A
sten kunnen verrichten. Doch laat ons liever
niet zeggen wat de maatschappij moet doen,
zij heeft reeds lang genoeg de zaak zelf onder
zocht en weet beter dan wie ook wat er kan
gedaan worden. Laat ons alleen den wensch
steunen, er zijn reeds werkloozen genoeg zon
der hun getal nog met een i3o te moeten ver-
grooten. Dat de maatschappij op die lijn ver
liezen lijdt.dat geloof ik en de reden, door den
heer Lemahieu aangehaald, is daar voor een
groot deel de oorzaak van. Indien we nu niet
krachtdadig optreden, zal men straks op een
tweede lijn, namelijk op deze van Kortrijk,
eenige treinen supprimeeren. Naar het schijnt
zal men in 't begin van Januari den trein af
schaften die tal van wei kers en werksters naar
het Doornijksche vervoert, zoodat de stad
Yper hare verkeersmiddelen meer en meer
zal zien verminderen en alzoo nog steeds
dieper in het financieel moeras zal vervallen.
M. Vandamme. Ik geloof wel dat de
heer Bonnet er geen bezwaar zal tegen heb
ben dat ik hier in deze bespreking het woord
voer. Toen men over acht dagen dit nieuws
in de dagbladen las, was iedereen er ten
zeerste over verstomd. De gevolgen van dien
maatregel moeten onder twee oogpunten be
schouwd worden, namelijk onder opzicht, van
handelsgebied en vervolgens van personeel.
Vooreerst op gebied van handel. Vroeger zijn
hier tal van vragen van concessies voor auto
bussen ingekomen, die allen door den raad
algemeen goedgekeurd werden, uitgenomen
door mijn persoontje dat zich in die kwesties
steeds onzijdig heeft gehouden, omdat het wel
wist dat het vervoer van den spoorweg vermin
derde. Het afschaffen van den trein Roeselae
re Yper vermindert de betrekkingen tusschen
die twee steden, terwijl de Handelskamers
zich steeds ten doel gesteld hebben de betrek
kingen door alle mogelijke middelen uit te
breiden en te verbeteren. Van Yper naar
Roeselaere waren er dagelijks zes treinen en
zeven in de richting Roeselaere - Yper. Vol
gens de statistieken vervoerde ieder trein ge
middeld 80 reizigers- Naar men zegt zullen de
autobussen elf reizen doen per dag en
zeventien den Zondag, wat een gemiddelde
van twaalf per dag uitmaakt. Zal het de auto
bussen in die voorwaarden mogelijk zijn zes
maal tachentig reizigers in de richting van
Yper naar Roeselaere te vervoeren en zeven
maal tacher.tig van Roeselaere naar Yper
We hebben dan ook nog de marktdagen, den
Dinsdag te Roeselaere en den Zaterdag te
Yper. De landbouwers die, geladen met hun
landbouwproducten, naar de markt gaan
worden op de treinen toegelaten, zij mogen
zelfs neg 60 kg. goederen kosteloos in den
pakwagen zetten, dit zeg ik hier ten titel van
inlichting. Zij zullen ook op de autobussen
mogen komen, doch waar zullen de reizigers
dan zitten als al dit pakgoed ook mee moet
Gij weet allen over hoeveel plaatsen een
autobus beschikt, rekent eens uit En de
handelsreizigers die soms koffers van 100 tot
200 kg. en meer mee hebben De autobus zal
die niet vervoeren. Men zegt wel dat het ver
voer der pakken eenmaal daags in beide rich
tingen zal geschieden, maar dan zullen de
handelsreizigers moeten wachten tot 's namid
dags om hun gerief af te halen en alzoo een
deel van hun loon verliezen. Volgens mij is
het vanwege de maatschappij stelselmatig ge
wild die lijn te dooden. Wat meer is, de wet
laat aan de maatschappijen, die een vergun
ning van vervoer uitbaten, niet toe een lijn af
te schaffen, en de nationale maatschappij van
belgische spoorwegen is daaraan evengoed
onderworpen als alle andere maatschappijen.
