De Bouwpremie
Di Hifstiliingsviiken aan de Vaart
ran Yper naar den Yzsr
Di Hinormin dar Buurtspnofwagsn
Aux Amitiés Frangaises
4
In zake de bouwpremie, die door de regee
ring wordt verleend, werden er verscheidene
malen onderrichtingen en reglementen afge
kondigd, nu eens werd de premie ingetrok
ken, dan weer verlengd, zoodat velen op den
duur zich niet meer weten waaraan te houden.
Daarom oordeelen wij het nuttig eens de van
kracht zijnde regeling te geven.
Al wie na 23 Maart 1928 een eigen woonst
heeft gebouwd, is nog immer gerechtigd om
de bouwpremie aan te vragen per aanbevolen
brief aan den heer minister van Arbeid, Nij
verheid en Sociale Voorzorg, Dienstveize
keringswezen, te Brussel.
In antwoord stuurt de heer minister een
volgnummer.
De aanvrager zendt een open postkaart
naar het Provinciaal Bestuur waarop ver
meld zijn naam, adres, datum waarop hij
den bouw van zijn huis begon en het nummer
dat de heer minister hem gezonden heeft.
Het provinciaal bestuur zendt daarna de
papieren die moeten ingevuld worden. Zoo
dra de gebouwde woning, door het Comiteit
der goedkoope woningen der streek is goed
gekeurd, krijgt de aanvrager bericht van het
ministerie dat hem de bouwpremie is toege
staan en weldra zal betaald worden.
Behalve de premie heeft de belanghebbende
het recht terugbetaling te vragen van de fak-
tuurtaks die hij aan den aannemer betaalde.
Om de zegels, die de aannemer op de rekening
plakte, terug vergoed te worden moet de be
langhebbende de met zegel voorziene facturen
en rekeningen, binnen de drie maanden na ont
vangst van het bericht van het ministerie dat
hem de bouwpremie toekomt en samen met
dit bericht, zenden naar den heer bestuurder
der registratie en domeinen.
Het loont wel de moeite dit te doen, ver
mits de taks schommelt van 100 tot 5oo fr.
Zeer dikwijls wordt de zegeltaks reeds veer
tien dagen na de aanvraag terugbetaald.
Doch, hier wordt enkel de factuurtaks op
de aannemingen bedoeld, niet de overdracht
taks voor aankoop van materialen.
De belanghebbenden die geen bouwpremie
kunnen trekken of ze niet willen vragen, kun
nen gedurende tien jaren ontheffing van grond
belasting verzoeken. Men wende zich tot het
beschermingscomiteit der goedkoope wonin
gen dat een getuigschrift aflevert, dat men den
heer ontvanger der belastingen of aan den
heer toezichter vari het kadaster, elk in zijn
omschrijving, overhandigt.
Dit getuigschrift zal verklaren dat de wo
ning aan de minima veieischten der gezond
heid en bewoonbaarheid voldoet.
Het is al meer voorgekomen dat eerlijke
lieden die steeds regelmatig hunne belastin
gen betaalden, toch een boet opliepen hetzij
bij onvrijwillig verzuim van aangifte of onbe
zonnen vergissing. Voor die menschen werd
de welwillendheid van den heer minister inge
roepen en deze verklaarde dat hij elk geval
toegeeflijk zal onderzoeken en de boeten terug
betalen indien het bewezen isdatdebelastings-
schuldige te goeder trouw heeft gehandeld.
Uit een artikel dat deze week in Het
Nieuws van den Dag», nummer van 27 Octo
ber, over onze vaart verscheen, nemen wij
volgende bijzonderheden over
Dank zij de aanhoudende bemoeiingen,
heeft men sedert ettelijke jaren de hand aan
het werk geslagen en stilaan zien wij nu het
einde naderen. Het moeilijkste gedeelte lag
zeker wel aan den kant der stad Yper. Ten
gevolge van de overstrooming en het slechte
zomerseizoen is men er niet in gelukt, dees
jaar het gewenschte doel te bereiken, doch
sedert eenige weken worden er niet min dan
i5o werkkrachten eraan benuttigd, zoodat we
nu een grooten vooruitgang mogen aanstippen.
