Nijverheidsschool
5
Gesticht der Heilige Familie
Sint Vincentscollege - Yper
Prijzen van uitmuntendheid
In den Diocesanen Wedstrijd
Bij de Rousbrugge Damen
wij roepen Beter Voorzitter kunnen wij
niet hebben dan den heer GruWez die zich
ten allen tijde opoffert voor het welzijn van
zijn medemenschen en die altijd werkt om de
eensgezindheid en de broederlijkheid, die in
onze Maatschappij bestaat, nog te vermeer
deren. In naam van mijne makkers, heer
Voorzitter, onzen hartelijksten en vurigsten
dank.
En nu, heer Voorzitter, aanvaard deze bloe
men die wij U aanbieden als blijk der genegen
heid welke wij voor U hebben. En gij, Heeren
Eere Voorzitter en Onder Voorzitter, gij ook
verdient lof en eer voor uw besluit van deze
prachtige reis, gij ook hebt medegewerkt voor
het welgelukken dezer schoone dagen die de
vriendenkring Ypriana doorgebracht heeft en
die den naam van onze stad en van onze Maat
schappij bij onze broeders der Maasvallei
heeft doen roemen. Aan U ook onzen besten
dank en nu, makkers, laat ons roepen
Leve het Bestuur
Leve Ypriana
In deze bloeiende inrichting (de Stuers
straat) werd het schooljaar bekroond, door
de plechtige prijsuitdeeling. Vele leerlingen
hebben zich onderscheiden door hun vlijt en
bekwaamheid.
I. Lagere School
3' Studiejaar
glio Renée Bouve, Léa Thierens.
8/10 Irène Timperman, Lucienne Bras,
Lucienne Cambier, Antoinette Dethoor, So-
lange Werrebrouck, Marguerite Mortier.
4' Studiejaar
g/io Irène Santy.
SVi/lo Anna Wyckaert.
8/to Bertha Steyaert, Yvonne Houtekier.
5' Studiejaar
g/io Anna Ghekiere Gheluwe, Paula
Wyckaert.
8Vi/io Yvonne Bouve, Yvonne Vanacker,
Sint-Jan.
8/io Loraine Vercouter De Panne, Paule
Masquelier, Rachel De Neve.
t' Studiejaar
8/io Christiane Ravard, Godelieve Pil,
Jeanne Depuydt.
II. Middelbare Afdeeling
1' Studiejaar
8/IO Maria Hooghe, Desselghem.
2' Studiejaar
8V1/10 Jeanne Calcoen, Agnès Petit.
8/io Denise Vercoutter De Panne, Anna
Madoe, Agnès Santy, Maria Cnockaert Des
selghem, Maria Deknudt Steenvoorde.
3' Studiejaar
g/io Marguerite Martein.
4' Studiejaar
gjio Gilberte Seys.
III. Middelbare Beroepshuishoudschool
1' Studiejaar
8/io Lucie Bouve, Anna Gruwez.
2' Studiejaar
g/io Ghislaine Van Massenhove, Ouden
burg.
8y,/io Flora Christiaens, Harelbeke.
8/io Jeanne Herregat, De Panne, Irène
Boulet, West-Nieuwkerke, Jeannette Van-
hecke, Brielen.
3' Studiejaar
Het officieel examen van de algemeene vak
ken werd afgelegd te Brugge door Lisette
Van de Gaer, Alveringhem, met onderschei
ding Maria Callewier, Harelbeke Mildreda
Bras, Yper Godelieve Berten, Yper, met
voldoening.
4' Studiejaar
Het officieel examen van snijleer, confectie
en beroepsteekenen werd afgelegd door
Agnès Van Herck, Oudenburg, met onder
scheidingMarie Louise Vercoutere, Deer
lijk, met voldoening.
Het officieel examen van hulprekenplichtige,
vingerdruk en snelschrift werd afgelegd door
Marie - Madeleine Buy se, Yper, met vol
doening.