Het artikel 23 van het lastenkohier bepaalt
namelijk dat er voor ieder haandeel minstens
drie treinen per dag moeten zijn. Als wanneer
de maatschappij nu de reizigerstreinen op de
lijri Yper Roeselaere afschaft, dan is zulks
een overtreding der wet en de gemeentebe
sturen, in de eerste plaats, hebben als plicht
daartegen op te komen. Op den ijzerenweg
wordt er aan de reizigers alle gemak verleend,
verwarming, zekerheid, enz., terwijl dit alles
op de autobussen niet zal gegeven worden en
de maatschappij voor klachten van dien
aard zal doof blijven. Voor wat nu het perso
neel betreft, is het, in deze tijden van groote
werkloosheid, een onmenschelijke daad zoo
veel lieden op straat te zetten,'want als een
lijn afgeschaft wordt dan is het personeel of
wel afgedankt ofwel verplaatst. Het gevolg
daarvan zal ook ten nadeele van Yper zijn,
want deze lieden zijn allen loontrekkenden
die hier als zoodanig belastingen betalen.
Daarom stel ik voor dat de raad zich zou
aansluiten bij de dagorde van protest tegen
het afschaffen der lijn Roeselaere - Yper, en
terzelfdertijd ook nog de volgende motie zou
willen stemmen De gemeenteraad van
Yper, vergaderd in openbare zitting op
21-12- ig3i, en vernomen hebbende de beslis
sing tot afschaffing van het geheele treinver
keer, op de lijn Yper - Roeselaere, drukt den
wensch uit de uitvoering dier beslissing te
zien verdagen en veizoekt dringend den heer
Minister van vervoer om een onderhoud met
den Beheerraad der Nat. Maatsch. van Spoor
wegen, tarnen met afgevaardigden der ge
meentebesturen van Zonnebeke, Moorslede,
Passchendaele, Roeselaere, Poperinghe en
Vlamertirghe.
Besluit deze motie over te maken aan den
heer Minister van vervoer, den Beheerraad
der Nat. Maatschappij en mede te detlen aan
voornoemde gemeentebesturen
Ik stel voor dit bij hoogdringendheid te
stemmen.
M. Vermeulen. Ik heb vernomen dat de
treinen tusschen Yper en Roeselaere gemak
kelijk aan eenige tusschenhalten meer zouden
kunnen stilstaan, daar zij altijd minuten over
komen en doorgaans den weg afleggen in
minder tijd dan er voorzien is. Ik dring ook
aan opdat er hier nieuwe proeven met lichter,
vlugger en ook min kostelijk materiaal zouden
gedaan worden. Naar hetgeen wij in de dag
bladen hebben kunnen lezen, werd ét Woens
dag laatst eene afvaardiging van metallieke
constructeurs door den heer Eerste Minister
Renkin en den heer Minister van vervoer ont
vangen, aangaande een bestelling van 1000
rijtuigen. Als er middel is 1000 nieuwe rijtui
gen aan te koopen( dan moet het ook wel
mogelijk zijn hier eenige nieuwe machines in
dienst te stellen.
M. Vandamme. Ik heb vroeger nog mee
geholpen aan het opstellen van een ontwerp
van lichten trein met veelvuldige stilstanden
op die lijn. Halten waren voorzien aan de
Rijselpoort, Kruiskalsijde, Frezenberg, Zon
nebeke, Tyne Cot, Kerselaar, Moorslede,
Vagevuur, Vier Kaven, Meiboom, enz. en de
trein had slechts voorzien geweest van een
rijtuig en een pakwagen, ofwel een mixte wa
gen en een tweede klein rijtuig, zoodat gansch
de trein niet meer dan 25 ton zou gewogen
hebben en den weg van Yper naar Roese
laere ia 35 minuten had kunnen afleggen.
Op die wijze hal het druk vervoer zonder
groote kosten verwezenlijkt geweest. Geen
enkel autobus zou dienzelfden weg met even
veel stilstanden in 40 minuten kunnen doen.
Daarom zeg ik dat de maatschappij niet wil en
dat zij zoekt die lijn te dooden.
M. Sobty. Ik denk dat iedereen t' ak
koord is om die lijn te behouden en om te
betreuren dat er spraak is onze betrekkingen
met andere steden te verminderen. Er wordt
voorgesteld een verhoor met den minister te
vragen, er zijn reeds personen die gegaan zijn
en daarbij die afschaffing is nog niet beslist.
De raad der nationale maatschappij komt
slechts op 't einde van Januari bijeen om
daarover te beraadslagen. Weest dus gerust
voor het oogenblik en laat ons op ons gemak
de beslissing afwachten. Mogelijks kunnen wij
intusschen een bespreking inrichten met het
gemeentebestuur van Zonnebeke en dit van
andere betrokken gemeenten om te zien wat
er dient of kan gedaan worden.
