fDJAhMAl ONZE BANEN Handels- en Nijverheidskamer van Vpar B ieven verzonden aan den Heer Van Caeneghem. Minister van Openbare Werken, Brussel Open brief aan den Heer Voorzitter der Handels en N ij verheidskamer, Yper Maatschappij Hengelaarsbelangen en Vischteelt ENKELE BESCHOUWINGEN vraagt RHUM Yper, den 18 januari ig32. Heer Minister, In algemeene vergadering van i Januari 1982, werd ons bestuur belast bij Ued aan te dringen ten voordeele van het spoedig herstel der baan Yper-Dickebusch op het vak Yper- Yper Kruisstraat, en der baan Yper Veurne op het vak Yper-Yper Hoekje. Beide baangedeelten verkeeren in een hoogst erbarmelijken toestand en reeds ten tijde van den Heer Ingenieur Van Hauvver meiren waren de plans gereed tot uitvoer van dit herstel. Deze dringende werken zouden tevens kunnen dienen tot bekamping der geweldige werkloosheid welke in en rond Yper heerscht. Met de hoop dal onze vraag een spoedige voldoening zal bekomen, bieden wij Ued, Heer Minister, onze beleefde groeten. Namfxs het Bestuur De Schrijver, De Voorzitter, Ed. Toussaert. H. Vermeulen. Yper, den 18 Januari ig32. Heer Minister In algemeene vergadering van 2 Jaruari Ig32, werd ons bestuur belast de aandacht van Ued en van den Heer Minister Van Isacker te trekken op het feit dat de ijzer- wegbrug van Caeskerke over den Yzer het scheepsverkeer zal belemmeren, wanneer het kanaal Yper-Yzer zal voltooid zijn Deze brug is nog steeds een voorloopige, onmiddel lijk na den oorlog geplaatst. De geladen schepen kunnen, weliswaar, er onder varen maar de ledige schepen niet. Het is dus hoogst noodzakelijk dat, zooals vroeger, een beweegbare brug geplaatst worde. Ons bestuur drukt bij deze de hoop uit dat Ued al de belangrijkheid onzer vraag zult begrijpen en dat uw bestuur met dit van het vervoerwezen de noodige maatregelen zal treffen tot het in orde brengen dezer biug. Gelief te aanvaarden, Heer Minister, onze beleefde groeten. De Schrijver, De Voorzitter, Ed. Toussaert. H. Vermeulen. Deze laatste brief werd eveneens aan den Heer Van Isacker, Minister vjjn Vervoerwezen, ge zonden en ziehier het antwoord dat de Handels kamer daarop ontving MINISTERIE Brussel, 26 Januari 1932. VAN VERKEERSWEZEN Mijne Heeren, Ik heb de eer U ontvangst te melden van uw schrijven aangaande de ijzerenwegbrug van Kaaskerke. Ik heb deze zaak, voor onderzoek, aan de Nationale Maatschappij der Belgische Spoor wegen overgemaakt. Aanvaardt, Mijne Heeren, de verzekering mijner hoogachting. (get.) Van Isacker. Aan de Handels- en Nijverheidskamer van Yper, Hótel du Sultan, Groote Markt, Yper. Hier laten wij een schrijven volgen van 16" October -929. Yper, den 16 October ig2g. Mijnheer de Voorzitter, De leden van onzen Handelsbond zijn nog aan 't overwegen van den brief door U in de vergadering van 5 October voorgelezen. Het antwoord van den heer Bestuurder van Bruggen en Wegen op uwen brief, aan den heer Minister van Openbare Werken ge richt, om verbetering van de ellendige velo- banen in ons arrondissement te bekomen, is een kaakslag voor Yper en gansch de streek. Aan uw schrijven van 3 Juni komt het ant woord eerst töe op 4 October, dus vier maan den en één dag nadien Een record van snelheid en een kiesche wenk ten opzichte der Frontwroeters. De baan Yper-Loer e-Franse he grens zal toekomende jaar beslist in orde gebracht worden Sedert jaren smeeken wij om verbetering Uit Engeland en Frankrijk kwamen over onze ellendige banen klachten toe. Niets werd be komen. Nu worden, uit oogverblinding, de diepste putten wat aangevuld maar de gansche baan blijft onberijdbaar. De velobaan is er nog in denzelfden toe stand als na den wapenstilstand. Nu echter is er spraak van verbetering, en sinds maanden versperdt de aangebrachte macadam de gan sche zijiaag. Gebeurde dit maar met een Staatsbaan in de nabijheid van Brussel De slotrede van dien heugelijken brief is even aanmoedigend. De definitieve herstel ling der andere banen zal van af 't jaar 3i aan gevangen worden. Deze plechtige verklaring, zonder ernstige verbintenis, schijnt een soort Oracle de Delphes Mits er vóór 3t December ig3i een karre zand ter plaats gebracht wordt zal niemand mogen beweren dat de definitieve herstelling niet beslist aangevangen is. Hier staat de handelwijze van twee maten en twee gewichten maar al te wel in volle dag licht. Gansch het land door wordt ieverig ge wrocht om wegen en banen in goeden staat te brengen. Nieuwe lanen worden aangelegd, andere worden rechtgetrokken of verbreed, 't Jaar 3o nadert en 't toerisme moet vergemakkelijkt en bevoordeeligd worden. De Frontstreek wordt op