ONDERLINGE
KQBTBIJKSCHF
De Werking van het Comiteit tct
Bevordering van Vreemdelingenverkeer
Belangrijk Bericht
Brand - Ongevallen - Leven
Hypotheekleningen
Bijkantoor te Vper
Algemeen OpzienerOMER ROBYN.
n 5
Nos Routes Cyclables
Tijdens de laatste zittingen van den gemeen
teraad werd er, naar aanleiding eener vraag
om toelage van de Vereeniging De West-
Vlaamsche Bergen eveneens gesproken over
het Comiteit tot Bevordering van Vreemdelin
genverkeer, aan hetwelk men verleden jaar
alle stadstoelage geweigerd had. Nu is de
gemeenteraad op zijn vroeger beslissing terug
gekomen en dit Comiteit zal thans, juist zooals
-de pas gestichte vereeniging De West-
Vlaamsche bergen opnieuw een jaarlijksch
hulpgeld ontvangen, mits het voortaan regel
matig verslag over zijne werking uitbrenge.
Er werd immers, gedurende de bespreking
in den gemeenteraad, door sommige raads
leden gezegd dat de vroeger toegestane toe
lage aan dit comiteit geweigerd werd uitslui
tend en alleen omdat het nog nooit had laten
weten wat e. met het ontvangen geld gedaan
werd en omdat het ook nog nooit van zich had
laten hooien.
Dat üeze laatste bewering van allen grond
-ontoloot is, daaraan zal niemand twijfelen en
bijzonderlijk niemand die zich werkelijk de
belangen der stad Yper ter harte trekt, die om
haar voorspoed en bloei bekommerd is.
Het is bij tienduizendtallen dat er brochures
in de vlaamsche, fransche en engelsche talen,
over de stad Y per, haar geschiedenis en haar
merkwaardigheden, verspreid werden dui
dende aanplakbrieven werden eveneens uitge
geven en in meest al de statiën van België en
van den vreemde kui.nen de reizigers die be
wonderen ontelbaar zijn de vreemde bezoe
kers die hier met raad en daad tijdens hun
verblijf of doortocht geholpen werden wan
neer de groote banen die door of naar Yper
leiden in slechten staat of in herstelling waren,
dan werd er door het comiteit aan de automo
bilisten een anderen en beteren weg aange
duid langs denwelken zij eveneens onze stad
konden bereiken. En dit is nog niet alles. Het
comiteit deed zelfs en doet nog bij gelegen
heid beroep op de openbare bestuien om de
verkeerswegen te verbeteren en daardoor het
vreemdelingenverkeer te vergemakkelijken.
Zoo werd er, onder meer, aan al de gemeente
besturen van hei arrondissement Yper volgen
den brief gezonden
Yper, 8 Januari iq32.
Aan de Gemeentebesturen van het
Arrondissement Yper.
Mij ti heer en,
De velowegen, die vóór den oorlog bijna
overal aangelegd werden, zoowel langs de
Staatsbanen, als langs de provincie en
gemeentewegen, waren om zoo te zeggen
heelemaal verdwenen ten gevolge van den
oorlog, en de banen langs dewelke zij lagen,
waren vernield of grootelijks beschadigd.
De vernieuwing en de herstelling dezer
banen, waren in het algemeen gedaan zonder
rekening te houden met de velowegen die op
de eene of andere zijde bestonden, of zelfs,
in sommige gevallen, langs beide zijden.
Nochtans, gezien het noodig geoordeeld
werd eenen bijzonderen weg voor te behou
den voor wielrijders en voetgangers op de
banen waar het autogerij met den dag toe
nam, en waar het voor de wielrijders gevaar
lijk werd het midden der baan te gebruiken,
werden er zijwegen aangelegd langs de bijzon
derste Staatsbanen (Yper Elsendamme, Yper-
Meenen) en der provinciebanen (Yper Zonne-
beke, Yper West-Roosebeke) en wanneer het
thans noodig geoordeeld wordt, bestaande
banen totaal te vernieuwen, wordt het aan
leggen van eenen veloweg eveneens voorzien.
Wij zijn zoo vrij de gemeentebesturen
aan te sporen, om in de maat van hun ver
mogen velowegen aan te leggen langs de
gemeentewegen, want in het algemeen zijn
•dezelfde niet zeer breed en zijn zij nog
meestal van slijkerige en onbruikbare zijwe
gen voorzien, derwijze dat het kruisen van
autos en auto camions met wielrijders voor
deze laatsten een bestendig gevaar oplevert.
Het aanleggen van zijwegen, aan wiel
rijders voorbehouden, wordt eene dringende
zaak, gezien het gestadig toenemen van het
autoverkeer, niet alleenlijk op de bijzondere
banen maar zelfs op deze van minder belang.
In den tijd dien wij nu beleven, zal het
zeker niet aan handenarbeid ontbreken en de
gemeentebesturen kunnen daartoe de noodige
hulpgelden bekomen van Staat en Provincie.
Jaarlijks zijn er belangrijke kredieten voor
dergelijke werken voorzien, maar vele ge
meentebesturen schijnen zelfs niet te weten
dat deze kredieten bestaan, en klein in geial,
zijn deze die ervan genieten, want het is een
feit dat deze hulpgelden ver van uitgeput zijn.
Wij durven verhopen, Mijnheeren, dat
gij onze zienswijze zult deelen, en dat gij het
uwe zult willen bijbrengen om het noodige te
doen voor een beter tusschengemeentelijk
verkeer in de streek, hetgeen niet anders dan
nut aan de bewoners kan verschaffen.
