A sten kunnen verrichten. Doch laat ons liever niet zeggen wat de maatschappij moet doen, zij heeft reeds lang genoeg de zaak zelf onder zocht en weet beter dan wie ook wat er kan gedaan worden. Laat ons alleen den wensch steunen, er zijn reeds werkloozen genoeg zon der hun getal nog met een i3o te moeten ver- grooten. Dat de maatschappij op die lijn ver liezen lijdt.dat geloof ik en de reden, door den heer Lemahieu aangehaald, is daar voor een groot deel de oorzaak van. Indien we nu niet krachtdadig optreden, zal men straks op een tweede lijn, namelijk op deze van Kortrijk, eenige treinen supprimeeren. Naar het schijnt zal men in 't begin van Januari den trein af schaften die tal van wei kers en werksters naar het Doornijksche vervoert, zoodat de stad Yper hare verkeersmiddelen meer en meer zal zien verminderen en alzoo nog steeds dieper in het financieel moeras zal vervallen. M. Vandamme. Ik geloof wel dat de heer Bonnet er geen bezwaar zal tegen heb ben dat ik hier in deze bespreking het woord voer. Toen men over acht dagen dit nieuws in de dagbladen las, was iedereen er ten zeerste over verstomd. De gevolgen van dien maatregel moeten onder twee oogpunten be schouwd worden, namelijk onder opzicht, van handelsgebied en vervolgens van personeel. Vooreerst op gebied van handel. Vroeger zijn hier tal van vragen van concessies voor auto bussen ingekomen, die allen door den raad algemeen goedgekeurd werden, uitgenomen door mijn persoontje dat zich in die kwesties steeds onzijdig heeft gehouden, omdat het wel wist dat het vervoer van den spoorweg vermin derde. Het afschaffen van den trein Roeselae re Yper vermindert de betrekkingen tusschen die twee steden, terwijl de Handelskamers zich steeds ten doel gesteld hebben de betrek kingen door alle mogelijke middelen uit te breiden en te verbeteren. Van Yper naar Roeselaere waren er dagelijks zes treinen en zeven in de richting Roeselaere - Yper. Vol gens de statistieken vervoerde ieder trein ge middeld 80 reizigers- Naar men zegt zullen de autobussen elf reizen doen per dag en zeventien den Zondag, wat een gemiddelde van twaalf per dag uitmaakt. Zal het de auto bussen in die voorwaarden mogelijk zijn zes maal tachentig reizigers in de richting van Yper naar Roeselaere te vervoeren en zeven maal tacher.tig van Roeselaere naar Yper We hebben dan ook nog de marktdagen, den Dinsdag te Roeselaere en den Zaterdag te Yper. De landbouwers die, geladen met hun landbouwproducten, naar de markt gaan worden op de treinen toegelaten, zij mogen zelfs neg 60 kg. goederen kosteloos in den pakwagen zetten, dit zeg ik hier ten titel van inlichting. Zij zullen ook op de autobussen mogen komen, doch waar zullen de reizigers dan zitten als al dit pakgoed ook mee moet Gij weet allen over hoeveel plaatsen een autobus beschikt, rekent eens uit En de handelsreizigers die soms koffers van 100 tot 200 kg. en meer mee hebben De autobus zal die niet vervoeren. Men zegt wel dat het ver voer der pakken eenmaal daags in beide rich tingen zal geschieden, maar dan zullen de handelsreizigers moeten wachten tot 's namid dags om hun gerief af te halen en alzoo een deel van hun loon verliezen. Volgens mij is het vanwege de maatschappij stelselmatig ge wild die lijn te dooden. Wat meer is, de wet laat aan de maatschappijen, die een vergun ning van vervoer uitbaten, niet toe een lijn af te schaffen, en de nationale maatschappij van belgische spoorwegen is daaraan evengoed onderworpen als alle andere maatschappijen. Het artikel 23 van het lastenkohier bepaalt namelijk dat er voor ieder haandeel minstens drie treinen per dag moeten zijn. Als wanneer de maatschappij nu de reizigerstreinen op de lijri Yper Roeselaere afschaft, dan is zulks een overtreding der wet en de gemeentebe