12e»ïaar. N°27 - 10 October
1931
12e Année, N° 27 - 10 Octobre
Autobusdiensten
La Modernisation
des Chemins de Fer
Weekblad -
bet Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de I'Arrondissement d Ypres
BELANGRIJKE VERGADERING
HET
VPERSCHE
w Vcraenlgtng der Getelstarden,
:he Clubs,
LA REGION
D'VPRES
Organe de 1'Association des Sinistrés,
des Clubs Yprois, etc.
Beheer, Opstel en Aankondigingen 15. Boterstraat15, Yper
Abonnement 18 fff. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
men kan tnuhr(i*en in alle Belgltthe pottuantoren
Tel. 500 35 ct. het nummer
Haamloote artikels geweigerd
Ridaction, Administration et Publlclté 15, rue au Beurre, Ypres
Abonnement 18 fr. 00 par an Etranger 32 fr.
On peat s'ebonner dans tons les bureaux de paste Beiges
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non stgnis sent refasés
Op initiatief van het stadsbestuur van
Poperinghe had verleden Dinsdag, om 3 ure
namiddag, een belangrijke vergadering plaats
ten stadhuize van Poperinghe, waaraan, de
heeren Burgemeesters van Yper, Vlamer-
tinghe, Proven, Rousbrugge, Watou, Renin-
ghelst, Westvleteren, Crombeke en Poperin
ghe deelnamen, alsook de heeren Vandevoorde
Florimond en Gruwez Aimé. deze twee
laatste vertegenwoordigende de Handelskamer
van Yper.
Deze vergadering had voor doel de ge
schikte, gezamenlijke werking te zoeken om
de autobusdiensten te mogen behouden, die
thans Vper met Rousbrugge verbinden door
Vlamertinghe, Poperinghe en Proven, alsook
Yper verbinden met Watou, langs Vlamer
tinghe, Poperinghe en Abeele, daar bij twee
Koninklijke Besluiten van 29 Augusti laatst
leden de uitbating dezer lijnen, gedaan door
de heeren Dekimpe en Desmet voor Yper-
Rousbrugge en heer Elie Decrock voor Yper-
Watou, niet goedgekeurd is.
Na de zienswijzen, door verscheidene Bur
gemeesters voorgelegd, overwogen en bespro
ken te hebben, kwam men eenparig overeen
volgend smeekschrift te zenden naar Zijne
Majesteit den KonÏDg.
Poperinghe, den 6 October 1931.
SIRE,
«De Burgemeesters van Yper, Poperinghe,
Vlamertinghe, Proven, Rousbrugge-Haringhe
en Watou, ten stadhuize van Poperinghe ver
gaderd, kunnen niet laten hunnen spijt uit te
drukken over twee Koninklijke Besluiten van
29 Augusti 1931, verschenen in het Staatsblad
van 3o September laatstleden.
Bij 't eene wordt afgekeurd eene beraad
slaging van 6 Maart ig31waarbij de Besten
dige Afvaardiging van den Provincieraad van
Westvlaanderen de heeren Desmet E. en
Dekimpe J. van Rousbrugge bemachtigde om,
gedurende een tijdperk van tien jaren, een
openbaren, regelmatigen autobusdienst uit te
baten tusschen Rousbrugge en Yper langs
Proven en Poperinghe.
Bij 't andere wordt afgekeurd eene beraad
slaging van 19 Juni 1931 waarbij de voor
noemde afvaardiging den heer Decrock Elie
van Yper bemachtigde, om, gedurende een
tijdperk van tien jaren, een openbaren, regel
matigen autobusdienst uit te baten tusschen
Yper en Watou langs Poperinghe.
De vergaderde Burgemeesters zien, door
die afkeuringen van in-gang-zijnde, volksge
liefde en vruchtbare diensten, werkzame,
vooruitstrevende vergunninghouders, die
schulden mieken om autobussen te koopen en
dienstboden te huren, zwaar en pijnlijk bena-
deeligd, en hunne gemeenten en ingezetenen
beroofd van nuttige, ja noodige verkeers
middelen.
Zij vinden dat weg en-weer-rijdende auto
bussen de gemaakte wegen mogen benuttigen,
zoowel als de voetgangers en de velo-, moto
en autovoerders, waartegen niemand opkomt,
en dat men geen goed verkeermiddel mag
beletten of afschaffen, onder voorwendsel dat
het schade veroorzaakt aan trein- of tram
maatschappijen.
Zij verheffen de stem tegen noodlottige
maatregels, die de onlangs zoo beproefde
oorlogsstreek de aangebodene hulp ontnemen
en herleving ontzeggen, en vragen dat de
autobusdiensten, die 10 hunner ont
vangsten afstaan aan trein en tram,
ook zouden mogen leven.
