HET RÜTOBUSVERKEER
in den Wtst-Vlaamschen Uitkant
Vande Lanoitte's koffies
zijn de beste
De lijaea Roisbrngge - Proven - Poperiaghe Yper
en Yper - Poperingbe - Waton
Spijtige Koninklijke Besluiten
De nieuwe wet op de autobussen
Doch, het is meer dan waarschijnlijk dat
deze private autobusdiensten afgeschaft wor
den naar aanleiding der wet van 29 Augustus
1931, afgekondigd in het Staatsblad van 5 Sep
tember ig31, betreffende Machtiging aan
de Nationale Maatschappij van Buurtspoor
wegen tot het in bedrijf nemen van autobus
diensten met het doel de exploitatievoorwaar
den van een vergunden spoorweg te verbete
ren
Protest der Burgemeesters
A
Wij hebben destijds melding gemaakt van
de vergadering die op 6 October II. te Pope
ringhe, op het initiatief van het Bestuur dezer
stad, gehouden werd en waaraan de heeren
Burgemeesters van Yper, Vlamertinghe, Pope-
ringhe. Proven, Rousbrugge, Watou. Renin-
ghelst, Westvleteren en Crombekedeelnamen,
om protest aan te teekenen tegen twee
Koninklijke Besluiten van 29 Oogst ig3i,
waarbij de autobusdiensten Yper Rousbrugge
en Yper-Watou afgeschaft werden.
Als gevolg van dit gewettigd protest werd
een afvaardiging door den hr Minister in ver
hoor ontvangen en er werd bekomen dat de
uitvoering dezer twee Koninklijke Besluiten
voorloopig zou geschorst worden.
Thans werd er te Westvleteren een nieuwe
dergelijke vergadering belegd, waarop de
heeren Burgemeesters van Crombeke, West
vleteren, Oostvleteren, Woesten, Reninghe,
Pollinchove, Zuydschote, Bixschote, Mer-
ckem, Noordschote, Proven, Watou, Stavele,
Bevereu a/Yzer en Rousbrugge aanwezig
waren.
In het hoofdartikel van Het Nieuws van
den Dag van 5 November 11., lezen wij
daarover het volgende
Gemakkelijke en vlugge verkeersmiddelen
zijn de allereerste vereischten voor den bloei
van een gewest. Handel en nijverheid wor
den er door vooruit geholpen, debetrekkingen
tusschen steden en gemeenten worden er door
vergemakkelijkt, en gansch de bevolking
wordt er mede gediend in hare belangen.
Dat is bijzonder waar in onzen West-
Vlaamschen Zuidkant van Yperen Poperinghe
met zijne talrijke gemeenten,zooals Crombeke,
Westvleteren, Oostvleteren, Woesten, Renin
ghe-aan den-Yzer, Pollinchove, Zuydschote,
Bixschote, Merckem, Noordschote, Proven,
Watou, Stavele, Beveren aan den Yzer en
Rousbrugge. In deze streek loopen geen
spoorbanen en de buurttrams verbinden slechts
de groote centrums. Het is dus noodig dat
de verschillige gemeenten door andere ver
keersmiddelen met elkander verbonden wor
den. En zulks kon daar in dit West-Vlaamsch
gebied flink verwezenlijkt worden door pri
vate autobusdiensten, welke daar tot ieders
bevrediging werkten, en vooral zonder zware
lasten voor de gemeenten.
De Provincieraad van West-Vlaanderen
heeft aan deze autobusdiensten zijne goed
keuring gehecht, en de Bestendige Deputatie
heeft dan ook tot de uitbating dezer diensten
machtiging verleend Doch, het ministerie
van Verkeer heeft geweigerd de Bestendige
Deputatie te volgen, en in het Belgisch Staats
blad lezen wij de volgende Koninklijke
Besluiten
Een Koninklijk Besluit gedagteekend 29
Augustus ig31 verklaart de beraadslaging van
6 Maart ig3i niet goedgekeurd waarbij de
Bestendige Deputatie van den provincieraad
van West-Vlaanderen, de heeren De Smet
E.,en DekimpeJ., van Rousbrugge-Haringhe,
gemachtigd heeft, gedurende een tijdperk van
tien jaren, een openbaren en regelmatigen
autobusdienst te exploiteeren tusschen Rous
brugge en Yper langs Poperinghe en Proven».
