- HYPOTHECAIRE -
BELEGGINGSBANK
Le Coin des Abus
Het Hoekje der Misbruiken
Groote keus VULPENNEN
2 ai
19, Arenbergstraat, Antwerpen
Grondpandobligatiën 5,00 °/0 netto
KASBONS met premie voor hoog
stens 5 jaar 3,75 netto, ieder jaar
terugbetaalbaar.
KASBONS, terugbetaalbaar na 6 maand,
3,25 */o netto.
Verdeden. De heer Ros nam zelf de leiding
van een groep bestaande uit het Bestuur der
Handelskamer, den heer telegraafontvanger
van Yper, M. Leclercq, en eenige techniekers,
terwijl de overige groepen toevertrouwd
werden aan dienstvaardige en bevoegde
medewerkers van den heer Bestuurder Ros
Dit bezoek, dat ruim twee uren duurde, was
voor velen een ware veropenbaring en vo©r
allen even aantrekkelijk als leerrijk, te meer
dat het bij iederen stap vergezeld ging van
alle gewenschte inlichtingen en nauwkeurigen
uitleg gegeven door de uiterst dienstvaardige
leiders, die volkomen op de hoogte van gansch
den dienst waren. Eerst had men de pylonen,
die het net der antenne dragen voor de lange
golflengten. Dit net beslaat een oppervlakte
van 48 hectaren, terwijl de pylonen, acht in
getal, een hoogte bereiken van 284 meter,
't zij 291 m. met den donderscherm of eenige
meters minder dan den Eiffeltoren. Aan hun
basis hebben zij slechts 2 m. 5o vieikant en
aan den top 1 m. 60. Zij bestaan uit zeven
verdiepingen, die ieder een hoogte hebben
van 40 m., en aan ieder verdiep zijn zij in de
vier hoofdrichtingen vastgemaakt bij middel
van zware kabels die op hunne beurt stevig
in den grond zijn vastgeankerd door gebeton-
neerde blokken. Een enkel dezer hooge py
lonen, die een echt wonder zijn van maaksel,
bereikt het indrukwekkend gewicht van
160.000 kg., en heeft aan zijn toppunt een
weerstandsvermogen van tien ton. Voor
iemand die de gewoonte ervan heeft, duurt de
beklimming van zoo een pyloon nog een vol
uur. De pylonen, geplaatst op vier rijen van
twee, bevinden zich op een afstand van 400 m.
van elkander, 's Nachts worden zij op drie
verschillige hoogten verlicht en het is aan de
vliegers ten strengste verboden er boven te
vliegen.
De grondverbinding, die de radioliefhebbers
eveneens voor hun ontvangsttoestel moeten
hebben, bestaat hier voor dezen dienst uit
109 000 m. koperdraad van 3 tot 4 mm. en
22.000 m. koperen band, 't zij in 't geheel
i3l-coo m. kleine loopgraven eener diepte
van 40 cm. die men daarvoor heeft moeten
delven.
Dan werd het gebouw bezocht waar de
electrische stroom van 36.000 volts toekomt,
die geleverd wordt deels door de centrale van
Langerbrugge en deels door deze van Zee-
brugge. Daar staan ook de noodige electrische
apparaten die dienen om deze spanning van
36.000 volts tot op 6000 volts te herleiden.