sturen, in de eerste plaats, hebben als plicht daartegen op te komen. Op den ijzerenweg wordt er aan de reizigers alle gemak verleend, verwarming, zekerheid, enz., terwijl dit alles op de autobussen niet zal gegeven worden en de maatschappij voor klachten van dien aard zal doof blijven. Voor wat nu het perso neel betreft, is het, in deze tijden van groote werkloosheid, een onmenschelijke daad zoo veel lieden op straat te zetten,'want als een lijn afgeschaft wordt dan is het personeel of wel afgedankt ofwel verplaatst. Het gevolg daarvan zal ook ten nadeele van Yper zijn, want deze lieden zijn allen loontrekkenden die hier als zoodanig belastingen betalen. Daarom stel ik voor dat de raad zich zou aansluiten bij de dagorde van protest tegen het afschaffen der lijn Roeselaere - Yper, en terzelfdertijd ook nog de volgende motie zou willen stemmen De gemeenteraad van Yper, vergaderd in openbare zitting op 21-12- ig3i, en vernomen hebbende de beslis sing tot afschaffing van het geheele treinver keer, op de lijn Yper - Roeselaere, drukt den wensch uit de uitvoering dier beslissing te zien verdagen en veizoekt dringend den heer Minister van vervoer om een onderhoud met den Beheerraad der Nat. Maatsch. van Spoor wegen, tarnen met afgevaardigden der ge meentebesturen van Zonnebeke, Moorslede, Passchendaele, Roeselaere, Poperinghe en Vlamertirghe. Besluit deze motie over te maken aan den heer Minister van vervoer, den Beheerraad der Nat. Maatschappij en mede te detlen aan voornoemde gemeentebesturen Ik stel voor dit bij hoogdringendheid te stemmen. M. Vermeulen. Ik heb vernomen dat de treinen tusschen Yper en Roeselaere gemak kelijk aan eenige tusschenhalten meer zouden kunnen stilstaan, daar zij altijd minuten over komen en doorgaans den weg afleggen in minder tijd dan er voorzien is. Ik dring ook aan opdat er hier nieuwe proeven met lichter, vlugger en ook min kostelijk materiaal zouden gedaan worden. Naar hetgeen wij in de dag bladen hebben kunnen lezen, werd ét Woens dag laatst eene afvaardiging van metallieke constructeurs door den heer Eerste Minister Renkin en den heer Minister van vervoer ont vangen, aangaande een bestelling van 1000 rijtuigen. Als er middel is 1000 nieuwe rijtui gen aan te koopen( dan moet het ook wel mogelijk zijn hier eenige nieuwe machines in dienst te stellen. M. Vandamme. Ik heb vroeger nog mee geholpen aan het opstellen van een ontwerp van lichten trein met veelvuldige stilstanden op die lijn. Halten waren voorzien aan de Rijselpoort, Kruiskalsijde, Frezenberg, Zon nebeke, Tyne Cot, Kerselaar, Moorslede, Vagevuur, Vier Kaven, Meiboom, enz. en de trein had slechts voorzien geweest van een rijtuig en een pakwagen, ofwel een mixte wa gen en een tweede klein rijtuig, zoodat gansch de trein niet meer dan 25 ton zou gewogen hebben en den weg van Yper naar Roese laere ia 35 minuten had kunnen afleggen. Op die wijze hal het druk vervoer zonder groote kosten verwezenlijkt geweest. Geen enkel autobus zou dienzelfden weg met even veel stilstanden in 40 minuten kunnen doen. Daarom zeg ik dat de maatschappij niet wil en dat zij zoekt die lijn te dooden. M. Sobty. Ik denk dat iedereen t' ak koord is om die lijn te behouden en om te betreuren dat er spraak is onze betrekkingen met andere steden te verminderen. Er wordt voorgesteld een verhoor met den minister te vragen, er zijn reeds personen die gegaan zijn en daarbij die afschaffing is nog niet beslist. De raad der nationale maatschappij komt slechts op 't einde van Januari bijeen om daarover te beraadslagen. Weest dus gerust voor het oogenblik en laat ons op ons gemak de beslissing afwachten. Mogelijks kunnen wij intusschen een bespreking inrichten met het gemeentebestuur van Zonnebeke en dit van andere betrokken gemeenten om te