KORTRIJKSCHF ONDERLINGE Style Épistoiaire Belangrijk Bericht 3 Heel Belangrijk Beticht aan alle Automobilisten Eenige Raadgevingen in geval van Ongeval Auto- of Motorijders, lo geval van Ongeval A FZ ETTING Kapitaal en Reserven Fr. 7.000 OOO Brand - Ongevallen - Leven Hypotheekleningen Bijkantoor te Yper Algemeen OpzienerOMER ROBYN- Gij weet dat gij vervolgd wordt door de politie, de rijkswacht, de voetgangers, in een woord, door allen die geen auto of geen moto bezitten. Gij weet dat gij minstens groot gelijk moet hebben, om te kunnen ontsnappen aan de bur gerlijke en gerechtelijke straffen. Maar gij vergeet veel te dikwijls, dat voor het gerecht het niet genoeg is dat men gelijk heeft, men moet zulks kunnen bewijzen. Daarom wordt gij heel dikwijls veroordeeld omdat gij het noodige niet gedaan hebt om U te verdedigen. Voor uw toekomend welzijn, is het geraad zaam de hiernavolgende raadgevingen wel te overlezen en van buiten te leeren. Doet ze ook lezen en leeren door uwe geleiders. 1. Indien gij een fototoestel bezit, neemt opnamen alvorens iets verplaatst werd. 2. Neemt de namen en adressen op der getuigen. Indien er zich niemand op deze plaats bevindt, tracht de personen die zich in de nabijheid bevinden, op de plaats van het ongeval te brengen. Doet door de getuigen vaststellen Dejuiste plaats waar het rijtuigzich bevindt op de baan. Te dien einde, neemt alle maten op door meter of stap (breedte der baan, breedte van den eigenlijken steenweg en der zijkanten, af stand van het rechterwiel tot aan den zijkant, enz..) In geval van aanrijding met een ander rijtuig, neemt dezelfde maten op voor dit rijtuig. In geval van aanrijding bij eene kruising der banen of straten, eveneens de breedte meten der baan gevolgd door het ander rijtuig. 3. Doet de sporen opnemen die achterge laten zijn door het voorbijrijden, stoppen of glijden der rijtuigen die bij het ongeval betrok ken zijn. 4. Doet de snelheid van het of de rijtui gen vaststellen, door alle mogelijke middelen. (Doet eventueel het juiste uur van het onge val vaststellen, en zoekt in de omliggende ge meenten een persoon, die uw laatste doortocht en uur kan bevestigen.) 5. Doet aan de getuigen opmerken dat gij gebruik gemaakt hebt van het verwittigings toestel, (trompen, enz.) Doet hun eventueel vaststellen dat uw lich ten aangestoken waren. 6. Doet hen de bijzondere omstandig heden die het ongeval veroorzaakt hebben op nemen (ligging, van den grond, stof, mist, verblinding van het gezicht, gladheid van den grond, hellende baan, ontploffing, breuk van een of ander stuk, enz.) 7. Doet hen den staat der rijtuigen vast stellen, het Punt der aanrijdingal de schaden, en den staat der verschillige voorwerpen en toebehoorten. 8. Neemt met zorg den naam en adres op van de tegenpartij, neemt insgelijks het merk en het nummer van zijn rijtuig op. 9. Draagt wel zorg dat uwe houding of woorden, geene aanleiding kunnen geven tot verkeerde uitdrukkingen, door dewelke gij uwe verantwoordelijkheid zoudt erkennen. Vermijdt dus alle beloften, verbintenissen of geldstortingen. 10. In geval van verwondingen, doet den staat van het slachtoffer opnemen, zijne zicht bare kwetsuren, de sporen die op zijne klee- dingstukken achtergelaten zijn gijmoogt aan biedingen doen om een geneesheer te halen of den gekwetste te vervoeren, maar gij moet zorgvuldig verklaren dat gij geene verbinte nissen moogt nemen, noch tegenover den geneesheer, noch tegenover het hospitaal of kliniek. 11. Indien het ongeval belangrijke gevob gen kan hebben, en indien nog nuttige vast stellingen kunnen gedaan worden, roept de vertegenwoordigers der wet of overheid ter plaatse (politie, rijkswacht, veldwachter of burge meester, enzNeemt hunne namen of num mers op. Tracht desnoods eveneens de hulp van een deurwaarder in te roepen, ten einde de noo dige vaststellingen te kunnen doen. Doet dan al de schikkingen hierboven opge geven opnemen. Verwittigt onmiddellijk uwe verzekerings maatschappij, welke ook de gevolgen van het ongeval wezen, zelfs indien uwe verantwoor delijkheid niet betrokken schijnt. Alle verdere inlichtingen en raad kunt U altijd kosteloos bekomen bij M.Omer Robyn, Verzekeringen, Mondstraat, 8, Yper, Tele foon, i5g. Bij Koninklijk Besluit van 14 Mei 11. is de heer Vermeersch Emile, deurwaarder bij de Rechtbank van in Aanleg te Yper, uit zijn ambt ontzet. M. André de Fouquières, chef du protocole, en France, a déterminê comme suit les formules de courtoisie a employer Ces formules sont fixes dans le protocole officielelles varient a l'infini dans les lettres privées et tendent aujourd'hui a se simplifier de plus en plus. II est cependant des égards dont on ne saurait se départir. II est un fait a situation et age a peu prés égaux, l'homme écrivant a une femme lui doit des