Ypres des deux célèbres batailles navales de Coro- nel (Océan Pacifique), et des lies Falkland (Océan Atlantique). Pour la pl.upart de nos membres, ce sujet était pour ainsi dire neuf. Non seulement plus de seize ans ont passé depuis ces événements décisifs, mais encore, a l'époque oil ils se sont produits, ceux d'entre nous qui étaient en age d'anxiété, furent bien plus soucieux de connaitre la tournure des gigan- tesques opérations continentales, que de savoir ce qui se passait sur l'eau a des distances considérables, (des dizaines de milliers de kilomètres). Cependant, comme nous l'a démontré M. Dendal, Tissue de la guerre pouvait dépendre dü main tien ou de la destruction de la flotte allemande du Paci fique, au moment oil celle ci se préparait a opérer dans TAtlantique. En Europe, Tinsuffisance des vivres et Tentretien du matériel de guerre exigeaient chez les deux formidables partis en présence, le maintien de relations actives avec l'Amé rique- La décision sur terre ne pouvant plus être rapide après la bataille de la Marne, la victoire allait être a celui qui resterait le maitre des mers. Comptant TAngleterre par mi eux, les Alliés -avaient certes Tavantage a ce sujet, mais la maitrise de la mer telle qu'ellë s'imposait, ne pouvait être acquise que moyénnant la destruction de cette puissante flotte allemande, commandée par l'amiral von Spee,-cichée dans le Pacifique, qui ne comptait comme.servants d'artillerie que des champions de tir. Une première tentative. confiée a l'amiral anglais Cradock. mal appuyé par TAmirauté qui ne l'avait renforcé que du Canopus cuirassé puissant mais trop lent, échoua devant Coronel, (cotes du Chili), le ir Novembre 1914. La, le succès allemand fut complet. Le valeureux Cradock périt en même tejnps que son escadre, dont un seul navire, lé croiseur léger Glasgow put s'échapper. Mais cette victoire de von Spee devait être sans lendemain. L'amiral anglais Sturdee, coupable d'avoir économisé un renfort suffisant a Cradock, fut chargé par l'énergique Fischer, chef de TAmirauté, d'al- ler réparer le mal' qüi venait d'etre fait, et de relever ainsi le prestige britannique trop sérieusement atteinf. Commandant une esca dre composée des deux dreadnoughts In flexible et Invincible et de cinq croiseurs plus légers, il découvrit von Spee le 8' Décembre au large des ties Falkland. Après un combat de plusieurs heures, la fameuse escadre allemande fut engloutie, sauf un seul croiseur rapide, le Dresden qui parvint a s'enfuir Le cauchemar du Pacifique avait disparu les mers étaient provisoire ment nettoyées. La causerie de Mr. le Major Dendal fut, comme toujours, claire, colorée, attachante elle a été vivement applaudie. Mr. Dendal est loin d'avoir épuisé a Ypres ses sujetsaussi intéressants qu'instructifs. Nous comptons done bien que, Tan prochain, il nous consen- tira encore Tavantage de laisser figurer son nom dans notre programme d'hiver. R. D. De Apotheek van i La Pharmacie cie Mr WECKESSER Dixmudestraat o— Rue de Dixmude is ALLEEN OPEN op Zondag 1 Febr. reste seüle ouverte le Dimanche 1 Févr. Godsvrucht der NEGEN WOENSDAGEN ter eere van S. Joz»f Woensdag 4 Februari en zes volgende Woensdagen, te 7 Vi u Mis met zang, beur telings voor de verschillende wijken der stad. 's Avonds te 6 u rozenkrans, sermoen, aanbevelingen, en zegen met 't Allerheiligste Sacrament. De E. P. Timotheus, capucien, zal de ser moenen prediken. De kinders Achille Rorïes Heer Theo- phile Bories en familie, danken inniglijk de vrienden en kennissen voor hunne tegen woordigheid op de begraving van h'unnen teerbeminden vader, zoon en familielid Heer Xchille BORIES en voor de talrijke blijken van genegenheid die zij hun betuigd hebben. Les enfants Achille Bories Monsieur Théophile Bories et familie, remerciept sincèrement les amis et connaissances qui ont bisn voulu assister aux fui.érailles de leur père, fils et parent ien aimé Monsieur Achille BORIES et pour les nombreuses marques de sympathie qu'ils ont bien voulu leur témoignêr. Vrienden enkennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 1" Februari, om 8y> u in St Jacobskerk, tot zielelafenis van Juffrouw Suzanna SCIJREEL dochtertje van Heer Felicien en Vrouw Eudoxie Vierstraete. Vrienden en kennissen wofden uitgenoodigd de ZIELMIS hij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 1 Februari, om 9 uur, in St-Niklaaskerk, tot zielelafenis van Vrouw Felicje SEGERS echtg= van Heer Raymond SwvNGEDOuwr Les amis et connaissances sont priés de vouloir bien assister a la Messe de Requiem qui sera célébrée le Dimanche l'r Février, a 11 V» heures, en l'église Saint - Martin, pour le repos de Tame de Madame MAHIEU - LEY Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zo dag 1" Februari, om 11 y» u-, in St Maarten kathedraal, tot zielelafenis van Vrouw MAHÏEU-LFY Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Maandag 2 Februari,Lichtmis) om 9 u., in St Pieterskerk, tot zielelafenis van Heer Cesar RAMBOUR Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 8 Februari, om8y»u., in St-Jacobskerk, tot zielelafenis van Heer Jean DUTHOO en huisvrouw. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 8 Februari, om ri viu., in St-Maarteas kathedraal, tot zielelafenis ven Vrouw Elisa V4NDERGHOTE ROOSE

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 9