- HYPOTHECAIRE - BELEGGINGSBANK Le Coin des Abus Het Hoekje der Misbruiken Groote keus VULPENNEN 2 ai 19, Arenbergstraat, Antwerpen Grondpandobligatiën 5,00 °/0 netto KASBONS met premie voor hoog stens 5 jaar 3,75 netto, ieder jaar terugbetaalbaar. KASBONS, terugbetaalbaar na 6 maand, 3,25 */o netto. Verdeden. De heer Ros nam zelf de leiding van een groep bestaande uit het Bestuur der Handelskamer, den heer telegraafontvanger van Yper, M. Leclercq, en eenige techniekers, terwijl de overige groepen toevertrouwd werden aan dienstvaardige en bevoegde medewerkers van den heer Bestuurder Ros Dit bezoek, dat ruim twee uren duurde, was voor velen een ware veropenbaring en vo©r allen even aantrekkelijk als leerrijk, te meer dat het bij iederen stap vergezeld ging van alle gewenschte inlichtingen en nauwkeurigen uitleg gegeven door de uiterst dienstvaardige leiders, die volkomen op de hoogte van gansch den dienst waren. Eerst had men de pylonen, die het net der antenne dragen voor de lange golflengten. Dit net beslaat een oppervlakte van 48 hectaren, terwijl de pylonen, acht in getal, een hoogte bereiken van 284 meter, 't zij 291 m. met den donderscherm of eenige meters minder dan den Eiffeltoren. Aan hun basis hebben zij slechts 2 m. 5o vieikant en aan den top 1 m. 60. Zij bestaan uit zeven verdiepingen, die ieder een hoogte hebben van 40 m., en aan ieder verdiep zijn zij in de vier hoofdrichtingen vastgemaakt bij middel van zware kabels die op hunne beurt stevig in den grond zijn vastgeankerd door gebeton- neerde blokken. Een enkel dezer hooge py lonen, die een echt wonder zijn van maaksel, bereikt het indrukwekkend gewicht van 160.000 kg., en heeft aan zijn toppunt een weerstandsvermogen van tien ton. Voor iemand die de gewoonte ervan heeft, duurt de beklimming van zoo een pyloon nog een vol uur. De pylonen, geplaatst op vier rijen van twee, bevinden zich op een afstand van 400 m. van elkander, 's Nachts worden zij op drie verschillige hoogten verlicht en het is aan de vliegers ten strengste verboden er boven te vliegen. De grondverbinding, die de radioliefhebbers eveneens voor hun ontvangsttoestel moeten hebben, bestaat hier voor dezen dienst uit 109 000 m. koperdraad van 3 tot 4 mm. en 22.000 m. koperen band, 't zij in 't geheel i3l-coo m. kleine loopgraven eener diepte van 40 cm. die men daarvoor heeft moeten delven. Dan werd het gebouw bezocht waar de electrische stroom van 36.000 volts toekomt, die geleverd wordt deels door de centrale van Langerbrugge en deels door deze van Zee- brugge. Daar staan ook de noodige electrische apparaten die dienen om deze spanning van 36.000 volts tot op 6000 volts te herleiden. Vervolgens kwamen de verschillige groepen beurtelings toe tn het hoofdgebouw, waar in een voorgebouw de bun elen ingericht zijn, het laboratorium, de lokalen voor de werk lieden, enz., op het gelijkvloers de radio- electrische instellingen, de cellen der hoog spanning, de transformatoren 6000/220 volts, en op het verdiep de uitzenders lange en korte golflengten, de alternatoren, de ver- deelingstabels, enz, Er was aangekondigd geweest dat er, tijdens het bezoek der Handelskamer, proe ven zouden gedaan worden met Beyrouth en Kaïro, doch gezien het gevorderd uur zag de heer Ingenieur Ros zich verplicht daaraan te verzaken. Niettemin hebben de Ypersche bezoekers het buitenkansje gehad eens de verschillige manoeuvres der ingangzetting van dezen post, die om 18 uur moest beginnen te werken, bij te wonen. Deze bewerking, die bij het zicht van al die mecanische en elec trische apparaten uiterst ingewikkeld schijnt, heeft vele bezoekers door haar eenvoud en vlugheid verwonderd. De alternator, wier rotor 5 ton weegt en aan een snelheid van 2700 toeren draait, is een wonder van meka- niek die door iedereen en bijzonderlijk door de kenners met de meeste aandacht werd gadegeslagen. Wat ook ten zearste werd opgemerkt was een kleine electrische lamp, vastgemaakt aan een kleinen kader geplaatst 1 rechtover de selfs die, zonder eenig-con- tact noch verbinding met deze, begon te gloeien door het phenomeen der inductie en die door haar af- en toenemende gloeiïngen de overgeseinde signalen weergaf. Rond 18 u. 3o verlieten de bezoekers deze gebouwen om zich opnieuw naar den mess van het personeel te begeven, waar het gulden boek geteekend werd en de heer voorzitter Vermeulen, in naam van al de tegenwoordi- gen, den heer Ingenieur Ros en zijne mede werkers va» harte bedankte voor het gulhar tig onthaal dat zij aan de Ypersche handelaars en nijveraars hadden voorbehouden en voor de groote dienstvaardigheid waarmede zij zich zoo welwillend te hunnen dienste gesteld hebben. Hij wenschte dan ook den uitzen- dingspost van Ruysselede veel bijval en druk te den wensch uit hem meer en meer door alle handelaars en nijveraars, voor hunne betrekkingen met buitenlandsche firma's, te zien gebruiken tot meerderen bloei van onzen nationalen post Belradio, die voor dergelijke inrichtingen van grootere landen in niets moet onderdoen Als aandenken van dit bezoek en ook