égards particuliers. II y a deux termes de courtoisie que tout homme doit a une femme hommage et res pect, et cela de quelque faqon qu'il arrange sa phrase. En cas de grande intimité, les formules n'ont plus rien d'officiel chacun les arrange a sa guise c'est une question de tact et de circonstance. On écrivait autrefois a un souverain et a un prince du sang J'ai l'honneur d'être, Sire, avec le plus profond respect, de Votre Majesté le trés humble et obéissant serviteur Cette formule est encore usitée. Au Président de la République Veuillez agréer, Monsieur le Président, l'hommage des sentiments avec lesquels j'ai l'honneur d'étre votre trés dévoué et trés respectueux serviteur. On peut écrire encore L'hom mage de mon profond respect. Et au minis- tre Veuillez agréer, Monsieur le Ministre, l'expression de mes sentiments. lei, la for mule finale varie selon ce que l'on est. Dans toutes les formules, il faut observer la gradation ascendante sentiments distin- gués, trés distingués, les plus distingués selon les cas. On écrit aussi«Mes meilleurs sentiments C'est la formule usitée de femme a homme, oü d'homme a homme, en sym pathie, sans amitié. C'est poli et banal. D'un homme a une femme, d'un jeune homme a un vieillard, il faut toujours les sentiments respectueux ou trés respec tueux Vis-a vis d'une femme, respectueux hommages» est la plus déférente des formules. Veuillez agréer, a vos pieds, Madame, l'hommage de mon profond respectou bien Daignez agréer, Madame, les respectueux hommages de votre dévoué serviteur De particulier a particulier, les formules subissent les gradations suivantes «Recevez, agréez, veuillez agréer ou daignez agréer Recevez, Monsieur est péremptoire. Veuillez agréer est la formule habituelle. Les commerqants adressent leurs saluta tions C'est l'usage. On leur répond de mê- me. Je ne vois pas pourquoi on ne dirait pas également sentiments distingués l'expres sion est moins sèche et plus aimable. Entre amis, les mots les plus brefs suffisent, selon le degré d'intimité cordialement, ami- calement. affectueusement, bien k vous. La formule tout a vous ou tout k toi est stupide entre amis. Elle ne peut s'appliquer que d'un homme k une femme, ou vice versa. On adresse ses amitiés k un tiers au mari, au fils.au beau frère d'une femme k qui l'on écrit mais non a la femme du mari a qui l'on écrit, k moins d'être son proche parent. C'est une familiarité dans l'un et l'autre cas. La formule la plus banale et la plus usitée est celle des sentiments trés distingués On peut trés bien abréger avec un supé rieur, ou même avec un égal, en se bornant a cette expression Votre tout dévoué mais cela comporte une certaine intimité. Les Souverains et les Princes du sang ter minent volontiers par ces mots Votre affec- tionné II faut noter enfin qu'en parlant, dans une lettre, d'une personne, il faut employer Mon sieur et Madame en toutes lettres, avec le non» ou la qualité Monsieur votre père On écrit comme on parle, car cette régie s'appli- que aussi a la conversation. Si l'on parle a un mari de sa femme, ou a une femme de son mari, on nomme la personne: Madame Dubois, Monsieur Dubois Void ce que dit Af. de Fouquières au sujet de la signature II est ridicule de signer de sa particule sans la faire précéder de son prénom mais on peut signer de son nom seul, sans prénom n» particule, lorsqu'on est chef de familie, cela ne prête a aucune confusion. A moins que l'on écrive a un subalterne, on ne doit pas signer avec son titre, le nom seul suffit. Entre personnes du même milieu, les fem- mes suivent un ancien usage qui consiste a signer de son nom de jeune fille, relié a celqi du mari, et cela, sans prénom, sans titre nr particule. M'lld Dupont, qui a épousé M. Jan vier, signera Dupont-Janvier et c'est un moyen d'une précituse identification. M"e Janvier, si elle n'est pas commerqante, ne signera pas Veuve Janvier a moins que ce ne soit une raison commerciale. On n'écrira pas davantage Madame Veuve Janvier expression vulgaire. Les hommes n'accompagnent leur signature du titre de leur fonction que dans les lettres officielles ou les lettres d'affaires. On ne met le caractère de sa fonction au dessous de sa signature que pour donner plus d'autorité a sa lettre. Tout étant fait de nuances, le tact est notre meilleur conseiller. Wilt gij bij brand of ongeval de volledigste waarborgen, en voordeeligste regeling, wendt U in volle betrouwen tot de Naamlooze Verzekerings Maatschappij Hoofdzetel 3, Lekkerbeetstraat KORTRI JK (eigendom der Maatschappij). Vooraleer U te verzekeren, of uwe be staande polissen te wijzigen, vraagt koste- looze inlichtingen en raad aan ons 8, Mondstraat - Tel- 109 of bij de Agenten in iedere gemeente.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1932 | | pagina 3