fDJAhMAl
ONZE BANEN
Handels- en Nijverheidskamer
van Vpar
B ieven verzonden aan den Heer
Van Caeneghem.
Minister van Openbare Werken, Brussel
Open brief aan den Heer Voorzitter
der Handels en N ij verheidskamer, Yper
Maatschappij
Hengelaarsbelangen en Vischteelt
ENKELE BESCHOUWINGEN
vraagt RHUM
Yper, den 18 januari ig32.
Heer Minister,
In algemeene vergadering van i Januari
1982, werd ons bestuur belast bij Ued aan te
dringen ten voordeele van het spoedig herstel
der baan Yper-Dickebusch op het vak Yper-
Yper Kruisstraat, en der baan Yper Veurne
op het vak Yper-Yper Hoekje.
Beide baangedeelten verkeeren in een
hoogst erbarmelijken toestand en reeds ten
tijde van den Heer Ingenieur Van Hauvver
meiren waren de plans gereed tot uitvoer van
dit herstel. Deze dringende werken zouden
tevens kunnen dienen tot bekamping der
geweldige werkloosheid welke in en rond
Yper heerscht.
Met de hoop dal onze vraag een spoedige
voldoening zal bekomen, bieden wij Ued,
Heer Minister, onze beleefde groeten.
Namfxs het Bestuur
De Schrijver, De Voorzitter,
Ed. Toussaert. H. Vermeulen.
Yper, den 18 Januari ig32.
Heer Minister
In algemeene vergadering van 2 Jaruari
Ig32, werd ons bestuur belast de aandacht
van Ued en van den Heer Minister Van
Isacker te trekken op het feit dat de ijzer-
wegbrug van Caeskerke over den Yzer het
scheepsverkeer zal belemmeren, wanneer het
kanaal Yper-Yzer zal voltooid zijn Deze
brug is nog steeds een voorloopige, onmiddel
lijk na den oorlog geplaatst. De geladen
schepen kunnen, weliswaar, er onder varen
maar de ledige schepen niet. Het is dus
hoogst noodzakelijk dat, zooals vroeger, een
beweegbare brug geplaatst worde.
Ons bestuur drukt bij deze de hoop uit dat
Ued al de belangrijkheid onzer vraag zult
begrijpen en dat uw bestuur met dit van het
vervoerwezen de noodige maatregelen zal
treffen tot het in orde brengen dezer biug.
Gelief te aanvaarden, Heer Minister, onze
beleefde groeten.
De Schrijver, De Voorzitter,
Ed. Toussaert. H. Vermeulen.
Deze laatste brief werd eveneens aan den Heer
Van Isacker, Minister vjjn Vervoerwezen, ge
zonden en ziehier het antwoord dat de Handels
kamer daarop ontving
MINISTERIE Brussel, 26 Januari 1932.
VAN VERKEERSWEZEN
Mijne Heeren,
Ik heb de eer U ontvangst te melden van
uw schrijven aangaande de ijzerenwegbrug
van Kaaskerke.
Ik heb deze zaak, voor onderzoek, aan de
Nationale Maatschappij der Belgische Spoor
wegen overgemaakt.
Aanvaardt, Mijne Heeren, de verzekering
mijner hoogachting.
(get.) Van Isacker.
Aan de Handels- en Nijverheidskamer van
Yper, Hótel du Sultan, Groote Markt, Yper.
Hier laten wij een schrijven volgen van
16" October -929.
Yper, den 16 October ig2g.
Mijnheer de Voorzitter,
De leden van onzen Handelsbond zijn nog
aan 't overwegen van den brief door U in de
vergadering van 5 October voorgelezen.
Het antwoord van den heer Bestuurder
van Bruggen en Wegen op uwen brief, aan
den heer Minister van Openbare Werken ge
richt, om verbetering van de ellendige velo-
banen in ons arrondissement te bekomen,
is een kaakslag voor Yper en gansch de streek.
Aan uw schrijven van 3 Juni komt het ant
woord eerst töe op 4 October, dus vier maan
den en één dag nadien
Een record van snelheid en een kiesche
wenk ten opzichte der Frontwroeters.
De baan Yper-Loer e-Franse he grens zal
toekomende jaar beslist in orde gebracht worden
Sedert jaren smeeken wij om verbetering
Uit Engeland en Frankrijk kwamen over onze
ellendige banen klachten toe. Niets werd be
komen. Nu worden, uit oogverblinding, de
diepste putten wat aangevuld maar de gansche
baan blijft onberijdbaar.
De velobaan is er nog in denzelfden toe
stand als na den wapenstilstand. Nu echter is
er spraak van verbetering, en sinds maanden
versperdt de aangebrachte macadam de gan
sche zijiaag. Gebeurde dit maar met een
Staatsbaan in de nabijheid van Brussel
De slotrede van dien heugelijken brief is
even aanmoedigend. De definitieve herstel
ling der andere banen zal van af 't jaar 3i aan
gevangen worden.
Deze plechtige verklaring, zonder ernstige
verbintenis, schijnt een soort Oracle de
Delphes
Mits er vóór 3t December ig3i een karre
zand ter plaats gebracht wordt zal niemand
mogen beweren dat de definitieve herstelling
niet beslist aangevangen is.
Hier staat de handelwijze van twee maten
en twee gewichten maar al te wel in volle dag
licht.
Gansch het land door wordt ieverig ge
wrocht om wegen en banen in goeden staat
te brengen.