als bedanking voor het zoo vriendelijk onthaal, stortte het Bestuur der Handelskamer nog een milde gift in de onder steuningskas voor de in nood verkeerende agenten van den Telegraafdienst. Na een laatste en gulhartig afscheidswoord, verlieten de verschillige auto's weldra het center van den Telegraafdienst van Ruyssele de om den terugtocht naar Yper te onder nemen. Dat allen, die dezen schoonen uitstap heb ben medegemaakt, er den besten indruk van meebrachten, hoeft niet gezegd. Allen waren het eens om den grootsten lof te spreken over de voorbeeldige inrichting van dezen belang rijken dienst, de zoo volkomene netheid die in al de gebouwen, zoo boven als beneden, heerscht, den voorbeeldigen staat van onder houd waarin alle machines en apparaten ver- keeren, en eindelijk die schoone verstandhou ding, die broederlijkheid die er onder gansch het personeel heerscht. Dit strekt tot eer van den heer Ingenieur Ros en het bewijst dat hij een uiterst bekwamen bestuurder is die op meesterlijke wijze zijn dienst heeft weten in te richten en die het vertrouwen van zijn ©ver sten, alsmede de achting en de genegenheid van al zijn onderdanen heeft. Aan hem en zijn verkleefd personeel, dat daar zoo innig en gezellig samen weet te ver broederen, nogmaals den besten dank voor den aangenamen en leerrijken namiddag in hun midden doorgebracht. Onzen dank ook aan het Bestuur der Handelskamer voor het inrichten van dezen uitstap, aan den heer Le clercq, telegraafontvanger te Yper, die het noodige heelt gedaan om de Handelskamer met den heer Ingenieur Ros in betrekking te stellen, en eindelijk ook aan de leden der Handelskamer, bezitters van auto's, die heel bereidwillig eenige vrienden en kennissen in hun rijtuig hebben medegenomen. N. M. - Telefoon 254.42 Handelsregister Antwerpen 74 Uitstaande Hypotheken Fr. 120.000.000, Stelt verkrl|gbaar voor 5 jaar. Zesmaandelijksche coupons. Kostelooze inschrijvingen bij den Heer MAURICE BAERT, te Yper Vandenpeereboomplaats, Nr 37. On nous écrit d» Wervicq Le sans gêne administratif se manifeste dans sa belle splendeur spécialement lorsque, n'ayant pas prévu dans ses projets les consé- quences des mesures qu'elle décrète, l'admi- nistration se trouve placée devant une situa tion inattendue. Ainsi, les Ponts et Chaussées ont décrété l'élargissement chez nous d'une rue. Le travail, ralenti par de nombreux incidents, fut com- mencé en 1918 et se termina en 1930 élar- gissement, exhaussement, remblai, pose de bordures, pavage, tout est fini. Puis, les riverains ont recons'ruit en ig3l et 1932. Oui, mais la rue n'a pas encore de trottoirs 1 Malgré toutes les réclamations des habitants, l'administration reste muette. Cependant, les propriétaires possédaient les trottoirs avant la guerre, ils ont done droit a en avoir aujourd'hui. A qui incombe le placement de ces trot toirs, aux Ponts et Chaussées ou aux domma- ges de guerre On discute, mais rien n'avance. Voila une rue de grand trafic, bordée de belles construc tions, et les trottoirs restent sans pavement Nous voulons bien que cette situation nelTcru- ble pas ces Messieurs du Ministère, qu'elle leur soit au contraire parfaitementindiflérente. Seulement, les Ponts et Chaussées existent-ils pour rendre service aux usagers des routes, ou pour sen désintéresser Voyons Un bon mouvement, s. v. p Messieurs, et pavez nos trottoirs. Men schrijft ons uit Wervick Wanneer een of ander beheer in zijn ont werpen de gevolgen niet voorzien heeft van de maatregelen die het trof en zich daarna voor een onverwachten toestand bevindt, daaruit blijkt eens te meer met welke groote zorgeloosheid administraties soms te werk gaan. Alzoo hebben de Bruggen en Wegen bij ons de verbreeding eener straat bevoleD. Het werk, door talrijke moeilijkheden vertraagd, werd in 1918 begonnen en slechts in ig3o voleindigd. Verbreeding, ophooging, aan aarding, plaatsen der borduursteenen, be strating, dit alles is thans gedaan. Daarna, in 1931 en ig32, hebben de aanpalende eige naars hunne woningen herbouwd. Doch de straat blijft nu nog steeds zonder voorlanden en,niettegenstaande aide klachten der bewoners, wordt er door het Beheer niets gedaan. De eigenaars bezaten er nochtans voor landen voor den oorlog en hebben dus recht deze terug te bekomen. Wie is het die zich met het plaatsen dezer voorlanden moet gelasten, het Beheer van Bruggen en Wegen of den dienst der Oorlogs schade Men is in onderhandeling, doch niets vor dert en daardoor blijft een gansche straat van groot verkeer, omzoomd van schoone ge bouwen, liggen met haar voorlanden die niet besteenigd zijn Wij nemen aan dat deze Heeren van het Ministerie met dien toestand maar weinig inzitten, dat hij hen zelfs gansch onverschillig is. Doch, dienen de Bruggen en Wegen dan niet om aan de gebruikers der wegen dienst te bewijzen, of stellen zij daar geen belang in Welaan, Mijne Heeren, een weinig goeden wil en doet onze voorlanden besteenigen. T aan alle prijzen ter Drukkerij DUMORT1BR 3-4, Boteratraat, 34. J

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 2