Een gunstig antwoord verhopend, zijn en
blijven zij van Uwe Majesteit, Sire, de zeer
eerbiedige en verkleefde dienaren.
Volgen de handteekens van alle aanwezige
Burgemeesters)
Een afschrift van dit smeekschrift wierd
voor inlichting en beschikking gezonden naar
den heer Gouverneur der Provincie.
Verders werd een telegram gezonden naar
den heer Minister van Verkeerswezen, waar
van de inhoud luidde als volgt
Minister, VerkeerswezenBrussel,
Ingevolge kennisneming van de Konink
lijke Besluiten, verschenen in Staatsblad
N° 273 van 3o September laatst, nopens de
niet-goedkeuring van verscheidene autobus
diensten, komen Burgemeesters der streek te
vergaderen en hebben besloten Ued. bij deze
te vragen de uitvoering van de Koninklijke
Besluiten voornoemd te willen opschorsen en
de uitbating van de autobusdiensten, nu be
staande tusschen Yper naar Rousbrugge en
Yper naar Watou voorloopig nog toe te laten.
Smeekschrift wordt heden gericht tot Zijne
Majesteit den Koning.
Een dringend gehoor wordt Ued. beleefd
gevraagd op dag en uur door Zijne Excellen
tie te bepalen.
Voor de Burgemeesters
der belanghebbende gemeenten,
LAHAYE Nestor,
Burgemeester Poperinghe.
De Burgemeesters hebben vervolgens een
parig de heeren Burgemeesters van Yper en
Poperinghe aangesteld om de zaak te pleiten
bij het verhoor dat ongetwijfeld door den
heer Minister zal toegestaan zijn
Woensdag namiddag reeds was het ant
woord per telegram van den heer Minister
toegekomen op het stadhuis te Poperinghe,
meldende dat het gewenscht gehoor toege
staan is voor Vrijdag 90 dezer, om 11 ure
's morgens.
De heeren Gruwez Aimé en Vandevoorde
Fl. verklaarden in naam van de Handels
kamer van het arrondissement Yper dat van
hunnen kant alles zou betracht zijn, door alle
middelen welke hun ter hand zijn om de thans
bestaande autobusdiensten te behouden daar
zij een belangrijken dienst opleveren voor den
handel en nijverheid der streek en dus alzoo
ook voor de bevolking der gansche streek.
Heer Gruwez gaf lezing van een smeekschrift
dat van hunnen kant ook tot den heer
Minister zou gericht zijn.
Het ware wenschelijk dat de werkingen,
welke op touw gezet zijn voor die zoo belang
rijke en nuttige zaak der streek, met goede
gevolgen zouden bekroond zijn.
Dans un de nos articles précédents nous avons
exposé, d'accord avecla Chambre de Commerce
d'Ypres qui avail étésollicitéepar la Sociétê Na
tionale des Chemins de fer Vicinaux a émettre
son avis, le grave problème de la modernisation
des chemins de fer qui s'impose de plus en plus,
et nous avons mis nos lecteurs au courant des ef
forts qui ont étéfaits dansce domaine, notamment
en France.
Le Bulletin Otfciel de la Chambre de Com
merce de Bruxelles vient de publier a son tour,
dans son numéro du 27 Septembre dernier, sur ce
même sujet d'actualité un remarquable article
dont les idéés principales sont en si étroite concor
dance avec celles exprimées antérieurement par
notre journal, que nous tie pouvons résister au
désir de reproduire les passages les plus intéres
sants de eet article
Les essais retentissants qui se poursuivent
en France depuis plusieurs mois ont rendu de
l'actualité au problème de la modernisation
des chemins de fer. C'est faute de mieux
qu'on se sert de ce mot de modernisation
Son emploi donne a penser, en effet, que les
chemins de fer représentent aujourd'hui un
instrument démodé de transport, que leur
matériel n'est pas a la hauteur du progrès
technique, etc. Or, il n'en est rien Ce qui est
vrai, c'est que le chemin de fer doit s'adapter
a un nouveau genre de vie, a de nouvelles
habitudes de la clientèle, a des exigences
sans cesse développées. II subit la concur
rence grandissante de l'automobile le trans
port du courrier ainsi que de certaines mar-
chandises précieuses commence a lui être
enlevé par l'avion. Se défendre contre ces
concurrences ou se les associer modifier ses
traditions, ses règlements, son matériel et
même ses modes d'exploitation et de traction
de manière a satisfaire a des exigences nou
velles voila tout ce qui est recouvert ici de
l'étiquette de modernisation.
La France fait done l'essai d'autobus sur