Nijverheidsschool 5 Gesticht der Heilige Familie Sint Vincentscollege - Yper Prijzen van uitmuntendheid In den Diocesanen Wedstrijd Bij de Rousbrugge Damen wij roepen Beter Voorzitter kunnen wij niet hebben dan den heer GruWez die zich ten allen tijde opoffert voor het welzijn van zijn medemenschen en die altijd werkt om de eensgezindheid en de broederlijkheid, die in onze Maatschappij bestaat, nog te vermeer deren. In naam van mijne makkers, heer Voorzitter, onzen hartelijksten en vurigsten dank. En nu, heer Voorzitter, aanvaard deze bloe men die wij U aanbieden als blijk der genegen heid welke wij voor U hebben. En gij, Heeren Eere Voorzitter en Onder Voorzitter, gij ook verdient lof en eer voor uw besluit van deze prachtige reis, gij ook hebt medegewerkt voor het welgelukken dezer schoone dagen die de vriendenkring Ypriana doorgebracht heeft en die den naam van onze stad en van onze Maat schappij bij onze broeders der Maasvallei heeft doen roemen. Aan U ook onzen besten dank en nu, makkers, laat ons roepen Leve het Bestuur Leve Ypriana In deze bloeiende inrichting (de Stuers straat) werd het schooljaar bekroond, door de plechtige prijsuitdeeling. Vele leerlingen hebben zich onderscheiden door hun vlijt en bekwaamheid. I. Lagere School 3' Studiejaar glio Renée Bouve, Léa Thierens. 8/10 Irène Timperman, Lucienne Bras, Lucienne Cambier, Antoinette Dethoor, So- lange Werrebrouck, Marguerite Mortier. 4' Studiejaar g/io Irène Santy. SVi/lo Anna Wyckaert. 8/to Bertha Steyaert, Yvonne Houtekier. 5' Studiejaar g/io Anna Ghekiere Gheluwe, Paula Wyckaert. 8Vi/io Yvonne Bouve, Yvonne Vanacker, Sint-Jan. 8/io Loraine Vercouter De Panne, Paule Masquelier, Rachel De Neve. t' Studiejaar 8/io Christiane Ravard, Godelieve Pil, Jeanne Depuydt. II. Middelbare Afdeeling 1' Studiejaar 8/IO Maria Hooghe, Desselghem. 2' Studiejaar 8V1/10 Jeanne Calcoen, Agnès Petit. 8/io Denise Vercoutter De Panne, Anna Madoe, Agnès Santy, Maria Cnockaert Des selghem, Maria Deknudt Steenvoorde. 3' Studiejaar g/io Marguerite Martein. 4' Studiejaar gjio Gilberte Seys. III. Middelbare Beroepshuishoudschool 1' Studiejaar 8/io Lucie Bouve, Anna Gruwez. 2' Studiejaar g/io Ghislaine Van Massenhove, Ouden burg. 8y,/io Flora Christiaens, Harelbeke. 8/io Jeanne Herregat, De Panne, Irène Boulet, West-Nieuwkerke, Jeannette Van- hecke, Brielen. 3' Studiejaar Het officieel examen van de algemeene vak ken werd afgelegd te Brugge door Lisette Van de Gaer, Alveringhem, met onderschei ding Maria Callewier, Harelbeke Mildreda Bras, Yper Godelieve Berten, Yper, met voldoening. 4' Studiejaar Het officieel examen van snijleer, confectie en beroepsteekenen werd afgelegd door Agnès Van Herck, Oudenburg, met onder scheidingMarie Louise Vercoutere, Deer lijk, met voldoening. Het officieel examen van hulprekenplichtige, vingerdruk en snelschrift werd afgelegd door Marie - Madeleine Buy se, Yper, met vol doening. I. Lagere Afdeeling istl studiejaar i. Felix Benoot 2. Jozef Devriese 3. Georges Vandenbussche. 2^ studiejaar i. Nestor Viaene 2. Frans Opdebeeck 3. Jean Gits. 3d' studiejaar i. André Rijngaert 2. Paul Lommez 3. Fernand Spotbeen. 4d' studiejaar i. Paul Var.derghote 2. Al- bert Laton 3. Frans Devriese. 5de studiejaar i. Robert Soubry 2. Alfons Vandenberghe 3. Daniel Viaene. 6dc studiejaar i. Emiel Pien 2. Irenée Soete 3. Willy Houtman. II. Moderne Humaniora ydc studiejaar i. Gery Vandeputte 2. Charles Maes 3. Daniel Leeuwerck. studiejaar i. Robert Vandenkerkhove 2. Henri Persoone. 5de studiejaar i. Remi Leterme. 4de studiejaar i. Leon Loyson. III. Ouder Humaniora 6de studiejaar i. Albert Deknudt 2. Etien- ne Poot 3. Jozef De Coninck. 5de studiejaar I. Eric Van Eecke 2. Ho- noré Moeyaert. 4de studiejaar i. Albert Dehem 2. Carlos Leuridan 3. Georges Versailles. 3de studiejaar i. Gerard Huyghe 2. Henri Baeke, Poësis i. Amedée Menu 2. André Ver sailles. Rhetorica i. Roger Bryon 2. César Caf- meyer en Daniël Deschrijver. Rhetorica Latijnsche Redevoering Roger Bryon behaalt den I2n naprijs op 135 mededingers. Vlaamsche Redevoering Roger Holvoet behaalt den ion naprijs op i35 mededingers. 1 r Fransche Redevoering Roger Bryon behaalt den 3n naprijs op i35 mededingers Joseph Soete behaalt den 4" naprijs. 