Une danse des Morts 5 Allerzielen De Groote Slag van Yper Le Coüt des Pensions Autoverkeer in Frankrijk en in België Voor de afschaffing der Taksea Les Timbres Antituberculeux Ypersche Voetbalkroniek De wereld is gehuld in een gewaad van rouw En tranen leken uit het lage welkengrauw En pletsen op de wegen, 'Waarop de najaarswind de laatste blaren gooit, Waarmee de zomer lang, zich weeldrig had getooid, In licht en zonnezegen. 't Is Allerzielendag. De klokke luidt zoo traag En droef is haar geklank. 't Geklep vergaat vandaag In lang verkropte snikken, Waarvan de treurigheid op allen weegt als lood. ;De mensch, die sterk wil zijn, bij 't naadren van den dood, Richt hemelwaarts zijn blikken 'En denkt aan andren, die voor eeuwig zijn gegaan, Aan vriend en maagd, die trouw in ons geheugen staan. Als waren zij in 't leven. Zii staan daar nog voor ons, op dezen dag van 't jaar Als waren zQ altijd, met stem en met gebaar, In geest met ons gebleven. 2 Nov. 1931. RAEKELBOOM- La littérature de tous les temps et de tous les pays nous a poétiquement accoutumés a voir s'établir, au jour de la Toussaint et a celui de la commémoration des morts, une association étroite entre le deuil des ames et celui de la nature, prodigue en cette saison, de brumes et de pluies attristantes. C'est sous la magie d'un soleil éclatant et d'un ciel d'azur méditerranéen que se sont déroulées, cette année, ces deux journées discrètes et endeuillées, vouées a Ypres, tout particulière ment, au culte pieux du souvenir. Ce temps, paradoxalement beau, cette nature en fête, estompaient les cinéraires images habituelles pèlerinages recueillis, longues théories de parents.se dirigeant, en silence, -vers le cimetière, oü les chrysanthèmes blancs semblent vouloir symboliser une vie nouvelle et pare. Pendant toute cette semaine, le long martèlement des cloches, leurs voix de bronze ^'épandant sur la ville et la campagne, nous ont obligé de taire un repli sur nous mêmes -et de nous rappeler les morts de la grande guerre et tous les spectacles de désolation offerts par notre ville pendant plusieurs années. Les morts vont vite. a dit Shakespeare, et c'est ce que les artistes d'autrefois semblent avoir bien compris en composant des danses des morts, oü des squelettes entrainent dans une sarabande effrénée des humains de tout rang et de tout age. On sait qu'une danse de «ce genre figurait, avant la destruction de notre beffroi communal, sur la cloche dite Poorte clocke ou cloche des pories, ou half huere clocke. Une eau-forte de Boutry, dans les Ypriana, en donne une reproduction et des moulages en existaient dans les vitrines de notre musée. Cette cloche, fondue en i6>3, et dont Vandenpeereboom nous donne une excellente description, n'aurait elle pas mieux servi, a St Martin, k sonner le glas funèbre, pour les enterrements et pour l'octave des morts Nous ne croyons pas trop téméraire de dfre que le fondeur de cette cloche s'est inspiré, pour ce sujet, de la fameuse danse des morts, exécutée, pense-t-on, par Holbein, pour le cimetière du couvent des Frères prêcheurs, a Bale. La célébrité des fresques du couvent des Dominicains de Bale, fresques qui ne nous sont plus connues que par des fragments et par la gravure, devait, certaine- ment, être encore trés grande, un siècle plus tard, et plus d'un artiste flamand a dü subir l'influence de cette composition originale. Les nouvelles cloches de St-Martin, dont les tintements graves nous ont appelé, ces derniers jours, la prière et au recueillement, ont des inscriptions fort bien appropriées, mais il ne nous aurait pas déplu de voir rap peler sur l'une d'elles la danse des morts disparue avec notre familière Poorte clocke. PYRÈS. Zaterdag 11., 3i October, was het de zeven tiende verjaring van den grooten slag van Yper. Ter herinnering aan dien heuglijken dag wapperde de nationale driekleur aan den gevel van ons stadhuis, en te Parijs werd door den engelschen Kolonel Beckleo Wilson, stichter van de Ypres League een kroon neergelegd op het graf van den Onbekenden Soldaat. Deze kroon droeg het volgend op schrift Aan onze dappere Fransche kame raden, die gevallen zijn voor de verdediging van Yper, 1914-igi5 M. Tschoflen, dans un article de la Revue Beige montre la progression effrayante de nos budgets 1927, 8 milliards 1928, 9 milliards 3oo 1929, 10 milliards 800 1930, 11 milliards 600 soit 3 milliards 5oo d'augmentation, prés de 5o en 4 ans II ajoute cette remarque alarmante Cette augmentation affecte presque uni- quement le budget ordinaire la moitié de ce budget sert a faire face au service de la dette publique, dont le capital s'est heureusement abaissé de six milliards pendant la même période, l'autre moitié seule peut être touchée par des variations importantes. Or, en quatre ans, l'augmentation s'est chiffrée par 3 mil liards 3oo millions... Les pensions de toutes espèces payees par le Trésor content annuellement, en atten dant leur accroissement, 2.i65 millions, soit 28.5°/0du total des recettes. Elles dépassent le total des traitements payés a tous les fonction- naires et agents de