HET YPEFtSCHE Ligue des Poilus de France en Belgique Jaarlijksche KERMIS Symphonie Ypriana Allerhande Nieuws VAction de la F. N. C. Ligue des Poilus de France en Belgique GRAND CONCOURS DE DÉS Section de ia Flandre Occidentale P&cifistes La Belgique a l'honneur V. T. B. Yper. Gehucht Wieltje en Valksvermakelijkheden M1DDELPRIJZEN PRIX MOYENS In geval van slecht weder zal het Concert van heden Zaterdag, aangekondigd op ons eerste blad, in de Halle plaats hebben. Yper. De groote kuisch. De reeks gesloten herbergen komt deze week nog eens te verhoog/en. Thans is het de beurt geweest aan de Café du Faubourg op den hoek der Capronstraat, nr 44, nabij den spooroverweg Van den Vlamertinghesteenweg. Men gaat er thans met den groven vaagborstel door. Des te beter, want de goede naam van Yper kan er niets anders dan bij winnen door het sluiten van alle slechte huizen. Aanhouding. Dinsdag morgen heeft de politie den genaamden Julien Doolaeghe, 32 jaar oud, te Yper wonende, voor de derde maal aangehouden daar hij zich nogmaals zonder middelen van bestaan bevond. De techtbank verzond hem-voor twee jaar naar Merxplas. Veroordeeling. Donderdag morgen werd onze eerste schepen, M. Missiaen, door de boetstraffelijke rechtbank van Yper ver oordeeld tot een boete van 26 fr. of 8 dagen voorwaardelijk gedurende een termijn van 2 jaar, voor smaad den Hr Burgemeester aan ge daan tijdens de zitting van den gemeenteraad op 20 April 11. Dickebusch. Gouden Bruiloft. Op Kermis Woensdag, zijnde Z4 Juni 11., vierden de echtgenooten Devos-Vanleyden hun gou den bruiloft. Beide ouderlingen zijn geboren te Brielen, Jules den i5 Juli 1857 en zijne vrouw Amelie, den i5 September 1806. Het is ook in deze gemeente dat zij, in Juli 1880, in het huwelijksbootje traden, doch sedertdien hebben zij steeds onze gemeente, waar zij van iedereen geacht en bemind zijn, bewoond. Hun huwelijk werd gezegend met twaalf kin deren, waarvan er nu nog zes in. leven zijn. Er zijn l3 kleinkinderen. Van 's morgens vroeg reeds was de gemeen te, te dezer gelegenheid, in rep en roer. Om 9 u. woonden de jubilarissen met hunne familie een plechtige Mis van dankzegging bij in de parochiale kerk. Bij het verlaten der kerk, werden zij door de muziekmaatschappij De Vijverzonen 5) opgewacht en naar het gemeen tehuis begeleid, waar de heer Burgemeester Oscar Gesquiere hun hartelijk verwelkomde en gelukwènschte en een schoonen zetel ten geschenke aanbood. Na den eerewijn, verge zelde het muziek de gelukkige jubilarissen naar hunne woning en brachten er hen een schoone serenade. 's Avonds na de schieting van St-Sebas tiaansgilde, had een gulhartige bijeenkomst plaats in het huis van de jubilarissen, waar het er.tót zeer. laat in den avond vreugdig en leutig toeging. Een hartelijk proficiat voor die brave oud jes en nog lange jaren in debeste gezondheid! Komen-ten Brielen. Gouden Brui loft. Maandag laatst, ter gelegenheid der kermis, werd alhier eveneens met veel luister de gouden bruiloft gevierd der echtgenooten André Van Loock-Marie Nuyts, onderschei denlijk geboren te Tessenderloo, den 25 Juli i857 en te Quaedmechelen, den 18 Maart 1857. Hun huwelijk werd ingezegend te Quaedmechelen, den 24 November 1880. Van hun zeven kinderen zijn er nog vijf in leven die hen samen zeventien kleinkinderen schon ken. Na éen plechtige Mis van dankzegging werden de jubilarissen op het gemeentehuis verwelkomd, waar hen het gebruikelijk ge schenk werd aangeboden, en daarna ontvin gen zij nóg talrijke huldeblijken en de harte lijkste wenschen van al hun geburen en vrien dén. Wij wenschen de jubilarissen nog vele jaren en een goê gezondheid. LEEST Sc VERSPREIDT Les magnifiques manifestations patriotiques organisées dans notre région par les Anciens Combattants des diverses sections de la F. N. C. et qui ont fait une énorme impres sion dans nos pays celles du 3 Mai dernier a Vlamertinghe, du 25 Mai a l'Abeele, du 3l Mai a Zantvoorde et a Ledeghem, du 7 Juin a Wevelghem et du 14 courant a Kemmel et celles qui suivront sont une preuve manifeste et irréfutable de l'effort soutenu et de Taction énergique de la F. N. C. dans les Flandres Les résultats obtenus et les nombfeux succès récoltés prouvent amplement, sans qu'ils l'aient affiché sur les murs de nos villes et de nos campagnes, sans qu'ils aient cru devoir le crier sur tous les toits et par monts et vaux, que les Anciens Combattants F. N. Céistes des Flandres et principalement du Westland et de la Vallée de La Lys en passant par Courtrai et en remontant jusque Gand même, en ont ASSEZ Et même qu'ils en ont ASSEZ depuis bien longtemps déja... des V. O. S., Frontistes, Activistes et autres renégats sans nom qui s'efforcent d'arracher du coeur de ros populations flamandes au fond essentiellement honnêtes mais simples et ingénues et se laissant par trop facilement entrainer par les paroles fallacieuses de eer tains