zien wat er dient of kan gedaan worden. M. Bonnet. Ik kan mij niet gansch aan sluiten bij de gezegden van onzen achtbaren heer Voorzitter. Een voltrokken feit betreuren is niet voldoende, wij moeten maatregelen beramen om de uitvoering ervan te beletten. Indien wij de afschaffing kunnen voorkomen, dan zullen wij ze niet moeten betreuren. Ik houd eraan dat een delegatie bij den minister zou gaan, want hij is nog steeds den opper- gaai in de nationale maatschappij van spoor wegen en het beheer dier maatschappij staat toch nog onder het toezicht van den heer mi nister Van Isacker. M. Sobry. Zouden wij ook de tusschen- komst vragen der burgemeesters van Zonne beke en a; dere gemeenten M. Bonnet. - Daar heb ik niets in te zien, de mo'ie van den heer Vandamme stelt zulks reeds voor. M. Vermeulen. Ik vraag dat er onmiddel lijk een brief van protest zou verzonden wor den, en dat de verschillige betrokken gemeen ten zouden verwittigd en uitgenoodigd wor den om die kwestie samen op een vergadering te bespreken. Men mag niet vergeten dat de lijn van Roeselaere voor onze streek de beste verbinding is met de hoofdstad der provincie, dit zou mogelijks ook als beweegreden in den brief kunnen aangehaald worden- M. D'Huvettere. Ik zou me niet beperken met de gemetnten tusschen Yper en Roese laere gelegen te verwittigen, deze verder ge legen moeten ook uitgenoodigd worden, want de lijn Yper Roeselaere is voor het zuiden onzer provincie en het Noorden van Frank rijk de eenigste baan naar de hoofdplaats van West-Vlaanderen. Moest die lijn door een autobus uitgebaat worden, dan ware het niet meer mogelijk deze reis zoo gemakkelijk te doen. Neemt bijvoorbeeld een familie of een maatschappij van tien tot twaalfledendie van Hazebrouck komen, zij hebben wat reisgoed mede, de plaatsen op de autobus zijn beperkt, wat zullen die menschen dan moeten doen De eenen zullen kunnen meereizen, de ande ren niet. Ik stel voor dat wij onze noodklacht nu zouden laten hooren en seffens de hoog dringendheid stemmen. M. Vermeulen. Zooals de heer D'Huvet- tere het voorstelt, zou ik ook de stad Pope ringhe en omliggende gemeentenerbij voegen, want de lijn Yper-Roeselaere is voor allen de rechtstreeksche baan naar Brugge. M. Vandamme. En hetgeen ik nog niet heb willen zeggen, is dat den Maandag ook nog de zwijns door de autobus zullen moeten vervoerd worden. De heer Bonnet stelt voor een onderhoud met den minister van spoor wegen te vragen, dit is volgens mij de ver keerde weg. Het is tot den beheerraad zelf van de nationale maatschappij dat gij u moet wenden. Hij ontvangt wel eenige wer.ken van den heer minister, maar wordt door hem niet op de hoogte der tot standen gesteld. De raad is samengesteld uit nij veraars, handelaars van Brussel, Luik, enz. die zich, eens dat ze weer thuis zijn, maar wein'g bekommeren met een kleine lijn zooals die van Yper-Roeselaere. Daarbij de minister is op de vergaderingen der nationale maatschappij tegenwoordig, 't is hij die ze voorzit. M. Vermeulen. Wij zouden mogelijks bij den heer Pareyn, voorzitter van den Boeren bond en lid van den beheerraad der nationale maatschappij, kunnen aandringen opdat hij onzen wensch zou willen ondersteunen. De heer Pareyn is van onze streek, hij is van Reninghelst, en kent dus den toestand alhier. M. Lemahieu. De heer Pareyn is van Reninghelst niet, doch niet ver daarvan, namelijk van Dranoutre. Op aanvraag van den heer voorzitter ver klaren de raadsleden eenpariglijk de hoog dringendheid en de voorgestelde moties bij ti treden, zoodat er besloten wordt daarove' niet te stemmen. M. Sobry. De twee moties zijn dus goed gekeurd. 3) De heer voorzitter geeft lezing van een brief dien de bewoners van den Dickebusch-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 4