I. Lagere Afdeeling
istl studiejaar i. Felix Benoot 2. Jozef
Devriese 3. Georges Vandenbussche.
2^ studiejaar i. Nestor Viaene 2. Frans
Opdebeeck 3. Jean Gits.
3d' studiejaar i. André Rijngaert 2. Paul
Lommez 3. Fernand Spotbeen.
4d' studiejaar i. Paul Var.derghote 2. Al-
bert Laton 3. Frans Devriese.
5de studiejaar i. Robert Soubry 2. Alfons
Vandenberghe 3. Daniel Viaene.
6dc studiejaar i. Emiel Pien 2. Irenée
Soete 3. Willy Houtman.
II. Moderne Humaniora
ydc studiejaar i. Gery Vandeputte 2.
Charles Maes 3. Daniel Leeuwerck.
studiejaar i. Robert Vandenkerkhove
2. Henri Persoone.
5de studiejaar i. Remi Leterme.
4de studiejaar i. Leon Loyson.
III. Ouder Humaniora
6de studiejaar i. Albert Deknudt 2. Etien-
ne Poot 3. Jozef De Coninck.
5de studiejaar I. Eric Van Eecke 2. Ho-
noré Moeyaert.
4de studiejaar i. Albert Dehem 2. Carlos
Leuridan 3. Georges Versailles.
3de studiejaar i. Gerard Huyghe 2. Henri
Baeke,
Poësis i. Amedée Menu 2. André Ver
sailles.
Rhetorica i. Roger Bryon 2. César Caf-
meyer en Daniël Deschrijver.
Rhetorica
Latijnsche Redevoering
Roger Bryon behaalt den I2n naprijs op
135 mededingers.
Vlaamsche Redevoering
Roger Holvoet behaalt den ion naprijs op
i35 mededingers.
1 r
Fransche Redevoering
Roger Bryon behaalt den 3n naprijs op i35
mededingers Joseph Soete behaalt den 4"
naprijs.
3de Latijnsche
Latijnsche Thema
Henri Baeke behaalt den 5° naprijs op 2l5
mededingers Gerard Huyghe behaalt den 8n
naprijs Marcel Vandeplassche behaalt den
1 in naprijs.
Latijnsche Vertaling
Gerard Huyghe behaalt den 5n naprijs op
2l5 mededingers Henri Baeke behaalt den
7n naprijs.
I. Lagere Afdeeling
ie Studiejaar 9/10 Joseph Vierstraete,
Frangoise Mourue, Paul Daelemans, Gode
lieve Vanhee, Joseph Debruin, Léa Geuten,
Freddy Decheivre.
2' Studiejaar 9/10 Marie-José Vanhee,
Denise Duijck. Liliane Vandevoorde, Anne-
Marie Daelemans, Marie Rose Jonkeere,
Colette De Cock.
3' Studiejaar 8/10 Marie Jeanne Dela-
haye, Bertha Devos.
4e Studiejaar 9/10 Andrée De Meyer,
Jeanne Maes, Suzanne Verbeke. S/10 Lily
Greul, Marguerite Cousyn, Marie Rose Ampe
Staden.
5' Studiejaar: 9/10: Jeanne Vanhee, Louisa
Vandenberghe, Monique de Coninck de Mer-
ckem, Anne-Marie Bossaert. 8/10 Marie
Casier Meenen, Jeanne Leterme Waasten,
Yvonne Kind.
6' Studiejaar 8/10 Marie-Louise Lobelle,
Hélène Devos, Irma Goudeseune Watou.
II. Middelbare Afdeeling
Voorbereidend jaar 9/10 Irma Vanden
berghe Vlisseghem. 8/10 Carmen Dejaegere
Wevelghem.
1' Studiejaar 9/10 Cécile Haghedooren
Elverdinghe, Maria Vandamme Adinkerke.
8110 Ghislaine de Coninck de Merckem,
Estelle Nolf Thourout, Marie-José Victoor,
Jeanne Cousyn, Paulette Verrue, Agnès Le-
mahieu Oostvleteren, Marie-Madeleine De-
baere Wevelghem, Albertine Vanraes Gheluwe.