3de Latijnsche Latijnsche Thema Henri Baeke behaalt den 5° naprijs op 2l5 mededingers Gerard Huyghe behaalt den 8n naprijs Marcel Vandeplassche behaalt den 1 in naprijs. Latijnsche Vertaling Gerard Huyghe behaalt den 5n naprijs op 2l5 mededingers Henri Baeke behaalt den 7n naprijs. I. Lagere Afdeeling ie Studiejaar 9/10 Joseph Vierstraete, Frangoise Mourue, Paul Daelemans, Gode lieve Vanhee, Joseph Debruin, Léa Geuten, Freddy Decheivre. 2' Studiejaar 9/10 Marie-José Vanhee, Denise Duijck. Liliane Vandevoorde, Anne- Marie Daelemans, Marie Rose Jonkeere, Colette De Cock. 3' Studiejaar 8/10 Marie Jeanne Dela- haye, Bertha Devos. 4e Studiejaar 9/10 Andrée De Meyer, Jeanne Maes, Suzanne Verbeke. S/10 Lily Greul, Marguerite Cousyn, Marie Rose Ampe Staden. 5' Studiejaar: 9/10: Jeanne Vanhee, Louisa Vandenberghe, Monique de Coninck de Mer- ckem, Anne-Marie Bossaert. 8/10 Marie Casier Meenen, Jeanne Leterme Waasten, Yvonne Kind. 6' Studiejaar 8/10 Marie-Louise Lobelle, Hélène Devos, Irma Goudeseune Watou. II. Middelbare Afdeeling Voorbereidend jaar 9/10 Irma Vanden berghe Vlisseghem. 8/10 Carmen Dejaegere Wevelghem. 1' Studiejaar 9/10 Cécile Haghedooren Elverdinghe, Maria Vandamme Adinkerke. 8110 Ghislaine de Coninck de Merckem, Estelle Nolf Thourout, Marie-José Victoor, Jeanne Cousyn, Paulette Verrue, Agnès Le- mahieu Oostvleteren, Marie-Madeleine De- baere Wevelghem, Albertine Vanraes Gheluwe. 2' Studiejaar 8v«io Gabrielle Debaere Wevelghem. 8/10 Rita Vercruijsse Kortrijk, Jenny Dejaegere Wevelghem. 3' Studiejaar 8/10 Elisabeth Vanden berghe Oostvleteren. De prijsuitdeeling aan de leerlingen onzer stedelijke Nijverheidsschool heeft Donderdag, 6° dezer, om 3 uur namiddag, plaats gehad in de Halle en werd met de aanwezigheid van een talrijk publiek vereerd. De heeren Sobry, burgemeester; Delahaye, schepen Vandamme en Vermeulen, raadsle den, en Versailles, gemeentesecretaris, woon den deze plechtigheid bij en werden bij hunne intrede door een dreunende Brabangonne begroet. Daarna hield de heer schepen Dela haye de volgende aanspraak Dames en Heeren Op onze dagen wordt het vakonderwijs van langs om meer, bijzonderlijk hier in onze streken, verwaarloosd. De jongen heeft de lagere school verlaten, hij doet zijn intrede in de fabriek, in het werk huis. Daarmede is alles gezegd. De ouders vragen zich nooit meer af moet mijn jongen wat meer vakkennis opdoen, moet hij, in andere woorden, wat meer worden dan een gewonen werkman Die vragen worden nooit gesteld en de jongen leert zijn stiel. Op de verouderde manier, en op 20 jarigen leeftijd blijft hij al den minderwaardigen, den dood- gewonen arbeider. Ziet eens wat verschil in het andere gedeelte van ons land, daar wordt het vakonderwijs in eere gehouden, daar volgt iedereen de avondschool om zich in zijn vak te volmaken. Met de nieuwe machinerieën, met de ratio nalisatie van den arbeid, wordt van langs om minder de vakkennis noodzakelijk, dit zijn de verkeerde theoriën van menschen die willen blijven wat ze nu zijn. Het tegenovergestelde is waar. Hoe beter de machines, hoe meer en volmaakter het werken wordt, hoe noodzakelijker het wezen zal den stiel, het ambacht grondiger en vol maakter te kennen. Waar kan de leerjongen zijn stiel grondig en goed leeren.... in het werkhuis? Praktisch ja, maar enkel en alleen wanneer hij theoretisch zal onderwezen wor den, enkel en alleen wanneer de moeilijkheden door eenvoudige berekeningen zullen herleid worden. Dat hebben wij honderde malen reeds ondervonden. Die eenvoudige bereke ningen, zoo noodzakelijk, zoo broodnoodig voor onze vakleer, worden hier onderwezen en met kennis van zaken behandeld. Waar ligt de schuld dat er hier zoo weinig meester knechten en werkleiders worden gevonden Erkel en alleen omdat te weinig stielmannen de lessen van de Nijverheidsschool volgen. Een ander vooroordeel op onze dagen is wat baat het onze jongens een stiel te leeren, binnen enkele jaren zullen de stielen niet meer bestaan, alles zal opgeslorpt wezen in de fabriek. Verkeerde voorstelling. Altijd zullen de goede stielmannen eene bijzondere plaats bekleeden in de maatschappij. Ieder ambacht, hoe klein ook, bezit zijn schoonheidszin, zijn kunstgehalte, zijn hoogere opvatting. Uit iedere brok, hoe ruw, hoe hard en knoestig ze ook weze, kan een wonder iets, een ideaal gepenseeld, gebeeldhouwd of gemokerd wor den. Daarom wordt enkel vereischt schoon heidszin en liefde tot de kunst, genegenheid tot het vak. Die kennissen van het vak, die genegenheid van iets schooner voort te brengen, worden hier kwistig rondgestrooid in de Nijverheids-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 5