Nieuwe lanen worden aangelegd, andere
worden rechtgetrokken of verbreed, 't Jaar
3o nadert en 't toerisme moet vergemakkelijkt
en bevoordeeligd worden. De Frontstreek
wordt op kant gelaten zij kan wachten tot
na de jubelfeesten.
Wat schreeuwend ongelijk. De toeristen
der Frontstreek hadden een voorrecht op al
de anderen.
Deze vreemde bezoekers komen over zee
en oceaan als Pelgrims nederknielen op de
stille graven der Helden, gevallen voor onze
Onafhankelijkheid, 't Was voor 't dankbaar
Vaderland een plicht die geheiligde oorden
toegankelijk te maken.
Maar neen, België zal wel vieren zonder de
Frontstreek. Deze is de Far West in
d'oogen van Brussel.
Een klein vraagsken, Mijnheer de Voor
zitter.
Gezien wij beslist minstens twee jaar zullen
moeten wachten op gebruikbare wegen en
banen, gelief eens te vragen of wij,handelaars,
ook twee jaar zullen mogen wachten van te
betalen. Waarschijnlijk zult gij geen vier
maanden op het antwoord moeten wachten.
Laat mij toe een wensch uit te drukken.
't Ware van dien vertroostelijken brief,
goed omlijst, als aandenken in ons stads
museum te bewaren. Wanneer de 200e ver
jaardag van Belgiê's onafhankelijkheid zal
gevierd worden, zullen onze achter kleinkin-
ders met veel belangstelling kunnen nagaan
hoe de Frontwroeters behandeld werden.
Misschien zullen zij de kans hebben al de
Belgen op den zelfden voet behandeld te zien
en niet als nu
La Belgique Fleurie
Au Front Meurtri
In naam mijner medeleden bied ik U,
Mijnheer de Voorzitter, mijn besten dank
bij voorbaat en de verzekering mijner hoog
achting. Een Handelaar.
Sinds werd wat verbetering gebracht aan som
mige velobanen. Maar wij blijven steeds in af
wachting van die definitieve herstelling.
Daarover meer in een volgend nummer.
Lokaal Rijselstraat, 206 YPER
Aan de Lijnvisschers
De Ypersche lijnvisschers hebben kunnen
vaststellen dat onze vereeniging alles in
't werk stelt, om de vischteelt in de stadswa-
ters te beschermen en dat zij onophoudend
aandringt bij de bevoegde overheden, om
allerlei verbeteringen te bekomen.
Op gn Januari 11. werd de zitting van den
gemeenteraad schier uitsluitelijk toegewijd aan
visschersbelangen. Een reglement werd ge
stemd en wij zijn overtuigd dat de toepassing
ervan de strooperij, die in deze laatste tijden
heeft gewoed, zal doen verdwijnen.
De kwestie van de vischvangst op het be
woond eiland werd ongelukkiglijk nog niet
opgelost.
Wij verlangen insgelijks zoo spoedig moge
lijk den toestand op de vijvers te zien wijzi
gen.
Alle lijnvisschers hebben er belang bij onze
wenschen te zien verwezenlijken en tevens de
werking van de maatschappij Hengelaarsbe-
langen en vischteelt te steunen.
Het getal onzer leden groeit steeds aan,
doch wij kennen nog liefhebbers, die in onze
rangen niet staan. Allen worden dringend ver
zocht ons onmiddellijk hunne inschrijving te
laten geworden, 't zij in 't lokaal Klein
Rijsel Rijselstraat 206, 't zij door de tus-
schenkomst van reeds aangesloten visschers.
De bijdrage (vijf frank) zal dit jaar toegang
geven tot een kampioenschap voor eenen
beker en allerhande prijzen.
Alle liefhebbers worden uitgenoodigd op de
eerstkomende vergaderingen, die zullen plaats
hebben op Zondagen 3i Januari en 28 Februari
aanstaande. Het Bestuur.
In het verslag van den gemeenteraad van
3o Nov. 11., onder rubriek stadsbegrooting
ig32, lezen wij het volgende
8) Verpachting van 2 vijverhuizen, land en
't vischrecht (5 5oo fr.)
io) Opbrengst van vischverloven (5.5oo fr.)
Aan visschers staat de beteekenis van deze
cijfers bekend, maar zij ontsnapt aan vele
Yperlingen, die, als lastenbetalers, belang
hebben te weten wat hiermede wordt bedoeld.
Wij kennen allen de groote luchtige vijver
huizen van Dickebusch en van Zillebeke, met
een gezarrtenlijk vlak van meer dan honderd
hectaren vischrijke waters.
Deze eigendommen brengen aan dc stad
5.5oo fr. op juist zooveel als de verloven af
geleverd aan de schamele lijnvisschers der
stadsgrachten.
De vijvers, waarop de huurders heer en
meester zijn, mogen door deze laatsten uitge
vischt worden bij middel van luiken, netten,
drijvende lijnen, enz.
Ten andere de vischvangst, met de lijn
wordt er enkel toegelaten, mits geldelijke of
stoffelijke vergoeding ten bate van den pach
ter.
Dit alles bewijst genoegzaam dat er hoege
naamd geene verhouding bestaat tusschen den
huurprijs en de waarde van destadseigendom-
men.
De toeval heeft gewild dat de aflevering
van vischverloven (alleenlijk geldig voor de
stadsgrachten) zooveel opbrengt als de ver
pachting van 2 groote luchtige vijverhuizen,
land, honderd en zooveel hectaren vischrijke
waters, met onbeperkt vischrecht op de twee
vijvers.
Wij zullen de gelegenheid hebben hierop
terug te komen. Een hjnvisscher.