Een Koninklijk Besluit gedagteekend 29
Augustus ig3i verklaart de beraadslaging
van 19 Juni 1931 niet goedgekeurd, waarbij
de Bestendige Deputatie van den provincie
raad van West-Vlaanderen, den heerDecrock
Elie, van Yper, gemachtigd heeft, gedurende
een tijdperk van tien jaren, een openbaren en
regelmatigen autobusdienst te exploiteeren
tusschen Yper en Watou, langs Poperinghe
Het moet dus zijn dat er met de uitbating
dezer autobuslijnen iets niet in den haak is,
anders kunnen wij niet goed begrijpen waarom
deze verkeerslijnen door Koninklijke Beslui
ten zouden verboden worden.
De Nationale Maatschappij der buurt
spoorwegen heeft in die West Vlaamsche
streek tramlijnen van Yper op Veurne langs
Elverdinghe en Loo van Yper op Dixmude
langs Merckem en Woumen van Poperinghe
op Oost Vleteren, enz Wij zitten hier volop
in den West Vlaamschen Zuidkant, waarvan
wij hooger spreken. Natuurlijk zijn daar tal
rijke gemeenten, die door de tramlijnen niet
bediend worden. De wet van 29 Augustus
rg3 zegt in haar artikel 1
Artikel 1. De machtiging voor het tot
stand brengen en het in bedrijf nemen van
een autobusdienst, met het doel de exploitatie
voorwaarden van een vergunden buurtspoor
weg te verbeteren, kan aan de Nationale
Maatschappij van buurtspoorwegen verleend
worden onder de bij de wet van 24 Juni 1885
voorziene algemeene voorwaarden voor het
verleenen van vergunningen van buurtspoor
wegen aan die maatschappij.
Dit artikel sluit in zich het vooikeurrecht
der Maatschappij van Buurtspoorwegen.
Waar zij vergunde spoorwegen bezit, moet zij
de voorkeur hebben hare tramlijnen te ver
beteren door autobusdiensten, en daarom kan
de mededinging van private ondernemers af
gewezen worden.
Maar, dan moet het wel verstaan zijn dat.
die maatschappij van haar voorkeurrecht ge
bruik maakt en autobusdiensten inricht om
haar tramverkeer te verbeteren. Doet zij het
niet, met welk recht kan men dan private on
dernemers verbieden het verkeer te verbete
ren en een dienst waar te nemen,voor denwel
ke de maatschappij in gebreke blijft
Die private ondernemers moeten zich ech
ter in regel stellen met de wet van 1875 op de
tramwegen, en met de wet van 29 Augustus
ig3i die zegt
De machtiging tot het in bedrijf nemen
van een autobusdienst tot verbetering van de
exploitatievoorwaarden van een tramweglijn
kan, zonder openbare aanbesteding, na on
derzoek, aan den concessiehouder worden
verleend door de overheid die de vergunning
voor die lijn verleend heeft.
Die machtiging kan slechts worden ver
leend indien de arbeidsvoorwaarden van het
personeel der autobuslijn welke dient ter ver
vanging of tot versterking van de tramweglijn,
niet achterstaan bij die van het personeel op
de tramweglijn.
De akte van machtiging bepaalt al de
overige voorwaarden en verplichtingen welke
de overheid, die de machtiging verleent, of
de Koning nuttig oordeelt op te leggen.
De vragen die hier dienen gesteld te wor
den zijn deze
i° Gaat de Nationale Maatschappij van
Buurtspoorwegen zelf haar tramverkeer ver
beteren door de inrichting van autobusdien-,
sten
2° Zooniet, kan dan een private onderne
ming verbod krijgen zelf die autobusdiensten
in te richten, indien zij in orde is met de wet
en met de voorwaarden van de akte van mach
tiging
Wat er ook van zij, aan hooger hand dient
dit vraagstuk opnieuw ernstig onderzocht te
worden, te meer dat de beslissingen der Ko
ninklijke Besluiten de belangen der bevolking
van deze streek grootelijks schaden.