Aan den linkeroever zijn de kaaimuren
afgewerkt, doch dienen nog aangevuld .te
worden. Daartoe zullen de af te voeren gron
den van een eigendom kunnen gebruikt wor
den en moest het gebeuren dat deze niet
toereikend zijn, zal men zijn toevlucht moeten
nemen tot het Kattekerkhof.
Aan den rechteroever is de trekweg in
assche, gereed. Aan beide oevers zijn de
steunglooiïngen bijna afgedaan. Op een ge
middelde lengte van i3o m ligt de kaai klaar
om gebaggerd te worden. De linker oever is
bijna onder profiel tot aan het Barmstraatje.
De monding in de Bellewaerdbeek, een uiterst
lastig werk, is geëindigd.
De rechter oever moet nog onder profiel
gebracht worden van aan het einde der kaai
muren tot aan het Barmstraatje.
Sommigen zijn nu de meening toegedaan
dat met Thuyndag aanstaande (Oogstmaand)
de werken zullen afgedaan zijn. Ons inziens
echter blijkt die zienswijze te optimistisch en
wij zijn eerder van gedacht, dat, zelfs wan
neer alles meeslaat, het nog meer dan een
jaar aanloopen zal, vooraleer wij van die
werken, het einde zullen zien.
Mochten wij ons hier bedrogen vinden,
het ware onzen vurigsten wensch
Dat die wensch hier door allen gedeeld
wordt, hoeft niet gezegd te worden en allen
zien verlangend uit naar den dag waarop het
eerste schip de kaai van Yper zal binnen
varen.
Voor de werken die aan de vaart nog te
doen blijven werd er in de begrooting der
buitengewone ontvangsten en uitgaven voor
het dienstjaar ig32, onder artikel 27, een
krediet voorzien van 3.690.000 fr., verdeeld
als volgt 5oo.ooo fr. voor de beloopvoor
zieningen en baggerwerken in het benecen-
pand
i65.ooo fr. voor het bouwen van een uit
wateringssluisje boven de sluis te Boesinghe-
dorp en boven de sluis te Boesinghe-Sas
25.000 fr. voor allerlei onvoorziene uit
gaven.
Zio er zich niets onvoorziens voordoet,
mogen wij dus verhopen, dat de ontworpen
werken zonder onderbreking en met den ge-
wenschten spoed zullen kunnen uitgevoerd
worden.
Blijven dan nog deherbouwing der ijzeren
wegbrug te Boesinghe, waarvoor de aanbe
steding heeft plaats gehad het aanleggen
eener kaai te Boesinghe, te Steenstraete en te
Drie Grachten, en het vervangen der voor-
loopige ijzerenwegbrug te Dixmude. Vóór den
oorlog was er daar een draaiende brug, en
zooals die nu hersteld werd kunnen de ledige
schepen er onmogelijk onder doorvaren, zoo
dat de schepen die hier geladen toekomen en
ijdel terugkeeren te Dixmude hunnen weg
zouden afgesneden zien
Wij twijfelen er niet aan dat men ook voor
die kleine bijkomende werken, die de bevaar
baarheid en het gebruik der vaart moeten mo
gelijk maken, binnenkorthet noodigezal doen.
De Heer Van Isacker, minister van verkeers
wezen, vergezeld van zijn hulpkabinetsoverste
M. Op 't Eynde, en van M. M. Caufriez en
Jacobs, algemeene bestuurders der nationale
maatschappij van buurtspoorwegen, heeft den
22° dezer een bezoek gebracht aan de inrich
tingen der buurtspoorwegen te Charleroi.
Onder geleide van M. M. Haerens, beheer
der van de Electrorail, en Jacques, bestuurder
der electrieke trams van Charleroi, heeft de
Heer Minister vervolgens ook nog de inrich
tingen en stelplaatsen dezer maatschappij
bezocht.