Vervolgens kwamen de verschillige groepen
beurtelings toe tn het hoofdgebouw, waar in
een voorgebouw de bun elen ingericht zijn,
het laboratorium, de lokalen voor de werk
lieden, enz., op het gelijkvloers de radio-
electrische instellingen, de cellen der hoog
spanning, de transformatoren 6000/220 volts,
en op het verdiep de uitzenders lange en
korte golflengten, de alternatoren, de ver-
deelingstabels, enz,
Er was aangekondigd geweest dat er,
tijdens het bezoek der Handelskamer, proe
ven zouden gedaan worden met Beyrouth en
Kaïro, doch gezien het gevorderd uur zag de
heer Ingenieur Ros zich verplicht daaraan te
verzaken. Niettemin hebben de Ypersche
bezoekers het buitenkansje gehad eens de
verschillige manoeuvres der ingangzetting van
dezen post, die om 18 uur moest beginnen te
werken, bij te wonen. Deze bewerking, die
bij het zicht van al die mecanische en elec
trische apparaten uiterst ingewikkeld schijnt,
heeft vele bezoekers door haar eenvoud en
vlugheid verwonderd. De alternator, wier
rotor 5 ton weegt en aan een snelheid van
2700 toeren draait, is een wonder van meka-
niek die door iedereen en bijzonderlijk door
de kenners met de meeste aandacht werd
gadegeslagen. Wat ook ten zearste werd
opgemerkt was een kleine electrische lamp,
vastgemaakt aan een kleinen kader geplaatst
1 rechtover de selfs die, zonder eenig-con-
tact noch verbinding met deze, begon te
gloeien door het phenomeen der inductie en
die door haar af- en toenemende gloeiïngen
de overgeseinde signalen weergaf.
Rond 18 u. 3o verlieten de bezoekers deze
gebouwen om zich opnieuw naar den mess
van het personeel te begeven, waar het gulden
boek geteekend werd en de heer voorzitter
Vermeulen, in naam van al de tegenwoordi-
gen, den heer Ingenieur Ros en zijne mede
werkers va» harte bedankte voor het gulhar
tig onthaal dat zij aan de Ypersche handelaars
en nijveraars hadden voorbehouden en voor
de groote dienstvaardigheid waarmede zij
zich zoo welwillend te hunnen dienste gesteld
hebben. Hij wenschte dan ook den uitzen-
dingspost van Ruysselede veel bijval en druk
te den wensch uit hem meer en meer door
alle handelaars en nijveraars, voor hunne
betrekkingen met buitenlandsche firma's, te
zien gebruiken tot meerderen bloei van
onzen nationalen post Belradio, die voor
dergelijke inrichtingen van grootere landen in
niets moet onderdoen Als aandenken van dit
bezoek en ook als bedanking voor het zoo
vriendelijk onthaal, stortte het Bestuur der
Handelskamer nog een milde gift in de onder
steuningskas voor de in nood verkeerende
agenten van den Telegraafdienst.
Na een laatste en gulhartig afscheidswoord,
verlieten de verschillige auto's weldra het
center van den Telegraafdienst van Ruyssele
de om den terugtocht naar Yper te onder
nemen.
Dat allen, die dezen schoonen uitstap heb
ben medegemaakt, er den besten indruk van
meebrachten, hoeft niet gezegd. Allen waren
het eens om den grootsten lof te spreken over
de voorbeeldige inrichting van dezen belang
rijken dienst, de zoo volkomene netheid die in
al de gebouwen, zoo boven als beneden,
heerscht, den voorbeeldigen staat van onder
houd waarin alle machines en apparaten ver-
keeren, en eindelijk die schoone verstandhou
ding, die broederlijkheid die er onder gansch
het personeel heerscht. Dit strekt tot eer van
den heer Ingenieur Ros en het bewijst dat hij
een uiterst bekwamen bestuurder is die op
meesterlijke wijze zijn dienst heeft weten in
te richten en die het vertrouwen van zijn ©ver
sten, alsmede de achting en de genegenheid
van al zijn onderdanen heeft.
Aan hem en zijn verkleefd personeel, dat
daar zoo innig en gezellig samen weet te ver
broederen, nogmaals den besten dank voor
den aangenamen en leerrijken namiddag in
hun midden doorgebracht. Onzen dank ook
aan het Bestuur der Handelskamer voor het
inrichten van dezen uitstap, aan den heer Le
clercq, telegraafontvanger te Yper, die het
noodige heelt gedaan om de Handelskamer
met den heer Ingenieur Ros in betrekking te
stellen, en eindelijk ook aan de leden der
Handelskamer, bezitters van auto's, die heel
bereidwillig eenige vrienden en kennissen in
hun rijtuig hebben medegenomen.