l'Etat réunis, y compris les instituteurs, abstraction faite des dépenses de la Défense nationale. Quand un contribuable paye 100 fr. d'im- pót, 75 francs servent a acquitter les intéréts de la dette publique, et les pensions. On doit vivre avec le reste Ex trait de La Flandre Maritime De Belgen die in Frankrijk per auto reizen moeten daar per dag eene taks van i3.6o fr. betalen ook de Franschen die per auto in België reizen, moeten hier deze taks betalen. Van weerskanten heeft men nu ingezien dat deze taksen het automobielverkeer hinderen, daar zij een heele reeks formaliteiten vergen, tijdverlies, enz. De Fransahe minister van buitenlandsche zaken heeft het initiatief genomen, om te Brussel eene conferentie bijeen te roepen tus- schen Fransche en Belgische afgevaardigden, voor de afschaffing van deze taksen. Derge lijke overeenkomst is reeds gesloten tusschen Italië en Zwitserland. In beide landen mogen de automobilisten gedurende 90 dagen per jaar taksvrij reizen. Tusschen Frankrijk en België kan zulke overeenkomst ook voordee- lig gesloten worden. Men mag hierbij wel de vraag stellen waar om er in dien zin geen internationale overeen komst wordt gesloten. Wij zijn van oordeel dat het niet noodig is daartoe eene weder- landsche conferentie bijeen te roepen. Het vraagstuk kan heel gemakkelijk langs diplo- matieken weg geregeld worden. OZONIA zet zon in de wasch, O ZON IA vraagt geen waterplas, OZONIA neemt de moeite weg, Wat is er heerlijker dan OZONIA, zeg Des timbres antituberculeux paraitront le l'r décembre. L'émission de ces timbres est deve- nue une tradition chaque année, a l'appro- che de la saison des voeux, la poste met en venteces figurinesd'une gravure toujours reus- sie, et qui, a cóté de l'adresse, mettent le sou- rire de la charité sur les enveloppes messagè- res de souhaits de bonheur et de santé. Ven dus avec une légère surtaxe de ro ou de i5 cmes qui s'ajoute au port ordinaire des tim bres, les antituberculeux de cette année seront a l'effigie de la Reine. C'est une pensée de gratitude qui a guidé dans ce choix l'CEuvre Nationale de Défense contre la Tuberculose :on connaitla sollicitu- de bienfaisante que notre Souveraine ne cesse de témoigner a la lutte contre le fléau. Les affranchissements antituberculeux de décembre seront un symbole dont le pays, en donnant carrière a ses sentiments, soulignera la touchante signification. De vervelende opgelegde voetbalrustdag is voorbij en talrijke liefhebbers zullen wederom van hun opwekkend en geestdriftig tijdverdrijf kunnen genieten. Terwijl wij geen gespeelde wedstrijden te bespreken hebben, nemen wij de gelegenheid te baat om de kansen in de verschillende afdeelingen eens na te gaan. In tweede afdeeling is de moeilijkste wed strijd ontegensprekelijk deze van Veurne tegen Bisseghem Dus twee van de drie leiders die zich te meten hebben. Alhoewel de bezochten het voordeel van het terrein zullen hebben, zal het toch niet gemakkelijk gaan om de ver dediging van Bisseghem ie doorboren,daar zij zich tot nu toe enkel zes maal liet verschal ken Een gelijk spel zou ons dus niet verwon deren en het ware het beste dat Cercle mocht verhopen. Immers indien rood-wit den palm te Wacken weghaalt (wat geenszins te betwij felen valt als onze spelers doorgeven tot het einde), dan kan het gemakkelijk gebeuren dat wij Zondag avond alleen aan de leiding gera ken. Nochtans zou ik ons elftal aanraden geen zelfbetrouwen aan den dag te leggen en den tegenstrever niet te onderschatten. De laatst geklasseerde zijn dikwijls de moeilijkste te overwinnen op verplaatsing gedenkt Middel- kerke Een harde match in 't verschiet is Nieuwpoort-Lauwe. De Noordzeestranders verkoopen altijd taai hun vel en Lauwe zou best doen van op te passen want vier tegen strevers beloeren zijn vierde plaats. De ont moetingen Wevelghem - Cuerne, Waereghem- Ghistel.en Middelkerke Oostroosebeke zullen aan de thuisclubs de gelegenheid geven haar puntental met twee te verhoogen. Wat de match Sweveghem Poperinghe betreft, mij dunkt, als onze geburen hun spel van de twee voorgaande wedstrijden voor den dag halen, dat zij bekwaam zijn om den inzet der partij naar de hoppestad mede te brengen. In derde afdeeling waar er nu drie leiders 11 punten tellen (Stade Moescroen heeft Zon dag laatst A. A. Moescroen overwonnen) staan er twee belangrijke ontmoetingen aan de orde van den dag. Eerst Stade Moescroen (n p.) Meenen (11 p.) en vervolgens C. S. Yper (9 p.) Wevelghem (11 p.) Onze mannen zullen voor den laatsten dag der heenmatchen er aan houden eens flink op te treden en de wit-groenen trachten te over meesteren. Dit zou hun een stapje nader bij de kopleiders brengen en hun in de gelegen heid stellen de returnwedstrijden met vol betrouwen aan te vangen. Stade Moescroen- Meenen, aanzien als een lokale derby, zou kunnen op een punten verdeeling uitloopen, terwijl Stade Kortrijk en Lauwe wederkeerig A. A. Moescroen en Bisseghem met ledige handen zullen huiswaarts zenden. Poperinghe is bye. In Juniors zijn de twee kopploegen (Stade

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 5