M. Bonnet. Ik kan mij niet gansch aan
sluiten bij de gezegden van onzen achtbaren
heer Voorzitter. Een voltrokken feit betreuren
is niet voldoende, wij moeten maatregelen
beramen om de uitvoering ervan te beletten.
Indien wij de afschaffing kunnen voorkomen,
dan zullen wij ze niet moeten betreuren. Ik
houd eraan dat een delegatie bij den minister
zou gaan, want hij is nog steeds den opper-
gaai in de nationale maatschappij van spoor
wegen en het beheer dier maatschappij staat
toch nog onder het toezicht van den heer mi
nister Van Isacker.
M. Sobry. Zouden wij ook de tusschen-
komst vragen der burgemeesters van Zonne
beke en a; dere gemeenten
M. Bonnet. - Daar heb ik niets in te zien,
de mo'ie van den heer Vandamme stelt zulks
reeds voor.
M. Vermeulen. Ik vraag dat er onmiddel
lijk een brief van protest zou verzonden wor
den, en dat de verschillige betrokken gemeen
ten zouden verwittigd en uitgenoodigd wor
den om die kwestie samen op een vergadering
te bespreken. Men mag niet vergeten dat de
lijn van Roeselaere voor onze streek de beste
verbinding is met de hoofdstad der provincie,
dit zou mogelijks ook als beweegreden in den
brief kunnen aangehaald worden-
M. D'Huvettere. Ik zou me niet beperken
met de gemetnten tusschen Yper en Roese
laere gelegen te verwittigen, deze verder ge
legen moeten ook uitgenoodigd worden, want
de lijn Yper Roeselaere is voor het zuiden
onzer provincie en het Noorden van Frank
rijk de eenigste baan naar de hoofdplaats van
West-Vlaanderen. Moest die lijn door een
autobus uitgebaat worden, dan ware het niet
meer mogelijk deze reis zoo gemakkelijk te
doen. Neemt bijvoorbeeld een familie of een
maatschappij van tien tot twaalfledendie van
Hazebrouck komen, zij hebben wat reisgoed
mede, de plaatsen op de autobus zijn beperkt,
wat zullen die menschen dan moeten doen
De eenen zullen kunnen meereizen, de ande
ren niet. Ik stel voor dat wij onze noodklacht
nu zouden laten hooren en seffens de hoog
dringendheid stemmen.
M. Vermeulen. Zooals de heer D'Huvet-
tere het voorstelt, zou ik ook de stad Pope
ringhe en omliggende gemeentenerbij voegen,
want de lijn Yper-Roeselaere is voor allen de
rechtstreeksche baan naar Brugge.
M. Vandamme. En hetgeen ik nog niet
heb willen zeggen, is dat den Maandag ook
nog de zwijns door de autobus zullen moeten
vervoerd worden. De heer Bonnet stelt voor
een onderhoud met den minister van spoor
wegen te vragen, dit is volgens mij de ver
keerde weg. Het is tot den beheerraad zelf
van de nationale maatschappij dat gij u moet
wenden. Hij ontvangt wel eenige wer.ken van
den heer minister, maar wordt door hem niet
op de hoogte der tot standen gesteld. De raad
is samengesteld uit nij veraars, handelaars van
Brussel, Luik, enz. die zich, eens dat ze weer
thuis zijn, maar wein'g bekommeren met een
kleine lijn zooals die van Yper-Roeselaere.
Daarbij de minister is op de vergaderingen
der nationale maatschappij tegenwoordig,
't is hij die ze voorzit.
M. Vermeulen. Wij zouden mogelijks bij
den heer Pareyn, voorzitter van den Boeren
bond en lid van den beheerraad der nationale
maatschappij, kunnen aandringen opdat hij
onzen wensch zou willen ondersteunen. De
heer Pareyn is van onze streek, hij is van
Reninghelst, en kent dus den toestand alhier.
M. Lemahieu. De heer Pareyn is van
Reninghelst niet, doch niet ver daarvan,
namelijk van Dranoutre.
Op aanvraag van den heer voorzitter ver
klaren de raadsleden eenpariglijk de hoog
dringendheid en de voorgestelde moties bij ti
treden, zoodat er besloten wordt daarove'
niet te stemmen.
M. Sobry. De twee moties zijn dus goed
gekeurd.
3) De heer voorzitter geeft lezing van een
brief dien de bewoners van den Dickebusch-