12e»ïaar. N°27 - 10 October 1931 12e Année, N° 27 - 10 Octobre Autobusdiensten La Modernisation des Chemins de Fer Weekblad - bet Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de I'Arrondissement d Ypres BELANGRIJKE VERGADERING HET VPERSCHE w Vcraenlgtng der Getelstarden, :he Clubs, LA REGION D'VPRES Organe de 1'Association des Sinistrés, des Clubs Yprois, etc. Beheer, Opstel en Aankondigingen 15. Boterstraat15, Yper Abonnement 18 fff. 00 per jaar Buitenland 32 fr. men kan tnuhr(i*en in alle Belgltthe pottuantoren Tel. 500 35 ct. het nummer Haamloote artikels geweigerd Ridaction, Administration et Publlclté 15, rue au Beurre, Ypres Abonnement 18 fr. 00 par an Etranger 32 fr. On peat s'ebonner dans tons les bureaux de paste Beiges 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non stgnis sent refasés Op initiatief van het stadsbestuur van Poperinghe had verleden Dinsdag, om 3 ure namiddag, een belangrijke vergadering plaats ten stadhuize van Poperinghe, waaraan, de heeren Burgemeesters van Yper, Vlamer- tinghe, Proven, Rousbrugge, Watou, Renin- ghelst, Westvleteren, Crombeke en Poperin ghe deelnamen, alsook de heeren Vandevoorde Florimond en Gruwez Aimé. deze twee laatste vertegenwoordigende de Handelskamer van Yper. Deze vergadering had voor doel de ge schikte, gezamenlijke werking te zoeken om de autobusdiensten te mogen behouden, die thans Vper met Rousbrugge verbinden door Vlamertinghe, Poperinghe en Proven, alsook Yper verbinden met Watou, langs Vlamer tinghe, Poperinghe en Abeele, daar bij twee Koninklijke Besluiten van 29 Augusti laatst leden de uitbating dezer lijnen, gedaan door de heeren Dekimpe en Desmet voor Yper- Rousbrugge en heer Elie Decrock voor Yper- Watou, niet goedgekeurd is. Na de zienswijzen, door verscheidene Bur gemeesters voorgelegd, overwogen en bespro ken te hebben, kwam men eenparig overeen volgend smeekschrift te zenden naar Zijne Majesteit den KonÏDg. Poperinghe, den 6 October 1931. SIRE, «De Burgemeesters van Yper, Poperinghe, Vlamertinghe, Proven, Rousbrugge-Haringhe en Watou, ten stadhuize van Poperinghe ver gaderd, kunnen niet laten hunnen spijt uit te drukken over twee Koninklijke Besluiten van 29 Augusti 1931, verschenen in het Staatsblad van 3o September laatstleden. Bij 't eene wordt afgekeurd eene beraad slaging van 6 Maart ig31waarbij de Besten dige Afvaardiging van den Provincieraad van Westvlaanderen de heeren Desmet E. en Dekimpe J. van Rousbrugge bemachtigde om, gedurende een tijdperk van tien jaren, een openbaren, regelmatigen autobusdienst uit te baten tusschen Rousbrugge en Yper langs Proven en Poperinghe. Bij 't andere wordt afgekeurd eene beraad slaging van 19 Juni 1931 waarbij de voor noemde afvaardiging den heer Decrock Elie van Yper bemachtigde, om, gedurende een tijdperk van tien jaren, een openbaren, regel matigen autobusdienst uit te baten tusschen Yper en Watou langs Poperinghe. De vergaderde Burgemeesters zien, door die afkeuringen van in-gang-zijnde, volksge liefde en vruchtbare diensten, werkzame, vooruitstrevende vergunninghouders, die schulden mieken om autobussen te koopen en dienstboden te huren, zwaar en pijnlijk bena- deeligd, en hunne gemeenten en ingezetenen beroofd van nuttige, ja noodige verkeers middelen. Zij vinden dat weg en-weer-rijdende auto bussen de gemaakte wegen mogen benuttigen, zoowel als de voetgangers en de velo-, moto en autovoerders, waartegen niemand opkomt, en dat men geen goed verkeermiddel mag beletten of afschaffen, onder voorwendsel dat het schade veroorzaakt aan trein- of tram maatschappijen. Zij verheffen de stem tegen noodlottige maatregels, die de onlangs zoo beproefde oorlogsstreek de aangebodene hulp ontnemen en herleving ontzeggen, en vragen dat de autobusdiensten, die 10 hunner ont vangsten afstaan aan trein en tram, ook zouden mogen leven. Een gunstig antwoord verhopend, zijn en blijven zij van Uwe Majesteit, Sire, de zeer eerbiedige en verkleefde dienaren. Volgen de handteekens van alle aanwezige Burgemeesters) Een