Een Bezorgde Moeder Het Kunstconcert der Symphonie Ypriana Ville d'Ypres - Ecole de Musique AUDITION et Distribution des Prijt aujt Élèves. Stad Yper - Muziekschool MUZIEKUITVOERING en Prijsuitdeeling aan de Leerlingen. 8. Prijsuitreiking. Le Grand Concert Artistique de la Symphonie Ypriana KoninklijKe Tooneelmaatschappij DE VLAAM5CHE STER Zondag 31 Januari 1932 en Maandag 1" Februari 4 mmmm—mmin—mtm—mmmmm—immmmmtim Dimanche 31 Janvier 1932, a i5 heurcs, en la salie des fetes Lapiere Rue des Chiens. Entree Ltbre Le Bureau Administratis Zondag 31 Januari 1932, te i5 uur, in de zaal Lapiere Hondstraat. PROGRAMMA 1. Procession Nocturne Rabaud voor Symfonie. 2. Lied van Rheinilde uit Herberg prinsesJ. Blockx Jufvrouw Rachel Kernnckx 1® prijs 1931). 3. Carnaval Mignon, voor Klavier M. Jean De Cadt. C. Schutt 1) Prélude. 2) Sérénade d' Vrlequin. 3) Tristesse de Colombine. 4) Polichinelle. 5) Pierrot Rêceur. 6) Caprice Sganarelle. 4. Concertstuk, voor Alt viool Hans Sitt Allegro Appassionato Andante. M. Victor Legley. 5. A rioso, (Quentin Durward) F.A. Gevaert Jufvrouw Rachel Kerriuckx. 6. Kamermuziek (Sonate voor Alt-viool en Klavier) L. Van Beethoven (Largo Sostenuto Allegro Molto piü Tos to Presto Mr J. Decadt <S Mr V. Legley. Idylle vQor A. Barthe b) Berceuse j M' Ossieur Maurice, le Prijs 1931. 9. In de Steppen van Midden Azië voor SymfonieBorodine Vrije Ingang. De Beheerraad. Le cri du coeurBelle soirée magnifique magnifique était unanime. Nous pouvons affifmer qu'il était sincère les hochements de tête, discrets et approbateurs, les regards enflammés, échangés furtivement avec les voisins, durant l'exécution des motceaux, le prouvèrent les tonnerres d'applaudisse- ments et les rappels enthousiasmés des artistes, le confirmère. t. La belle réussite de cette fête, nous la devons au dévouement ir.lassable et désinté ressé de l'active commission composée de MM. D'Huvettere, Deroo, Bouquet, Ver sailles, Mahieu, Scys et Van Wassenhove ces Messieurs se trouvent heureusement secondés par le sympathique chef, M. Georges Van Egroo et sa belle phalange d'artistes amateurs (soulignons cette épithète) que bien des villes seraient fières de posséder. Comment pourrions nous communiquer a ceux qui n'eurent pas le bonheur d'entendre ce concert artistique, tout le charme et l'im pression profonde qu'il nous a laissés Les mots n'existent pas pour les décrire. Et quel programme éclectique La symphonie nous fit entendre La Tosca fantaisie de G. Puccini, Chanson Hindoue de N. Rimski Korsakow et «Ouver ture de l'Opéra Rosamunde de F. Schubert. Ces morceaux furent exécutés avec un bel ensemble et beauooup d'exp ession, sous la direction précise de MVan Egroo. L'interprétation de L'Allegro Moderato du 4' Concerto pour piano avec accom pagnement d'orchestre, de L- v. Beethoven, nous révéla tous les progrès réalisés par l'orchestre symphonique. Cette interprétation fut impeccable. La soliste, Mme A. Vandenbrouck, (profes- seur a notre école de musique) dont la répu- tation n'est plus a faire, a su rendre avec grande sentimentalité l'oeuvre du grand classique. Le jeu de notre pianiste Yproise est correct et sur dans la cadence, elle nous a prouvé qu'elle ne craint point les difficultés. Mademoiselle Berthe Serwir, soprano, professeur au Conservatoire Royal de Liége, est une artiste délicieuse. Sa voix chaude et pure, agrémentée d'une diction parfaite, se fait tantót caressante, tantót véhémente, sans difficultés elle pénètre, émeut, aidée par une mimique disciète bien appropriée. Elle nous délecta successivement de Air de la Folie d'Ophéliedans Hamlet de A. Thomas Myrtha de Radoux (bis); Air de Louise dans Louise, de Charpentier Le Colibri de Chausson (1. is). Madame Godeliève Mathys. soliste et violon solo des concerts Pro Arte n'est pas une inconnue pour le public Yprois, qui put, a diverses reprises, apprécier la grande virtuosité de cette violoniste. Quelle technique merveilleuse, quel mécanisme solide, quelle süreté de l'archet Mais aussi quelle haute compréhension des oeuvres qu'elle interprêtel Par son style sobre et juste elle sait émouvoir même les plus profanes de l'art musical. Elle nous fit entendre tour a tour la i'e partie du concerto en mr pour violon et piano, de Vieuxtemps. Un vieux chant Espagnol auteur X (bis) Danse Slave et Caprice Viennois de Dvorack-Kreisler Rondo Cappricioso de Saint-Saëns, et Tambourin Chinois (bis). A Messieurs les membres de la commission, au talentueux chef, M. Georges Van Egroo, aux musiciens dévoués, aux artistes qui ont prêté leur bienveillant concours a cette soirée magnifique, a Mm: Vandenbrouck, l'habile accompagnatrice, un cordial et chaleureux me'ci et toutes nos félicitations. Dinsdag laatst hebben de eereleden van den muziekkring Ypriana weêrom een dier aangename en genotvolle avonden mogen be leven, zooals die schoone Ypersche maat schappij er alleen weet in te richten. Ditmaal was het de beurt aan de symphonische afdee- ling om de kunstminnende Yperlingen en tal rijke muziekliefhebbers te vergasten. En z°ggen wij het rechtuit, het was iets puiks. Een uitgelezen programma, een tot in de kleinste puntjes toe verzorgde en onover trefbare uitvoering, en daarbij de gevierde medewerking van twee uitmuntende en talent volle artisten. Naar loffelijke gewoonte was de ruime feestzaal van Oud Yper ve.