De Heer minister heeft er zich kunnen over
tuigen van de groote verbeteringen die door
beide maatschappijen werden verwezenlijkt
aanpassing der uurtabels met de plaatselijke
noodwendigheden, hervorming der rijtuigen
door de zitplaatsen met terugvallende rugleu
ningen te voorzien en door de platformen te
vergrooten, enz.
De aandacht van den Heer minister werd
bijzonder gevestigd op de verandering van een
gewoon reizigersrijtuig in een automotrice,
die gebruikt wordt op de lijnen waar de elec-
trische uitrusting te veel zou kosten in even
redigheid van het verkeer.
De minister heeft deze maatschappijen ge-
lukgewenscht om de goede verbeteringen die
zij hebben weten te bewerkstellingen en heeft
moeten besluiten dat zij ertoe gekomen zijn
de trams op de beste wijze te doen beant
woorden aan de hedendaagsche vereischten
van het verkeer.
Hier bij ons, helaas mag hetzelfde nog
niet gezegd worden. Wanneer zal de maat
schappij der Buurtspoorwegen hier ook eens
hare belangen begrijpen en overgaan tot de
volledige hervorming van het oud, versleten,
wij zouden mogen zeggen middeleeuwsch
materiaal, dat hier nog gebruikt wordt
Deze hervorming is meer dan noodig wil de
maatschappij het weinige dat zij nu nog te ver
voeren heeft, ook niet andere, meer moderne
vervoermiddelen zien gebruiken.
Le passage des Tournées René DE MRU
La série des fêtes et conférences organisées
chaque hiver par les Amitiés Fran<paises
d'Ypres, a ouverte mardi dernier par la
représentatiorsur la scène du Vieil Ypres»,
de l'agtéable comédie en trois actes de
M. V. Miller L'Oncle Curé
Comme toujours, la salie était comble.
Faut-il s'en étonner? Notre public avait certes
gardé le meilleur souvenir du passage aux
A. F., l'hiver dernier, de l'excellente troupe
de M. René De Man. Le nom de eet impre
sario, inscrit dans nos récentes circulaires,
était done suffisamment prometteur. Après
avoir assisté il y a un an aux représentations
impeccables de Mon Cuté chez les
Pauvres et du Procés de Mary Dugac»,
nos fidèles et nombreux membres devaient
être irrésistiblement attirés a notre belle
séance d'ouverture.
Concernant la valeur de cette nouvelle
comédie, on ne peut certes pas retirer a M.
V. Miller qu'il y ait mis de l'esprit, et qu'il
ait réussi a la rendre divertissante, mais elle
nous a néanmoins paru brodée sur un canevas
déja plusieurs fois utilisé, oü, d'ailleurs, les
effets sont. pour l'auteur, plutót faciles a
créer 1 II n'en est toutefois pas moins vrai
qu'elle peut être classée parmi les pièces bien
construites, dont la représentation constitue
un spectacle de familie. S'il s'y trouve 9a et
la quelques saillies, au reste bien inoffensives,
elle a le mérite de rajeunir la sympathie que
nous vouons si volontiers au bon Curé de
campagne.
Quant a l'interprétation, est-il utile d'en
rapptler ici les exceptionnelles qualités
M. René De Man a connu bien des succès,
tant comme artiste que comme organisateur.
Partant, il nous saurait sans doute peu gré
des hommages que nous lui accorderions dans
la forme habituelle et surannée. Assurons-lui
plutót que le brillant succès obtenu mardi,
a Ypres, par ses merveilleux collaborateurs,
était prévu chez nous, et qu'il n'a étonné
personne. R. D.
II est recommandé a tous les membres de
prendre part le jour de la Toussaint au cor-
tège qui se rendra, comme toutes les années
précédentes, au cimetière communal pour y
rendre hommage aux héros de la guerre.
Réunion des membres 10.40 h., sur la
Grand'Place, en face du Régina.
3.000.000 fr, voor het voltooien der aan
den gang zijnde aanneming voor het in goeden
staat herstellen van het kanaal, en