- HYPOTHECAIRE - BELEGGINGSBANK Grondpandobligatiën 4,75 °/0 netto 3 Vergadering van Donderdag 16 Juli 1931 Het Vraagstuk der Oorlogsschade Onze Vaarten Ons Wegennet Museum Merghelynck 19, Arenbergstraat, Antwerpen 3,25 °/o netto. woorden wat de bijzondere gevallen betreft, en, onder meer, kan ik aan den heer Debunne geen antwoord geven nopens de statistiek van de aanvragen dieniet werden aanvaard, om dat zij op overdreven of valsche feiten waren gegrond. Zulks ware belangwekkend ook zal ik aan het achtbaar lid voldoening trachten te schenken. Uittreksels van het Beknopt Verslag Begrooting van Openbare Werken Begrooting van buitengewone Ontvangsten en Uitgaven Baron Houtartminister van financiën. Om te beginnen zou ik willen antwoorden op de vragen die gesteld werden aangaande de afwikkeling der oorlogsschade. De geachte heer Beauduin heeft inlichtin- gen gevraagd aangaande den staat der afwik keling der oorlogsschaden. Het zal hem waarschijnlijk genoegen doen te vernemen dat, tenzij onvoorziene voorval len zich voordoen, de afwikkeling voor schade aan eigendommen geheel, zoo principaal als interest, tegen het einde van dit jaar zal ge daan zijn. Op dat bogenblik zal de afwikkeling en het onderzoek der dossiers feitelijk geëindigd zijn en blijven nog alleen over de geschillen die niet kunnen opgelost worden door de schuld der geteisterden, of redenen onafhankelijk van den wil van het beheer. Zoo blijven nog enke le nijverheidszaken op te klaren welke aanlei ding hebben gegeven tot voorschotten die de definitieve vergoeding dreigen te boven te gaan. Dat verklaart waarom de betrokkenen zich niet haasten de noodige inlichtingen te verstrekken om een eindelijke afrekening van hunne oorlogsschade op te maken. Ik had er reeds aan gedacht de rechtbanken voor oorlogsschade af te schaffen en hun be voegdheid over te dragen aan de burgerlijke rechtbanken, vanaf het einde van verleden jaar. Maar de modaliteit van overdracht maak te enkele besprekingen tusschen de onder scheiden administraties noodzakelijk. Ik hoop tijdens deze zitting nog een wetsontwerp dien aangaande voor te leggen. Voor gansch het land blijven er thans nog saldo's uit te keeren over ongeveer 4,000 dos siers, behalve 20,000 interestafrekeningen, en dat o.p een indrukwekkend totaal van ander half millioen dossiers wegens schade aan eigendommen. Wat de schade aan personen betreft, waren er 3o8,ooo aanvragen, en spijts de bij de wet van 24 Juli 1927 toegelaten herziening, die aanleiding heeft gegeven tot22,029 nieuwe aanvragen, blijven er nog slechts in het geheel ongeveer 2,5oo dossiers te onderzoeken, voor dewelke het verslag der deskundige genees- heeren ingewacht wordt. Ik zal er zorg voor dragen dat die laatste dossilrs zoo spoedig mogelijk onderzocht worden en in het eerst komend ontwerp betreffende de afschaffing der rechtbanken voor oorlogsschade; zal ik de rechtspleging te dezer zake vereenvoudigen, mits de verweermiddelen en de rechten der gedeporteerden volkómen te vrij waren. Aangezien het waarschijnlijk de laatste maal is dat de kwestie der oorlogsschade be handeld wordt bij de buitengewone begrooting, meen ik een beknopt algemeen overzicht te moeten geven over de ontzaglijke taak welke aan mijn voorgangers was opgelegd en die ik heb moeten voltooien. Vooreerst moesten 100,000 woningen her opgebouwd worden of bewoonbaar worden gemaakt, 90,000 hectaren omgewoelden grond moesten opnieuw aan den landbouw worden teruggeschonken. Het tekort in de veefokkerij bedroeg niet minder dan 56o,ooo stuk hoorn vee en 92,000 paarden. Daarbij dient gevoegd de herstelling van g,3oo industrieele inrich tingen, 56 kilometer wegen, 2,400 kilometer spoorwegen en i,56o kilometer bevaarbare waterwegen met in het geheel 9,000 kunst werken. Het is overbodig nadruk te leggen op de moeilijkheden ondervonden door mijn voor gangers en door mijzelf om het hoofd te bie den aan de gestadige en ontzaglijke betalin gen, terwijl de thesaurie al meer en meer in benarden toestand verkeerde. Het spreekt van zelf dat deze moeilijkheden den gang van de vereffeningen hebben vertraagd en üit aan merking, van al deze verwikkelingen dient er hulde gebracht aan de bedrijvigheid van het bestuur der oorlogsschade om zoo spoedig mogelijk aan al de geteisterden voldoening te schenken. Ik acht het overbodig er verder nadruk op te leggen dat ik zooveel personeel mogelijk heb afgedankt, en aldus heb ik sedert 1926, kunnen afzien van de medewerking van 406 bedienden van het hoofdbestuur en van 674 bedienden van de buitendiensten, niet inbegre pen de afdankingen van personeel van den voormaligen dienst der verwoeste gewesten, die op 1 Januari ig2Ö nog 129 bedienden telde waarvan er slechts 6 in dienst werden behou den. Het totaal van de afgedankte bedienden bereikt dus op heden méér dan 1,200 man. Het aantal Staatscommissarissen werd eve neens tot het onontbeerlijke herleid ten einde toe te laten het onderzoek te voltooien