meneurs aux buts inavouables et fasci- ner par un mysticisme incompréhensible l'idéeet les sentiments beiges pour les amener a la division de nos races et au déchirement de notre Patrie. Ces résultats prouvent encore que, malgré les cris de ces égarés et de ses sans-patrie qui clament bien haut que la Flandre est a eux, bien au contraire la Flandre est et restera aux flamands honnêtes et loyaux, et la Belgique, une et indivisible, aux Wallons et aux Fla mands unis dans la Psix, comme ils l'étaient pendant la grande Guerre sous les plis de notre glorieux drapeau aux trois couleurs et Tégide de notre Roi Soldat, Albert ir. Section de la Flandre Occidentale Groupement d'Ypres Société d'Anciens Combattants Association sans but Lucratif Le Dimaoche 12 Juillet, a 9 heures du matin, au local Aux Armes de France rue Jansénius en trois coups additionnés, donné au profit de la caisse de secours de la section. Mise Un franc. Le concours commen- cera a 9 heures. Rebattage a 6 heures. Mises a volonté. Premier prix Une coupe offerte par Mon sieur Duriez, Président, secrétaire du con- sulat de France, a Ostende. Nombreux lots ofierts par de généreux donateurs de la ville et des environs. LE COMITÉ. (Société d'Anciens Combattants) Le Président de la Section de la Flandre Occidentale de la Ligue des Poilus de France en Belgique se fait un agréable devoir, un réel plaisir, de remercier les nombreuses person nalités Beiges qui ont adhéré, a titre de mem bres honoraires, au groupement d'Ypres des Poilus de France Les anciens combattants frangais sont par- ticulièrement sensibles a ce courant de sym pathie qui témoigne de Tindéfectible amitié scellée, pendant la grande guerre, entre Beiges et Frangais, sur des champs de bataille com- muns. Les Poilus saisissent Toccasion pour exprimer leur respectueux attachement au vaillant Roi Chevalier, Sa Majesté le Roi Albert 1", a Sa Majesté la gracieuse et géné- reuse Reine Elisabeth, ainsi qu'a cette magni- fique dynastie qui depuis cent ans a conduit la Belgique a des destinées splendides, tant en Europe qu'en Afrique. Vive la Belgique et honneur a sa Familie Royale et a ses vaillants défenseurs. Ostende, 11 juin 1931. Lors du vote du budget de la dettepublique,. de la dizaine d'orateurs encore inscrits pour la discussion aucun n'était présent. La dis cussion générale fut déclarée close, et Ton passa au vöte. II s'agissait de millions et de centaines de millions, en tout de 3 milliards 445 millions. Dix huit députés seulement étaient présents et vótèrent le budget. Qu'on dise encore que nos 200 représen- tants ne méritent pas leurs 45 mille balles Pour prétendre que les alliés doiverit désarmer, ils ont un argument décisif, d'après eux C'est que tout le monde a horreur de la guerre et n'aspire qu'a la paix. Très-bien Mais depuis l'existence du monde, tout le monde, aussi, a horreur du vol et de l'assassinat, et n'aspire qu'a la sécurité de la vie privée. Faut ïi pour -cela supprimer les gendarmes Cette année, c'est une jeune Namuroise M'lle Netta Duchateau qui a été proclamée la plus belle fille de l'Univers. Miss Belgium a été proclamée Miss Univers Quel honneur pour la Belgique Vive Namur po tö 1 Zooals telken jare organiseert V. T. B. Tak Yper op Zondag 28 dezer een tocht naar de bergstreek van Zuid-Westvlaanderen. Wij noodigen de V. T B. takken dringend uit om bij ons aan te sluiten. Het vertrek der fietsen, auto's, e. a. heeft plaats te 1 uur aan het Beltort Rijselsche straat g. Er wordt achtereenvolgens bezocht Dic kebusch vijver, Scherpenberg (beklim- ming) Zwarte Berg (wandeling door het bosch) Roode Berg (afdaling in het Helle gat Kemmelberg (beklimming van den uitkijktoren). Voor de deelnemende vreemde groepen zal er 's morgens een wandeling door de stad plaats hebben onder bevoegde leiding. Ver trek te 10 uur stipt voor het Vleeschhuis. Gemeente St Jan Stad Yper op Zocdag 28 Juni en Maandag 29 Juni 1931. Allerhande Feesten (Zie plakbrieven.) HARKTEN MARCHÉS Yper 20 Juni Kortrijk 22 juni Rousselare 23 Juni Veurne 24 Juni <U .O öc c 3 w <D 0. 0 Ou 92 85 90 106 95 75 73 75 74 82 107 103 105 108 80 80 98 90 125 70 22,00 21,50 22,50 22,50 22,00> 0,59 0,57 0,57 0,60 0,60 250 Tarwe de 100 kilogr. Froment les 100 kilos Rogge id. Selgle id. riaver ld. hvoine id. Aardappelen, 100 kil Pommes de Terre Boter de kilogram Bterre le ktlo eieren het stuk CBufs la pièce Hoppe de 50 kilogr. Houblons les 50 kilos Markten van Anderlecht 23 Juni Varkensmarkt te koop gesteld 33o4 stuks. Gemiddelde prijs» per kilo op voet 4,25 5,00 fr. 24 Juni Veemarkt te koop gesteld407 ossen aan 7,00 g,oofr. 274 stieren aan 5,7,fr., 1097 koeien aan 5,oo - 7,00 fr. Totaal 1778 stuks. 25 Juni Kalvermarkt te koop gesteld 1640 stuks. Gemiddelde- prijs per kilo op voet 7,i5 11,40 fr. Aangekomen gedurende de week 2022 stuks*-

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 8