N. M. -
Telefoon 254.42 Handelsregister Antwerpen 74
Uitstaande Hypotheken Fr. 120.000.000,
Stelt verkrl|gbaar
voor 5 jaar. Zesmaandelijksche coupons.
Kostelooze inschrijvingen bij den
Heer MAURICE BAERT, te Yper
Vandenpeereboomplaats, Nr 37.
On nous écrit d» Wervicq
Le sans gêne administratif se manifeste
dans sa belle splendeur spécialement lorsque,
n'ayant pas prévu dans ses projets les consé-
quences des mesures qu'elle décrète, l'admi-
nistration se trouve placée devant une situa
tion inattendue.
Ainsi, les Ponts et Chaussées ont décrété
l'élargissement chez nous d'une rue. Le travail,
ralenti par de nombreux incidents, fut com-
mencé en 1918 et se termina en 1930 élar-
gissement, exhaussement, remblai, pose de
bordures, pavage, tout est fini. Puis, les
riverains ont recons'ruit en ig3l et 1932.
Oui, mais la rue n'a pas encore de trottoirs 1
Malgré toutes les réclamations des habitants,
l'administration reste muette.
Cependant, les propriétaires possédaient
les trottoirs avant la guerre, ils ont done droit
a en avoir aujourd'hui.
A qui incombe le placement de ces trot
toirs, aux Ponts et Chaussées ou aux domma-
ges de guerre
On discute, mais rien n'avance. Voila une
rue de grand trafic, bordée de belles construc
tions, et les trottoirs restent sans pavement
Nous voulons bien que cette situation nelTcru-
ble pas ces Messieurs du Ministère, qu'elle
leur soit au contraire parfaitementindiflérente.
Seulement, les Ponts et Chaussées existent-ils
pour rendre service aux usagers des routes,
ou pour sen désintéresser
Voyons Un bon mouvement, s. v. p
Messieurs, et pavez nos trottoirs.
Men schrijft ons uit Wervick
Wanneer een of ander beheer in zijn ont
werpen de gevolgen niet voorzien heeft van
de maatregelen die het trof en zich daarna
voor een onverwachten toestand bevindt,
daaruit blijkt eens te meer met welke groote
zorgeloosheid administraties soms te werk
gaan.
Alzoo hebben de Bruggen en Wegen bij
ons de verbreeding eener straat bevoleD. Het
werk, door talrijke moeilijkheden vertraagd,
werd in 1918 begonnen en slechts in ig3o
voleindigd. Verbreeding, ophooging, aan
aarding, plaatsen der borduursteenen, be
strating, dit alles is thans gedaan. Daarna,
in 1931 en ig32, hebben de aanpalende eige
naars hunne woningen herbouwd.
Doch de straat blijft nu nog steeds zonder
voorlanden en,niettegenstaande aide klachten
der bewoners, wordt er door het Beheer
niets gedaan.
De eigenaars bezaten er nochtans voor
landen voor den oorlog en hebben dus recht
deze terug te bekomen.
Wie is het die zich met het plaatsen dezer
voorlanden moet gelasten, het Beheer van
Bruggen en Wegen of den dienst der Oorlogs
schade
Men is in onderhandeling, doch niets vor
dert en daardoor blijft een gansche straat van
groot verkeer, omzoomd van schoone ge
bouwen, liggen met haar voorlanden die niet
besteenigd zijn Wij nemen aan dat deze
Heeren van het Ministerie met dien toestand
maar weinig inzitten, dat hij hen zelfs gansch
onverschillig is. Doch, dienen de Bruggen en
Wegen dan niet om aan de gebruikers der
wegen dienst te bewijzen, of stellen zij daar
geen belang in
Welaan, Mijne Heeren, een weinig goeden
wil en doet onze voorlanden besteenigen.
T
aan alle prijzen
ter Drukkerij DUMORT1BR
3-4, Boteratraat, 34.
J