2' Studiejaar 8v«io Gabrielle Debaere
Wevelghem. 8/10 Rita Vercruijsse Kortrijk,
Jenny Dejaegere Wevelghem.
3' Studiejaar 8/10 Elisabeth Vanden
berghe Oostvleteren.
De prijsuitdeeling aan de leerlingen onzer
stedelijke Nijverheidsschool heeft Donderdag,
6° dezer, om 3 uur namiddag, plaats gehad in
de Halle en werd met de aanwezigheid van
een talrijk publiek vereerd.
De heeren Sobry, burgemeester; Delahaye,
schepen Vandamme en Vermeulen, raadsle
den, en Versailles, gemeentesecretaris, woon
den deze plechtigheid bij en werden bij hunne
intrede door een dreunende Brabangonne
begroet. Daarna hield de heer schepen Dela
haye de volgende aanspraak
Dames en Heeren
Op onze dagen wordt het vakonderwijs van
langs om meer, bijzonderlijk hier in onze
streken, verwaarloosd.
De jongen heeft de lagere school verlaten,
hij doet zijn intrede in de fabriek, in het werk
huis. Daarmede is alles gezegd. De ouders
vragen zich nooit meer af moet mijn jongen
wat meer vakkennis opdoen, moet hij, in
andere woorden, wat meer worden dan een
gewonen werkman Die vragen worden nooit
gesteld en de jongen leert zijn stiel. Op de
verouderde manier, en op 20 jarigen leeftijd
blijft hij al den minderwaardigen, den dood-
gewonen arbeider. Ziet eens wat verschil in
het andere gedeelte van ons land, daar wordt
het vakonderwijs in eere gehouden, daar volgt
iedereen de avondschool om zich in zijn vak
te volmaken.
Met de nieuwe machinerieën, met de ratio
nalisatie van den arbeid, wordt van langs om
minder de vakkennis noodzakelijk, dit zijn de
verkeerde theoriën van menschen die willen
blijven wat ze nu zijn.
Het tegenovergestelde is waar. Hoe beter
de machines, hoe meer en volmaakter het
werken wordt, hoe noodzakelijker het wezen
zal den stiel, het ambacht grondiger en vol
maakter te kennen. Waar kan de leerjongen
zijn stiel grondig en goed leeren.... in het
werkhuis? Praktisch ja, maar enkel en alleen
wanneer hij theoretisch zal onderwezen wor
den, enkel en alleen wanneer de moeilijkheden
door eenvoudige berekeningen zullen herleid
worden. Dat hebben wij honderde malen
reeds ondervonden. Die eenvoudige bereke
ningen, zoo noodzakelijk, zoo broodnoodig
voor onze vakleer, worden hier onderwezen
en met kennis van zaken behandeld. Waar
ligt de schuld dat er hier zoo weinig meester
knechten en werkleiders worden gevonden
Erkel en alleen omdat te weinig stielmannen
de lessen van de Nijverheidsschool volgen.
Een ander vooroordeel op onze dagen is
wat baat het onze jongens een stiel te leeren,
binnen enkele jaren zullen de stielen niet meer
bestaan, alles zal opgeslorpt wezen in de
fabriek. Verkeerde voorstelling. Altijd zullen
de goede stielmannen eene bijzondere plaats
bekleeden in de maatschappij. Ieder ambacht,
hoe klein ook, bezit zijn schoonheidszin, zijn
kunstgehalte, zijn hoogere opvatting. Uit
iedere brok, hoe ruw, hoe hard en knoestig ze
ook weze, kan een wonder iets, een ideaal
gepenseeld, gebeeldhouwd of gemokerd wor
den. Daarom wordt enkel vereischt schoon
heidszin en liefde tot de kunst, genegenheid
tot het vak.
Die kennissen van het vak, die genegenheid
van iets schooner voort te brengen, worden
hier kwistig rondgestrooid in de Nijverheids-