HET RÜTOBUSVERKEER in den Wtst-Vlaamschen Uitkant Vande Lanoitte's koffies zijn de beste De lijaea Roisbrngge - Proven - Poperiaghe Yper en Yper - Poperingbe - Waton Spijtige Koninklijke Besluiten De nieuwe wet op de autobussen Doch, het is meer dan waarschijnlijk dat deze private autobusdiensten afgeschaft wor den naar aanleiding der wet van 29 Augustus 1931, afgekondigd in het Staatsblad van 5 Sep tember ig31, betreffende Machtiging aan de Nationale Maatschappij van Buurtspoor wegen tot het in bedrijf nemen van autobus diensten met het doel de exploitatievoorwaar den van een vergunden spoorweg te verbete ren Protest der Burgemeesters A Wij hebben destijds melding gemaakt van de vergadering die op 6 October II. te Pope ringhe, op het initiatief van het Bestuur dezer stad, gehouden werd en waaraan de heeren Burgemeesters van Yper, Vlamertinghe, Pope- ringhe. Proven, Rousbrugge, Watou. Renin- ghelst, Westvleteren en Crombekedeelnamen, om protest aan te teekenen tegen twee Koninklijke Besluiten van 29 Oogst ig3i, waarbij de autobusdiensten Yper Rousbrugge en Yper-Watou afgeschaft werden. Als gevolg van dit gewettigd protest werd een afvaardiging door den hr Minister in ver hoor ontvangen en er werd bekomen dat de uitvoering dezer twee Koninklijke Besluiten voorloopig zou geschorst worden. Thans werd er te Westvleteren een nieuwe dergelijke vergadering belegd, waarop de heeren Burgemeesters van Crombeke, West vleteren, Oostvleteren, Woesten, Reninghe, Pollinchove, Zuydschote, Bixschote, Mer- ckem, Noordschote, Proven, Watou, Stavele, Bevereu a/Yzer en Rousbrugge aanwezig waren. In het hoofdartikel van Het Nieuws van den Dag van 5 November 11., lezen wij daarover het volgende Gemakkelijke en vlugge verkeersmiddelen zijn de allereerste vereischten voor den bloei van een gewest. Handel en nijverheid wor den er door vooruit geholpen, debetrekkingen tusschen steden en gemeenten worden er door vergemakkelijkt, en gansch de bevolking wordt er mede gediend in hare belangen. Dat is bijzonder waar in onzen West- Vlaamschen Zuidkant van Yperen Poperinghe met zijne talrijke gemeenten,zooals Crombeke, Westvleteren, Oostvleteren, Woesten, Renin ghe-aan den-Yzer, Pollinchove, Zuydschote, Bixschote, Merckem, Noordschote, Proven, Watou, Stavele, Beveren aan den Yzer en Rousbrugge. In deze streek loopen geen spoorbanen en de buurttrams verbinden slechts de groote centrums. Het is dus noodig dat de verschillige gemeenten door andere ver keersmiddelen met elkander verbonden wor den. En zulks kon daar in dit West-Vlaamsch gebied flink verwezenlijkt worden door pri vate autobusdiensten, welke daar tot ieders bevrediging werkten, en vooral zonder zware lasten voor de gemeenten. De Provincieraad van West-Vlaanderen heeft aan deze autobusdiensten zijne goed keuring gehecht, en de Bestendige Deputatie heeft dan ook tot de uitbating dezer diensten machtiging verleend Doch, het ministerie van Verkeer heeft geweigerd de Bestendige Deputatie te volgen, en in het Belgisch Staats blad lezen wij de volgende Koninklijke Besluiten Een Koninklijk Besluit gedagteekend 29 Augustus ig31 verklaart de beraadslaging van 6 Maart ig3i niet goedgekeurd waarbij de Bestendige Deputatie van den provincieraad van West-Vlaanderen, de heeren De Smet E.,en DekimpeJ., van Rousbrugge-Haringhe, gemachtigd heeft, gedurende een tijdperk van tien jaren, een openbaren en regelmatigen autobusdienst te exploiteeren tusschen Rous brugge en Yper langs Poperinghe en Proven». Een Koninklijk Besluit gedagteekend 29 Augustus ig3i verklaart de beraadslaging van 19 Juni 1931 niet goedgekeurd, waarbij de Bestendige Deputatie van den provincie raad van West-Vlaanderen, den heerDecrock Elie, van Yper, gemachtigd heeft, gedurende een tijdperk van tien jaren, een openbaren en regelmatigen autobusdienst te exploiteeren tusschen Yper en Watou, langs Poperinghe Het moet dus zijn dat er met de uitbating dezer autobuslijnen iets niet in den haak is, anders kunnen wij niet goed begrijpen waarom deze verkeerslijnen door Koninklijke Beslui ten zouden verboden worden. De Nationale Maatschappij der buurt spoorwegen heeft in die West Vlaamsche streek tramlijnen van Yper op Veurne langs Elverdinghe en Loo van Yper op Dixmude langs Merckem en Woumen van Poperinghe op Oost Vleteren, enz Wij zitten hier volop in den West Vlaamschen Zuidkant, waarvan wij hooger spreken. Natuurlijk zijn daar tal rijke gemeenten, die door de tramlijnen niet bediend worden. De wet van 29 Augustus rg3 zegt in haar artikel 1 Artikel 1. De machtiging voor het tot stand brengen en het in bedrijf nemen van een autobusdienst, met het doel de exploitatie voorwaarden van een vergunden buurtspoor weg te verbeteren, kan aan de Nationale Maatschappij van buurtspoorwegen verleend worden onder de bij de wet van 24 Juni 1885 voorziene algemeene voorwaarden voor het verleenen van vergunningen van buurtspoor wegen aan die maatschappij. Dit artikel sluit in zich het vooikeurrecht der Maatschappij van Buurtspoorwegen. Waar zij vergunde spoorwegen bezit, moet zij de voorkeur hebben hare tramlijnen te ver beteren door