Aanvaardt, Mijnheeren, de verzekering
onzer volkomen achting.
Voor 't Comiteit
De Voorzitter, R. BOUQUET.
Dus ook hetstadsbestuur van Yper ontving
dezen brief, doch, zoo wij ons niet bedriegen,
werd hij nooit aan de gemeenteraadsleden
medegedeeld. Het is misschien uit reden de-
zer verzuiming dat sommigen onder hen het
bestaan en de werking van het Comiteit tot
Bevordering van Vreemdelingenverkeer niet
kennen. In alle geval is het daarom dat wij
het nuttig geoordeeld hebben hem eens aan de
bevolking van Yper en aan al onze lezers
mede te deelen. Het ware nu belangrijk eens
te weten welk gevolg het stadsbestuur van
Yper aan dit schrijven gegeven heeft.
Binnen kort zal het Comiteit tot Bevorde
ring van Vreemdelingenverkeer een nieuwe
uitgifte doen van toeristische brochures in
verscheidene talen.
Alle handelaars die van deze gelegenheid
willen gebruik maken om een aankondiging in
deze brochures te plaatsen, gelieven zich zoo
spoedig mogelijk te wenden tot den voorzitter
van het Comiteit, M. Remi Bouquet, Groote
Markt, Yper.
De personen die het Comiteit in zijne wer
king willen ondersteunen, mogen hunne bij
dragen, die dankbaar zullen aanvaa d worden,
storten op postcheckrekening nr 270.257. v
Wilt gij bij brand of ongeval de volledigste
waarborgen, en voordeeligste regeling, wendt
U in volle betrouwen tot de
Naamlooze Verzekerings Maatschappij
Hoofdzetel
3, Lekkerbeetstraat KORTRIJK
(eigendom der Maatschappij).
Kapitaal en Reserven Fr. 7.000 000
Vooraleer U te verzekeren, of uwe be
staande polissen te wijzigen, vraagt koste-
looze inlichtingen en raad aan ons
8, Mondstraat - Tel. 109
of bij de Agenten in iedere gemeente.
Le Syndicat d'Initiative de la ville d'Ypres,
qui s'occupe activement de tout ce qui concer-
ne le tourisme et qui ne négligé aucun moyen
qui puisse faciliter l'accès de notre ville et y
attirer un nombre toujours plus grand de visi
teurs étrangers, a adressé au début de cette
année a toutes les administrations cotnmu-
nales de l'arrondissement d'Ypres une lettre
concernant la réfection des pistes cyclables Ie
long de nos routes.
Nous croyons savoir que cette lettre ne fut
jamais communiquée, en séance publique, au
Conseil Communal. C'est pourquoi nous nons
permettons de la publier ci-dessous, désireux
que nous sommes d'apprendre quelle suite y
fut donnée par notre administration com
munale.
Ypres, le 8 Janvier ig32.
Aux Administrations Communales de
1'Arrondissement d'Ypres
Messieurs,
Les pistes cyclabes établies presque par-
tout avant la guerre aussi bien le long des
routes de l'Etat que le long des routes pro
vinciates et communales avaient pour ainsi
dire complètement disparu par suite des faits
de guerre, en même temps que la plupart des
routes précitées furent détrnites ou grande-
ment endommagées.
La reconstruction et la réfection des rou
tes furent généralement faites sans avoir
égard au maintien de la piste cyclable établie
dans un des accot» ments de la route, parfois
même dans chacun de ceux ci lorsque la
largtur de la route le permet.
Toutefois devant la nécessité absolue de
réserver une bande spéciale aux cyclistes et
piétons le long des routes a grand trafic auto
mobile et oü la circulation des cyclistes sur
la partie centrale est fort dangereuse, on se
mit a reconstruire les pistes le long des routes
importantes de l'Etat (Ypres Elsendamme,
Ypres Menin, etc.) et des routes provinciales
(Ypres Zonnebeke, Ypres - West-Roosebeke.
etc.) et actuellement dès qu'il s'agit d'une
réfection totale de la route, les instructions
prescrivent une piste cyclable, même parfois
deux le long de cette route.
Nous nous permettons par la présente
d'engager les communes a construire dans la
mesure de leurs moyens des pistes le long des
routes communales les plus importantes
d'abord il faut remarquer que ces routes
dont la partie carrossable est généralement
étroite et flanquée d'accotements boueux et
impraticables, ne ptrmettent pas le croisement
aisé d'autos, camions automobiles, etc. avec
des cyclistes ceux ci risquent souvent d'être
renversés s'ils ne veulent pas emprunter un
de ces mauvais accotements.
L'établissement de pistes réservées aux
cyclistes est done nécessaire et urgent, étant
donné l'extension que prend de jour en jour
la circulation automobile non seulement sur
les routes importantes mais aussi sur les
routes secoiidaires.
En ces temps de crise, la main d'ceuvre
ne manquera certes pas et les communes
obtiendraient assez facilement des subsides
de l'Etat et de la Province. Annuellement des
crédits trés importants sont prévus pour ce
genre de travail et bien peu nombreuses sont
les communes qui en profitent, car il est avéré
que ces crédits ne sont jamais épuisés.
Nous espérons que vous partagerez notre
manière de voir et que vous voudrez bien
faire le nécessaire pour doter la contrée de
meilleurs moyens de communication, ce qui
ne pourra que profiter k tout le monde.
Veuillez agréer, Messieurs, 1'assurance
de notre parfaite considération.
Le Syndicat d'Initiative d'Ypres.
Pour le Comité
Le Président, Remi BOUQUET.