-l te klein, en die ontelbare toehoorders waren het allen eens om hunne overgroote voldoening en tevredenheid uit te drukken. Dit zoo volledig welslagen van dit prachtig muziekfeest danken we aan de onverpoosde en onbaatzuchtige toewijding der ijverige leden van het bestuur der Symphonie, de Heeren D'fTuvettere, Deroo, Bouquet, Ver sailles, Mahieu, Seys en Van Wassenhove, die, wij mogen het zeggen zonder in het minst hunne groote verdiensten te willen vermin deren, in hun moeilijke en soms lastige taak machtig geholpen worden door den sympa thieken en bekwamen bestuurder, M.Georges Van Egroo, en zijn keurbende uitsluitelijk be staande uit artisten liefhebbers. De Symphonie, onder de kundige en zekere leiding van M. Georges Van Egroo, vertolkte met veel samenhang en juistheid, en met wel- begrepene uitdrukking La Tosca fantaisie van G. Puccini, Hindoesch Lied van N. Rimski Korsakow, en het Openingstuk van de Opera Rosamunde van F. Schubert. —"Big— Ieder dezer uitvoeringen werd op daverend applaus onthaald, doch vooral de zoo vol maakte en uitstekende vertolking van het Allegro Moderato van het 4d' Klavierconcert (L. van Beethoven) met begeleiding van orkest, bekwam den uitbundigsten en meest verdienden bijval, en getuigt van den grooten vooruitgang dien het symphonisch orkest in denlaatsten tijd heeft weten te veiwezenlijken. De soliste Mevr. A. Vandenbrouck, leerares aan de stedelijke muzitkschool van Yper, die van allen reeds zoo gunstig gekend is, heeft dit grootsche werk van den klassieken meester gevoelvol weten te vertolken, en door haar nauwgezet en vast spel al het moeilijke van dit stuk op meesterlijke wijze overkomen. Een gulhartige ovatie begroette die zoo volmaakte Ypersche pianiste. Vervcrigens hadden wij het genoegen Me- juffer Berthe Serwir, sopraan, leerares aan het Koninklijk Conservatorium van Luik, te hooren. Air de la Folie d'Ophélie uit Ham let, van A. Thomas, Air de Louise uit Louise, van G. Charpentier, alsmede haar bis- nummers Myrtha van Radoux en Le Colibri van Chausson, werden door haar met veel kunst gezongen. Haar aangename, zuivere stem drong door, haar natuurlijke en ongedwongen toonveiheffing, nu eens zacht streelend, dan weer hoog opwekkend en mee slepend, haar voortreffelijke voordraging en haar bescheiden doch aantièkkelijk gebaren spel, dit alles liet een machtigen en onvergete- lijken indruk op de toehoorders, die haar hunne toejuichingen niet spaarden. Mevrouw Godelieve Mathys Callewaert, soliste en viool solo der concerten Pro Arte was voor ons geen onbekende meer en de Yperlingen hadden reeds meermalen de gelegenheid en tevens ook de voldoening in haar een talentvol virtuoos en een gewezen siadgenoote te mogen begroeten. Haar behen dig spel, haar wonderbare kunstvaardigheid en de diepe gevoeligheid der werken die zij vertolkt stellen haar op den rang der beste vioolspeelsters en zijn in staat zelfs de meest oningewijden in bewondering te brengen. Zij vertolkte ons het Deel van het vioolconcert in mi van Vieuxtemps, met begeleiding van klavier, Slavische Dans en Caprice Vien nois beide van Dvorack Kreisler, en Ron do Cappricioso voor viool en klavier, van C. Saint-Saéns. Zij werd geestdriftig toege juicht en herhaalde malen teruggeroepen. Als bisnummeis gaf zij ons nog Un vieux chant Espagnol en Tambourin Chinois Onze beste gelukwenschen aan de heeren van het Bestuur der Symphonie, aan den talent vollen chef, M. Georges Van Egroo, aan zijn verkleefde muzikanten, aan de artisten die dit feest opluisterden, en ook aan de zoo ver dienstelijke en bekwame begeleidster, Me vrouw A. Vandenbrouck. Aan allen onzen hartelijksten dank voor uit welgeslaagd en overheerlijk feest. om 5 uur om 8 uur in de zaal Concordia Seminariestraat Opvoering van geprimeerd blijspel in drie bedrijven door D. SPEELMANS. Karamellenverzen brouwen Is geen kunst voor vrouwen, Maar een wasch bekomen in korten tijd, Daarvoor wordt elke OZONIA-vrouw benijd.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 4