kant gelaten zij kan wachten tot na de jubelfeesten. Wat schreeuwend ongelijk. De toeristen der Frontstreek hadden een voorrecht op al de anderen. Deze vreemde bezoekers komen over zee en oceaan als Pelgrims nederknielen op de stille graven der Helden, gevallen voor onze Onafhankelijkheid, 't Was voor 't dankbaar Vaderland een plicht die geheiligde oorden toegankelijk te maken. Maar neen, België zal wel vieren zonder de Frontstreek. Deze is de Far West in d'oogen van Brussel. Een klein vraagsken, Mijnheer de Voor zitter. Gezien wij beslist minstens twee jaar zullen moeten wachten op gebruikbare wegen en banen, gelief eens te vragen of wij,handelaars, ook twee jaar zullen mogen wachten van te betalen. Waarschijnlijk zult gij geen vier maanden op het antwoord moeten wachten. Laat mij toe een wensch uit te drukken. 't Ware van dien vertroostelijken brief, goed omlijst, als aandenken in ons stads museum te bewaren. Wanneer de 200e ver jaardag van Belgiê's onafhankelijkheid zal gevierd worden, zullen onze achter kleinkin- ders met veel belangstelling kunnen nagaan hoe de Frontwroeters behandeld werden. Misschien zullen zij de kans hebben al de Belgen op den zelfden voet behandeld te zien en niet als nu La Belgique Fleurie Au Front Meurtri In naam mijner medeleden bied ik U, Mijnheer de Voorzitter, mijn besten dank bij voorbaat en de verzekering mijner hoog achting. Een Handelaar. Sinds werd wat verbetering gebracht aan som mige velobanen. Maar wij blijven steeds in af wachting van die definitieve herstelling. Daarover meer in een volgend nummer. Lokaal Rijselstraat, 206 YPER Aan de Lijnvisschers De Ypersche lijnvisschers hebben kunnen vaststellen dat onze vereeniging alles in 't werk stelt, om de vischteelt in de stadswa- ters te beschermen en dat zij onophoudend aandringt bij de bevoegde overheden, om allerlei verbeteringen te bekomen. Op gn Januari 11. werd de zitting van den gemeenteraad schier uitsluitelijk toegewijd aan visschersbelangen. Een reglement werd ge stemd en wij zijn overtuigd dat de toepassing ervan de strooperij, die in deze laatste tijden heeft gewoed, zal doen verdwijnen. De kwestie van de vischvangst op het be woond eiland werd ongelukkiglijk nog niet opgelost. Wij verlangen insgelijks zoo spoedig moge lijk den toestand op de vijvers te zien wijzi gen. Alle lijnvisschers hebben er belang bij onze wenschen te zien verwezenlijken en tevens de werking van de maatschappij Hengelaarsbe- langen en vischteelt te steunen. Het getal onzer leden groeit steeds aan, doch wij kennen nog liefhebbers, die in onze rangen niet staan. Allen worden dringend ver zocht ons onmiddellijk hunne inschrijving te laten geworden, 't zij in 't lokaal Klein Rijsel Rijselstraat 206, 't zij door de tus- schenkomst van reeds aangesloten visschers. De bijdrage (vijf frank) zal dit jaar toegang geven tot een kampioenschap voor eenen beker en allerhande prijzen. Alle liefhebbers worden uitgenoodigd op de eerstkomende vergaderingen, die zullen plaats hebben op Zondagen 3i Januari en 28 Februari aanstaande. Het Bestuur. In het verslag van den gemeenteraad van 3o Nov. 11., onder rubriek stadsbegrooting ig32, lezen wij het volgende 8) Verpachting van 2 vijverhuizen, land en 't vischrecht (5 5oo fr.) io) Opbrengst van vischverloven (5.5oo fr.) Aan visschers staat de beteekenis van deze cijfers bekend, maar zij ontsnapt aan vele Yperlingen, die, als lastenbetalers, belang hebben te weten wat hiermede wordt bedoeld. Wij kennen allen de groote luchtige vijver huizen van Dickebusch en van Zillebeke, met een gezarrtenlijk vlak van meer dan honderd hectaren vischrijke waters. Deze eigendommen brengen aan dc stad 5.5oo fr. op juist zooveel als de verloven af geleverd aan de schamele lijnvisschers der stadsgrachten. De vijvers, waarop de huurders heer en meester zijn, mogen door deze laatsten uitge vischt worden bij middel van luiken, netten, drijvende lijnen, enz. Ten andere de vischvangst, met de lijn wordt er enkel toegelaten, mits geldelijke of stoffelijke vergoeding ten bate van den pach ter. Dit alles bewijst genoegzaam dat er hoege naamd geene verhouding bestaat tusschen den huurprijs en de waarde van destadseigendom- men. De toeval heeft gewild dat de aflevering van vischverloven (alleenlijk geldig voor de stadsgrachten) zooveel opbrengt als de ver pachting van 2 groote luchtige vijverhuizen, land, honderd en zooveel hectaren vischrijke waters, met onbeperkt vischrecht op de twee vijvers. Wij zullen de gelegenheid hebben hierop terug te komen. Een hjnvisscher.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 2