autobusdiensten, en daarom kan de mededinging van private ondernemers af gewezen worden. Maar, dan moet het wel verstaan zijn dat. die maatschappij van haar voorkeurrecht ge bruik maakt en autobusdiensten inricht om haar tramverkeer te verbeteren. Doet zij het niet, met welk recht kan men dan private on dernemers verbieden het verkeer te verbete ren en een dienst waar te nemen,voor denwel ke de maatschappij in gebreke blijft Die private ondernemers moeten zich ech ter in regel stellen met de wet van 1875 op de tramwegen, en met de wet van 29 Augustus ig3i die zegt De machtiging tot het in bedrijf nemen van een autobusdienst tot verbetering van de exploitatievoorwaarden van een tramweglijn kan, zonder openbare aanbesteding, na on derzoek, aan den concessiehouder worden verleend door de overheid die de vergunning voor die lijn verleend heeft. Die machtiging kan slechts worden ver leend indien de arbeidsvoorwaarden van het personeel der autobuslijn welke dient ter ver vanging of tot versterking van de tramweglijn, niet achterstaan bij die van het personeel op de tramweglijn. De akte van machtiging bepaalt al de overige voorwaarden en verplichtingen welke de overheid, die de machtiging verleent, of de Koning nuttig oordeelt op te leggen. De vragen die hier dienen gesteld te wor den zijn deze i° Gaat de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen zelf haar tramverkeer ver beteren door de inrichting van autobusdien-, sten 2° Zooniet, kan dan een private onderne ming verbod krijgen zelf die autobusdiensten in te richten, indien zij in orde is met de wet en met de voorwaarden van de akte van mach tiging Wat er ook van zij, aan hooger hand dient dit vraagstuk opnieuw ernstig onderzocht te worden, te meer dat de beslissingen der Ko ninklijke Besluiten de belangen der bevolking van deze streek grootelijks schaden. De burgemeesters van de streek hebben dan ook tot den minister van verkeer volgend protest gestuurd De burgemeesters der gemeenten Crom beke, Westvleteren, Oostvleteren, Woesten, Reninghe, Pollinchove, Zuydschote, Bixscho te, Merckem, Noordschote, Proven, Watou, Stavrle, Beveren a/Yzer en Rousbrugge, in vergadering vereenigd te Oostvleteren zeer verontrust nopens twee onlangs uitgevaardig de Koninklijke Besluiten, afkeurende twee beraadslagingen van de Bestendige Afvaar diging van den Provincialen raad van West- Vlaanderen, waarbij toelating verleend werd, aan bijzonderen, twee regelmatige autobus diensten uit te baten de eerste tusschen Rousbrugge en Yper over Provén en Pope ringhe, de tweede tusschen Yper en Watou langs Poperinghe, veroorloven zich dienaan gaande hun grootste spijt en verwondering uit te drukken, te meer daar deze besluiten, mochten zij gehandhaafd blijven, de schorsing beduiden voor hunne streek van dergelijke verkeersmiddelen die, voor vele hunner afge legen gemeenten, de eenige nuttige verbin dingen daarstellen en dienvolgens de handels verplaatsingen en uitstappen mogelijk maken. Zij beijverden zich destijds tot verkrij ging van meerdere en betere verbindingsmid delen met den buurtspoorweg, maar te ver geefs de noodzakelijkheid van het vastzet ten van nieuwe kapitalen en de kleine op brengst van het reizigersverkeer waren im mer destronkclsteenen.En nu,dat regelmatige autobusdiensten, ingericht op initiatief en durfkracht van bijzonderen en aangemoedigd door de openbare besturen, die er het groot nut en 't welzijn hunner ingezetenen van inza gen, tot stand gekomen zijn, zouden dezelfde moeten afgeschaft worden I 1 Dit mag niet in 't belang der collecti viteit, en daarom ook verzetten de onderge- teekenden er zich tegen uit al hun kracht. In plaats van deze vervoerdiensten te verbie den, zouden ze hoeven aangemoedigd, want zij vergen geen geldelijke tusschenkomst van de gemeenten, hetgeen het geval niet is voor de voorgestelde moderniseering van de buurt spoorwegen voor het reizigersverkeer, dat de vastzetting van aanzienlijke kapitalen ver- eischt, en ook, en niet in het minst, omdat zij zeer gewild zijn door de bevolking, naar wier verlangens de uitbaters zich volledig weten te schikken tot hun meerder profijt. De financiëele toestand der gemeenten in 't algemeen is, in den huldigen crisistijd, zon der nochtans onrust te baren, ver van schit terend, en alle nieuwe schulden dienen, meenen zij, in 's Lands belang in de mate van het mogelijke geweerd, ten ware dringende en nuttige werken er de noodzakelijkheid van rechtvaardigden hier voornamelijk bedoeld de volledige electrificatie te lande en verbete- ringswerken aan de wegenis. Om al deze redenen verhopen zij, heer Minister, dat hun smeekschrift een gunstig gevolg zal voorbehouden worden. Wij zijn overtuigd dat Minister Van Isacker met de meeste welwillendheid dit vraagstuk zal onderzoeken, en dat de bevol king van onzen West-Vlaamschen Zuidkapit nog mag hopen op de vrijwaring van hare belangen Met k Het Nieuws van den Dag verhopen wij dat de heer Minister spoedig de gewensch- te beslissing zal nemen die aan gansch onze streek voldoening moet geven.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1931 | | pagina 4