De burgemeesters van de streek hebben
dan ook tot den minister van verkeer volgend
protest gestuurd
De burgemeesters der gemeenten Crom
beke, Westvleteren, Oostvleteren, Woesten,
Reninghe, Pollinchove, Zuydschote, Bixscho
te, Merckem, Noordschote, Proven, Watou,
Stavrle, Beveren a/Yzer en Rousbrugge, in
vergadering vereenigd te Oostvleteren zeer
verontrust nopens twee onlangs uitgevaardig
de Koninklijke Besluiten, afkeurende twee
beraadslagingen van de Bestendige Afvaar
diging van den Provincialen raad van West-
Vlaanderen, waarbij toelating verleend werd,
aan bijzonderen, twee regelmatige autobus
diensten uit te baten de eerste tusschen
Rousbrugge en Yper over Provén en Pope
ringhe, de tweede tusschen Yper en Watou
langs Poperinghe, veroorloven zich dienaan
gaande hun grootste spijt en verwondering
uit te drukken, te meer daar deze besluiten,
mochten zij gehandhaafd blijven, de schorsing
beduiden voor hunne streek van dergelijke
verkeersmiddelen die, voor vele hunner afge
legen gemeenten, de eenige nuttige verbin
dingen daarstellen en dienvolgens de handels
verplaatsingen en uitstappen mogelijk maken.
Zij beijverden zich destijds tot verkrij
ging van meerdere en betere verbindingsmid
delen met den buurtspoorweg, maar te ver
geefs de noodzakelijkheid van het vastzet
ten van nieuwe kapitalen en de kleine op
brengst van het reizigersverkeer waren im
mer destronkclsteenen.En nu,dat regelmatige
autobusdiensten, ingericht op initiatief en
durfkracht van bijzonderen en aangemoedigd
door de openbare besturen, die er het groot
nut en 't welzijn hunner ingezetenen van inza
gen, tot stand gekomen zijn, zouden dezelfde
moeten afgeschaft worden I 1
Dit mag niet in 't belang der collecti
viteit, en daarom ook verzetten de onderge-
teekenden er zich tegen uit al hun kracht.
In plaats van deze vervoerdiensten te verbie
den, zouden ze hoeven aangemoedigd, want
zij vergen geen geldelijke tusschenkomst van
de gemeenten, hetgeen het geval niet is voor
de voorgestelde moderniseering van de buurt
spoorwegen voor het reizigersverkeer, dat de
vastzetting van aanzienlijke kapitalen ver-
eischt, en ook, en niet in het minst, omdat zij
zeer gewild zijn door de bevolking, naar wier
verlangens de uitbaters zich volledig weten te
schikken tot hun meerder profijt.
De financiëele toestand der gemeenten in
't algemeen is, in den huldigen crisistijd, zon
der nochtans onrust te baren, ver van schit
terend, en alle nieuwe schulden dienen,
meenen zij, in 's Lands belang in de mate van
het mogelijke geweerd, ten ware dringende en
nuttige werken er de noodzakelijkheid van
rechtvaardigden hier voornamelijk bedoeld
de volledige electrificatie te lande en verbete-
ringswerken aan de wegenis.
Om al deze redenen verhopen zij, heer
Minister, dat hun smeekschrift een gunstig
gevolg zal voorbehouden worden.
Wij zijn overtuigd dat Minister Van
Isacker met de meeste welwillendheid dit
vraagstuk zal onderzoeken, en dat de bevol
king van onzen West-Vlaamschen Zuidkapit
nog mag hopen op de vrijwaring van hare
belangen
Met k Het Nieuws van den Dag verhopen
wij dat de heer Minister spoedig de gewensch-
te beslissing zal nemen die aan gansch onze
streek voldoening moet geven.