van de bundels der burgerlijke oorlogsslachtoffers, welk onderzoek gelijktijdig geschiedt met dit der laatste bundels van schade aan de goede ren, die hier en daar om redenen van verschil lenden aard nog zijn blijven liggen. Om toe te laten deze tijdelijke ambtenaren aan hun nor male bezigheden terug te schenken, heb ik ze, evenals mijn voorgangers, gemachtigd aan den dienst der oorlogsschade slechts de helft van hun tijd te besteden. Dit is onder meer van in den beginne het geval geweest voor de advokaten die niet konden afzien van de Balie voor een tijdelijke en weinig bezoldigde be diening. Deze Staatscommissarissen met hal ve dienstverstrekking zijn evenwel de uitzon dering en het verwondert mij dat er tegen de zen maatregel in de Kamer kritiek werd uit gebracht. Wat de hoogere ambtenaars betreft die aan het ministerie van economische zaken gehecht werden om daar het vereischte kader te vor men, zij zijn terug bij hun oorspronkelijk be stuur, zoodat het kader met vier directeurs, twee onder-directeurs en vijf bureelhoofden verminderd is. Zie daar het begin van de finale ontbinding die wij allen betrachten om zooveel mogelijk de budgetaire lasten te verlichten, zooals he,t behoort. De Minister. De heer Mullie heeft over de brug te Boesinge gesproken. Aan den heropbouw zal vlug gewerkt wor den. Hij heeft eveneens gesproken over het ongelukkig kanaal van Komen naar Yper. Ik kan heden geen definitieve beslissing nemen, maar wegens economische redenen, meen ik dat het niet dient opnieuw aangelegd te wor den. Die waterweg was opgevat geworden voor een gabarit van 3oo ton, hetgeen aan de huidige economische noodwendigheden niet meer beantwoordt.Indien men dit kanaal voor een gabarit van 600 ton moet aanleggen, vrees ik dat het vervoer niet zal volstaan om het kanaal te doen rendeeren. Ik ben om die kwestie bezorgd ik zal ze door een commissie laten onderzoeken. Het is tijd dat er een beslissing genomen wordt. (Zeer wel De heer Depontieu. De inwoners van het arrondissement Yper klagen over den erbarme» lijken toestand der wegen. De baan van Yper naar Veurne is in een macadam weg herschapen, wat herhaaldelijk herstellingen vergt en het verkeer fel belem mert. De banen der belendende gemeenten, langswaar het verkeer wordt afgeleid, worden er onbruikbaar door. Alle proeven bewijzen, dat de macadam- wegen niet bestand zijn tegen het toenemend verkeer van de streek. Integendeel bleken kasseiwegen tegen het zwaarste en drukste vervoer bestand. De lof der bestrating is dus niet meer te maken. Het beheer van bruggen en wegen heeft goede uitslagen bereikt met proeven van ver vanging der macadamwegen door kalseide- wegen. De banen van Yper-Elverdinghe en Hoog- stade Nieuwe Herberg vergen dringend her stel. Zij moeten gekasseid worden, wat tevens een bezuiniging zal zijn, daar het onderhoud van zulke bestrating zeer gering is. Ook de baan Yper Le Bizet verkeert in zeer slechten staat. Wegens een instorting op de baan Waasten- St-Elooi is sedert zes maanden het verkeer langs voornoemde baan afgeleid. Deze steenweg is uit ruwe zavelsteen. Als twee voertuigen elkander moeten kruisen, moet er een op den zijweg rijden, maar als het daar in kuilen geraakt, is het onmogelijk weer op de goede baan te komen. Herhaaldelijk hebben verkeersongelukken plaats. Een herbestrating is dringend goodig. De groote banen Yper Meenen, Yper-Pope- ringhe, Yper-Waasten, zijn minstens drie maand per jaar voor het verkeer onderbroken wegens herstellingen. Verving men de maca dam door straatsteenen dan zouden de wegen prachtig zijn. De gemeentewegen verkeeren dikwijls in ellendigen staat wegens het gebrek aan mid delen. Het is te wenschen dat. de regeering zou tqsschenbeide komen. De bevolking van het arrondissement Yper hoopt dat doelma tige maatregelen zullen genomen worden. De Minister.Die toestand door den heer Depontieu beschreven is mij niet onbekend. Deze provincie laat inderdaad het meest te wenschen over. Dat is te wijten namelijk aan het feit dat de proeven die op deze banen genomen werden mislukt zijn. Ook omdat bij de verdeeling der kredieten deze steenwegen duurder komen te staan door den onvasten toestand van den ondergrond. Ik ben gelukkig aan het geachte lid te kun nen mededeelen dat in het ontwerp ra: opge maakt werd voor ig32 West-Vlaanderen een gunstbeurt krijgt. De Yperlingen zullen met de grootste vol doening vernemen, dat de heropbouw van ons vermaard Museum Merghelynck, toever trouwd aan onze Ypersche aannemers Mahieu gebroeders, Maandag aanstaande zal aange vangen worden. N. M. Telefoon 254.42 Handelsregister Antwerpen 74 Uitstaande Hypotheken Fr. 120.000.000,— Stelt verkrijgbaar voor 5 of iojaar.-Zesmaandelijksche coupons. KASBONS met premie voor hoog stens 5 jaar 3,75 netto. KASBONS, terugbetaalbaar na 6 maand, Kostelooze inschrijvingen bij den Heer ROBERT SOUBRY, Wisselagent Dixmudestraat, YPER.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 3