afschrift van dit smeekschrift wierd voor inlichting en beschikking gezonden naar den heer Gouverneur der Provincie. Verders werd een telegram gezonden naar den heer Minister van Verkeerswezen, waar van de inhoud luidde als volgt Minister, VerkeerswezenBrussel, Ingevolge kennisneming van de Konink lijke Besluiten, verschenen in Staatsblad N° 273 van 3o September laatst, nopens de niet-goedkeuring van verscheidene autobus diensten, komen Burgemeesters der streek te vergaderen en hebben besloten Ued. bij deze te vragen de uitvoering van de Koninklijke Besluiten voornoemd te willen opschorsen en de uitbating van de autobusdiensten, nu be staande tusschen Yper naar Rousbrugge en Yper naar Watou voorloopig nog toe te laten. Smeekschrift wordt heden gericht tot Zijne Majesteit den Koning. Een dringend gehoor wordt Ued. beleefd gevraagd op dag en uur door Zijne Excellen tie te bepalen. Voor de Burgemeesters der belanghebbende gemeenten, LAHAYE Nestor, Burgemeester Poperinghe. De Burgemeesters hebben vervolgens een parig de heeren Burgemeesters van Yper en Poperinghe aangesteld om de zaak te pleiten bij het verhoor dat ongetwijfeld door den heer Minister zal toegestaan zijn Woensdag namiddag reeds was het ant woord per telegram van den heer Minister toegekomen op het stadhuis te Poperinghe, meldende dat het gewenscht gehoor toege staan is voor Vrijdag 90 dezer, om 11 ure 's morgens. De heeren Gruwez Aimé en Vandevoorde Fl. verklaarden in naam van de Handels kamer van het arrondissement Yper dat van hunnen kant alles zou betracht zijn, door alle middelen welke hun ter hand zijn om de thans bestaande autobusdiensten te behouden daar zij een belangrijken dienst opleveren voor den handel en nijverheid der streek en dus alzoo ook voor de bevolking der gansche streek. Heer Gruwez gaf lezing van een smeekschrift dat van hunnen kant ook tot den heer Minister zou gericht zijn. Het ware wenschelijk dat de werkingen, welke op touw gezet zijn voor die zoo belang rijke en nuttige zaak der streek, met goede gevolgen zouden bekroond zijn. Dans un de nos articles précédents nous avons exposé, d'accord avecla Chambre de Commerce d'Ypres qui avail étésollicitéepar la Sociétê Na tionale des Chemins de fer Vicinaux a émettre son avis, le grave problème de la modernisation des chemins de fer qui s'impose de plus en plus, et nous avons mis nos lecteurs au courant des ef forts qui ont étéfaits dansce domaine, notamment en France. Le Bulletin Otfciel de la Chambre de Com merce de Bruxelles vient de publier a son tour, dans son numéro du 27 Septembre dernier, sur ce même sujet d'actualité un remarquable article dont les idéés principales sont en si étroite concor dance avec celles exprimées antérieurement par notre journal, que nous tie pouvons résister au désir de reproduire les passages les plus intéres sants de eet article Les essais retentissants qui se poursuivent en France depuis plusieurs mois ont rendu de l'actualité au problème de la modernisation des chemins de fer. C'est faute de mieux qu'on se sert de ce mot de modernisation Son emploi donne a penser, en effet, que les chemins de fer représentent aujourd'hui un instrument démodé de transport, que leur matériel n'est pas a la hauteur du progrès technique, etc. Or, il n'en est rien Ce qui est vrai, c'est que le chemin de fer doit s'adapter a un nouveau genre de vie, a de nouvelles habitudes de la clientèle, a des exigences sans cesse développées. II subit la concur rence grandissante de l'automobile le trans port du courrier ainsi que de certaines mar- chandises précieuses commence a lui être enlevé par l'avion. Se défendre contre ces concurrences ou se les associer modifier ses traditions, ses règlements, son matériel et même ses modes d'exploitation et de traction de manière a satisfaire a des exigences nou velles voila tout ce qui est recouvert ici de l'étiquette de modernisation. La France fait done l'essai d'autobus sur

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 1